Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Åtte covid-pasienter under 30 år innlagt på sykehus
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2230681-11184-avisaoslo

Sitat

Den siste uka er åtte personer under 30 år lagt inn på sykehus med koronasmitte, viser den siste ukerapporten til FHI.

Det er en økende trend i nye innleggelser i alle aldersgrupper mellom 30–79 år, heter det i rapporten.

Men koronapasientene blir stadig yngre. I uke 10 ble det rapportert om åtte koronapasientene i aldersgruppen 0–29 år. Samme uke var det 20 nye innleggelser i aldersgruppen 30–39 år, dobbelt så mange som uka før.

I alt er har det vært 385 nye sykehusinnleggelser med covid-19 som hovedårsak de siste fire ukene. Medianalderen blant de innlagte er 55 år, mens 63 prosent er menn.


Barn innlagt på intensiven med koronasmitte
https://www.tv2.no/nyheter/13894017/

Sitat

Helse Fonna går i gul beredskap etter at en person under 18 år er innlagt på intensiven på Haugesund sykehus.

I tillegg til personen under 18 år får to pasienter mellom 18 og 64 år intensivbehandling. Totalt er nå fem pasienter innlagt med koronasmitte, opplyser Helse Fonna i en pressemelding onsdag ettermiddag.

Beredskapsledelsen i Helsa Fonna har samtidig vedtatt å endre beredskapsnivået fra grønt til gult og innføre besøksbegrensing.

Ordfører i Haugesund, Arne-Christian Mohn (Ap), er svært bekymret for situasjonen. Han ser alvorlig på at også yngre pasienter blir alvorlig syke.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (14 minutter siden):

Akkurat henting og levering er ikke noe stress her. Alt foregår ute, kohortene sprer seg på alt av uteareal rundt omkring barnehagen, så det er god plass. Verre med de begrensede åpningstidene. Litt vanskelig å planlegge arbeidsdagen når du må avbryte både morgen og ettermiddag, men det går jo på et vis. 

Levering inne, maks 2 i garderobe = kø utenfor. 

Samboer leverer, jeg henter. 50meter fra huset til barnehage, begge har 5-10minuter kjøring til jobb :p

Tenkte aldri dette skulle komme, hadde håpet på nedstenging.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Så 99% sjanse for mer enn 500 samtidig på respirator. Nice. 89% sjanse for mer enn 1000 og i praksis sykehuskollaps.

Men det forutsetter R som i dag fram til juli.

Her er hvordan det blir med R på 1.1, 1.2 og 1.3. Det er langt mindre skremmende og langt mer sannsynlig spør du meg.

359810500_Screenshot2021-03-17at18_12_50.thumb.png.b74c9fcf595de6d937590a8b62507218.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ordføreren med klar beskjed: - Ikke kom til Lofoten nå, hold dere hjemme!

Sitat

- Det er relativt mange som kommer til Lofoten. Vi ser at vi nå ikke har påvist smitte her, og det er lofotfiske og andre ting som gjør at folk trekkes hit.

Lofotrådets leder og ordfører i Vestvågøy, Remi Solberg (Ap), understreker nå at regjeringens klare råd om å unngå unødvendige fritidsreiser må følges. 

- Budskapet til de som tenker på å reise til Lofoten er: Hold dere hjemme! Dere er velkommen til Lofoten til sommeren, når vi har fått kontroll og det er flere som er vaksinert. De nærmeste ukene nå må folk bli hjemme.

På en pressekonferanse onsdag gjentok helsedirektør Bjørn Guldvog rådet om å ikke reise, også innenlands.

https://www.lofotposten.no/ordforeren-med-klar-beskjed-ikke-kom-til-lofoten-na-hold-dere-hjemme/s/5-29-691841?fbclid=IwAR3tnKMag2DwLYFAaX_9ZW8wcDB8eE5ZWoUNH-l29Dj-8bCfaAIjiMWXVWY

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hjelpes.. for en utvikling. De scenarioene høres ikke hyggelig ut. Får håpe det ikke blir så ille. Synest det er ille nok nå med økningen av unge som blir innlagt og samtlige sykehus som har gått over i gul beredskap.

Litt på siden, men etter å ha lest om hendelsen med de som var smittet og tok buss i flere timer, så er jeg sjeleglad for at jeg endelig fikk kjøpt meg bil i høst. Nå er det strengt tatt nødvendig her jeg bor nå, men har busset mye i min tid. Særlig lenger reiser med ekspressbuss for å besøke familie. De få gangene jeg har tatt buss etter pandemien startet har jeg synest det er svært ubehagelig. Nå skal jeg ikke sette min fot på buss igjen før jeg absolutt må.

Verdt hver eneste krone for å minimere smitterisikoen (så vet jeg, at bil er et gode som mange ikke har råd til..)

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (17 minutter siden):

Er noen av sykehusene i landet i rød beredskap nå?

Ingen sykehus er i rød beredskap i Norge nå.

Rød beredskap er aktuelt om man må legge om driften helt for å hanskes med massetilstrømming av pasienter. Mange sykehus er allerede i gult, som også vil si en massetilstrømming, men med en mindre mobilisering av ekstra personell. Det er dessverre med situasjonen i dag ikke utenkelig at sykehus snart kan kan gå i rødt dersom man må iverksette utvidet kapasitet. Det siste året har ca. 3100 ekstra sykepleiere fått hurtigopplæring i intensivbehandling av koronasyke, og ved rød beredskap mobiliseres det fra den gruppen.

Det eneste sykehuset som har vært i rød beredskap så langt i pandemien, og på grunn av pandemien, er ut fra hva jeg husker Hammerfest sykehus i oktober i fjor. Dette fordi det både var mange innlagte og et ukontrollert smitteutbrudd blant ansatte på sykehuset samtidig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

Bra at alle sykehusene er på gult nivå.

Jeg ønsker at smittevernstiltakene på sykehusene holdt til rødt nivå i gul beredskap. Eller i hvert fall oransje.

(Bortsett fra at det ikke er noe som heter det, da...)

Disse nivåene i sykehusene er ikke nivå på smittevernstiltak, men beredskap og mobilisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smitte på Ålesund sjukehus
https://www.nrk.no/mr/1.15421885

Sitat

 I dag onsdag testa to tilsette positivt på Covid-19 ved Ålesund sjukehus. Personane har ikkje hatt direkte pasientkontakt og smittevegen er kjent. Ytterlegare 10 tilsette er på grunn av dette i karantene og ventekarantene.

- Vi anser ikkje smitterisikoen for stor, men vi oppfordrar likevel pasientar som har vore på Ålesund sjukehus ved kirurigisk/ortopedisk poliklinikk mandag ettermiddag og overvektspoliklinikken mandag å vere ekstra oppmerksom på symptom, seier smittevernoverlege Jørn Åge Longva i Helse Møre og Romsdal, skriv Helse Møre og Romsdal i ein e-post. Longva legg til at desse bør ha lav terskel for å teste seg i kommunen ved symptom.

 

Koronasmitta i Sunndal på sjukehus
https://www.nrk.no/mr/1.15421802

Sitat

Sunndal kommune opplyser onsdag ettermiddag i en pressemelding at det er ingen nye positive tester i dag, og smittesporing knyttet til de kjente smittetilfellene er gjennomført. Rundt 60 personer er satt i karantene totalt.

To av de smittede har lette eller ingen symptomer, mens en er innlagt ved Molde sykehus.

Kommuneoverlege Svein Anders Grimstad uttalte tidligere onsdag at de også denne gangen heldigvis kom i gang med smittesporing i en tidlig fase av det som nå kan betegnes som et utbrudd, og foreløpig har oversikt over smitteveiene.

Kriseledelsen avventer derfor videre testsvar av nærkontakter før eventuelle lokale tiltak vurderes.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490
Theo343 skrev (Akkurat nå):

image.png.7464b3fb0f7f3486f0346c20ce2629f8.png

Det er enkelt fortalt fordi eldre folk på gamlehjem har fått Pfizer og eldre folk på gamlehjem dør hele tida, vaksinert eller ikke. Så da vil mange dø naturlig etter å ha fått den. Er ikke flere som har fått vaksina som dør enn som de ikke har fått vaksina.

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

image.png.7464b3fb0f7f3486f0346c20ce2629f8.png

Du må huske hvem som fikk Pfizer og Moderna. Stort sett eldre enn 80 år og folk på sykehjem. De 114 er ikke døde av vaksinene men ville dødd uansett og hvertfall om de fikk koronaviruset.

Sitat

Legemiddelverket har tidligere advart om at flere kommer til å dø med - men ikke nødvendigvis av - vaksinen: Sykehjemsbeboere er de som har blitt først prioritert i vaksinekøen, og på norske sykehjem der mange er alvorlig syke dør det i gjennomsnitt rundt 350 - 400 personer per uke.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlvXGz/har-undersoekt-13-doedsfall-vanlige-bivirkninger-kan-ha-bidratt-til-doedsfall-hos-de-svakeste

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Det er akkurat det jeg stiller spørsmålstegn ved, det er lett å se vekk så lenge det er gamle som dør. Har vi ikke statistikk på pfizer fra andre land som eks. Israel for andre aldersgrupper?

Hvis noen på 80 år dør av vaksinen ville de også dødd av koronaviruset eller influensa. Ingen har såvidt jeg vet dødd som direkte årsak av Pfizer eller Moderna mRNA vaksinene. 2,687,664 er døde av koronaviruset.

Selv AstraZeneca om det er den som har forårsaket dødsfall i Norge vil regnes som en trygg vaksine i forhold til viruset. Blir jeg tilbudt AstraZeneca tar jeg den på sekundet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kø-krøll kan ha sendt 300 i unødvendig karantene

Et smittetilfelle med tilknytning til to skoler førte til storstilt karantenesetting. Nå viser det seg at personen fikk noen andres prøvesvar.

– Vi har ikke fullt og helt klarhet i hva som har skjedd, men akkurat nå ser det ut som at det har skjedd noe i køen som har ført til at to prøver ble forvekslet, eller at rekvisisjonene ble forvekslet.

Det forteller ordfører Geir Arild Espnes (Sp) i trøndelagskommunen Oppdal til VG.

Det var lørdag at vedkommende, som er gift med en skolelærer, ble stadfestet smittet. For å være på den sikre siden satte kommunen derfor nær 300 personer ved skoler og en barnehage i karantene.

 

Dette er ikke uvanlig under forsterket TISK, da nærkontakter av nærkontakter også settes i karantene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qAQp6z/koe-kroell-kan-ha-sendt-300-i-unoedvendig-karantene

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pc Lynet said:

Hvis noen på 80 år dør av vaksinen ville de også dødd av koronaviruset eller influensa. Ingen har såvidt jeg vet dødd som direkte årsak av Pfizer eller Moderna mRNA vaksinene. 2,687,664 er døde av koronaviruset.

Selv AstraZeneca om det er den som har forårsaket dødsfall i Norge vil regnes som en trygg vaksine i forhold til viruset. Blir jeg tilbudt AstraZeneca tar jeg den på sekundet.

Ingen i norge er stadfestet/bevist å ha dødd med vaksine som direkte årsak. Ergo er jeg interessert i å se dødsfall i alle aldersgrupper etter vaksine der man eks. har tatt pfizer i stor skala.

Lenke til kommentar
Sitat

Avbestillingsras: - Smuldret bort

For hotellene i Norges vinterparadis går det mot en historisk påskekrise.

- I løpet av noen timer hadde inntekter på over 1 million kroner smuldret bort. Vi skulle hatt fullt hus på samtlige ti rom og i restauranten de kommende helgene, gjennom påsken og under Skarverennet. Inntekter tilsvarende en tredjedel av fjorårets omsetning i løpet av noen få uker. Nå er det null, forteller Soløy.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/avbestillingsras---smuldret-bort/73538090

Trist for hotellet men bra for smittevern. Det tyder på at mange tar oppfordringen om å unngå innenlandsreiser på alvor.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...