Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (3 timer siden):

Det har vært ganske mye fyll og fanteri i Bergen i går. Flere alkoholrelaterte eldparkesykkelulykker (slått ut tenna og krasj med bil), fulle ungdommer, hundrevis samlet i Nygårdsparken osv. Selv er jeg svært overrasket over mengden samlinger til champagnefrukost og den slags i går. Forventet en rolig 17.mai som i fjor, men selvfølgelig en den unntak. For meg virket det som de fleste i feiret ganske som normalt, minus de store togene selvfølgelig, men det har vært overraskende mye opplegg, champagnefrukost og samlinger. Spent på hvordan det går med smittetallene de neste ukene.

Champagnefrokost på studenten i vår familie også. De var 7 på festen uten munnbind. De sang og ropte hurra til et korps som marsjerte forbi, så jeg på videoklippet. Jeg beordret munnbind på de som var i mini-selskapet etterpå og satte verandadøren på vidt gap. Men man kan ikke spise med munnbind over munnen. Eneste endring fra juleselskapet var at den eldste i familien var vaksinert. Hun er dårlig til bens, så vi måtte være inne. Ellers høljet det ned hele dagen,

Forhåpentligvis feiret en del 17. mai på hytta, fordi jeg møtte ikke på noen i korridorene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Morromann said:

Jeg blir veldig overrasket om du ikke hver eneste uke kommer med de verste skrekkscenarioene og jo verrew jo bedre og jeg blir veldig overrasket om du når pandemien endelig går mot slutten ikke vil fortsette å sitte å skrive om at snart blir det lockdown, snart blir det en ny mutasjon som gjør vondt verre og snart blir det en ny pandemi. Jeg blir veldig overrakset om du noensinne skulle komme til å skrive noe i tråden som ikke er fatalistiske marerittscenarier fra helvete.

Hvordan er det er skrekkscenario eller fatalitisk marerittscenario å tro at det blir smittetoppblomstring etter en langhelg der svært mange har festet og vært sammen innendørs? 

Endret av Benbjo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det er skrekkscenario eller fatalitisk marerittscenario å forvente smittetoppblomstring etter en langhelg der svært mange har festet og vært sammen innendørs? 

Nei, men hadde det ikke vært det hadde det vært noe annet, som en eller annen fryktpromotør i Amerika eller noe som skremmer med nye mutasjoner eller at vaksiner ikke virker eller at kanskje Pfeizer må skortes også. Det ble ikke et kjempeoppsving etter påske, en liten krusning men så gikk det ned igjen. Og nå er stadig flere i befolkningen vaksinerte og stadig flere BLIR vaksinerte, og NEI, jeg vil ikke høre noe tull om at ingen vil vaksineres i juli fordi de som setter vaksiner skal ha sommerferie:thumbdown:. Det er ikke fagforeninga på Fredriksons Faabrikk som driver vaksinering.

Når jeg har blitt vaksinert kommer jeg til å droppe tråden og slå meg helt løs og gjøre alt som er lov for det blir mer og mer som er lov igjen. Aktiviteten her blir redusert kraftig det kan jeg love deg. Kanskje jeg ikke gidder å poste her mer etter det. Da skal jeg leve igjen og ikke bare eksistere.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Nei, men hadde det ikke vært det hadde det vært noe annet, som en eller annen fryktpromotør i Amerika eller noe som skremmer med nye mutasjoner eller at vaksiner ikke virker eller at kanskje Pfeizer må skortes også. Det ble ikke et kjempeoppsving etter påske, en liten krusning men så gikk det ned igjen. Og nå er stadig flere i befolkningen vaksinerte og stadig flere BLIR vaksinerte, og NEI, jeg vil ikke høre noe tull om at ingen vil vaksineres i juli fordi de som setter vaksiner skal ha sommerferie:thumbdown:. Det er ikke fagforeninga på Fredriksons Faabrikk som driver vaksinering.

Når jeg har blitt vaksinert kommer jeg til å droppe tråden og slå meg helt løs og gjøre alt som er lov for det blir mer og mer som er lov igjen. Aktiviteten her blir redusert kraftig det kan jeg love deg. Kanskje jeg ikke gidder å poste her mer etter det. Da skal jeg leve igjen og ikke bare eksistere.

Vaksinasjonaktiviteten kommer til å gå ned i fellesferien. Ferien er hellig for folk. Glemt påsken allerede? I romjula ble det jo heller ikke satt mange doser fordi folk skulle ha ferie. 

En del vaksiner blir nok satt, men aktiviteten blir mest sannsynlig redusert. Grunnet at folk har ferie og utsetter doser, personell har ferie, etc. En tilbudt dose != satt dose. 

Ingen har sagt at vaksinene ikke virker. Det er stråmann som vanlig fra deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Vaksinasjonaktiviteten kommer til å gå ned i fellesferien. Ferien er hellig for folk. Glemt påsken allerede? I romjula ble det jo heller ikke satt mange doser fordi folk skulle ha ferie. 

En del vaksiner blir nok satt, men aktiviteten blir mest sannsynlig redusert. Grunnet at folk har ferie og utsetter doser, personell har ferie, etc. En tilbudt dose != satt dose. 

Ingen har sagt at vaksinene ikke virker. Det er stråmann som vanlig fra deg. 

 

Jeg regisngerer....samfunnet står i gjørma og så skal man utsette det som er veien ut....for å...ha fellesferie? Da har jeg ihvertfall mistet troen på det samfunnet her.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Flere kommuner har gått ut å sakt klart i fra at de ikke vil ha kapasitet til å drive rundt et vaksine apparat fra midten av juli om det skal bli slikt at alle som mister doser i starten av juni skal få de igjen i midten av Juli, så det er ikke tull :) 

Nja, tror att scenariot med omfördelningen av doser kommer medföra väldigt mycket vaksinering i sommar utanför de prioriterade kommunene. Tror att man kommer ha rätt hög kapacitet och att många vill ha vaksinen men att det kanske blir lite väl många på kort tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Nja, tror att scenariot med omfördelningen av doser kommer medföra väldigt mycket vaksinering i sommar utanför de prioriterade kommunene. Tror att man kommer ha rätt hög kapacitet och att många vill ha vaksinen men att det kanske blir lite väl många på kort tid.

Det tror jeg også. Men spå er jeg en av de som helst ønsker å tro det gode også.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Nja, tror att scenariot med omfördelningen av doser kommer medföra väldigt mycket vaksinering i sommar utanför de prioriterade kommunene. Tror att man kommer ha rätt hög kapacitet och att många vill ha vaksinen men att det kanske blir lite väl många på kort tid.

Jeg har ikke fasiten, bare siterer det som flere kommuneledelser sier 

https://www.aftenposten.no/norge/i/jB4Wkq/saerlig-en-ting-kan-stanse-planen-om-flere-vaksiner-til-oslo-naa-sier-f

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper det går greit i sommer og at mange har mulighet til å ta timene de blir tilbudt først uten å utsette. De store byene har bygget en enorm kapasitet til å sette mange vaksiner i høyt tempo; Oslos system er dimensjonert for å sette 110.000 doser i uka, Bergen 40.000 og Trondheim 20.000 mener jeg å huske. Får håpe dette går ganske glatt andre steder også, for kommunene har hatt god tid på seg til å forberede.

Jeg skal ikke på noen veldig langtur i hvert fall, nettopp av hensyn til vaksine. Vil gjøre det jeg kan for å få den i armen så fort SMS-en tikker inn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Det er et worst-case-scenario. De jobber garantert med å løse floken, som for eksempel med å tilby løsninger for ferie på andre tidspunkter. Dette er garantert et topp priorotert område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Håper det går greit i sommer og at mange har mulighet til å ta timene de blir tilbudt først uten å utsette. De store byene har bygget en enorm kapasitet til å sette mange vaksiner i høyt tempo; Oslos system er dimensjonert for å sette 110.000 doser i uka, Bergen 40.000 og Trondheim 20.000 mener jeg å huske. Får håpe dette går ganske glatt andre steder også, for kommunene har hatt god tid på seg til å forberede.

Jeg skal ikke på noen veldig langtur i hvert fall, nettopp av hensyn til vaksine. Vil gjøre det jeg kan for å få den i armen så fort SMS-en tikker inn!

Når pandmien er over vil alle gjester hos meg få klar beskjed: et samtaleemne er forbudt: corona. Og de som begynner å mase om corona og nye pandemier vil bli pælma på hue og ræva ut av stua mi!:lol:

Når det er over skal det fortrenges og glemmes og bli et ikke-tema. Munnbind og antibac skal da i søpla og livet skal leves som det aldri har blitt gjort tidligere. Og dit regner jeg med at vi er kort tid etter at jeg er fullvaksinert.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Evil-Duck said:

Tror egentligen vi er eniga men det jag tänkte på var ett svar till

"En del vaksiner blir nok satt, men aktiviteten blir mest sannsynlig redusert. Grunnet at folk har ferie og utsetter doser, personell har ferie, etc. En tilbudt dose != satt dose. "

Samtidigt som de jag har hört fra Trondheim och andra ställen handlar om att de får väldigt många fler doser än antatt som ska sättas på sommaren och att man inte har kapacitet för det. 

Lenke til kommentar

Tror också att många kommuner och andra inte är så glada över skjevfördelningen så de kanske inte är helt lösningsorienterade i retorikken. 

Nu når smitten faktiskt går ned i Oslo området tycker jag faktiskt att man ska prioritera riskgrupper i resten av landet istället för att prioritera Østlandet de närmaste 7 ukene.    

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 394c9...1f2
Gjest 07faf...dc0 skrev (14 timer siden):

Så du kunne komme og gå som du ville men syntes opplegget var bra? Merker jeg begynner å tro på historiene om folk i karantene som valser rundt på butikker nær karantenehotellet her...

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Det stemmer nok også, dessverre. Jeg var på karantenehotell ved Gardemoen, og spurte hun som ringte fra innreiseregisteret om jeg kunne dra på butikken for å kjøpe snus (naive meg planla å kjøpe det i taxfreen😅). Hun svarte at det var greit om jeg dro når det var lite folk, så jeg dro sent på kvelden. Spurte neste dag "infoskranken" på hotellet, noen fra kommunen, og de svarte at det var strengt forbudt. Ble anbefalt å bestille fra nett, og det burde de aktivt tipset alle om, funket fett. Var ikke mer på bensinstasjon enn den ene gangen, men la merke til at veldig mange ikke spiste maten sin og overhørte noen om at de drar for å kjøpe burger igjen, så tror veldig mange var innom forskjellige steder. 

Min erfaring var at selve ankomsten på Gardemoen og frem til man var på hotellrommet var veldig ubehagelig. Men livet på hotellet var helt greit. Det var et fint, rent og relativt stort rom. Jeg jobbet ila dagen, og gikk flere turer ute. Fikk til og med lov til å ta meg noen løpeturer uten munnbind så lenge jeg holdt avstand til andre. Skjønner mange kan reagere på det, men tror det er veldig liten risiko for å bli smittet av noen som løper raskt forbi deg, 1-2 meter i fra, utendørs. Eneste stedet jeg var innendørs var på hotellet når jeg hentet kaffe eller gikk gjennom lobbyen, og der brukte alle maske og holdt god avstand. Maten var ingen høydare, men helt ok. Fikk først for små porsjoner (tre måltider blir servert utenfor døren), men spurte om større porsjoner, og det fikk jeg uten at det kostet noe mer. Skulle gjerne ønske man hadde noe valgfrihet, er ikke vant med et fiskemåltid hver dag! Hadde nok hjulpet godt på å holde folk borte fra butikkene også. Som så mye annet i Norge er selv karantenehotell basert på tillitt, det funker nok veldig bra for majoriteten, så er det nok en del som gir blanke og har gode muligheter til å smitte i løpet av oppholdet. Men i det store og hele funker det nok ganske bra, tror det har forbedret seg mye siden det først ble innført. 

Anonymous poster hash: 394c9...1f2

Lenke til kommentar

Det som bør skje rimelig kjapt, er at fullvaksinerte og de som har gjennomført covid-19 slipper karantene[hotell] ved innreise.

Slik det er nå, fungerer det kun som en straff for å reise utenriks. Vi skal være så solidariske i dette landet at ingen skal få fordeler som andre ikke har. Akkurat som i kommunistiske land.

Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...