Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal man føle skadefryd over elendighet som vi alle er oppe i? Jeg synes ikke det er noe bra. Men krisen bringer som sagt ut det aller verste i folk.

Skadefryden var mer over at andre her som hardnakket påstod at faren var over og at vi kunne åpne opp alt og at regjeringen hadde overreagert med tiltakene tok grundig feil.

Morromann skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke de etteraltte etter de første ofrene hadde satt noen pris på om noen anonyme nett-troll la til smileys over en slik nyhet.

Det er forskjell på å eventuelt diskutere en liten lokal sak slik som Gjerdrum skredet og en global pandemi som rammer millioner. De etterlatte leser ikke her inne på forumet. Og min intensjon er ikke å gjøre narr av noen som er rammet av koronaviruset. Du tolker meg og andre i verste mening.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Mutert virus i gruppe i Sandefjord – aner ikke hvor smitten kommer fra: – Vi jobber med det

Kommunen har fulgt smitte i en avgrenset gruppe i nesten to uker. Mandag kveld kom telefonen: Det er det muterte viruset. Nå vurderer beredskapsgruppa hvilke konsekvenser dette kan få for Sandefjord.

– De har fått dette av en grunn de ikke aner. Vi jobber med smittesporing, og prøver å finne ut hvordan smitten oppsto.

Det sier Ole Henrik Augestad, kommuneoverlege i Sandefjord.

Tirsdag morgen sitter beredskapsgruppa i Sandefjord i møte for å avgjøre om det skal iverksettes strenge tiltak i Sandefjord som følge av at det muterte viruset nå har nådd oss.

På sb.no kan du følge utviklingen – vi oppdaterer så snart vi vet mer.

I store deler av Oslo og omegn, samt Nordre Follo og omkringliggende kommuner, og nå også Halden, Sarpsborg og Fredrikstad er det innført omfattende restriksjoner.

– Sannsynligvis alle i gruppa

Like over midnatt natt til tirsdag kom meldingen om at det muterte viruset er påvist i Sandefjord.

Det opplyses at tilfellet har en «klar avgrensning til et smitteutbrudd i en definert gruppe». Hva denne definerte gruppa er, ønsker ikke kommuneoverlegen å utdype nærmere.

Likevel:

– Det har vært smittetilfeller i denne gruppa, og de har vi fulgt opp i snart to uker. Smitten har spredd seg innenfor gruppa, men har ikke fått forgreinet seg ut av gruppa. Dermed er den avgrenset, sier Augestad.

Han opplyser at det muterte viruset i ett av smittetilfellene i gruppe er oppdaget som følge av tilfeldig screening, noe Folkehelseinstituttet (FHI) gjør for å overvåke spredningen av den muterte varianten.

– Mest sannsynlig er de smittede i denne gruppa, alle smittet av mutasjonen, sier Augestad.

 

Hittil i år er det påvist rundt 180 positive koronatilfeller i Sandefjord. Kommuneoverlegen opplyser at en liten prosentandel av disse prøvene er tilfeldig analysert for det muterte viruset, og det var altså slik dette konkrete tilfellet ble avdekket.

Dette betyr at det muterte viruset KAN finnes andre steder i Sandefjord enn bare i denne nevnte gruppa.

Ute av isolasjon

Ifølge Augestad er noen av de smittede i den avgrensede gruppa allerede friske og ute av isolasjon, mens andre fremdeles er isolert.

– Vi har tatt nødvendige tiltak overfor alle mulige nærkontakter, sier han.

Ifølge kommuneoverlegen var det smitte først hos noen, og dermed kom nærkontakter i karantene. Noen av dem utviklet symptomer i karantenetida.

– Gruppa det gjelder, har variasjon av sykdomsopplevelse, sier Augestad.

Han minner om at den muterte virusvarianten smitter mye raskere enn den «vanlige», men at sykdomsforløp kan være ganske likt uansett hvilken virusvariant man er smittet av.

Nå får Sandefjord kommune veiledning av FHI for hvordan man videre skal følge opp at det muterte viruset finnes i Sandefjord.

– Vi vet ikke om flere av våre prøver skal screenes. FHI er tydelig på at den samme strategien skal brukes for den muterte varianten som for det vanlige koronaviruset, nemlig TISK, sier han.

TISK står for testing, isolering, smittesporing og karantene.

PS: Smittetilfellene som har vært/er tilknyttet Nygård bo- og behandlingssenter, er sjekket spesifikt, og svarene viste at det IKKE har vært den muterte varianten der. Augestad opplyser for øvrig at vedkommende som nylig døde av covid-19 (det tredje tilfellet i Sandefjord), ikke hadde tilknytning til Nygård.

https://www.sb.no/mutert-virus-i-gruppe-i-sandefjord-aner-ikke-hvor-smitten-kommer-fra-vi-jobber-med-det/s/5-73-1268873

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Og min intensjon er ikke å gjøre narr av noen som er rammet av koronaviruset. Du tolker meg og andre i verste mening.

Jeg har ikke sagt at det gjaldt deg. Jeg memoriserer kun innlegg jeg har sett blant tusenvis i løpet av dette møkkåret som føles som et helt århundre nå. Umulig for meg å huske HVEM det var.

Nei, etterlatte leser kanskje ikke nettfora mens de er opptatt av å sørge. Men det kan jo hende de gjør det i ettertid.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Ja det er nok litt for tidlig.

For meg vil det alltid være "for tidlig" å se noen som helst film om corona. Kanskje for fremtidige generasjoner som ikke opplevde dette. Husker at mange i mine besteforeldres generasjon var alt annet enn begeistret for filmer, serier og dokumentarer om 2.verdenskrig. "vi levde jo gjennom krigen, hvorfor må vi se om det på TV" og så videre. Jeg forstår nå mer enn tidligere hvordan det føltes, selv om situasjonen er annerledes selvfølgelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

For meg vil det alltid være "for tidlig" å se noen som helst film om corona. Kanskje for fremtidige generasjoner som ikke opplevde dette. Husker at mange i mine besteforeldres generasjon var alt annet enn begeistret for filmer, serier og dokumentarer om 2.verdenskrig. "vi levde jo gjennom krigen, hvorfor må vi se om det på TV" og så videre. Jeg forstår nå mer enn tidligere hvordan det føltes, selv om situasjonen er annerledes selvfølgelig.

Det tok bare 5 år før det kom filmer om 9/11 - World Trade Center og United 93 kom begge i 2006. 

Det er jo helt opp til publikum om de ønsker å se innholdet eller ikke. I praksis er det aldri too soon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Selv om du og jeg er uenige i så mangt: enig. Og det du sier nå er et meget godt argument for IKKE å innføre portforbud. Jeg kan av egen erfaring si at det å komme seg ut i friluft er bra for den mentale helsen. Å sitte for mye foran det PC fyrer oppå allerede negative tendenser.

Død og fordervelse har blitt spådd her inne et år allerede - ja et år, siden da utbruddet var i Whuan og de fleste i Norge var likegyldige til det hele. Da var det noen som var sikker på at det innen sommeren ville være millioner av døde i Norge og at vi var inne i den neste svartedauen. Slikt er det bare - noen elsker katastrofescenarier. Det gir en slags spenning å se for seg katastrofer og apokalypser - følelsen av å være inne i en slags dystopisk sci-fi-film. Fordi livet i Norge ellers er veldig kjedelig og forutsigbart. Jeg regner med at når pandemien er over og over 90% går tilbake til det normale livet de fleste av oss er glad i vil det alltid være noen som slår alarm når de leser om utbrudd av en rottepest i en bydel i Dhaka, Bangladesh eller noe og slå alarm - her er den neste pandemien og dennne gangen er det alvor etc. Men da har jeg trukket meg fra denne debatten for lengst.

I høringssvarene som har kommet om forslaget om portforbud har det vært stort sett slakt med unntak av Helsedirektoratet. FHI ser heller ikke hvordan portforbud ytterligere kan få ned smitten. Advokatforeningen sammenligner det som å sende større deler av befolkningen i kollektiv hjemmesoning, ved hjemmesoning har man faktisk gjort noe ulovlig og blitt dømt for det. Andre frykter vold i nære relasjoner vi bli enda sterkere og det er mye som tyder på at det har skjedd allerede. I Danmark ble et forslag om portforbud forkastet,  i Sverige var det ingen som foreslo det i arbeidet med pandemiloven (og smittetrenden er synkende i Sverige), i Finland har vel heller ikke det vært et tema heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 minutter siden):

Det tok bare 5 år før det kom filmer om 9/11 - World Trade Center og United 93 kom begge i 2006. 

Det er jo helt opp til publikum om de ønsker å se innholdet eller ikke. I praksis er det aldri too soon. 

Jo, men WTC og de andre terrorangrepene i 2001 rammet ikke hele verden dirkete slik som coronapandemien gjør. For de fleste av oss var dette hendelser som direkte rammet andre, ikke oss selv selv om vi indirkete ble preget av samfunnsutviklingen. Det var et begrenset antall mennesker som ble DIREKTE rammet av 11/9 2001.  Da er sammenligningen med WW2 mer relevant - skjønt det ble jo laget filmer om det allerede UNDER krigen - som Casablance fra 1943 for eksempel.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (19 timer siden):

Der mister vi kontrollen igjen

For tidlig åpning i Oslo er bare en destruktiv oppskrift på at de må stenge ned ennå hardere om kort tid. Dessverre. Håper de tar til fornuften og holder stengt i hvert fall 1-2 uker til så vi slipper lengre og sterkere nedstengninger om bare et par uker. Potensielt med det mye fryktede portforbudet hvis de er så dumme å åpne for tidlig nå. Det blir jo populært ... not!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

For tidlig åpning i Oslo er bare en destruktiv oppskrift på at de må stenge ned ennå hardere om kort tid. Dessverre. Håper de tar til fornuften og holder stengt i hvert fall 1-2 uker til så vi slipper lengre og sterkere nedstengninger om bare et par uker. Potensielt med det mye fryktede portforbudet hvis de er så dumme å åpne for tidlig nå. Det blir jo populært ... not!

Hva var det de egentlig skulle holde stengt? Byrådet gjør helt rett i når de prioriterer barn og unge først. Det siste smittetallet i Oslo viser lavere tall enn tilsvarende dag forrige uke. Det er fortsatt mye som er stengt i byen så dette er bare en meget forsiktig gjenåpning av bittelitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (31 minutter siden):

I høringssvarene som har kommet om forslaget om portforbud har det vært stort sett slakt med unntak av Helsedirektoratet. 


Det har kommet inn nesten 1500 høringssvar, de kan vel ikke alle være negative ?

Jeg registrerer at mange jurister mener en egen hjemmel om portforbud er ikke nødvendig, da det kan gjøres med forskrift til Smittevernloven i stedet, ikke at de nødvendigvis hevder det ene eller det andre om hvordan smittevern bør utføres.

Hundrevis av høringssvarene ser ut til å være fra privatpersoner og næringslivsorganisasjoner, og disse er åpenbart alle i mot.

Personlig er jeg for portforbud, dersom det er nødvendig for å holde smittespredningen nede inntil vaksineringen har kommet lengre, men hvorvidt jeg er for egen lovhjemmel er jeg noe mer usikker på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):


Det har kommet inn nesten 1500 høringssvar, de kan vel ikke alle være negative ?

Jeg registrerer at mange jurister mener en egen hjemmel om portforbud er ikke nødvendig, da det kan gjøres med forskrift til Smittevernloven i stedet, ikke at de nødvendigvis hevder det ene eller det andre om hvordan smittevern bør utføres.

Hundrevis av høringssvarene ser ut til å være fra privatpersoner og næringslivsorganisasjoner, og disse er åpenbart alle i mot.

Personlig er jeg for portforbud, dersom det er nødvendig for å holde smittespredningen nede inntil vaksineringen har kommet lengre, men hvorvidt jeg er for egen lovhjemmel er jeg noe mer usikker på.

Ja nei her har jeg ikke giddet og sett på privatpersoners høringssvar - det er ikke vits. Men tenker litt fra de profesjonelle aktørene som KS, kommunene osv - så er det ikke mye positivitet å spore.  Man kan feks også se at de som vil bli mest utsatt ved overfylte sykehus som feks Norsk Sykepleieforbund går i mot forslaget. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva man skal gjøre hvis det oppstår en mutasjon eller en ny pandemi som er mer alvorlig eller mer smittsom (tenk Corona, men 10-15% dødelig). Hvis det allerede finnes mulighet til å tvinge alle til å holde seg inne en mulighet er det jo greit. Hvis ikke får man vurdere om portforbud er riktig tiltak eller ikke.

Alternativet er å ignorere det frem til en slik sykdom eventuelt oppstår. Jeg regner med et de facto portforbud da uansett ville vært gjennomførbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (54 minutter siden):

Hva var det de egentlig skulle holde stengt? Byrådet gjør helt rett i når de prioriterer barn og unge først. Det siste smittetallet i Oslo viser lavere tall enn tilsvarende dag forrige uke. Det er fortsatt mye som er stengt i byen så dette er bare en meget forsiktig gjenåpning av bittelitt. 

"Tenk på barna" er en misbrukt floskel i mange sammenhenger. Hva forsøker man egentlig å presse fram med barna som frontfigurer? Stemmer det at det er best for barna at de får delta i mest mulig aktiviteter på bekostning av smittepress som for noen foreldre vil medføre konkurser og at jobben forsvinner. Er det egentlig best for barna? Mange barn har bra skolehverdager og det jobbes vel generelt godt mot mobbing i skolen, men vi kan jo ikke være så naive at vi påstår at mobbing ikke finnes? Noen barn har det faktisk bedre på hjemmeskole enn i offentlig skole. Det er veldig lett å påstå kategorisk at "X og Y er best for barna - punktum" uten å nyansere det eller se saken fra flere sider. Kategoriske påstander om hva som er best for barna bør utløse noen varsellamper. Det er veldig lett å manipulere massene med sånne påstander og et klassisk triks for å presse gjennom bakenforliggende motiver.

For ordens skyld: Påstanden stemmer nok i mange tilfeller. Det er ikke der problemet ligger. Problemet er når det misbrukes helt uten nyansering for å presse gjennom bakenforliggende motiver.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Ulvik kommune har vedtatt en ny lokal smittevernsforskrift som gjør det forbudt å ha besøk i eget hjem. Forskriften gjelder fra tirsdag til og med 7. januar.

 

Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

– Forventer dere reaksjoner på et såpass inngripende tiltak? 

– Jeg forstår at det blir dårlig mottatt, men jeg tror også det blir dårlig mottatt hvis vi  må holde på med dette i uke- eller månedsvis,  svarer ordføreren.

For ikkje å snakke om nesten eit heilt år!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

For meg vil det alltid være "for tidlig" å se noen som helst film om corona. Kanskje for fremtidige generasjoner som ikke opplevde dette. Husker at mange i mine besteforeldres generasjon var alt annet enn begeistret for filmer, serier og dokumentarer om 2.verdenskrig. "vi levde jo gjennom krigen, hvorfor må vi se om det på TV" og så videre. Jeg forstår nå mer enn tidligere hvordan det føltes, selv om situasjonen er annerledes selvfølgelig.

Dette er eit godt poeng. Det er lite interessant å sjå katastrofefilmar om f.eks. 22/7 eller koronapandemien fordi vi har levd i denne tida og tykkjer vi har fått med oss det vi treng. Derimot er det interessant med dokumentarfilmar om hendingar frå før vår tid.

For dei som kjem etter oss blir dette annleis, for dei vil dette ha interesse. Og dei lærdommane som blir gjort no blir nyttig kunnskap langt fram i tid.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...