Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (6 minutter siden):

Herregud hele munnbindhysteriet har gått over styr når dere seriøst snakker om at det burde være påbudt i fellesarealer i blokker osv. Jeg bor i en boligblokk i Groruddalen og her var det jo en periode en insidens på over 1k pr 100k over to uker. Likevel har det ikke vært noe utbrudd her i blokka såvidt jeg vet. At noen i blokka mi har vært smitta tror jeg nok gjerne, men har ikke vært noe som har spredd seg videre i såfall. Men her inne ønsker folk  tydeligvis det ene hysteriske grepet etter det andre, selv om flere av de tiltakene dere nevner har antagelig minimal effekt. 

Jeg vil ikke si jeg er hysterisk. Utendørs munnbind i friluft er hysterisk, men små klamme og trange arealer med elendig ventilasjon er i aller høyeste grad steder hvor luftsmitte trives.

Blokka di hadde kanskje ikke en superspreder, det er også store variabler av hvor smittsom en covid-pasient kan være til en annen. Den blokka i Trondheim hadde garantert en superspreder boende hos seg.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men litt positive nyheter da, det har ligget og vaket rundt 100 en periode nå, satser på at det stabiliserer seg godt under det etter hvert. 

Sitat

Det er torsdag innlagt 88 coronasmittede pasienter på norske sykehus, noe som er elleve færre enn dagen før. Det er det laveste tallet siden 21. februar. 33 av pasientene ligger på intensivavdeling og 18 av dem får respiratorbehandling.

 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Herregud hele munnbindhysteriet har gått over styr når dere seriøst snakker om at det burde være påbudt i fellesarealer i blokker osv. Jeg bor i en boligblokk i Groruddalen og her var det jo en periode en insidens på over 1k pr 100k over to uker. Likevel har det ikke vært noe utbrudd her i blokka såvidt jeg vet. At noen i blokka mi har vært smitta tror jeg nok gjerne, men har ikke vært noe som har spredd seg videre i såfall. Men her inne ønsker folk  tydeligvis det ene hysteriske grepet etter det andre, selv om flere av de tiltakene dere nevner har antagelig minimal effekt. 

Sitat

Beredskapssjefen i Kristiansand sier at smittesituasjonen i byen oppleves som ustabil, og at de sliter med å få kontroll etter et utbrudd i en boligblokk.

Om lag 120 personer er smittet i forbindelse med smitteutbruddet i en boligblokk på Hellemyr i Kristiansand, der det er identifisert britisk virusvariant.

– Smitteutviklingen i Kristiansand handler i hovedsak om ett utbrudd. Nesten all smitte kan relateres tilbake til dette utbruddet , sier beredskapssjef Sigurd Paulsen i Kristiansand kommune til Fædrelandsvennen.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/22/195754064/kommunen-sliter-med-a-fa-kontroll-etter-boligblokk-utbruddet-i-kristiansand

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Tror att det handlar om ett flera månader gammalt tillfälle där två st blev smittede i samma block. Tror ikke heller det blev så mycket mer av den superspridningen. 

Det var ihvertfall ikke dørhådtaket som førte til at flere i blokka ble smittet. Det må være det dummeste jeg har lest på lenge. Det er stadig vekk mars 2020 hos enkelte journalister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Det var ihvertfall ikke dørhådtaket som førte til at flere i blokka ble smittet. Det må være det dummeste jeg har lest på lenge. Det er stadig vekk mars 2020 hos enkelte journalister.

Det kan du faktiskt ikke veta. Antar att du inte ens vet vilket slags hus det handlar om. 

Vad har journalister med saken att göra når det kommer fra kommunelegen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det är så mycket som är överdrivet och svart vitt bland endel skribenter. Husker når jag får noen månader sen skrev att man har brukt munnbind sen december i Trondheim når kryptodebunker som vanligt skrivit hur dåligt smittevernet var där och hur heldiga vi var. Då fick jag svaret att munbind ikke alls var speciellt viktigt för att då var det skolene som var det stora problemet. Nu er visst munnbind vikigt igen. 

Kan sikkert varit noen luftsmitte i bolig block men det är knappast det som har varit drivande i stora delar av landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke akkurat FHI feilinformerer, men de har vært veldig konservative med å konkludere før det foreligger gjerne 3-4 studier som bekrefter noe helt sikkert. Dermed går det lengre tid før deres uttalelser og råd endrer seg. Men kommunikasjonen rundt luftsmitte burde vært bedre etter CDC som første nasjonale faginstans gikk ut med at luftsmitte kunne skje i oktober i fjor. De endret likevel ikke rådene heller i USA rundt dette før langt ut i 2021.

Litt bakgrunn fra i fjor: https://www.fhi.no/nyheter/2020/drapesmitte-er-viktigst-men-luftsmitte-kan-skje-i-spesielle-situasjoner/

Dette synes jeg ikke er helt bra. Når/hvis det kommer en pandemi hvor smitte beveger seg raskere, vil det være bedre å komme med sine råd raskt, og heller korrigere, enn å vente til man er 99.999967% sikker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Det är så mycket som är överdrivet och svart vitt bland endel skribenter. Husker når jag får noen månader sen skrev att man har brukt munnbind sen december i Trondheim når kryptodebunker som vanligt skrivit hur dåligt smittevernet var där och hur heldiga vi var. Då fick jag svaret att munbind ikke alls var speciellt viktigt för att då var det skolene som var det stora problemet. Nu er visst munnbind vikigt igen. 

Kan sikkert varit noen luftsmitte i bolig block men det är knappast det som har varit drivande i stora delar av landet. 

Det har jo helt klart vært dårlig etterlevelse av smittevernregler når man får en slik stor oppblomstring av smitte i Trondheim.

Det hele startet med ordføreren i fjor høst som ville ha egne smitteregler for Trondheim fordi vi de var så flinke og ikke hadde smitte. Det har satt seg i befolkningen. Her kan vi leve som normalt for vi har ikke smitte i Trondheim.

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Forbehold at dette er en liten gruppe det er forsket på.

Ser ut til at lav testosteron også kan ha en innvirking på hvor alvorlig syk man blir av covid som mann.

 

Sitat

 

For men, low testosterone means high risk of severe COVID-19

https://medicalxpress.com/news/2021-05-men-testosterone-high-severe-covid-.html?

 

 

Sitat

"During the pandemic, there has been a prevailing notion that testosterone is bad," said senior author Abhinav Diwan, MD, a professor of medicine. "But we found the opposite in men. If a man had low testosterone when he first came to the hospital, his risk of having severe COVID-19—meaning his risk of requiring intensive care or dying—was much higher compared with men who had more circulating testosterone. And if testosterone levels dropped further during hospitalization, the risk increased."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (19 minutter siden):

Dette synes jeg ikke er helt bra. Når/hvis det kommer en pandemi hvor smitte beveger seg raskere, vil det være bedre å komme med sine råd raskt, og heller korrigere, enn å vente til man er 99.999967% sikker.

Vel, det er både bra og dårlig. Noen ting har ført til raskere grep enn andre, men vi har jo allerede tiltak fra starten av pandemien som hindrer luftsmitte på plass selv om vi gjerne kunne hatt flere. Rådet om ventilasjon og lufting har vi hatt lenge. Jeg synes det er generelt bedre at FHI, CDC og andre ikke konkluderer om ting før de har godt vitenskapelig grunnlag for det.

Men skulle gjerne ønske meg at den nasjonale smitteveilederen for utelivsbransjen inneholdt råd mot dette. Det gjør den ikke. Kun Oslo og et par andre kommuner som har råd om lufting og ventilasjon i sin veileder. Det synes jeg er rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det har jo helt klart vært dårlig etterlevelse av smittevernregler når man får en slik stor oppblomstring av smitte i Trondheim.

Det hele startet med ordføreren i fjor høst som ville ha egne smitteregler for Trondheim fordi vi de var så flinke og ikke hadde smitte. Det har satt seg i befolkningen. Her kan vi leve som normalt for vi har ikke smitte i Trondheim.

Suck, men på østlandet och vesfold telemark antar jag man är väldigt flinke med smittevärn trots all smitte?

Och inte kunde du svara på det jag skrev heller. Hur du ibland kommer med att ett tilltak är helt otroligt viktigt för att nesta gång påstå att det inte alls är så viktigt för då är det noe annat som är problemet.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (5 minutter siden):

Hvor får du egentlig påstandene dine fra? Har du kilder du kan vise til? Blant mye annet, så er også dette feil. 
 

Så mange etniske nordmenn ankommer Norge fra India og Pakistan i en pandemi? 

Sitat

Tross advarsel om reiser: Midt i pandemien er det registrert 3700 reiser fra Pakistan til Norge

De har høyest smitte og flest alvorlig syke. Siden nyttår er det registrert 3700 reiser fra Pakistan til Norge, til tross for sterke advarsler mot reiser som ikke er «strengt nødvendige».

https://www.aftenposten.no/norge/i/86goAG/tross-advarsel-om-reiser-midt-i-pandemien-er-det-registrert-3700-reis

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Suck, men på østlandet och vesfold telemark antar jag man är väldigt flinke med smittevärn trots all smitte?

Och inte kunde du svara på det jag skrev heller. Hur du ibland kommer med att ett tilltak är helt otroligt viktigt för att nesta gång påstå att det inte alls är så viktigt för då är det noe annat som är problemet.  

 

Nei her suger vi tydeligvis som lar reisegrupper tilknyttet moske slippe karantenehotell fordi de er så fælt å faste på hotellet. 

Sitat

Reisende fikk ha hjemmekarantene – over 100 smittet

Reisefølget fikk ta karantenen hjemme i Larvik da de ankom Gardermoen fra utlandet i april. Nå er over 100 personer smittet i kommunen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86npEW/reisende-fikk-ha-hjemmekarantene-over-100-smittet

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (9 minutter siden):

Så lange etniske nordmenn ankommer Norge fra India og Pakistan i en pandemi? 

https://www.aftenposten.no/norge/i/86goAG/tross-advarsel-om-reiser-midt-i-pandemien-er-det-registrert-3700-reis

Jeg har ikke besøkt India eller Pakistan selv i løpet av pandemien, akkurat som deg så har jeg ikke nøyaktige tall jeg kan vise til, men jeg kjenner flere i ulike selskaper som har besøkt India i forbindelse med jobb i løpet av det siste året. Det virker som at det er helt sjokkerende for folk flest her inne i denne tråden, men sannheten er at folk som har en jobb å utføre i andre land - fortsatt reiser til andre land i forbindelse med jobb. 

Artikkelen du viser til har jeg ikke tilgang til, men utifra det jeg får lest så får jeg ikke inntrykk av hvor mange som var nødvendige reiser, og heller ikke hvor mange innvandrere det var som reiste. 

Endret av Pateia201
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Fra Oslo kommunes nye statusrapport. Andelen som smittes i en annen kommune har gått fra 3% til 8% de siste par ukene. Andelen smittet i utlandet er fortsatt svært lavt, på 1% samlet siste måned.

614112040_Screenshot2021-05-27at14_13_51.thumb.png.ab8a97638ed4e6652be9a5c95e723f8b.png

 

Man trenger bare en idiot som har vært på ferie i utlandet for å smitte en drøss men folk i Norge. Kun den ene idioten vil komme på statistikken som smittet i utlandet. Hadde man ført statistikk på hvor mange som ble smittet i klynger relatert til importsmitte ville tallene sett veldig annerledes ut.

Blant annet de 3700 reisene til og fra Pakistan har skyld for mye av smitten problemene i Oslo øst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...