Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, torbjornen said:

Eg meiner å hugse at "ekspertane" spådde at bustadprisane skulle falle 25%, medan resultatet vart oppgang. Det var nok også mange andre spådommar som slo feil. Ei av årsakene er alle støttetiltaka. Ei anna er at ein har fått kontroll med pandemien og dermed også økonomien, mykje takka vere dei tiltaka som du no plutseleg ikkje vil ha. Det er mange viktige bedrifter utanom kultur, uteliv og reiseliv, og den delen av økonomien har gått godt gjennom heile perioden. Økonomane visste like lite som oss andre om kva som ville bli resultatet av pandemien, og det endelege resultatet har vi jo framleis ikkje. Ein kan like godt kaste terning som å høyre på "ekspertar", så det er kanskje like greit om dei kan halde kjeft ei stund.

Det er jo egentlig ikke så rart at man får noen hus og leiligheter for salg, etter hvor glade vi vet at nordmenn er i oppussing og fornying. Nå har mange hatt hjemmetid, kortere reise og mulighet for litt flere minutter pr. dag til oppussing hjemme før natten kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
57 minutes ago, Kryptodebunker said:

Bare å ignorere de man ikke tåler. Jeg tenker det går ganske bra. Åpent i sommer, så kanskje en liten nedstengning igjen i høst for å ta knekken på eventuelle nye mutasjoner importert i sommer. Da på ett mye tidligere tidspunkt slik at man slipper unna med 2-3 uker også 14 dager hotell for alle etter det.

Dette kommer jo mye an på hvordan myndighetene tidlig kommuniserer hva vi kan forvente oss av vaksinefornyingsstrategier også. Altså for hvor trygge vi evt. skulle føle oss for mutasjonimporten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Det er jo økonomisystemene det er noe hakkendes galt med egentlig. Inflasjon kommer man seg kanskje ikke unna da. Men, når ting ikke har båret utfor stupet så vil jo folk fortsatt ha behov for varer, tjenester og det er jo jevnfordelingen slik at alle merker at de har det bra nok som holder hjulene gående.

Så hvordan klarte britene å motstå de uår de hadde under 2. verdenskrig da? Det er jo helt utrolig hva slags iver som oppstod der i samspill for å komme tilbake til normalen (fred).

  

Den store økonomiske krisen i USA på 1900-tallet har vist oss at i fattige kår så bruker folk mindre penger. Og med det økonomisystemet som vi har i virke nå så vil det skape katastrofe. Folk MÅ fortsette å bruke penger i det systemet vi har, ellers så kollapser ting bare. Så enkelt er det.

Politikerne i USA på den tiden var nødt å komme med stimuli for å få folk til å bruke penger igjen. Først da kom USA seg til hektene igjen, viste det seg.

Her er du inne på noko interessant. Økonomien er avhengig av ein gjennomsnittleg årleg vekst. Spørsmålet er om ein slik vekst vil vere berekraftig i det lange løp og kva som vil skje med det økonomiske systemet dersom ein ikkje er i stand til å oppretthalde denne veksten. Inflasjon er ikkje bra, men dersom det blir deflasjon kollapsar heile systemet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Videoen er ikke relatert til korona så den blir en digresjon. Men, den nevner noe om mangel på sanseinntrykk. Kanskje dette også er vesentlig for koronapasienter? Hva skjer med luktsenteret i hjernen når det ikke får stimuli på flere måneder? Det normale er jo at ubrukte deler av kroppen visner.

Så hvordan skal de med langtids tap av luktesans egentlig få den tilbake, dersom det aldri blir oppfattet ordentlige luktinntrykk igjen?

Video:

  Vis skjult innhold

 

 

Hva skal man med luktesans?? Ikke mye som lukter godt uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, torbjornen said:

Einig i det. Men samstundes kan ein ikkje ha ein masse sjukepleiarar som ikkje gjer nokon ting fordi dei skal stå klar ved ein pandemi. Utfordringa er å kunne skalere opp og ned beredskapen etter behov, og det er ikkje heilt enkelt. I praksis skjer dette ved at ein må utsetje annan type behandling dersom det blir mange innlagde på grunn av pandemi. Ein av dei feila som har vore gjort var at ikkje beredskapen vart skalert raskt nok ned då smittetala stupte i fjor vår.

Noen av disse sykepleierne kan kanskje assistere leger uten grenser?

  

37 minutes ago, Morromann said:

Det er derfor man må utvide sykehuskapasisteten sier jeg jo. Det er det relle alternativet til lockdowns som er utrolig skadelig for samfunnet. Men jeg er enig; det er ikke enkelt og jeg håper og tror at regjeringen nå setter ned et team for planlegging av fremtidige pandmier og om hvordan helsevesenet kan håndtere det best mulig uten kollaps og unngå så langt det lar seg gjøre å måtte ty til lockdowns.

Kan man ikke også åpne opp for å selge helsetjenester basert på fri kapasitet til utlendinger. Er mange måter å gjøre ting på. Så kan heller vi gjenkjøpe bittelitt tjenester i utlandet også. Gjøre pasientreiser enda mer fleksibelt.

  

29 minutes ago, torbjornen said:

Eg trur det. Det eg reagerte på er at du tilsynelatande kategorisk avviste nedstenging/tiltak i framtida dersom ein skulle komme opp i ein liknande situasjon. Men med vaksiner pluss kunnskapen ein har fått vil tiltak vere meir målretta enn i mars 2020 då både kunnskap om viruset, smitterettleiarar, testmetodar og tisk måtte byggjast i frå grunnen av. Vi slepp forhåpentlegvis unna med få eller ingen tiltak og eventuelle tiltak vil vere meir målretta enn i mars 2020.

Nå burde vel helsemyndighetene stimulere til flere Covid-behandlingsmuligheter som legene kan nytte seg av. Til nå har man steroider, hva mer har man å ty til egentlig? Dette er også viktige brikker i et helsevesen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Sinopharm vaksinen er vel rundt 50% effektiv. Den forhindrer alvorlig sykdom og død, men hindrer ikke smittespredning like godt som mRNA vaksinene.

Det som blir skummelt er turister fra andre land som kommer til Norge med nye og ukjente mutasjoner i sommer. Spesielt de som er vaksinert med de dårligere viralvektor vaksinene. AstraZeneca, J & J, Sinopharm og Sputnik.

Sputnik har vel godt over 90% effektivitet. Problemet med desse vaksinene (unntatt Sinopharm) er vel ikkje virkningsgraden, men risikoen for alvorlege biverknader for dei som får vaksinen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Hva type mutasjon er det på dette skipet? Det er vel også vanskelig å unngå smitte når alle lever så tett innendørs på hverandre.

Nemleg. Dette kjenner ein frå hendingar med norovirus/omgangsjuke på cruisebåtar.

Når det gjeld korona er det dessutan snakk om luftsmitte.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, torbjornen said:

Sputnik har vel godt over 90% effektivitet. Problemet med desse vaksinene (unntatt Sinopharm) er vel ikkje virkningsgraden, men risikoen for alvorlege biverknader for dei som får vaksinen.

Samt at helvirusvaksiner dersom dette er snakk om det (basert på adenovirus) gjerne kan gi litt mer kortvarig og noe svakere immunitet enn disse påstandene rundt mRNA-vaksinene. Montro hvilket oppsving vaksineproduksjon vil få etter denne helseutfordringen?

Egentlig så må jo dette være "gullrushet" innen det helsesporet vil jeg tro. Maken til helsestimuli har en vel ikke sett på en god stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Ole Morten said:

Hva skal man med luktesans?? Ikke mye som lukter godt uansett

Det var da en svært forenklet verden du lever i :xmas:

Tenker at luktesansen nok er mye viktigere enn du er klar over. F.eks. dating, feromoner. Fare, røyklukt fra branner. Matglede, fordi lukt er et veldig stort inntrykk av smakssansen. Og sikkert veldig veldig mye mere enn det nevnte.

Se hvor viktig lukt er for andre dyrearter som f.eks. hund, ulv med flere. Kanskje noen flere poeng her. Altså google why smell is an important sense

https://www.jackpotcandles.com/blogs/news/reasons-the-sense-of-smell-is-important

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Så det blir kun folk i risikogruppene som får fortsatt tilbud om sesongkoronavaksiner? Hvordan skal dette holde ting i sjakk egentlig, når risikogruppene er færre enn 70 % av befolkningen?

Det eg trur kjem til å skje er at viruset kjem til å sirkulere utan at folk flest vert særleg sjuke fordi ein har kryss-/flokkimmunitet som ved influensa.

Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Det var da en svært forenklet verden du lever i :xmas:

Tenker at luktesansen nok er mye viktigere enn du er klar over. F.eks. dating, feromoner. Fare, røyklukt fra branner. Matglede, fordi lukt er et veldig stort inntrykk av smakssansen. Og sikkert veldig veldig mye mere enn det nevnte.

Se hvor viktig lukt er for andre dyrearter som f.eks. hund, ulv med flere. Kanskje noen flere poeng her. Altså google why smell is an important sense

https://www.jackpotcandles.com/blogs/news/reasons-the-sense-of-smell-is-important

 

Det er bare ett luksusproblem,kan leve fint uten..Det viktigste er at man blir full når man drikker og mett når man spiser....

Lenke til kommentar
17 minutes ago, torbjornen said:

Akkurat på dette området er mennesket tilbakeståande.

Ikke i følge videoen ovenfor, der hun beskriver hvor infløkt genetikk vi mennesker har for lukt.

Her har du resultat av et google-treff f.eks.:

https://www.pnas.org/content/116/19/9475

  

13 minutes ago, Ole Morten said:

Det er bare ett luksusproblem,kan leve fint uten..Det viktigste er at man blir full når man drikker og mett når man spiser....

Tror at du hadde endret mening fort, dersom man forseglet neseborene i et mange måneder langt eksperiment.

F.eks. i det du ikke lengre kan nyte lukten av vår utendørs. Tror at du ville ha savnet det veldig sterkt etterhvert. Altså fra plante- og dyreriket.

Da tenker jeg ikke på gjødselspredning fra bonden. Men den gjødselgassen ville du ha slitt med uansett på innpust inn i lungene dine. Den er ubehagelig nok uten å skulle lukte noe til den også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Eg fann denne artikkelen i lokalavisa i dag om korleis pandemien har påvirka økonomien til folk i Sogn og Fjordane så langt. Dette er eit område som har hatt lite smitte, og er såleis ikkje representativt for område i landet der ein har hatt nedstenging i lange periodar.

Sitat

Nesten ein av fem under 30 har fått dårlegare økonomi det siste året. Birgitte (24) er ei av dei

Birgitte Ask Nordnes er student ved HVL i Sogndal og jobbar som ekstrahjelp på Bikbok i Førde. Ho er blant dei som fekk dårlegare økonomi i koronaåret 2020.
Birgitte Ask Nordnes er student ved HVL i Sogndal og jobbar som ekstrahjelp på Bikbok i Førde. Ho er blant dei som fekk dårlegare økonomi i koronaåret 2020. Foto: Camilla Aasen
16.05.21 05:00
Åpne deleknapper for artikkelen

I Sogn og Fjordane er det dei under 30 år som har merka koronaåret mest på lommeboka.

 For abonnentar

– Eg har vore permittert og har fått lågare inntekt, men utgiftene har vore dei same, seier Birgitte Ask Nordnes.

Ho er lærarstudent i Sogndal og jobbar annankvar helg som ekstrahjelp på Bikbok i Førde. Då ho vart permittert frå jobben i mars i fjor, merka ho det godt på studentøkonomien.

– Det betyr veldig mykje å ha denne inntekta. Å leve på stipend er ikkje noko særleg. Eg får 8200 kroner i månaden i stipend og betalar 5000 i husleige, så må resten gå til rekningar og mat. Når eg mister den ekstra inntekta, påverkar det meg ein god del, seier Birgitte.

Påverkar dei yngste mest

Ei spørjeundersøking InFact gjorde blant 1034 innbyggarar over 18 år i Sogn og Fjordane 3. mai viser at Birgitte ikkje er åleine.

Av dei mellom 18 og 30 år fortel 18,4 prosent at dei har fått dårlegare økonomi under koronapandemien. I motsett ende av skalaen er dei på over 65 år. Av desse er det berre seks prosent som har kome økonomisk dårlegare ut av fjoråret enn eit normalår.

For dei over 65 meiner 81 prosent at korona ikkje har påverka økonomien i det heile teke, medan tilsvarande prosent blant dei mellom 18-29 er nede i 60 prosent.

 

gIMCp-desse-har-f-tt-d-rlegare-konomi-un
VERRE: Dei under 30 merkar den økonomiske effekten av pandemien mest. Foto: Datawrapper

 

Betre i koronaåret

I alle aldersgrupper er det ein del som meiner økonomien har blitt betre av koronaåret. I gruppene 30-44 og over 65 er det til og med ei lita overvekt av dei som opplever at økonomien har betra seg.

Også i gruppa 18-29 opplyser 13,5 prosent at økonomien har blitt betre det siste året.

 

RqD5x-desse-har-f-tt-betre-konomi-under-
BETRE: I alle aldersgrupper har ein del fått betre økonomi under pandemien. Foto: Datawrapper

https://www.firda.no/nesten-ein-av-fem-under-30-har-fatt-darlegare-okonomi-det-siste-aret-birgitte-24-er-ei-av-dei/s/5-15-1219968

Lenke til kommentar
3 minutes ago, torbjornen said:

Eg fann denne artikkelen i lokalavisa i dag om korleis pandemien har påvirka økonomien til folk i Sogn og Fjordane så langt. Dette er eit område som har hatt lite smitte, og er såleis ikkje representativt for område i landet der ein har hatt nedstenging i lange periodar.

https://www.firda.no/nesten-ein-av-fem-under-30-har-fatt-darlegare-okonomi-det-siste-aret-birgitte-24-er-ei-av-dei/s/5-15-1219968

Jeg tipper også mange i alderen 25-67 også har fått dårligere økonomi siste året.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Veldig gode nyheter det! Men jeg tror ikke det er spesielt oppløftende for de som har slitt med senskader i over et år, alvorlige eller ei. De to jeg kjenner med senskader har ikke hatt det veldig bra i tiden etterpå, og det bare varer og varer uten å gi seg. Når man er på fjortende måneden uten lukt og smak eller sjette måneden og fortsatt ikke kan ta seg en joggetur så kan man være litt bekymra åkkesom.

Typ nesten alle sykdommer kan ha senskader....

Dette long covid greiene som noen her inne sitter helt fast i er mer eller mindre debunked til å være så alvorlig som eks @Benbjo  prøver lage et narrativ om her inne.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (15 timer siden):

Skal ein gardere seg må ein vel enten sprite handtaket på handlevogna eller gå inn att med handlevogna og så sprite seg på nytt.

Det viktigaste er vel uansett å vaske/sprite hendene når ein kjem heim og/eller skal ete, samt at ein unngår å ta seg i ansiktet.

Man kan også drikke spriten,gir en billig rus og slipper og stå i polkø

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (23 minutter siden):

Typ nesten alle sykdommer kan ha senskader....

Dette long covid greiene som noen her inne sitter helt fast i er mer eller mindre debunked til å være så alvorlig som eks @Benbjo  prøver lage et narrativ om her inne.

Dette long covid er ihvertfall ikke noe argument for å opprettholde semi-permanente nedstenginger av økonomien og samfunnet. Det er kun akuttinnleggelser som belaster kapasiteten på helsevesenet som er grunnlag for lockdown, ikke langvarig tap av luktesans. Dersom man er vaksinert men er så redd for å være en av de vaksineeffekten unnslipper slik at man får covid med long covid vil jeg anbefale at man da bare isolerer seg helt hjemme dersom man har muligheten. Det går nok hvis man er en som jobber hjemmefra og kun få varer levert på døra; da slipper man å være redd for long covid. Skjønt det er ikke akkurat et liv som jeg finner særlig fritstende. I min verden er det alltid en fare for at man skal bli utsatt for noe; ingen er 100% trygg for at man ikke skal bli rammet av noe stygt virus, men når befolkningen er gjennomvaksinerte vil det uansett være liten sjanse for noen long covid som uansett ikke er noen dødsdom. Jeg er helt klar på at når jeg er fullvaksinert skal livet taes igjen på alle arenaer der jeg har lov og når alle restriksjoner oppheves bli det fest og glede flere dager til ende. Så får de som er redd for long covid selv om man er fullvaksinerte bare være det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...