Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Quakecry skrev (6 timer siden):

Nei. Begge er like farlig for de svake og utsatte. Har du sett hvor mange influensaen dreper, og hvor jævlig det er for mange? Så om du ikke tar influensavaksinen hvert år og holder deg inne, og isolerer deg, ja da er du et vandrende drapsvåpen. 

Når det gjeld influensa er det nok vaksiner til risikogruppene og helsepersonell. Ingen friske Oslo-folk, stortingspolitikar eller andre trengande må prioriterast framfor risikogruppene. Det er nok vaksiner til alle som vil ha, enten dei treng det eller ikkje. Og sjukehusa er vant med at eit lite antal pasientar er innlagde kvart einaste år, og er dimensjonert for dette.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (3 timer siden):

Fremdeles står det at rundt 10% sliter med utmattelse og tap av luktesans etter 6mnd. Dette er ikke en liten andel mennesker... 

– Vi kan ikke bruke studien til å si at mild korona ikke betyr noe. Det kan saktens bety noe for livskvaliteten for de kanskje 10 prosentene som får senfølger som langvarig trøtthet eller tap av luktesans.

Bare fordi skadene ikke er livstruende har de en påvirkning på livskvalitet. 

Men nedstengning har i høyeste grad også en påvirkning på livskvaliteten. Det er ikke gitt at fordi viruset gir en konsekvens, så er tiltak rettferdiggjort; Det blir i siste ende en diskusjon rundt hva som er verst av konsekvensene av viruset og konsekvensene av tiltakene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Denne tråden mistet sin veri for lenge siden og har blitt et ekkokammer for noen veldig få katastrofeentusiaster.

Ynskjer deg velkommen tilbake til hausten eller til neste år, så kan vi diskutere vidare då - om emnet framleis interesserer.

Evil-Duck skrev (På 25.5.2021 den 12.36):

I denne tråden diskuteres koronaviruset i Norge i sin helhet, det blir postet fantastiske nyheter, gode nyheter, nøytrale nyheter, dårlige nyheter og katastrofale nyheter om dette dukker opp. Om en føler at den negative vinklingen som ofte kommer frem i denne og lignende tråder blir for mye, å en føler det tærer på ens mentale helse oppmodes det kraftig om å ta seg en pust i bakken å ignorere denne og andre lignende tråden en periode frem til en får samlet hodet litt. Det er ingen skam i det, denne situasjonen vi har vært i det siste året+ har vært krevende mentalt for de aller fleste. Denne tråden blir ikke moderert ved andre tilfeller enn brudd på retningslinjene

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 timer siden):

Nei, det er det ikke. Vi vet at en ikke blir veldig mye sykere av alle de ti tusen variantene enn denne. 

 

Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Den indiske mutasjonene er enda mer smittsom enn den britiske. Man regner med 50% mer smittsomt. Da vi flere bli smittet selv utendørs med utepilsen. Flere smittede = flere alvorlig syke.

 

Benbjo skrev (2 timer siden):

Dette er jo direkte løgn. B117 er beviselig mer sykdomsfremkallende enn villtypen. 

Et tips, for å skape et noget bedre debattklima her, er at man faktisk underbygger det man skriver med kilder. Det gjør det enkelt å kunne kontre beskyldninger om at noen lyver, og det gjør det også enkelt å avskrive ubegrunnede påstander som - nettopp - ubegrunnede.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

 

 

Et tips, for å skape et noget bedre debattklima her, er at man faktisk underbygger det man skriver med kilder. Det gjør det enkelt å kunne kontre beskyldninger om at noen lyver, og det gjør det også enkelt å avskrive ubegrunnede påstander som - nettopp - ubegrunnede.

 

11 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Men nedstengning har i høyeste grad også en påvirkning på livskvaliteten. Det er ikke gitt at fordi viruset gir en konsekvens, så er tiltak rettferdiggjort; Det blir i siste ende en diskusjon rundt hva som er verst av konsekvensene av viruset og konsekvensene av tiltakene.

Absolutt, nedstenging har en konsekvens, men personlig tenker jeg at stengt samfunn i en kort stund til er bedre enn 10% sjanse for redusert livskvalitet i minst 6mnd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (4 timer siden):

For Oslo-området burde man nå, etter hvert som vaksinedekningen blir bedre, gå bort fra å fokusere på smittetallene til å heller se på tallet for innlagte og døde.

Ein bør vel uansett halde eit auge med smittetalet i Oslo no når studentane skal "heim" og alle skal på "norgesferie" samstundes som ein framleis ikkje har fått vaksinert mange nok rundt om i landet. Var ikkje litt av poenget med skeivfordelinga at redusert smitte frå Oslo skulle gje raskare gjenopning også av resten av landet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

 

 

Et tips, for å skape et noget bedre debattklima her, er at man faktisk underbygger det man skriver med kilder. Det gjør det enkelt å kunne kontre beskyldninger om at noen lyver, og det gjør det også enkelt å avskrive ubegrunnede påstander som - nettopp - ubegrunnede.

Ja, jeg er enig, men akkurat dette med at b117 er mer smittsom og sykdomsfremkallende er gjengs info nå. 

Blir litt som å måtte vise til et induktivt bevis på at 1+1 = 2

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (18 minutter siden):

Men nedstengning har i høyeste grad også en påvirkning på livskvaliteten. Det er ikke gitt at fordi viruset gir en konsekvens, så er tiltak rettferdiggjort; Det blir i siste ende en diskusjon rundt hva som er verst av konsekvensene av viruset og konsekvensene av tiltakene.

Nettopp dette er hva jeg tror mange brukere i denne tråden ikke klarer se eller forstå.

Nå er det slik menneske er bygd opp at man må bevege på seg og de aller fleste har behov for sosial kontakt.

Inaktivitet over lang tid er langt mer farlig for de aller fleste enn hva covid er.

 

Benbjo skrev (6 minutter siden):

 

Absolutt, nedstenging har en konsekvens, men personlig tenker jeg at stengt samfunn i en kort stund til er bedre enn 10% sjanse for redusert livskvalitet i minst 6mnd. 

Nå er det 10% ? Var det ikke 60% i går som fikk long covid ?

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DaniNichi said:

Inaktivitet over lang tid er langt mer farlig for de aller fleste enn hva covid er.

Nu förstår jag att de som vill trene på treningssenter sliter och kan vara frustrerande men man kan faktiskt träna på andra sätt och jag tror for eksempel att fler har varit i marka, både sommar och vinter, nu under koronan än vanligt. 

Så tror ikke det är så uppenbart att folk tränar mindre nu än vanligt. Men det varier sikkert mycket hur det går med träningen. De som i vanliga fall sykler till jobb och sen får hjemmekontor ett år kanske sliter for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

Allerede smittespredning av den indiske ja. Flott. Da er nok den dominerende i Oslo og Viken ila få uker sannsynligvis. Faen 

Om det skjer er det iallefall ingen som blir overraska. Det same skjedde med den britiske varianten i vinter. Det er ikkje hjelp i å stenge grensa lenge etter at dei nye variantane er etablert.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, DaniNichi said:

Nettopp dette er hva jeg tror mange brukere i denne tråden ikke klarer se eller forstå.

Nå er det slik menneske er bygd opp at man må bevege på seg og de aller fleste har behov for sosial kontakt.

Inaktivitet over lang tid er langt mer farlig for de aller fleste enn hva covid er.

 

Nå er det 10% ? Var det ikke 60% i går som fikk long covid ?

 

 

60% har symptomer etter 6 mnd, mens 10% har redusert livskvalitet som følger av dette. Tallene betyr ulike ting. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Benbjo said:

60% har symptomer etter 6 mnd, mens 10% har redusert livskvalitet som følger av dette. Tallene betyr ulike ting. 

Och 20% er blir inlagda på sjukhus enligt datan fra studien som visade 60% symptomer...  Kanske ikke helt bra statistiskt underlag i den studien?

Tallene er resultaten av olika studier med olika metodik med olika sorters problem och usikkerheter. 

Det är väldigt sällan en studie visar sannheten och att göra som du gör välja ut de studierna som visar värst resultat är ikke speciellt lurt. 

Lenke til kommentar
On 5/21/2021 at 11:28 AM, Subara said:

Hva skjer i mellomtiden? Jeg ser for meg at kommune-Oslo med flere, drar på turné rundt om i landet for å samle inn vaksinene. Men saken er nok den at vi pent må vente til leveransen ankommer i fra utlandet.

Er nok mye enklere å bare gi dem færre nye doser, enn å måtte tøyse slik med å hente tilbake..

Lenke til kommentar
On 5/21/2021 at 11:40 AM, Snikpellik said:

En endring jeg bet meg merke i, er:

Alt for mye regler. Men forstår jo at de må spikre ned noen setninger for å dekke ryggen. Det enkleste er å fortsette å oppfordre folk til å ikke slippe opp alt for mye med en gang. Holde ut litt til, men selvsagt ikke bure seg inne.

Lenke til kommentar
On 5/21/2021 at 12:01 PM, nirolo said:

Ja, samme følelse her. Synes vi burde droppe hele sertifikatet.

Muligens at det funker å droppe det innenlands. Men ville du ikke ønsket at det ble brukt f.eks. opp i mot å ha kontroll på sykehusinnleggelser f.eks.? Slik at helsepersonell har litt oversikt på hvordan de må tilrettelegge?

Vi behøver uansett sertifikatet for å slippe til i utlandet ser det ut til, en stund framover.

 

  

On 5/21/2021 at 12:15 PM, Snikpellik said:

En god ting er at dette settes sammen med massetesting, slik at man ikke trenger å være vaksinert for å ha "gyldig pass". Dermed er det ikke et "vaksinepass", men mer et "koronapass". Heldigvis.

Det hindrer i stor grad forhåpentligvis denne urettferdigheten. De nevnte noen ting som uansett kan kreve at man er fullvaksinert, som for eksempel cruise eller bussturer for pensjonister.

Hva med yngre bussturister? :xmas:

 

  

On 5/21/2021 at 12:17 PM, Evil-Duck said:

Gjør de det da? sist  spørreundersøkelse var jo oppslutningen for å ta vaksinen i området 90-95% ? FHI var jo og nylig ut å sa at vaksineringen kom til å bli noe forsinket fordi det var flere enn de hadde regnet med som kom til å ta vaksinen og.

Men det er jo en spørreundersøkelse og ikke selve fasiten.

På den andre siden, så tror jeg at det er utenlandsreisepasset fra vaksinen som er den ekstra promotoren for at folk nå ønsker mer av denne vaksinen. Det burde også myndighetene greie å forutse.

 

  

On 5/21/2021 at 12:59 PM, Dubious said:

Vaksinen gir deg ikke immunitet og det er snakk om at en må ta ny vaksine etter 12 måneder.

Så om man må ta ny vaksine hvert år, så blir vaksinepasset permanent.

Riktig. Men, den sies jo å gi så godt som immunitet. Og det med å sesongmessig behøve vaksiner for svake er ihvertfall helt riktig.

Kan være en feilslutning fra din side. Viruset kan også mildnes via mutasjoner og det kan bli friere igjen. En slik absolutt konklusjon nekter jeg å være med på å være helt enig i. Kan selvsagt vare en stund da det vaksinepasset. Ser jo ut til at EU som nevnt av en annen debattant har et formål om å få fjernet passet dersom det blir mulig.

Endret av G
Lenke til kommentar
33 minutes ago, fredrik2 said:

Och 20% er blir inlagda på sjukhus enligt datan fra studien som visade 60% symptomer...  Kanske ikke helt bra statistiskt underlag i den studien?

Tallene er resultaten av olika studier med olika metodik med olika sorters problem och usikkerheter. 

Det är väldigt sällan en studie visar sannheten och att göra som du gör välja ut de studierna som visar värst resultat är ikke speciellt lurt. 

Det kan godt hende, vi har sprikende tall på dette med long covid. De fleste studier pleier å ligge rundt 30% av de jeg har sett. 10% er i lave enden av skalaen, men både dansk og svensk studie er enig. Omtrent 10% får redusert livskvalitet i mange måneder som følge av infeksjonen. Så er det mange andre som sliter med symptomer i tillegg, slik som Wasim over her. Har vel ikke hatt lukt og smak siden januar ? 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Ynskjer deg velkommen tilbake til hausten eller til neste år, så kan vi diskutere vidare då - om emnet framleis interesserer.

 

Ja, det er fint det sitatet fra ED og det er nettopp katastrofale nyheter som dominerer tråden nå til tross for at ting går veldig bra nå, vaksiner rulles ut, de virker bedre enn man antok for noen måneder siden og selv FHI er mer optimistiske enn på lenge. Paradoks? Egentlig ikke. De aller aller fleste er lei av corona nå, selv de som var kjempeengasjerte. Og , heh, kynisk nok vil de som har fått vaksinen ofte gi deng og bli mindre interessert i å diskutere dette også. Så igjen sitter de som ser ut til å ha en slags fascinasjon for destruktive scenarier. Og jeg mener; det er jo de som har det. Tror du de som frivillig verver seg til Fremmedlegionen går rundt opog forventer hygge og trygghet? Det er behover for å leve i en "spennende" tid; bare se hvor ofte ordet "spennende" brukes av de som trives med katastrofescenarier. Skjønt jeg synes Fremmelegionær-soldater og de som driver med ekstremsport er mer interessante å høre på enn de som liker covidakopalypser.

Som sagt, det er katastrofale nyheter som fanger interessen for den stadig mindre gruppen som gidder å diskutere corona mer nå. Selv da vi var i den mørkeste tiden av pandemien var det ikke så overveldende dominerende i denne tråden fordi det var andre som da gadd å engasjere seg. Jeg har merket at selv på noen få dager har interessen for denne tråden stupåt bratt nedover. Krypto vil jeg skal gå min vei; heh; det skal jeg etterhvert og da blir det enda mindre aktivitet der. Det er mest de som tenker katastrofe som fortsatt er interessert i diskutere corona, det merker jeg.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Muligens at det funker å droppe det innenlands. Men ville du ikke ønsket at det ble brukt f.eks. opp i mot å ha kontroll på sykehusinnleggelser f.eks.? Slik at helsepersonell har litt oversikt på hvordan de må tilrettelegge?

Jo, til aktverdige formål er det sikkert lurt, men ikke som adgangskort til pubber.

G skrev (8 minutter siden):

Vi behøver uansett sertifikatet for å slippe til i utlandet ser det ut til, en stund framover.

Vi kan vente mer å utstede det til august eller når det forventes at alle har fått tilbud om første dose med vaksine?

Lenke til kommentar
On 5/21/2021 at 12:29 PM, Snikpellik said:

Utfordringen her er jo at det burde ha betegnelse hjemmeisolasjon og ikke hjemmekarantene. Det hadde kanskje hjulpet? Man kunne fortsatt latt de få gå øde steder ute i naturen for å ikke hindre fysisk fostring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...