Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
setarcoppiH skrev (5 minutter siden):

Er det verifisert at dette er B1.351 eller spekulasjon? 

Sitat

Kommuneoverlege Laurence Jary-Vattøy sier til NRK at de foreløpig ikke har fått svar på hvilken av virusvariantene det er snakk om.

– Vi har fått tilbakemelding om brasiliansk eller sørafrikansk variant. Det er ikke sikkert hvilken det er, prøvene er videresendt til FHI, sier Jary-Vattøy til NRK.

https://www.nrk.no/norge/ytterligere-sju-smittetilfeller-knyttes-til-sykehjem-1.15447889

Vi har kun ett par tilfeller av brasiliansk variant her i Norge så regner med deg er sør-afrikanske B1.351 som vi har i stor grad i Nordland. 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Rune_says said:

Noen flere muligheter som må avsjekkes:

* Falsk vaksine - dvs ekte vaksine byttet ut med saltvann av f.eks. organiserte kriminelle under transport (vaksinedoser selges jo for 100K i Dubai)   Enklere enn man tror - f.eks. i forbindelse med ulovlig omlasting https://www.nrk.no/norge/henla-transportjuks-tross-storaksjon-1.15410690

Man kan også tenke seg utro tjenere helt ut i siste ledd som selger doser for egen vinning eller bruker doser til familie/kjente (og erstatter innhold med saltvannsoppløsning)

* Temperaturkrav ikke overholdt under transport eller lagring eller i kommunene  (AZ skal lagres ved +2C til +8C. Skal ikke fryses.  Ved f.eks. 30C er holdbarheten nede i 6 timer)

* AZ vaksinen er kanskje ikke så effektiv som den tidlige testingen indikerte.  95% effektivitet måles ift at kun 5% vaksinerte fikk sykdom på et tidspunkt når smitten i samfunnet var lav.  Hadde den blitt retestet med mye smitte i samfunnet så ville den sannsynligvis fått samme effektivitet som Johnson&Johnson osv.

* I hvilken grad blir man alvorlig syk?  Influensavaksine gir f.eks. ikke full beskyttelse pga alle endringene i virusene over tid, men gjør forløpet mye mildere.

 

Kanskje dette forklarer hvorfor en del med AZ ikke har fått noe symptomer etter vaksinen ble satt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (48 minutter siden):

Tror ikke på prisargumentet. Slik det er nå, er prisen begrenset av hva folk får av lån. Hadde de prøvd å sette opp prisene ytterligere, så hadde de ikke fått solgt. Tror det heller er snakk om å sikre overskudd. Gud og hvermann skal jo bli rike av å være "eiendomsutviklere" nå om dagen.

Det var visst noe om at man må ha solgt et visst antall boenheheter før man får lov til å bygge.

Jeg tror ikke nybygg er førstevalget for sykepleierne i kommunen og andre som jobber i felten under pandemien - for å få det til å bli korona-relevans.

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

Bygningsarbeiderne er fra Øst-Europa ut i fra språkene jeg hører.  Det kunne vært mange arbeidsplasser for nordmenn, i det minste å fordele 50-50, men da hadde vel prisen på leilighetene gått opp. Arkitektene og byggherrene er norske, mens arbeidskraften for å få ideene til å bli virkelighet er satt bort til sosial dumping. 

Hvordan vet du om det er sosial dumping?

I Norge er det tarifflønn uansett hvor du kommer fra. Følger ikke norske bedrifter dette er de kjeltringer og ikke seriøs. På alle byggeplasser jeg har vært på skriver man seg inn første dagen og framviser ID-kort/HMS-kort, der står det ofte hva minimumslønnen er og man skriver under på at man har det eller over. At enkelte entrepenører leier inn utenlandske selskaper til å ta seg av byggingen skjer og da er arbeiderne ansatt i et utenlandsk selskap og følger andre regler. Samme måte som om en norskt selskap sender norske ingeniører til USA, da får de norsk ingeniør lønn, ikke amerikansk.

 

Back to covid...

 

Mulig det blir lettelser i Vesfold, fra 5A til 5B fra mandag/tirsdag. Krysser fingrene. Dessverre blir barnehagene og skolene rødt til 19. april. En uke til med dette pga kommunemotherfuckeroverlegen.

 

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (52 minutter siden):

Hvordan vet du om det er sosial dumping?

I Norge er det tarifflønn uansett hvor du kommer fra. Følger ikke norske bedrifter dette er de kjeltringer og ikke seriøs. På alle byggeplasser jeg har vært på skriver man seg inn første dagen og framviser ID-kort/HMS-kort, der står det ofte hva minimumslønnen er og man skriver under på at man har det eller over. At enkelte entrepenører leier inn utenlandske selskaper til å ta seg av byggingen skjer og da er arbeiderne ansatt i et utenlandsk selskap og følger andre regler. Samme måte som om en norskt selskap sender norske ingeniører til USA, da får de norsk ingeniør lønn, ikke amerikansk.

Det kan jeg ikke vite, siden jeg ikke jobber der. Men det er avdekket en del om levevilkårene til polske gjestearbeidere under pandemien - som jeg kaller for sosial dumping. Blant annet at en del har så korte arbeidskontrakter at de bare har krav på akutt helsehjelp og ikke fastlege, som man må ha for å ha rett til sykemelding og behandling.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (57 minutter siden):

Og sykepleiere og leger, begynner de å bli fullvaksinert?

Varierer vel litt. Kjenner ei som jobber deltid på et vaksinesenter i Oslo ved siden av studier - hun fikk vaksine... Hun setter ikke vaksiner  men tror jeg gjør rent administrativt arbeide. Ellers kjenner jeg jo flere som har fått men de jobber jo deltid i hjemmesykepleien og sånt. 

På sykehjemmet jeg var i praksis på holdt de  på med en gruppe personale der ja så var varierende vaksinedekning blant personale der. Min praksisveileder måtte en dag gå for å blande ut vaksiner som skulle i armene til personell som jobba der. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Krevjande sporingsarbeid etter koronasmitta mann døydde i Gran kommune
https://www.nrk.no/norge/krevjande-sporingsarbeid-etter-koronasmitta-mann-doydde-i-gran-kommune-1.15448828

Sitat

Ein mann i 60-åra frå Gran kommune døydde onsdag etter å ha vore sjuk med koronavirus. Kommuneoverlegen seier smittesporingsarbeidet er svært krevjande.

Mannen skal ha hatt symptom på covid-19 i ei til to veker utan å ha oppsøkt lege. Først etter at han var død blei det utført test som stadfesta at han var smitta, skriv avisa Hadeland.

Under pandemien blir det teke koronatest ved alle uventa dødsfall.

Det at mannen skal ha hatt symptom utan å oppsøke lege gjer at han truleg er opphav til villsmitte. Dette har gjort smittesporinga svært krevjande, seier kommuneoverlege Are Løken i Gran til NRK.

Sitat

Løken meiner dei står overfor eit miljø som er koronafornektarar, og som meiner pandemien er noko som er sett i verk av styresmaktene. Han trur ikkje miljøet er så stort, men fryktar det kan vere snakk om mange nærkontaktar.

– Vanlegvis er vi i dialog med folk som er smitta, og vi får fyldige og rette opplysningar. Her har vi møtt motstand. Vi får ikkje fullstendige opplysningar, og tidvis har vi fått feilaktige opplysningar, seier han.

 


Redaktøren av konspi-nettstedet Nyhetsspeilet har gått bort av Covid-19, som han selv fornektet. En tragisk sak som dessverre har fått et stort omfang og konsekvenser på grunn av disse konspirasjonsteoretikerene.

En fin liten nekrolog om avdøde: 

Min favoritt-konspirasjonsteoretiker?
https://johnfaerseth.no/2021/04/08/min-favorittkonspirasjonsteoretiker/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hva er poenget med karantene-hotell, når minst halvparten stikker av uten at folk vet hvem de er, og dermed ikke blir straffet. 

Poenget er faktisk borte, da de som ville ha vært i karantene hjemme, sitter på hotellet, mens de som ville dratt på butikken, har dratt på butikken..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

878 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Torsdag ble det registrert 878 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 163 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 715.

 

Onsdag ble det registrert 933 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet tirsdag var 900. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

 

Forrige torsdag, på skjærtorsdag, ble det registrert 691 nye smittetilfeller, mens det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

 

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende, mens 26 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 101.960 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Krevjande sporingsarbeid etter koronasmitta mann døydde i Gran kommune
https://www.nrk.no/norge/krevjande-sporingsarbeid-etter-koronasmitta-mann-doydde-i-gran-kommune-1.15448828

 


Redaktøren av konspi-nettstedet Nyhetsspeilet har gått bort av Covid-19, som han selv fornektet. En tragisk sak som dessverre har fått et stort omfang og konsekvenser på grunn av disse konspirasjonsteoretikerene.

En fin liten nekrolog om avdøde: 

Min favoritt-konspirasjonsteoretiker?
https://johnfaerseth.no/2021/04/08/min-favorittkonspirasjonsteoretiker/

Bare å få bura inn og tvangstestet de på den demoen lørdag. De får slippe ut etter negativ test. 

Norges første Darwin award verdige koronadøde. Tragisk men heldigvis sjefen sjølv som strøk med og ikke en av følgerne hans. Får håpe ett par tar til vettet selv om jeg tviler. 

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 timer siden):

Det kan jeg ikke vite, siden jeg ikke jobber der. Men det er avdekket en del om levevilkårene til polske gjestearbeidere under pandemien - som jeg kaller for sosial dumping. Blant annet at en del har så korte arbeidskontrakter at de bare har krav på akutt helsehjelp og ikke fastlege, som man må ha for å ha rett til sykemelding og behandling.

... og ikkje minst vaksiner når det blir aktuelt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

CDC har anslått at risikoen for kontaktsmitte fra å ta på ting, er mindre enn 1:10 000, og forekommer så sjeldent at det knapt finnes kjente tilfeller under pandemien.

Likevel, så finnes det åpenbart en risiko.
 

Sitat

...each contact with a contaminated surface has less than a 1 in 10,000 chance of causing an infection
...
People can be infected with SARS-CoV-2 through contact with surfaces. However, based on available epidemiological data and studies of environmental transmission factors, surface transmission is not the main route by which SARS-CoV-2 spreads, and the risk is considered to be low.

The principal mode by which people are infected with SARS-CoV-2 is through exposure to respiratory droplets carrying infectious virus. In most situations, cleaning surfaces using soap or detergent, and not disinfecting, is enough to reduce risk. 


https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/science-and-research/surface-transmission.html

54xljg.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (19 minutter siden):

CDC har anslått at risikoen for kontaktsmitte fra å ta på ting, er mindre enn 1:10 000, og forekommer så sjeldent at det knapt finnes kjente tilfeller under pandemien.

Likevel, så finnes det åpenbart en risiko.
 


https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/science-and-research/surface-transmission.html

54xljg.jpg

Lyspunktet er at håndhygiene har tatt knekken på de fleste bakterie og virus. Det har aldri vært så få innlagt med infeksjoner som under koronapandemien.

Men det er utrolig hvor sta FHI og FHM er på at aerosol luftsmitte ikke er en stor faktor når all forskning tilsier at det er det. 

Sitat

Luft- og barnesmitte

FHI må oppdatere sine råd

Det haster å oppdatere smittevernrådene og å spre ny kunnskap til befolkningen.

Luftsmitte, eller smitte via aerosoler, forekommer når smittekilden - i dette tilfellet viruset - ikke bare fraktes gjennom luften i større dråper som dannes når den smittede hoster, nyser eller roper, men også i mye mindre partikler, kalt aerosoler. Nyere forskning viser at disse partiklene størrelsesmessig strekker seg over et helt spektrum, og man har delvis gått bort fra det historisk veldig klare skillet mellom dråpesmitte og luftsmitte.

Det er likevel av betydning om et virus for det meste smitter via dråper eller aerosoler, fordi såkalt luftsmitte krever andre tiltak enn dråpesmitte. FHI har siden pandemiens begynnelse understreket at SARS-CoV-2 for det meste smitter via dråper. På deres hjemmesider står fortsatt:

«Luftsmitte: For covid-19 er luftsmitte vurdert å være mindre viktig. … I enkelte situasjoner er det likevel mulig at luftsmitte kan skje. … Det er ikke grunnlag for å hevde at luftsmitte er en sentral smittemåte for SARS-CoV-2, og smittevernråd i helsetjenesten er som ved dråpe- og kontaktsmitte.»

https://www.dagbladet.no/meninger/fhi-ma-oppdatere-sine-rad/73572250/amp

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...