Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

At fullvaksinerte slipper karantenhotell skjer vel på et tidspunkt. Men kanskje det da bare gjelder de som er vaksinert i Norge. Noen vaksiner er godkjent i Europa, andre er godkjent i WHO. Det kan jo være at enkelte som har vært lenge i røde land tok vaksinen der for ikke å bli smittet på veien hjem. Det synes jeg i tilfelle høres fornuftig ut. Mellomlandingen i Europa er også en mulighet for smittekilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Morromann said:

Når jeg har blitt vaksinert kommer jeg til å droppe tråden og slå meg helt løs og gjøre alt som er lov for det blir mer og mer som er lov igjen. Aktiviteten her blir redusert kraftig det kan jeg love deg. Kanskje jeg ikke gidder å poste her mer etter det. Da skal jeg leve igjen og ikke bare eksistere.

Om du ikke svinger innom tråden litt, så vil du jo gå litt glipp av sluttspurten og alt som har med kritikk og lærdommer å gjøre. Men det er jo slik bønder gjør etter innhøstingen av fruktene. At de bare lar jordet ligge brakk og åpent som et stort svart sår.

(du nevnte selv at du er Senterpartistemmegiver så)

  

1 hour ago, Morromann said:

Fint. Da blir det ikke flere lockdowns når de fleste er vaksinert heller. Gleder meg til å leve igjen og ikke bare eksistere. Da er jeg ferdig med denne tråden. For alltid!

Er du helt sikker på det, at du ikke kommer til å savne oss bittelitt en gang? Du som er så politisk engasjert og greier.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Når pandmien er over vil alle gjester hos meg få klar beskjed: et samtaleemne er forbudt: corona. Og de som begynner å mase om corona og nye pandemier vil bli pælma på hue og ræva ut av stua mi!:lol:

Når det er over skal det fortrenges og glemmes og bli et ikke-tema. Munnbind og antibac skal da i søpla og livet skal leves som det aldri har blitt gjort tidligere. Og dit regner jeg med at vi er kort tid etter at jeg er fullvaksinert.

Huff da..

Quote

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote

En norsk medisin har potensial til å øke andelen pasienter som overlever uten å trenge respiratorbehandling med 50 prosent, viser ny studie.

...

Tilfeldig utvalg av pasienter fikk standardbehandlingen mot corona alene, og resten fikk bemcentinib i tillegg. Så ble de evaluert til dag 90 for å sjekke om pasientene som fikk medisinen hadde større sjanse for å overleve uten å trenge respirator.

https://www.vg.no/nyheter/i/X8KlgB/norsk-medisin-kan-vaere-effektiv-mot-alvorlig-coronasykdom

 

En artikkel om åpenhet:

Stille fra sykehusene
Er det mediers nysgjerrighet som er grunnen til at journalister vil ha informasjon om grottefesten som kom ut av kontroll?

14/05/2021 14:43
Norges håndtering av pandemien hviler på åpenhet og tillit, men hverdagen før og under korona viser at helseforetak og sykehus tier der de tidligere informerte. Journalisters tilgang til informasjon er overlatt til foretakenes tolkning, skal vi tro statssekretær Anne Grethe Erlandsen (H) i Helsedepartementet. Bransjenettstedet Medier24 har i en rekke artikler rettet søkelyset mot hvordan flere helseforetak nekter å informere om pasienters helsetilstand. Pressens offentlighetsutvalg har ønsket en bred diskusjon om helseforetakenes manglende åpenhet etter at Helse Vest og flere sykehus siden 2019 har strammet inn informasjonen, men er blitt møtt med denne avvisningen fra Erlandsen: «Ethvert helseforetak er en selvstendig juridisk enhet. Vi skal ikke lage en oppskrift for å strømlinjeforme den lovpålagte plikten sykehusene har til å sørge for at de ikke bryter taushetsplikten.»

Flere premisser under Erlandsens uttalelse svikter. Det ene er at taushetsplikt er til hinder for å gi opplysninger til journalister etter en ulykke. Å unnlate å gi identifiserende opplysninger om en pasient er en selvfølge, og både Justisdepartementet og Helsedirektoratet har slått fast at taushetsplikt ikke er til hinder for å informere så lenge opplysninger er anonymiserte. Det kan heller ikke være opp til et sykehus å tro at helsepersonellovens ord om taushetsplikt setter både Grunnloven og forvaltningsloven til side, slik flere gjør i dag og som de oppmuntres til av statssekretær Erlandsen.

Flere eksempler viser hvordan det går når sykehusene definerer pressehenvendelser som «garnityr» og styrt av «nysgjerrighet». Etter den nesten-fatale grottefesten i Oslo 29. august i fjor tok det flere dager før offentligheten ble klar over at flere ungdommer var døden nær. Aftenposten klaget på den mangelfulle informasjonen, og understreket det opplagte i at avisen selv er i stand til å forvalte informasjon som blir gitt. Koronadødsfall på sykehjem er et annet tema som fortjener journalistikk. Hvordan skal samfunnet få visshet i at omsorgen for koronasyke eldre har vært forsvarlig uten å vite om de eldre fikk behandling på sykehjem eller sykehus? Redaktørstyrte medier følger Vær varsom-plakaten og Pressens faglige utvalg står klar til å felle publikasjoner som ikke tar presseetiske hensyn. Helseforetak og sykehus er ganske riktig selvstendige juridiske enheter, noe de har til felles med andre statlige, fylkeskommunale og kommunale organer som er underlagt offentlighetsloven.

«Åpenhet» og «tillit» må være mer enn talepunkter på statsministerens pressekonferanser. Det er påfallende at regjeringen bagatalliserer behovet for en type journalistikk som blant annet trengs for å vurdere koronahåndteringen.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/debatt/leder/2021/05/14/stille-fra-sykehusene/

Litt humor på tampen:

Noen som har prøvd desinfisering og svømmebassengmidler på vår kjære brunsnegle?

Spoiler

_111919534_trumpgetty2.jpg

 

Helseforetakene slår alarm: Mange får langtidsvirkninger etter covid-19, men antallet henvisninger til rehabilitering er lavt. Nå tar fastlegene grep.

Av 

MARIE GOLIMO KINGSRØD

Publisert:
I dag 05:36
Over ett år inn i pandemien har ettervirkningene blitt et faktum:

Mer enn halvparten av unge med covid-19 har langvarige symptomer, viser en undersøkelse fra Universitet i Bergen.

...

Sørland er bekymret:

– Jeg uroer meg for dem som har overlevd en covid-19-infeksjon i hjemmet, uten å ha vært i kontakt med helsetjenesten, og uten å ha kommet seg etterpå. Vi er litt usikre på om disse pasientene har fått en vurdering av rehabiliteringsbehov av fastlegen sin.

https://www.vg.no/nyheter/i/M3KxL5/frykter-for-faa-faar-hjelp-etter-covid-19-uroer-meg

 

Snodig endring. Er det noen som har hatt for mye champagne i går, eller er dette virkelig sant at går an.

FHI OM AT PFIZER-VAKSINER KAN OPPBEVARES I VANLIGE KJØLESKAP: - SVÆRT GOD NYHET
Det europeiske legemiddelbyrået (EMA) har nå besluttet at vaksinen fra BioNTech/Pfizer kan oppbevares i vanlige kjøleskap på 2-8 grader, i opp til en måned, hvis vaksineglassene ikke er åpnet.

– Dette er en svært god nyhet som vil bidra til langt lettere distribusjon og bruk av coronavaksinen fra Pfizer. Ikke minst vil kommunenes vaksinasjonsarbeid bli enklere, sier Geir Bukholm, smitteverndirektør i Folkehelseinstituttet i en pressemelding.

Coronavaksine fra BioNTech/Pfizer skal normalt lagres i spesialfrysere på -70 grader. Det som endres nå av EMA, er at uåpnede vaksineglass kan oppbevares i kjøleskap som holder mellom 2-8 grader, i inntil en måned.

– Med en økende mengde doser til Norge fremover, vil utvidet lagringstid i kjøleskap gjøre det mulig for kommuner å vaksinere hele uken. Videre vil det være mindre sjanse for vaksinesvinn som følge av utvidet lagringstid i kjøleskap, forklarer Bukholm.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

kjøleskap

Dette er svært gode nyheiter når ein skal vaksinere mange på eit tidspunkt der ein risikerer at ein del av dei som skulle vaksinerast er på ferie.

G skrev (1 time siden):

Norges håndtering av pandemien hviler på åpenhet og tillit, men hverdagen før og under korona viser at helseforetak og sykehus tier der de tidligere informerte.

Det burde vere mogeleg å ha to tankar i hovudet på ein gong, for openheit går ikkje ut over personvernet så lenge pasientane ikkje kan identifiserast. Problemet med manglande openheit frå sjukehusa gjeld også ved ulukker, der sjukehusa nektar å fortelje om tilstanden til dei råka. Media får ikkje vite om personane er lettare skada eller døyande. Men hemmeleghaldet er blitt meir synleg under korona når sjukehusa ikkje opplyser meir enn at det f.eks. har døydd ein kjønnslaus person mellom 18 og 65. Dette er såleis ein viktig debatt som eg håpar blir teke skikkeleg tak i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBAgk4/flere-kommuner-sier-nei-til-mer-vaksinering-i-juli 

Sitat

Flere kommuner sier nei til mer vaksinering i juli
Flere kommuner som ligger an til å miste vaksinedoser i juni etter skjevfordeling, sier nei til å ta igjen det tapte i juli.

Kanskje en bare skulle droppe de tullete planene om skjevfordeling når alle skal ha fått første dose om vel 2 måneder uansett? Et utrolig snålt vedtak som tydligvis ikke er gjort godt nok forarbeid på før det ble vedtatt, men det er vel norsk politikk i et nøtteskall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg replikerte VG sin tabell om delvaksinerte og fullvaksinerte fordelt pr aldersgruppe og uke. Interessant at grafen for 2. dose følger grafen for 1. dose såpass nøyaktig med 6 ukers forsinkelse. Piler for ennå enklere identifisering. Ut fra dette kan man forutsi hvordan vaksineringen av 2. dose de neste 6 ukene vil skje. Det blir tydeligvis den gule grafen, 65-74-åringene som blir fullvaksinert de neste 3-4 ukene, samtidig som økte vaksineleveranser gir rom for 1. dose til stadig flere 55-64-åringer.

Spoiler

341021375_Vaksineringframgangpraldersgruppe.thumb.png.6352b4305aa83ecb5ba4abc7fd3b155c.png

En annen interessant ting er at det ser ut som at godt over 96% av 75-84-åringene blir fullvaksinerte etter hvert, mens tallet var noe lavere for 85+-åringene. Det kan tyde på noe mer tilbakeholdenhet grunnet helsetilstand. Noe mindre, 90-95% av 65-74-åringene ser ut til å bli vaksinert. Vi får se hvordan det utvikler seg, men så langt er oppslutningen om vaksinene høyere enn de 90% som FHI brukte i sine beregninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da slipper folk å løpe fra frisøren med blekemiddel i håret :)

Av hensyn til dem som er skeiv kunne skjevfordeling heller kalles krokete fordeling eller sikksakk-fordeling. Men det ville da krenke de gamle og krokete, og dem som bor ved særdeles svingete veier. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Glassmaneten said:

Det med vaksiner i vanlige kjøleskap i lengre tid er vel dårlige nyheter for de som håper på å bli oppringt for å få en restplass for at ikke en dose skal måtte kastes. Blir vel slutt på det nå. Noe som egentlig er bra og mer rettferdig.

Det gjelder vel bare uåpnede beholdere. Når de først er åpnet og blandet ut så må de vel settes den aktuelle dagen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Jeg replikerte VG sin tabell om delvaksinerte og fullvaksinerte fordelt pr aldersgruppe og uke. Interessant at grafen for 2. dose følger grafen for 1. dose såpass nøyaktig med 6 ukers forsinkelse. Piler for ennå enklere identifisering. Ut fra dette kan man forutsi hvordan vaksineringen av 2. dose de neste 6 ukene vil skje. Det blir tydeligvis den gule grafen, 65-74-åringene som blir fullvaksinert de neste 3-4 ukene, samtidig som økte vaksineleveranser gir rom for 1. dose til stadig flere 55-64-åringer.

  Skjul innhold

341021375_Vaksineringframgangpraldersgruppe.thumb.png.6352b4305aa83ecb5ba4abc7fd3b155c.png

En annen interessant ting er at det ser ut som at godt over 96% av 75-84-åringene blir fullvaksinerte etter hvert, mens tallet var noe lavere for 85+-åringene. Det kan tyde på noe mer tilbakeholdenhet grunnet helsetilstand. Noe mindre, 90-95% av 65-74-åringene ser ut til å bli vaksinert. Vi får se hvordan det utvikler seg, men så langt er oppslutningen om vaksinene høyere enn de 90% som FHI brukte i sine beregninger.

Mor mi fekk iallefall time på same tidspunkt same dag 6 veker etter fyrste dose, og slik vil det vel også vere for alle andre. Dermed bør grafane bli ganske like med 6 veker forseinking.

Når det gjeld aldersgruppa 65-75 gjer skeivfordelinga at denne gruppa ikkje er heilt ferdig med fyrste stikk enno, så prosenten der vil auke med tid og stund. Det blir nok få nyvaksinerte i mai, sidan vaksinene over store deler av landet går til å dekke opp dose 2 for dei som allereie har fått fyrste dose samt til alle sjukepleiarane som fekk AZ-vaksinen.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Blir jo sjokkert om det er sant at man må stanse vaksinering under en pågående pandemi når nye utbrudd og nye nedstenginger truer fordi man i sin egoistiske lille boble tenker at "nei, nå skal vi til Syden". Norge er virkelig en nasjon av Karens som vil snakke med sjefen. Meg, meg, meg, meg og et sjeldent tilfelle min neste om det kommer til mitt eget beste. Regjeringen burde gripe inn her på et vis, skjønt jeg tviler på at de gjør det. En god ting kunne jo være å stenge grensen for utenlandsferier til 15.august. Og Karen jobber desverre også i helsevesenet.

karen-meme-1.jpg

Utsette ferien for å ferdigvaksinere folk? Er du gal? Gubben og jeg har bestlilt en billig til Mallorca i midten av juli.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler i all hovedsak ikke om ferieavvikling, det handler om opprinnelig kapasitet i kommunene. Om en kommune har x antall personer som kan sette vaksine som skal gi fra seg 35% av vaksinene sine fra 7. Juni  til 19. Juli for så å få mye ekstra doser for å klare å ta igjen det tapte når østlandet er ferdig, ikke vil ha mannskap eller mulighet til å koordinere det på så kort frist siden de blir gitt 0 forutsigbarhet fra sentrale styresmakter. Som det har stått i artikler er det enkelte kommuner som ikke vet om de vil få 2000 eller 10 000 ekstra doser i uka i midten av juli og utover. Dette er små kommuner med en base bemanning innen sine helsesektorer som ikke bare kan trylle personell ut av ingen sted, og ikke har en Goliat av et helsevesen som kan omfordele personell på få dager til å sette vaksiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

– Det er med blandede følelser vi ser på bildene fra 17. mai, sier medisinsk fagsjef Trond Egil Hansen til NRK i dag.

I flere byer rundt om i landet ble det en rolig feiring, med lite folk i gatene. Mens det var relativt rolig feiring førte det strålende været i Bergen til at det var feststemning i byen.

Politiet i Bergen måtte rykke ut til mange hendelser på nasjonaldagen, og hadde det så travelt på slutten av dagen at de måtte nedprioritere flere oppdrag.

Både FHI og Bergen kommune regner med at smitten nå vil øke etter festen 17. mai.

Bildene fra årets feiring fører allerede til bekymring i kommunen. Nå holder byen pusten, for å se om smittetallene vil stige som følge av festlighetene.

– Det er for mange som ikke holdt avstand, slik de burde. Da er det jo en risiko for at smitten kan øke, sier Hansen.

– Det er ikke slik at viruset tar fri på 17. mai.

https://www.nrk.no/vestland/regner-med-smitten-vil-oke-i-1_2-uker-i-bergen-etter-17.-mai-1.15499573

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@torbjornen Vel, jeg tenker at tvang fra NAV fører til lite produktivt arbeid, men de som går inn i det med god innsats vil nok klare jobben fint. Det sagt så er det jo en hard jobb for lite penger, så mange vil nok se på det som en aller siste utvei. Til sammenligning er sikkert mange kommunale vaskejobber bedre betalt og mindre slitsom.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (40 minutter siden):

Vel, jeg reigstrerer at det store flertallet av samlinger det er snakk om utrykninger til er utendørs. Det har ikke så langt i pandemien, heller ikke med mutasjonene vært mye eller noe som tyder på enorme smitteutbrudd knyttet til utendørs arrangementer. Ja, jeg tror faktisk at om man så hadde avholdt vanlige 17.mai-tog hadde det ikke ført til et smitteutbrudd. 2020 var et rekordår for massedemonstrasjoner over hele verden; vi hadde jo en i Oslo 5.juni; hvor var massesmitten fra utendørsaktivitet? Det som skremmer meg er når større grupper samler seg innendørs med lukkede vinduer. Da oppstår massesmitte ganske så effektivt. Og det har vel vært veldig lite av det i det siste? Jeg regner med at vi kommer til å se noen krusninger her og der umuddelbart etter 17.mai nå, men det blir som sagt; en krusning som flater fort ut igjen. Og samtidig går vaksineringen sin gang. Tror vi får se, om jeg skal tippe, et lite hoppe neste uke, og så en nedgang igjen uka etter der og når vi kommer inn i juni og juli - da raser det til bånns som bly. Vil ikke overrakse meg om vi ser dager i Oslo allerede når vi skriver juni hvor man har registrert 0 smittede. Ihvertfall i juli.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ordførerne i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg (Nord-Jæren) går nå sammen og skriver brev til Erna Solberg der de går i mot den varslede skjevfordelingen av vaksiner. 

Når den nye skjevfordelingsplanen først ble presentert, var Stavanger og Sandnes blant de 13 kommunene som ville få samme antall vaksiner som før. Senere er dette blitt endret, og Sandnes ble også fratatt doser, til andre kommuner på østlandet, mens Stavanger beholder samme antallet. Sola og Randaberg har siden planen ble presentert vært blant kommunene som ville få færre doser. 

Sitat

– Her har vi hatt strengere tiltak enn de nasjonale, nettopp for å dempe smitten, sier Wirak.

– I ett år har vi levd med felles regionale smitteverntiltak på Nord-Jæren. Vi har fått pisk i fellesskap. Da vi på ett punkt skilte oss ut i fem dager, fikk vi kritikk fra statsministeren. Mens nå når vi skal over i gulrot-perioden, er det plutselig greit å differensiere oss, sier Tom Henning Slethei, ordfører i Sola kommune.

 

Sitat

De fire kommunene har gjennom det siste året samarbeidet med å innføre lokale forskrifter, dele på ressurser og samarbeidet godt på tvers.
Vi har ukentlige møter på strategisk nivå både politisk og administrativt, slik at innbyggerne i regionen opplever tilnærmet like tiltak på tvers av kommunegrensene.

 

 

Sitat

Vi undrer oss over den varslede endringen i vaksinefordelingen. Ordførerne for Sandnes, Randaberg og Sola kommune har en klar forventning om likebehandling. Slik at Nord-Jæren regionen behandles som en region i forhold til tildeling av vaksiner.»

 

Regner med brevet resulterer i at også Stavanger blir fratatt 35% av dosene sine. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

4,5 millioner vaksinedoser ventes i sommermånedene.

Sitat

Aavitsland skriver i en e-post til NTB at leveransene fra de to produsentene, Pfizer og Moderna, nå er veldig stabile.

– Vi planlegger å motta 4,5 millioner doser av disse vaksinene i juni, juli og august. Fra uke 22 får vi rundt 340.000 doser i uken, skriver overlegen.

FHI og kommunene samarbeider nå for at alle over 18 kan få sin første dose senest i juni.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (41 minutter siden):

Vel, jeg reigstrerer at det store flertallet av samlinger det er snakk om utrykninger til er utendørs. Det har ikke så langt i pandemien, heller ikke med mutasjonene vært mye eller noe som tyder på enorme smitteutbrudd knyttet til utendørs arrangementer. Ja, jeg tror faktisk at om man så hadde avholdt vanlige 17.mai-tog hadde det ikke ført til et smitteutbrudd. 2020 var et rekordår for massedemonstrasjoner over hele verden; vi hadde jo en i Oslo 5.juni; hvor var massesmitten fra utendørsaktivitet? Det som skremmer meg er når større grupper samler seg innendørs med lukkede vinduer. Da oppstår massesmitte ganske så effektivt. Og det har vel vært veldig lite av det i det siste? Jeg regner med at vi kommer til å se noen krusninger her og der umuddelbart etter 17.mai nå, men det blir som sagt; en krusning som flater fort ut igjen. Og samtidig går vaksineringen sin gang. Tror vi får se, om jeg skal tippe, et lite hoppe neste uke, og så en nedgang igjen uka etter der og når vi kommer inn i juni og juli - da raser det til bånns som bly. Vil ikke overrakse meg om vi ser dager i Oslo allerede når vi skriver juni hvor man har registrert 0 smittede. Ihvertfall i juli.

1) Det er allerede vært knyttet smitte til utendørssamlinger i Nygårdsparken. Det har det vært vist til tidligere i tråden. Klart risikoen er mindre, men den er der. 

2) I Norge når BLM-demonstrasjonene var, var det mye mindre smitte enn nå og vi hadde ikke de mer smittsomme mutasjonene. 

Ellers forventer jeg ikke at smitten skal bli like høy som tidligere, men tror vi fort kan oppleve enkeltdager fremover med 600-700 smittede noe dager og da er det skummelt å forsette gjenåpning før flere er vaksinert.

Tror derimot smitten vil ha større utbrudd andre steder enn i Oslo som har kommet langt i vaksineringen. Lave tall, men 0 smitte i juli? Nåja.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...