Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Etter div. utbrudd i Bergen og Ålesund hadde Møre & Romsdal og Vestland fylke til sammen 9 smittede i går. Bergen sin evne til å gang på gang slå ned smitte før de mister kontrollen imponerer stort 🙌

Bergen har hatt en mye mer fornuftig approach enn mange andre steder. Bergen har feks ikke ønsket å stenge ned ting som restauranter, butikker osv. Det synes jeg er et bra utgangspunkt i stedet for brede nedstengninger som bare rammer næringsliv og folk. Bergens vilje til å også oppheve tiltak når de ikke trengs mer er også noe flere kan lære av. Det er feks mye som tyder på at smitten i Trondheim ALLEREDE er på retur og at søndagens innføring av  ekstreme tiltak nok ikke egentlig trengs. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Etter div. utbrudd i Bergen og Ålesund hadde Møre & Romsdal og Vestland fylke til sammen 9 smittede i går. Bergen sin evne til å gang på gang slå ned smitte før de mister kontrollen imponerer stort 🙌

De bare kjører lockdown på de 7 fjellene, rene hermetikkboksen. ;) :p

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Slike folk burde blitt nekta vaksiner.

Enig og hendelsene bør anmeldes også. Siden de først er inne på vaksinesenteret er i allefall personalia noe man allerede vet... Et lite forelegg fra politiet er nok noe som vil få dem til å tenke seg om i fremtiden tenker jeg. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor tragisk går det an å gjøre karantenehotell? Etter å ha lest denne artikkelen er jeg ikke lenger i tvil om at karantenehotell ikke har noenting som helst med smittevern å gjøre, men er en straff for å være så freidig at en tillater seg å reise inn i Norge.

https://www.minervanett.no/covid19-karantene-koronavirus/et-fryktelig-usympatisk-darlig-bilde-av-norge/381681

For øvrig så hører jeg at noen steder får de som bor på disse karantenehotellene kun lov å være ute 2,5 timer til dagen, og som blir loggført, mens andre steder, f.eks. en jeg kjenner som nå er på karantenehotell får være ute så mye han vil. Eneste er at han må holde avstand til andre, ikke ta kollektivtrafikk og gå på kafeer, etc. Altså, holde seg for seg selv. Han får lov å gå på butikk om han må så lenge han holder min. 2m avstand til andre og bruker munnbind. Dette samsvarer faktisk med den norske definisjonen av karantene. 

Det virker på meg som om andre steder i landet, med maks 2,5t "utetid" så er det i praksis isolasjon folk er satt i. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 minutt siden):

Hvor tragisk går det an å gjøre karantenehotell? Etter å ha lest denne artikkelen er jeg ikke lenger i tvil om at karantenehotell ikke har noenting som helst med smittevern å gjøre, men er en straff for å være så freidig at en tillater seg å reise inn i Norge.

https://www.minervanett.no/covid19-karantene-koronavirus/et-fryktelig-usympatisk-darlig-bilde-av-norge/381681

For øvrig så hører jeg at noen steder får de som bor på disse karantenehotellene kun lov å være ute 2,5 timer til dagen, og som blir loggført, mens andre steder, f.eks. en jeg kjenner som nå er på karantenehotell får være ute så mye han vil. Eneste er at han må holde avstand til andre, ikke ta kollektivtrafikk og gå på kafeer, etc. Altså, holde seg for seg selv. Han får lov å gå på butikk om han må så lenge han holder min. 2m avstand til andre og bruker munnbind. Dette samsvarer faktisk med den norske definisjonen av karantene. 

Det virker på meg som om andre steder i landet, med maks 2,5t "utetid" så er det i praksis isolasjon folk er satt i. 

I praksis er 2.5 timer lufting noe som ligner et høysikkerhetsfengsel her til lands. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

I Australia, Japan, Kina og New Zealand. Er det total isolasjon ikke ut av rommet på 14 dager.

Men nå bor ikke vi i Hverken Australia, Japan, Kina eller New Zealand. Der er det isolasjon. Her har vi 2 begreper: Karantene og Isolasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

I Australia, Japan, Kina og New Zealand. Er det total isolasjon ikke ut av rommet på 14 dager.

Ja, men poenget her er jo at du blir behandlet som en forbryter/fange uten noen som helst tanke på smittevern på flyplassen og i bussen til hotellet.

Når du kommer til hotellet er det helt tilfeldig hva slags regler du blir presentert for, og enkelte hoteller går langt utover reglene med begrensinger på utetid. Poenget er at det er ingen begrensninger på dette i loven slik den er nå. Om du er i hjemmekarantene eller på et hotell, så er karantenereglene like. Hotellet kan da selvfølgelig ikke innføre strengere regler. Det blir jo da frihetsberøvelse. 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Hadde alle nektet karantenehotell så hadde de måttet gi opp "tiltaket".

Hele greia er kun for at hotellene skal få penger, og garantert funnet på av noen som eier eller har aksjer i hoteller.

Neida... nå vil jo ikke hotellene ha karantenegjester! 

Lillehammer nekter jo å ha karantenehotell, og kan nå bli tvunget til å ha det. Begrunnelsen til å ikke ha det er at det vil skade hotellene.

 

https://www.nrk.no/innlandet/ordforer-i-lillehammer_-ingunn-trosholmen-nekter-karantenehotell-i-sommer-1.15516202

Lenke til kommentar

PFIZER KAN FÅ «BETYDELIG» ØKT KAPASITET TIL Å PRODUSERE VAKSINER TIL EU
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/pfizer-kan-faa-betydelig-og-umiddelbar-kapasitet-til-aa-produsere-vaksiner._d_z2Zc0i

Sitat

Det melder Det europeiske legemiddelkontoret i en pressemelding. De har anbefalt å godkjenne en utvidelse av Pfizers produksjonsfasiliteter i Puurs i Belgia. Og de skriver altså at denne anbefalingen er ventet å ha en «betydelig og umiddelbar effekt» på tilbudet av Pfizer-vaksinen i EU.

Norge får Pfizer-vaksinen gjennom EU-samarbeidet, så det vil også gagne Norge.

EMA har undersøkt om Pfizer kan få øke kapasiteten på produksjonsstedet, og har konkludert med at de klarer å produsere vaksiner av høy kvalitet - i større volum.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (8 minutter siden):

Neida... nå vil jo ikke hotellene ha karantenegjester! 

Lillehammer nekter jo å ha karantenehotell, og kan nå bli tvunget til å ha det. Begrunnelsen til å ikke ha det er at det vil skade hotellene.

 

https://www.nrk.no/innlandet/ordforer-i-lillehammer_-ingunn-trosholmen-nekter-karantenehotell-i-sommer-1.15516202

Dette er politikere som nekter, ikke hotellene.

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Bergen har hatt en mye mer fornuftig approach enn mange andre steder. Bergen har feks ikke ønsket å stenge ned ting som restauranter, butikker osv. Det synes jeg er et bra utgangspunkt i stedet for brede nedstengninger som bare rammer næringsliv og folk. Bergens vilje til å også oppheve tiltak når de ikke trengs mer er også noe flere kan lære av. Det er feks mye som tyder på at smitten i Trondheim ALLEREDE er på retur og at søndagens innføring av  ekstreme tiltak nok ikke egentlig trengs. 

Hva tar du utgangspunkt i? Husk at i Trondheim er det både indisk mutant, enkeltmennesker som nekter å samarbeide med smittekontoret, smittede med mange nærkontakter, flere som har brutt smittekarantene osv. Det er en veldig krevende situasjon der.

Enig i at Bergen har gjort en formidabel jobb da, jeg er ikke sikker på at Trondheim sine tiltak er for strenge i dette tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

En ny studie viser at personer som kun har fått én vaksinedose er mindre beskyttet mot delta-virusvarianten, først oppdaget i India. Det gjør at FHI vurderer å vente med enkelte karantenelettelser.

Sitat

Uvaksinerte kan heller ikke regne med å slippe karantene i sommer. Det til tross for at EU fra 1. juli vil lansere et coronapass der du mest sannsynlig kan reise fritt med en negativ test, bevis på vaksinasjon eller tidligere infeksjon.

For selv om du kan reise fritt i Europa, er det nasjonale myndigheter som bestemmer hva som skjer når du kommer hjem. Alternativer som diskuteres er en forkortet hjemmekarantene for vaksinerte med et stikk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39vOXd/delta-varianten-kan-paavirke-karanteneregler-for-vaksinerte

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FHI: Koronaepidemien vil mer eller mindre forsvinne i sommer

Korona som epidemi og alt som heter smittebølger kan snart være historie.

Sitat

Det betyr ikke at viruset vil være borte:

Det vil fremdeles kunne oppstå mindre, lokale utbrudd, sier FHI-direktøren.

– Det er viktig at vi alle fortsetter å følge smittevernrådene en stund til, minner Vold på.

Sitat

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad er enig i gladnyheten. Han påpeker at situasjon i Europa og landene rundt oss er avgjørende.

Han tror likevel ikke smitten forsvinner helt før flere har fått sin andre vaksinedose

– Et viktig spørsmål er også hvor lenge en slik gunstig situasjon vil holde seg i et Europa. Der kan nye virusvarianter begynne å spre seg i uvaksinerte deler av befolkningen, og etter hvert kanskje også blant vaksinerte.

Det er det vanskelig å svare på i dag.

Nakstad trekker i tillegg frem et par avgjørende punkter som kan påvirke smittesituasjonen:

  • Hvor godt en vaksinedose i praksis beskytter mot å bli smitteførende.
  • Hvor stor andel av befolkningen som vaksineres.
  • Hvilke nye virusvarianter som eventuelt dukker opp.
  • Hvor mye importsmitte vi vil få.

Jeg har ikke sett dagsrevyen i dag. Veldig gode nyheter, overskriften er nesten ikke til å tro. Dagbladet holder seg til gladnyhet om harryhandel.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Sitat

Hadde folk nøyd seg med å treffe noen venner lørdag på et utested, og gått hjem etterpå, i stedet for å ta «runden» på flere utesteder, deretter nachspiel, ny fest to kvelder senere, med diverse barer, hadde vi sluppet å stenge ned, skriver Eli-Anne Skaug, smittevernlege i Trondheim kommune. 

https://www.tronderdebatt.no/du-blir-ikke-mindre-smitteforende-av-a-legge-igjen-laks-pa-utesteder/o/5-122-23382

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Hva tar du utgangspunkt i? Husk at i Trondheim er det både indisk mutant, enkeltmennesker som nekter å samarbeide med smittekontoret, smittede med mange nærkontakter, flere som har brutt smittekarantene osv. Det er en veldig krevende situasjon der.

Enig i at Bergen har gjort en formidabel jobb da, jeg er ikke sikker på at Trondheim sine tiltak er for strenge i dette tilfellet.

Får se hur det blir men jag tycker att det är värdt en poäng att inget av det du tar opp löses direkt genom att stänga träningsenter, svømmehaller, idrett för voksna och hjemmekontor och mycket av det som verkar vara huvudproblemet handlar väl om brudd på regler  eller i alla fall brudd på anbefalningar. 

Vansklig att veta vad som faktiskt fungerar men tror att en del tilltak som har används i Norge bara har haft en liten effekt.

Första talen idag är ikke heller väldigt höga så möjligt att smitten faktiskt har gått ned innan tiltaken sattes in.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...