Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Andre1980 said:

Det som slår meg, men som ikke overrasker meg, er Raymond Johansens reaksjon på at ingen kommuner skal gi fra seg mer enn 35% av dosene sine til de 24 kommunene på østlandet. Dette var vel også tallet som ble nevnt når skjevdelingen ble annonsert. FHI ville ha så mye som opp til 80% skjevdeling.

Når så beregninger fra FHI viser at å gi 60% flere doser til østlandet vil medføre at de andre kommunene må gi fra seg betydelig mer enn 35% kan en jo lure på hva 80% skjevdeling ville innebært. En kan også begynne å lure på om de i FHI ikke kan regne. Eller ligger det noe mer bak? Forventer kanskje regjeringen lavere leveranser av vaksinedoser, så reduksjonen ville bli mer langvarig enn de 7 ukene som det er snakket om? 

 

Tycker också att det er rart. De borde ha räknat på detta tidigare. Tror dock att en orsak kan vara att det blev fler prioriterade och neutrala kommuner än först tänkt (tror det blev det iallafall). 

Förstår ikke hur de kan klara att få till så mye diskussion och problem med noe som under antagandet att vaksinerna kommer som planerat ikke kommer ha en speciellt stor effekt. Skjevfördelningen och vaksinering av kritisk personal alltså. Verkar inte speciellt bra planerat eller gjenomfört hittills.

Tyckte ikke Raymond kom speciellt bra ut av det jag såg siterat. Klagar på att de får för lite, sier att skjevfördelningen är viktig och (nödvändig?), var snakk om 4 liv tror jag hvis den infördes i slutet av april, samtidigt som det i praktiken verkar handla om att kunna öppna opp Oslo raskare. Och allt detta når smitten faktiskt är lavere och verkar vara mer under kontroll i Oslo än i många andra delar av landet och enligt planerna kommer ända många få vaksiner snart. Men ledarna för kommuner ska väl lobba för sin egen kommune och det ser vi i de flesta kommunerna. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg blir litt provosert av å se Erna starte valgkampen med en øl og gjenåpning, samtidig som vi vet at alt stenger igjen om 3 uker, samtidig som at stortinget vaksineres og samtidig kan fortelle at resten av oss bare må tåle høyere smittetrykk. Et stort fuck you til lærere, barnehageansatte, etc, pluss alle oss som har holdt oss hjemme i over et år nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
52 minutes ago, M98kF1 said:

Oooooo kjempespennende:

«Beregninger foretatt i Israel, Norge, USA og av Pfizer viser ikke noen statistisk overvekt av tilfeller. Det vil si at denne type hjerteproblemer ser ut til å oppstå like ofte hos uvaksinerte som hos vaksinerte.»

Kjempespennende?

Nei, men det kunne jeg også sitert.

Så "Oooooo kjempespennende" var alt du ville si:roll:

C19 er nye, så det vil komme mye info om det. Både positive og negative info.

Nå ser det ut som at du må ta c19 en gang i året, samme som influensa?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Sitat

I Trondheim er nå 40 skoler berørt av koronaviruset, skriver Adressa. På 11 av skolene er hele trinn satt i karantene, mens på de andre er enkeltelever eller grupper av elever i karantene, og/eller enkelt ansatte i karantene. Det sa oppvekst- og utdanningsdirektør Lasse Arntsen i Trondheim kommune under et formannskapsmøte onsdag.

40 skoler Trondheim er toast.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Nå ser det ut som at du må ta c19 en gang i året, samme som influensa?

Det ser lovende ut 👍

Sitat

De to nye studiene som avisen drar frem, viser at immuniteten overfor koronaviruset varer i minst ett år, trolig hele livet, og at immuniteten øker over tid, spesielt etter vaksinasjon.

Sitat

Samlet sett viser studiene også at de fleste som har blitt friske etter å ha hatt koronaviruset, ikke trenger såkalte booster-sprøyter. Folk som har blitt vaksinert tidligere, vil derimot trenger denne ekstra sprøyten på et senere tidspunkt, viser studiene.

https://www.nettavisen.no/nyheter/svart-gode-koronanyheter-immuniteten-kan-vare-i-arevis/s/12-95-3424132577

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

499 NYE SMITTETILFELLER REGISTRERT I NORGE

Onsdag ble det registrert 499 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 21 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 478.

 

Tirsdag ble det registrert 511 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet mandag 2. pinsedag var 238.

 

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

 

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende, noe den også er i 40 kommuner. Totalt er det bekreftet 123.662 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og nok ein gong Nrk sin rapport som også samanliknar med same vekedag forrige veke:

Sitat

27. mai 2021 kl. 00:19 

499 nye koronatilfeller i Norge

 

Det siste døgnet er det registrert 499 koronasmittede i Norge. Det er 21 flere enn forrige onsdag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 481 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 328, så trenden er stigende.

Onsdag var 99 koronapasienter innlagt på sykehus. Det ve ti færre enn dagen før. I alt er 783 koronasmittede personer døde i Norge siden mars 2020. 17 av dem var under 50 år.

Til nå har 1.611.593 personer fått første dose av koronavaksinen, og 813.074 personer har fått andre dose.

Om ein ser vekk frå nedgang i 17-mai-helga og oppgang mot slutten av forrige veke er talet eigentleg ganske stabilt rundt 500 per dag. Når ein får slått ned utbrota som oppstod etter 17-mai og russefeiring tippar eg at smittetalet vil gå inn i ein fallande trend slik som ein såg i fjor sommar. Vaksinasjonsdekninga aukar sakte men sikkert, og folk er meir ute. Om ikkje så lenge blir det "nedstenging" av skular og universitet, også kalla sommarferie. Då vil ein kunne opne opp meir på andre område.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krysser fingrene, tror det samme!

Er litt skeptisk til om vi har sett hele effekten av 17. mai i Oslo. Det var helt grusomt vær på 17. mai, og "alle" var samlet inne hele dagen med frokoster og feiring. Tror tallene vil øke litt der i morgen og fredag, men kanskje ikke så mye. Kanskje rundt 65-70 per dag, eller litt mer.

Kristiansand er jeg bekymret for at kan vare en liten stund, siden det nå har spredt seg utover russen og de har flere ukjente smitteveier. Den samme bekymringen har jeg for Trondheim pga ukjent smitte og at kommunen der ikke innførte særlig strenge tiltak, de fortsetter med skjenking, treningssentre, 100 personer på innendørs arrangementer osv. Er ikke det litt rart når ordføreren kaller situasjonen uoversiktlig og svært alvorlig? Får håpe det funker.

Tror Hammerfest-utbruddet nærmer seg starten på slutten, kan ikke se for meg at det har mer potensiale igjen nå med så mange allerede smittede og i karantene, og strenge tiltak.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (4 timer siden):

Kjenner jeg blir litt provosert av å se Erna starte valgkampen med en øl og gjenåpning, samtidig som vi vet at alt stenger igjen om 3 uker, samtidig som at stortinget vaksineres og samtidig kan fortelle at resten av oss bare må tåle høyere smittetrykk. Et stort fuck you til lærere, barnehageansatte, etc, pluss alle oss som har holdt oss hjemme i over et år nå.

Jepp, åpne opp før at alle ønsker det får vaksinene er moralsk forkastelig, det mye som tilsier at de som er vaksinert fortsatt kan være bærer av viruset bare at de ikke blir syke. Dvs at det er større sjanse for at de som ikke har fått vaksinen blir smittet når samfunnet åpner.

 

Det er også logiske brister ved at innvandrerbefolkningen og hippi og dessertgenerasjonen får vaksine og kan leve som normalt mens resten ikke.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (11 timer siden):

Jepp, åpne opp før at alle ønsker det får vaksinene er moralsk forkastelig, det mye som tilsier at de som er vaksinert fortsatt kan være bærer av viruset bare at de ikke blir syke. Dvs at det er større sjanse for at de som ikke har fått vaksinen blir smittet når samfunnet åpner.

 

Det er også logiske brister ved at innvandrerbefolkningen og hippi og dessertgenerasjonen får vaksine og kan leve som normalt mens resten ikke.

Alle man satt i "dugnad" for er jo snart vaksinert og nå skal alle de "friske" sitte fast som tapere.

Logikkene er ikke bare fraværende , det er helt på trynet.

Mye alle for en her.....Blir faktisk kvalm..Jeg har kun gjort dette for å være solidarisk mot de svake de som man nesten garantert viste kunne bli alvorlig syke, ikke for min egen del..Men det ville jeg uansett gjort igjen om så jeg viste om dette i forkant..

 

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (8 timer siden):

Kjenner jeg blir litt provosert av å se Erna starte valgkampen med en øl og gjenåpning, samtidig som vi vet at alt stenger igjen om 3 uker, samtidig som at stortinget vaksineres og samtidig kan fortelle at resten av oss bare må tåle høyere smittetrykk. Et stort fuck you til lærere, barnehageansatte, etc, pluss alle oss som har holdt oss hjemme i over et år nå.

Vet vi at alt stenger om 3 uker eller er dette bare et krisemaksimerings utsagn fra deg?

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 timer siden):

Jepp, åpne opp før at alle ønsker det får vaksinene er moralsk forkastelig, det mye som tilsier at de som er vaksinert fortsatt kan være bærer av viruset bare at de ikke blir syke. Dvs at det er større sjanse for at de som ikke har fått vaksinen blir smittet når samfunnet åpner.

All statistikk på området tilsier at du tar feil. Det at man kan være bærer av viruset etter man har fått vaksinen, på samme måten som man kan være bærer av viruset når man er uvaksinert, medfører ikke at det er vanlig. Smitten stiger ikke i de gruppene som er uvaksinerte der andre er vaksinerte, den faller heller i alle grupper.

 

freddy85 skrev (3 timer siden):

Det er også logiske brister ved at innvandrerbefolkningen og hippi og dessertgenerasjonen får vaksine og kan leve som normalt mens resten ikke.

Å hjelpe de som trenger det mest er helt ulogisk? La oss hjelpe de som ikke trenger det like mye? De områdene som prioriteres med vaksiner er forøvrig fortsatt blant de områdene i landet med strenges tiltak.

Områdene som prioriteres med vaksine har hatt mye strengere tiltak enn resten av landet i over et halvt år. Er det ikke da logisk at de prioriteres? Eller er det bare logiske brister når det er andre enn deg som prioriteres.

Lenke til kommentar
William_S skrev (16 minutter siden):

Vet vi at alt stenger om 3 uker eller er dette bare et krisemaksimerings utsagn fra deg?

Ja, vi vet det på samme måte som at vi vet at portforbud var det eneste tiltaket som kunne hjelpe på å få smitten ned for et par måneder siden. Det ser ut til å være en gruppe her som konstant driver med krisemaksimering og det kommer desverre neppe til å endre seg før vi ikke har smitte igjen i verden.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 timer siden):

Alle man satt i "dugnad" for er jo snart vaksinert og nå skal alle de "friske" sitte fast som tapere.

Logikkene er ikke bare fraværende , det er helt på trynet.

Mye alle for en her.....Blir faktisk kvalm..Jeg har kun gjort dette for å være solidarisk mot de svake de som man nesten garantert viste kunne bli alvorlig syke, ikke for min egen del..Men det ville jeg uansett gjort igjen om så jeg viste om dette i forkant..

Stod også over 2 muligheter med Pfizer, en i Norge og en i utlandet fordi jeg synes ikke det var min tur ennå og dermed venter man..Meste man gjør i livet er det kun seg selv man må stå til rette for når man våkner og ser seg selv i speilet..

 

 

 

 

Ganske enig. Man føler seg egentlig j*vlig snytt. Jeg føler ikke lenger noen duignadfølelse. Ingen. Nilch. Zero. Jeg har vært en varm forsvarer for alle tiltakene spesielt av hensyn til mine eldre og såbrare foreldre. Men nå er de fullvaksinerte. Jeg sitter igjen som en av de med begrensninger på mitt liv og må finne meg i det i lang tid fremover; virker det som. Og så sitter det unge mennesker her som ikke er i noen risikosone på nettet og snakker om "vi må stenge ned mer for at jeg ikke skal få long covid". Vel, min sympati for slikt er null. Jeg mener det. Absolutt null.

Dugnaden er for mitt vedkommende over nå. Jeg følger reglene, den saken er grei, men kun til reglene er avskaffet og ikke et sekund lenger. Så fpr friske hypokondere som trod de skal få "long covid" eller hva det nå er fordi det kan være en 10-30% eller whatever sjanse for å få det selv om de er vaksinerte bare låse seg inne for alltid da og så kan vi alle ta livene våre tilbake og leve slik mennesker skal gjøre i den virkelige verden hvor livet er.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (29 minutter siden):

Ja, vi vet det på samme måte som at vi vet at portforbud var det eneste tiltaket som kunne hjelpe på å få smitten ned for et par måneder siden. Det ser ut til å være en gruppe her som konstant driver med krisemaksimering og det kommer desverre neppe til å endre seg før vi ikke har smitte igjen i verden.

Portforbud er et tyrannisk tiltak som ikke har noen virkning på smittespredning. Hva er poenget? 99% av all smitte skjer i innendørsomgivelser. Så hva skal da poertforbud; forbud mot å gå utendørs være godt for? Land med portforbud har hatt høy smittespredning de også; hele familier smittet hverandre i det hjemmet de var buret inne i.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Krysser fingrene, tror det samme!

Er litt skeptisk til om vi har sett hele effekten av 17. mai i Oslo. Det var helt grusomt vær på 17. mai, og "alle" var samlet inne hele dagen med frokoster og feiring. Tror tallene vil øke litt der i morgen og fredag, men kanskje ikke så mye. Kanskje rundt 65-70 per dag, eller litt mer.

 

Jeg mistenker at deler av Oslo allerede har fått snev av naturlig flokkimmunitet allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

Vet vi at alt stenger om 3 uker eller er dette bare et krisemaksimerings utsagn fra deg?

Bare litt kjapp logikk. Den mest mobile delen av befolkningen er ikke vaksinert enda og samtidig åpner man opp for servering innendørs fordi man ikke annerkjenner at luftsmitte er en greie. Har vært en del større utbrudd fra utesteder i det siste og det er ingen grunn til å tro at dette skal gå noe bedre i Oslo enn andre steder. Flere utesteder og flere folk = enda større utbrudd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (15 minutter siden):

Bare litt kjapp logikk. Den mest mobile delen av befolkningen er ikke vaksinert enda og samtidig åpner man opp for servering innendørs fordi man ikke annerkjenner at luftsmitte er en greie. Har vært en del større utbrudd fra utesteder i det siste og det er ingen grunn til å tro at dette skal gå noe bedre i Oslo enn andre steder. Flere utesteder og flere folk = enda større utbrudd.

Du har rett i det. FHI lukker løyne og ører for det faktum at covid primært er et luftspredervirus og istedenfor fortsetter man å spraye bord og sette opp de j*lva dispenserne med antibac overalt som om covid var en bakterie eller noe; med antibac skal vondt fordrives noe store deler av befolkningen tror er det viktigste tiltaket mot corona. Antibac - om det er noe som helst i pandemien som kan kalles falsk følelse av trygghet så er det nettopp dette:

1.jpg

 

Men en ting skal de hudutslettende boksene ha: vi har hatt en effektiv nedgang i e-coli og salmonella siden mars 2020 så aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...