Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Ole Morten said:

Det døde ca 900 mennesker i året i Norge av influensa før koronautbruddet,altså flere en korona...Det dør også flere mennesker av restriksjoner grunnet koronaviruset en av selve viruset..i verden. Sikkert  skyhøye mørketall her. Mange dør av sult og andre sykdommer.De færreste land har noe NAV som gir økonomiske støtte ved arb .ledighet.

Nå har jeg endelig fått regnet litt på disse tallene dine.

Det oppgis at 774 har dødd av koronavirus i Norge. Det første dødsfallet skjedde i Norge 12. mars 2020. Så her må jeg justere litt for dette. Man prater om en ekstra differanse på 64 dager som vi må få trukket av tallet døde. Så..

https://www.timeanddate.com/date/durationresult.html?d1=12&m1=03&y1=2021&d2=15&m2=05&y2=2021

365 + 64 = 429

774 / 429 = 1,804...

365 dager * 1,804... = 658,53 døde, altså omtrent 658 døde siste året.

Ok. Da har vi tallet 658 døde pr. år så lang i pandemien å bruke videre.

Nå til litt tallgymnastikk med utgangspunkt i at omtrent "ingen dør av coronaviruset, det er jo kun en influensa":

658 døde i pandemien ganger med 900 døde mennesker i året av influensa blir 592.200 døde ved ingen tiltak. Men dette kan jo ikke stemme helt. Så vi trekker i fra de 900 influensadøde, og får 591.300 døde.

Nå påstås det jo omtrent at Norge også har vært under full lockdown. Så her må vi ta litt hensyn til åpnings-/lukketidene til denne lockdown'en. Vi sier at vi må gi koronafornekterne en fordel her på 15 %. Så la oss bake dette inn i fratrekk fra tallet:

591.300 døde * 85 % = 502.605 døde.

Men, dette er jo ikke rettferdig heller. Fordi man kan ha feiloppgitte opplysninger i helsevesenet. Påstander om at ikke alle som har dødd av Covid-19, men med Covid-19. La oss la nye ekstra 15 % komme til fratrekk i favør koronafornekterne her:

502.605 døde * 85 % = 427.214 døde.

La oss også ta litt hensyn til evt. usikkerhetsfaktorer som ikke er kjente. Så vi avrunder rett og slett til 400 tusen potensiellt døde i Norge uten Covid-19 tiltak.

Likte dere matematikken min? :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Nei, at du ikke forstår økonomi er ikke vanskelig for meg å gjette. Men jeg skal gi deg noen clue på hva vi har i vente om det skal bli mer av de lockdownene som du ønsker deg:

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-advarer-oljefondet-er-i-praksis-brukt-opp/s/12-95-3424029060

Da ser jeg for meg at miljøvernforkjemperne blir taperne i politikken i noen tiår framover. Fordi nå må Norge gi gass (og olje) i noen ekstra tiår for å tjene opp litt mer kapital i oljefondet?

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Da ser jeg for meg at miljøvernforkjemperne blir taperne i politikken i noen tiår framover. Fordi nå må Norge gi gass (og olje) i noen ekstra tiår for å tjene opp litt mer kapital i oljefondet?

Ja, men samtidig vil det ikke hjelpe stort det heller når folk er arbeidsledige, drevet fra hus og hjem og rett og slett ikke har råd til bil og bensin. Så, jo, det blir kanskje mindre utslipp likevel når folk flest blir ruinerte og ikke har råd til å forurense.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Jeg håper flest mulig vaksinerer seg, så jeg kan dra til Sverige uten karantene.

Jeg tror at for mange er kosen med "sverigeturen" i ny og ne et like stort savn som det er for unge studenter å drikke/feste eller andre å dra til syden.

EDIT:
At Sverige er verst overasker meg ikke. Ei heller at Finland er best.

@Simen1
Jeg husker noen litt frustrerte innlegg om de som drar til sverige for å handle eller kose seg. Jeg har selv bodd noen år i nord og der var det meget vanlig å dra til Finland med samme hensikt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ole Morten said:

Du finner det ikke fordi du ikke vil finne det.At flere dør av restriksjoner i fattige land en coronaviruset er noe alle myndigheter vet,men ikke vil vite.Greit her i Norge der man kan sitte i hjemmekarantene eller hjemmekontor med full lønn fra staten.( hvis man er offentlig ansatt da). 

Mange i forumet bidrar med kildehenvisning. Nå er du bare sløv. Vis oss det du hevder da, uansett hva kilden måtte være for noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Mulig det er ettervirkningene av pandemien. Ved et tilfeldig søk fant jeg et sitat fra krisepsykologi.

Å gjøre noe positivt er både å feire 17. mai og dra på handletur på kjøpesenteret 🙂

Jeg tror at det mest positive du kan gjøre er å ta noen som lever tett på deg med i skog og mark for å lufte vettet.

Nå når jeg har så lite ventetid igjen for å oppnå disse 90 prosentene beskyttelse i fra vaksinen så skal jeg klare å "isolere meg" fra omverdenen så mye som mulig fram til disse 2-3 ukene etter første vaksinestikk ble satt. Såpass respekt har jeg for vitenskapen og vaksinene her.

Men, det blir nok en veldig rar følelse å omstille seg til å være litt mer ute blant folk, med sosial distansering for å skåne disse fra at jeg er en immun smittespreder.

Endret av G
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Dubious said:

Noen klarer å vente...
Som regel er det de som handler i Sverige.

Såvidt jeg vet handler de aller fleste uansett hvor de reiser. Om det er Geilo, Hemsedal, Spania, London, Paris, USA, Finland eller ja - Sverige og Danmark. :) Jeg ser ikke det å kjøpe seg noe i Sverige som mindre verdig enn de som valfarter til London på grisebillige flybilletter for å handle merkevarer eller spise på restaurant. Det ville vel i såfall vært ganske så arrogant og pretensiøst - har vi blitt slik? Londontur er helt ok, men sverigetur er en skam?

Mange av oss har ventet lengre enn andre på de aktivitetene de får mest glede av. Ikke vært på en eneste alpintur, bytur eller restaurant, kino, pub el. siden mars 2020.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Hva er dette for noe da?

Et ordspill som forklarer hvordan mutasjoner oppstår?

I Norge ser vi at det ikke bakkes ut ift nye byggeprosjekter, som 4-felts motorvei, byggefelter og andre utbygginger. Hvis de har det verre i utlandet, skulle en tro at de ville bakke ut noe på nye byggeprosjekter. På den annen side skal det mye til før et land med 40 millioner innbyggere settes tilbake av antall døde. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 timer siden):

Den indiske varianten er potensielt 50% mer smittsom enn b117:

Det spekuleres at varianten har R0 på 7-8!

https://twitter.com/DrEricDing/status/1393381130263486464?s=20

Ser ut som at vi må fortsette med masker og tiltak en stund selv etter vaksinasjon:

https://twitter.com/DrEricDing/status/1393090966928637952?s=20

Det betyr vel i så fall heller at ein må vaksinere lenger ned i aldersgruppene slik at ikkje born og ungdom blir uvaksinerte lommer i befolkninga der smitten kan spreie seg fritt.

Det store spørsmålet er korleis vaksinene virkar på dei nye variantane. Dersom det skulle vise seg at vaksinene ikkje har det minste verknad samstundes som R0 er 8 har ein eit problem fram til vaksinene er justerte og ein har vaksinert på nytt. Heldigvis er vel ikkje dette så sannsynleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Det betyr vel i så fall heller at ein må vaksinere lenger ned i aldersgruppene slik at ikkje born og ungdom blir uvaksinerte lommer i befolkninga der smitten kan spreie seg fritt.

Det store spørsmålet er korleis vaksinene virkar på dei nye variantane. Dersom det skulle vise seg at vaksinene ikkje har det minste verknad samstundes som R0 er 8 har ein eit problem fram til vaksinene er justerte og ein har vaksinert på nytt. Heldigvis er vel ikkje dette så sannsynleg.

Vaksinene virker veldig bra også mot den indiske:)

https://www.nytimes.com/2021/01/25/health/coronavirus-moderna-vaccine-variant.html?referringSource=articleShare

Muligens noe mindre mot den sør-afrikanske men i og med at man nå har vaksineteknologien kan man med letthet lage modifiserte vaksiner som virker mot de også. Ingen grunn til å sitte og forvente at nå går det mot dommedag og akopalypse og evighetslockdown. Hva skal egentlig slikt være godt for uansett? Ikke vet jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Ja, det virker som om folk er mer opplyste og har mer intelligente politikere enn i noen andre nasjoner. Det er også svært vanskelig å skulle måle på hvilken effekt vaksinepasset har oppi folks tankemønstre. Jeg kan kun forestille meg om at reiselysten og lysten på å få disse vaksinepassene bare er helt enorm. Sommeren står for dør og det der. Folk vil til Spania, Hellas, USA og mange andre destinasjoner.

Dessutan er samfunnet vårt eit samfunn der ein har høg tillit til både politikarar, systemet og media samanlikna med land som f.eks. USA.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

658 døde i pandemien ganger med 900 døde mennesker i året av influensa blir 592.200 døde ved ingen tiltak. Men dette kan jo ikke stemme helt. Så vi trekker i fra de 900 influensadøde, og får 591.300 døde.

Det har vel ikkje vore eit einaste dødsfall av influensa i Norge sidan pandemien byrja, så faktoren som du må gange med er uendeleg. Det blir sjølvsagt ikkje rett.

Men sagt på ein annan måte: Vi har 774 koronadødsfall for mange til at korona berre er som influensa. Kor mange dødsfall ein ville ha hatt utan tiltak må reknast ut på andre måtar. Ein kan iallefall slå fast at svenskane har 13 000 trass i at også dei har hatt periodar med strenge tiltak.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (32 minutter siden):

Vaksinene virker veldig bra også mot den indiske:)

https://www.nytimes.com/2021/01/25/health/coronavirus-moderna-vaccine-variant.html?referringSource=articleShare

Muligens noe mindre mot den sør-afrikanske men i og med at man nå har vaksineteknologien kan man med letthet lage modifiserte vaksiner som virker mot de også. Ingen grunn til å sitte og forvente at nå går det mot dommedag og akopalypse og evighetslockdown. Hva skal egentlig slikt være godt for uansett? Ikke vet jeg.

No er det ikkje gjort i ei handvending å produsere og distribuere nye vaksiner og å få vaksinert fleire millionar nordmenn ( og resten av verda) på nytt, så det kan bli nye nedstengingar når/dersom det kjem smittsame og dødelege variantar som vaksinene ikkje virkar på. Dommedag blir det derimot ikkje, og eg er elles einig i det som du skriv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...