Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Har du kilde på dette? I FHIs nyeste ukerapport står det at det totalt er påvist 27 tilfeller av den indiske varianten her i Norge. Dette inkluderer ikke antatte.

10292319_Skjermbilde2021-05-27kl_10_53_24.thumb.png.3c1d1a0de4df665721605214a1242d6d.png

5 av disse er påvist i Oslo i hele perioden mellom 19. april og 23. mai:

  Vis skjult innhold

1654401653_Skjermbilde2021-05-27kl_10_55_09.thumb.png.36f75caa89323390e7ba132c12e8d342.png


Som det står i sammendraget:

Så hvor har du det fra at det nå i skrivende stund finnes et cluster med minst 50 personer som er smittet med den indiske varianten i Oslo? Er det spekulasjon eller har du en håndfast kilde på dette?

 

Kryptodebunker skrev (21 timer siden):
Sitat

Smitten fra clusteret er funnet videre i andre kontakter i Viken og i Oslo og også i et par tilfeller som er til utredning. Så langt er 15 tilfeller i Oslo og Viken smittet med det samme B.1.617.2 viruset, basert på at de har tilnærmet identisk helgenomsekvens. Men det er flere kjente tilfeller i klyngen, så det reelle antallet er nok heller på rundt 50 tilfeller.

Sitat

De neste par ukene vil gi svar på om den indiske virusvarianten har fått etablert seg i Norge eller ikke. Vi kjenner vaksinestatus på 30 av tilfellene med B.1.617.2 og 3 har vært vaksinert med én dose vaksine.

Så det er for sent. Den indiske varianten har begynt å spre seg blant innvandrere i Oslo.

Sitat

De fleste tilfellene med B.1.617.2 er knyttet opp til et avgrenset reiserelatert smittecluster ved Universitetet i Bergen og et større smittecluster i Viken som også trolig er reiserelatert.

Noen har sluppet gjennom karantene.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Har du kilde på dette? I FHIs nyeste ukerapport står det at det totalt er påvist 27 tilfeller av den indiske varianten her i Norge. Dette inkluderer ikke antatte.

 

  Vis skjult innhold

1654401653_Skjermbilde2021-05-27kl_10_55_09.thumb.png.36f75caa89323390e7ba132c12e8d342.png


Som det står i sammendraget:

Så hvor har du det fra at det nå i skrivende stund finnes et cluster med minst 50 personer som er smittet med den indiske varianten i Oslo? Er det spekulasjon eller har du en håndfast kilde på dette?

Jeg tar dette med knusende ro til det motsatte er bevist.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (22 minutter siden):

Så det er for sent.

Takk, jeg så ikke den. Men dette var i starten av mai - altså for flere uker siden. Siden den tid har ikke smitten i Oslo eller Viken økt, og det er ikke meldt om utbrudd videre av den indiske varianten foreløpig siden den tid.

Sitat

Viken
Det har vært et større reiserelatert smittecluster med indisk variant B.1.617.2 i starten av mai som har gitt noe smittespredning i Oslo og Viken. Se avsnitt under om smitte med indisk virusvariant.

Oslo
Spredte tilfeller med indisk variant B.1.617.2 de siste ukene, reiserelatert.

Jeg betviler ikke at den indiske varianten vil feste seg mer de neste ukene, og at det blir et problem, jeg bare er ikke så glad i spekulasjon når vi heller kan lene oss på det vi har håndfast.

Sitat

Den indiske varianten har begynt å spre seg blant innvandrere i Oslo.

Dette blir igjen spekulasjon. Som det står i rapporten: "Det er påvist importtilfeller av B.1.617.2 fra India, Spania, Sverige og et mulig tilfelle fra Pakistan. Så langt estimerer vi med 10 kjente importhendelser av B.1.617.2.". Det betyr ikke at varianten har begynt å spre seg i innvandrerbefolkning.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

For å ta en Ibsen: du skal ikke ta skrekkscenariene fra et gjennomsnittsmenneske. Tar du skrekkscenariet fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme.

Fritt etter Vilanden av Henrik Ibsen

Den britiske mutasjonen startet på samme måte i Oslo/Viken. Jeg se ingen grunn til at det skal være annerledes med den indiske som er enda mer smittsom. Det blir en kamp mellom vaksinering og mutasjonen. Kanskje burde man heller vaksinere de eldre med to doser siden en dose kun gir 33% beskyttelse. Blir feil å starte med 18 åringer da, siden de likevel ikke blir særlig godt beskyttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

For å ta en Ibsen: du skal ikke ta skrekkscenariene fra et gjennomsnittsmenneske. Tar du skrekkscenariet fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme.

Fritt etter Vilanden av Henrik Ibsen

Kom gjerne i stedet med noe relatert, i stedet for å skli ut om "skrekkscenarier" hver gang det er diskusjon om noe du ikke liker. Dette er diskusjon rundt noe ganske tørt og høyst aktuelt for tråden, ikke et skrekkscenario.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Takk, jeg så ikke den. Men dette var i starten av mai - altså for flere uker siden. Siden den tid har smitten i Oslo økt, og det er ikke meldt om utbrudd videre av den indiske varianten foreløpig.

Jeg betviler ikke at den indiske varianten vil feste seg mer de neste ukene, og at det blir et problem, jeg bare er ikke så glad i spekulasjon når vi heller kan lene oss på det vi har håndfast.

Dette blir igjen spekulasjon. Som det står i rapporten: "Det er påvist importtilfeller av B.1.617.2 fra India, Spania, Sverige og et mulig tilfelle fra Pakistan. Så langt estimerer vi med 10 kjente importhendelser av B.1.617.2.". Det betyr ikke at varianten har begynt å spre seg i innvandrerbefolkning.

Ingen andre reiser fra Pakistan eller India i en pandemi enn innvandrere. Så når det plutselig spres indisk mutasjon og det ikke blir oppdaget før man har fått et cluster på 50 personer tyder det på innvandrere. Er det noe som er gode på å fucke opp karantene er det nettopp innvandre. Larvik innvandrer + moske, Ulvik innvandrer fra Marokko/Italia.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Kom gjerne i stedet med noe relatert, i stedet for å skli ut om "skrekkscenarier" hver gang det er diskusjon om noe du ikke liker. Dette er diskusjon rundt noe ganske tørt og høyst aktuelt for tråden, ikke et skrekkscenario.

OK, det er greit det. Det er jo ikke stort mer en skrekkscenarier som preger tråden lenger. Den har hoppet over haien for lenge siden. Jeg mener helt bestemt at det er worst-case-scenarier som nå dominerer det som er igjen av denne tråden. Jeg er mer opptatt av når vaksiner blir tilgjengelige egentlig, ikke hypotetiske kjempebølger av smitte og nye lockdowns som jeg betrakter som fullstendig usannsynelig. Men greit, jeg kommer ikke til å kommentere deg. Helt i orden for meg.

Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (4 timer siden):

Bare litt kjapp logikk. Den mest mobile delen av befolkningen er ikke vaksinert enda og samtidig åpner man opp for servering innendørs fordi man ikke annerkjenner at luftsmitte er en greie. Har vært en del større utbrudd fra utesteder i det siste og det er ingen grunn til å tro at dette skal gå noe bedre i Oslo enn andre steder. Flere utesteder og flere folk = enda større utbrudd.

Forsåvidt enig. Så lenge smittetrykket er som det er burde kun uteservering være tillatt. Og nå på sommeren blir ikke det noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Ser ikke helt sånn det prinsipielle poenget med smittevern for å avlyse muntlig , man kunne fint gjort dette med Zoom feks. 

Jeg kunne forstått det om begrunnelsen var dårlig undervisning på grunn av mye digital hjemmeundervisning. Og derfor urettferdig for de i for eksempel Oslo øst som nesten ikke har vært på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 timer siden):

Ja, skremme folk til å ta vaksinen. Samme oppgave som de fleste andre medier har nå under pandemien.

Så hva er poenget med skremselshistorier om flåtten da? Å skremme folk til å ta mer antibiotika?

Eller - nei - NÅ har jeg det. Poenget med flåtthistorier er selvølelig å skremme "folkebermen" for å gå ut i naturen. Du vet - Great Reset ikke sant. Naturområdene skal være privat eiendom til eliten, som Jeff Bezos og Elon Musk mens folket skal leve i øko-vennlige bykollektiver hvor de eier ingenting men er lykkelige ikke sant? Men Guds frie natur, eller Bezos og Musks frie natur er fingrene av fatet ikke sant? Og Dagbladet bidrar med å skremme folk fra å entre naturen utenfor byene med historier om at skogene er fulle av farlig flått. Now I see. Er det ikke slik?;)

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

OK, det er greit det. Det er jo ikke stort mer en skrekkscenarier som preger tråden lenger. Den har hoppet over haien for lenge siden. Jeg mener helt bestemt at det er worst-case-scenarier som nå dominerer det som er igjen av denne tråden. Jeg er mer opptatt av når vaksiner blir tilgjengelige egentlig, ikke hypotetiske kjempebølger av smitte og nye lockdowns som jeg betrakter som fullstendig usannsynelig. Men greit, jeg kommer ikke til å kommentere deg. Helt i orden for meg.

Det er en reelle sjanse for at for tidlig gjenåpning nå kombinert med indisk mutasjon fører til at vi må ha nasjonal skjenkestopp i juli. Det ville vært bedre å holde det stengt til midten av juni og heller åpne gradvis opp med kun uteservering i første omgang.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Jeg kunne forstått det om begrunnelsen var dårlig undervisning på grunn av mye digital hjemmeundervisning. Og derfor urettferdig for de i for eksempel Oslo øst som nesten ikke har vært på skolen.

Joda det er nok heller derfor man avlyser - at kvaliteten på undervisningen har vært høyest varierende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Ser ikke helt sånn det prinsipielle poenget med smittevern for å avlyse muntlig , man kunne fint gjort dette med Zoom feks. 

Får håpe det blir knall sommervær og at ungdommene holder festen sin ute da og at de ikke drikker av hverandres flasker. Men i deler av landet, som i Oslo har de blitt flinkere til dette enn andre steder; det skal de ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt et par debatter om muntlig eksamen de siste ukene, og hovedargumentet har vært usikkerheten rundt åpne/stengte skoler, stor forskjell i undervisning og at risikoen er så stor for å havne i karantene og dermed ikke få gjennomført eksamen før til høsten. Dette har det ikke vært noen løsninger på, og derfor har Elevorganisasjonen og en rekke kommuner vært veldig kritisk. Mange kommuner har også avlyst. Det høres veldig fornuftig ut å da avlyse alt, sånn at det blir likt for alle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Har hørt et par debatter om muntlig eksamen de siste ukene, og hovedargumentet har vært usikkerheten rundt åpne/stengte skoler, stor forskjell i undervisning og at risikoen er så stor for å havne i karantene og dermed ikke få gjennomført eksamen før til høsten. Dette har det ikke vært noen løsninger på, og derfor har Elevorganisasjonen og en rekke kommuner vært veldig kritisk. Mange kommuner har også avlyst. Det høres veldig fornuftig ut å da avlyse alt, sånn at det blir likt for alle. 

Ja det er nok derfor men altså ut ifra rent smittevernsperspektiv så kunne man gjort det på Zoom feks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Lettere å jukse da. Og muntlig er jo bare en kandidat og sensor ikke sant? Munnbind+plexiglass; hva er problemet?

Å jukse på en muntlig eksamen er så å si umulig. Eh bare vent litt mens jeg får beskjed inn fra øret. Nei på vanlig vgs eksamen har man eksaminator også som er faglærer. hen vil naturlig nok kjenne eleven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Å jukse på en muntlig eksamen er så å si umulig. Eh bare vent litt mens jeg får beskjed inn fra øret. Nei på vanlig vgs eksamen har man eksaminator også som er faglærer. hen vil naturlig nok kjenne eleven. 

Skulle tro det er mulig på zoom. Sensoren vil jo ikke se hele rommet kandidaten er i. Kan jo står noen bak PC-en da som hjelper til litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...