Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (2 timer siden):

I høringssvarene som har kommet om forslaget om portforbud har det vært stort sett slakt med unntak av Helsedirektoratet. FHI ser heller ikke hvordan portforbud ytterligere kan få ned smitten. Advokatforeningen sammenligner det som å sende større deler av befolkningen i kollektiv hjemmesoning, ved hjemmesoning har man faktisk gjort noe ulovlig og blitt dømt for det. Andre frykter vold i nære relasjoner vi bli enda sterkere og det er mye som tyder på at det har skjedd allerede. I Danmark ble et forslag om portforbud forkastet,  i Sverige var det ingen som foreslo det i arbeidet med pandemiloven (og smittetrenden er synkende i Sverige), i Finland har vel heller ikke det vært et tema heller. 

Den viktigaste innvendinga er at ein allereie har mange strenge tiltak i verktøykassa, og at portforbod ikkje vil få noko særleg effekt på smittespreiinga.

Eg høyrde at Helsedirektotatet hadde ei etter mi meining søkt grunngjeving om at ein burde ha lovgrunnlaget klart i tilfelle det f.eks. skulle dukke opp eit ukjent virus der eit av 20 born døydde. Då tenkjer eg at det er best å leggje forslaget i ei skuff og så heller ta debatten den dagen noko slikt blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 timer siden):

Jo, men WTC og de andre terrorangrepene i 2001 rammet ikke hele verden dirkete slik som coronapandemien gjør. For de fleste av oss var dette hendelser som direkte rammet andre, ikke oss selv selv om vi indirkete ble preget av samfunnsutviklingen. Det var et begrenset antall mennesker som ble DIREKTE rammet av 11/9 2001.  Da er sammenligningen med WW2 mer relevant - skjønt det ble jo laget filmer om det allerede UNDER krigen - som Casablance fra 1943 for eksempel.

Dei fleste hugsar vel akkurat kvar dei var og kva dei heldt på med både 11/9 og 22/7, og begge deler har vore snakka så mykje om at eg vil tru dei fleste er leie. 11/9 var også då "krigen" mot internasjonal islamistisk terrorisme byrja for alvor, og har m.a. medført at USA har gått til krigar som dei aldri burde ha gjort, noko som forsterka konfliktane og ga grobotn for IS og borgarkrigen i Syria.

Pandemien har også ramma heile verda, vi i Norge er ikkje så hardt ramma som mange andre stader, og dei færraste kjenner nokon som har blitt alvorleg sjuke eller har døydd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sverige: Stikkprøver tyder på økt spredning av den britiske varianten

Det skriver Folkhälsomyndigheten (FHM) i en pressemelding.

– Den britiske varianten av coronaviruset kan ha en lignende spredning i Sverige som i andre europeiske land, heter det i meldingen.

FHM skriver at de har genomsekvensert 2220 positive prøver. I omtrent 250 har de påvist den britiske varianten, som tilsvarer omkring elleve prosent.

Haldens nabokommune Strömstad fryktet et utbrudd med den mer smittsomme varianten.

Ikke rart det dukker opp mutanter i gamle Østfold.

 

Sitat

To tilfeller av britisk mutert virus påvist i Ullensaker

Dette opplyser kommunen i en pressemelding.

– Ettersom smitten hos disse personene lar seg spore, nærkontaktene deres er få og de har sittet i karantene, frykter jeg ikke at vi vil få et utbrudd av mutert virusvariant i Ullensaker på grunn av disse smittetilfellene, sier kommuneoverlege Einar Kristian Borud.

Oslo Lufthavn Gardemoen?

Sitat

Utbrudd av mutert virus bekreftet i Ulvik kommune

Fem av ti positive prøver, som er sendt fra Ulvik kommune til Haukeland, har fått påvist virusvarianten som først ble oppdaget i Storbritannia.

Det bekrefter ordfører Hans Petter Thorbjørnsen til VG.

Kommunen venter ennå svar på ytterligere fem prøver.

En innbygger i Voss kommune i Hordaland er også smittet av den muterte varianten av coronaviruset, opplyser kommunen.

Personen er i samme husstand som en annen person på Voss som fikk bekreftet smitte søndag, skriver avisa Hordaland.

– Smitten har utspring i smitteutbruddet i Ulvik. De to har vært i karantene, så vi har god kontroll på smittesituasjonen, sier kommuneoverlege på Voss, Eystein Hauge.

Personen som er smittet, har kun lette symptomer.

Sitat

Skal sette av 30.000 vaksinedoser til sykehusene hver måned

Folkehelseinstituttet opplyser til Dagens Medisin at de etter planen skal sette av 30.000 vaksinedoser til sykehusene i måneden.

– Det er gjort vedtak om å sette av ytterligere 30.000 doser til spesialisthelsetjenesten, sier smitteverndirektør Geir Bukholm ved Folkehelseinstituttet til fagbladet.

Bukholm kan foreløpig ikke gi noen dato på når alle som defineres som prioritert helsepersonell vil ha fått tilbud om første vaksinedose.

– Jeg tenker jo at med takten vi har lagt opp til, så vil mange i spesialisthelsetjenesten ha fått tilbud om første vaksinedose før påske, sier han.

Bra det trenger vi før mutant sirkuset ankommer.

Sitat

Flere "bekymringsverdige mutasjoner" funnet i Storbritannia

Statssekretær for helse i Storbritannia, Matt Hancock, opplyser tirsdag om at det er funnet flere “bekymringsverdige mutasjoner” til coronaviruset i Bristol og Liverpool.

Dette melder Sky News.

Det skal ha blitt oppdaget 11 nye mutasjoner i Bristol, og 32 nye i Liverpool, ifølge statssekretæren.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Den viktigaste innvendinga er at ein allereie har mange strenge tiltak i verktøykassa, og at portforbod ikkje vil få noko særleg effekt på smittespreiinga.

Eg høyrde at Helsedirektotatet hadde ei etter mi meining søkt grunngjeving om at ein burde ha lovgrunnlaget klart i tilfelle det f.eks. skulle dukke opp eit ukjent virus der eit av 20 born døydde. Då tenkjer eg at det er best å leggje forslaget i ei skuff og så heller ta debatten den dagen noko slikt blir aktuelt.

Problemet er at man ikke har tid eller mulighet til å samles for å ta den debatten når shit hits the fan. Man må ha muligheten klar, et mutert virus kan oppstå hvor som helst i Norge og spre seg fryktelig raskt.

Lenke til kommentar
Sitat

Nye negative mutant-svar hos Sparta Sparsborg:

Ytterligere fem prøver er analysert etter corona-utbruddet hos ishockey-klubben Sparta Sarpsborg. Ingen av dem har vist positivt svar for det engelske mutant-viruset. Det opplyser Pål Nilsen i Sarpsborg kommune til Dagbladet.

Sparta Amfi stengte i begynnelsen av januar dørene i 14 dager etter krav fra Sarpsborg kommune. Det skjedde etter et smitteutbrudd i byens elitelag i ishockey.
Det var da andre gang på få måneder at Sparta hadde smittespredning internt i klubben.

- I tillegg til Sparta, har vi sendt inn åtte prøver til sekvensering den siste uka. Vi har ikke fått svar på noen av disse, skriver Nilsen i en SMS.

FHI tar også stikkprøver hos kommunen, og en av disse har tidligere vist positivt utslag for det muterte viruset.

- Øvrige stikkprøver har vært negative for mutert virus, skriver Nilsen.

Godt det ikke er mutert virus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Trondheim tillater alkoholservering fram til midnatt

Nå åpnes det for alkoholservering fram til midnatt i Trondheim. Tidligere var det bare tillatt med servering fram til klokka 22.

Det tillates bare servering av alkohol til gjester som bestiller mat. Endringen i smitteverntiltakene kommer etter at trøndelagskommunene Malvik og Stjørdal mandag vedtok at de følger de nasjonale skjenkereglene, skriver Adresseavisen.

I tillegg til mer liberale skjenkeregler lettes det også på sosiale begrensninger i Trondheim. Formannskapet vedtok i møtet tirsdag ikke å videreføre anbefalingen om å begrense sosiale kontakter til ti utover egen husstand, arbeidsplass eller skole/barnehage i uka.

De oppfordrer likevel innbyggerne i Trondheim sterkt til å fortsatt begrense antallet sosiale kontakter.

Tonedøft fra Trøndere som vanlig:

Sitat

Lavest smitte i landet – nå vil ordføreren ha egne smittevernregler

Trøndelag har lavest smitte i landet. Nå ønsker Trondheimsordfører Rita Ottervik egne smittevernregler, men Bent Høie er ikke imponert over forslaget.

https://www.nrk.no/trondelag/rita-ottervik-vil-ha-egne-smittevernregler-i-trondheim-1.15274357

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Dei fleste hugsar vel akkurat kvar dei var og kva dei heldt på med både 11/9 og 22/7, og begge deler har vore snakka så mykje om at eg vil tru dei fleste er leie. 11/9 var også då "krigen" mot internasjonal islamistisk terrorisme byrja for alvor, og har m.a. medført at USA har gått til krigar som dei aldri burde ha gjort, noko som forsterka konfliktane og ga grobotn for IS og borgarkrigen i Syria.

Pandemien har også ramma heile verda, vi i Norge er ikkje så hardt ramma som mange andre stader, og dei færraste kjenner nokon som har blitt alvorleg sjuke eller har døydd.

Joda, jeg skjønner poenget. De fleste av oss kjenner ikke noen som har blitt alvorlig syke eller har død men vi lever alle på Planet Lockdwon hvor ingen slipper unna. Vi lever i en tillstand med lockdowns og tiltak som griper sterkt inn i livene til alle av oss uten unntak. Slik var det jo med Norge under 2.verdenskrig også; vi var langt fra landet som var hardest rammet, men vi var i tysk okkupasjon og følgene av det var meget inngripende og frihetsbegrensende for alle i samfunnet, selv om de færreste nordmenn havnet i fangeleir eller bodde i Finnmark(for alle i Finnmark, 100% var den siste krigsvinteren helvete på jord). Så akkurat slik som mange var fed up med alt som smakte av WW2 etter krigen og ikke ønsket å se noen filmer om det i tillegg, det samme vil ihverfall jeg og mange andre føle om den første filmen som trekker fulle saler etter pandemien er en katastrofefilm om corona og mennesker i lockdown.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (39 minutter siden):

Problemet er at man ikke har tid eller mulighet til å samles for å ta den debatten når shit hits the fan. Man må ha muligheten klar, et mutert virus kan oppstå hvor som helst i Norge og spre seg fryktelig raskt.

Muterte koronavirus oppstår heile tida, men sannsynlegheita for at sjølvaste "svartedauden" plutseleg skulle oppstå i Norge er mikroskopisk. I så fall ville det nok bli treft tiltak raskt uansett, og desse ville dessutan kunne vore overflødige fordi ingen som ikkje måtte det ville tore å gå ut for døra uansett.

Det er mogeleg å argumentere for portforbod i ein situasjon der helsevesenet kollapsar på grunn av mutert koronavirus. Dei fleste som har uttalt seg inkludert FHI seier som nemnt nei på grunn av at gevinsten samanlikna med andre strenge smitteverntiltak er liten. Men argumentasjonen til Helsedirektoratet er så verkelegheitsfjern i forhold til situasjonen med koronaviruset at eg melder pass.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Det er nesten som ein kan samanlikne litt med situasjonen etter 11/9, der den akutte krisa vart brukt som påskot til å presse fram lovgjeving om auka overvaking i Norge, folk vart oppfordra til å angi "mistenkelege" personar osv. Ofte kan det vere lurt å vente til sjokket har gitt seg og støvet har lagt seg før ein gjer større endringar i lovverk som avgrensar folk sin fridom, personvern. ytringsfridom osv. i framtida.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Det er nesten som ein kan samanlikne litt med situasjonen etter 11/9, der den akutte krisa vart brukt som påskot til å presse fram lovgjeving om auka overvaking i Norge, folk vart oppfordra til å angi "mistenkelege" personar osv. Ofte kan det vere lurt å vente til sjokket har gitt seg og støvet har lagt seg før ein gjer større endringar i lovverk som avgrensar folk sin fridom, personvern. ytringsfridom osv. i framtida.

Men hvor mange av oss ble direkte rammet av dette eller følte noen klam hånd over oss og hele samfunnet på grunn av dette? Ikke jeg. Jeg var i min ungdoms vår og ting var i stor grad det samme både før og etter 11.september. Jeg ble ikke overvåket; ikke det jeg vet ihvertfall. Og ikke kjenner jeg noen som ble det heller - etter det jeg vet. Men jeg husker at det ble mer slitsomt når man skulle ut og fly å slite seg gjennom den forbaskede sikkerhetskontrollen gang på gang og at det bare har blitt mer og mer slitsomt. Men det er den eneste forskjellen jeg merket for å være ærlig. Men så er jeg ikke ute og flyr hver dag heller.

Corona derimot.......

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Tonedøft fra Trøndere som vanlig:

Du linker til en gammel artikkel

Forbud og stenging hjelper ikke i det hele tatt da det blir verre når de åpner opp og alle skal handle/drikke/trene etc.

Puber og utesteder kunne hatt maks antall drinker, og det minste tegn på beruselse så blir de kastet ut

Lenke til kommentar

Burde ikke helsevesenet hatt fritak fra denne regelen pga pandemi. Kan det føre til at folk møter opp selv om formen ikke er bra før man vet årsaken?

For undersøkelser som ikke avbestilles innen 24 timer før oppsatt time, avkreves et gebyr etter gjeldende satser, p.t. kr 1125,- + fakturagebyr kr 100,-. Dette gjelder også for de som har fritak for egenandelen.

Det er både dyrere enn parkeringbot og å snike på bussen hvis man betaler på stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (38 minutter siden):

Burde ikke helsevesenet hatt fritak fra denne regelen pga pandemi. Kan det føre til at folk møter opp selv om formen ikke er bra før man vet årsaken?

For undersøkelser som ikke avbestilles innen 24 timer før oppsatt time, avkreves et gebyr etter gjeldende satser, p.t. kr 1125,- + fakturagebyr kr 100,-. Dette gjelder også for de som har fritak for egenandelen.

Det er både dyrere enn parkeringbot og å snike på bussen hvis man betaler på stedet.

Jeg har fått slike gebyrer og 100% sikker på at folk heller drar med litt snufs enn å måte betale såpass.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

Kl. 16.31

av NTB

Legemiddelverket om Sputnik-vaksine: – Svært lovende

Den russiske covid-19-vaksinen Sputnik V er 91,6 prosent effektiv, ifølge en analyse publisert i det medisinske tidsskriftet The Lancet.

En svært gledelig nyhet, mener medisinsk fagdirektør Steinar Madsen ved Statens legemiddelverk.

– Dette er det vi har ventet på, mer informasjon om resultatene fra Sputnik V-vaksinen. Dette er svært lovende, sier Madsen til NTB.

Uavhengige eksperter sier til nyhetsbyrået AFP at de nye opplysningene demper bekymringen over manglende åpenhet rundt vaksinen, som russerne allerede har begynt å rulle ut, og som er eksportert til flere land.

– Svært effektiv

De foreløpig funnene viser at vaksinen, som gis i to doser, er svært effektiv og tåles godt av deltakere over 18 år i den siste fasen av klinisk testing, sier medforfatter Inna Dolzjikova ved Russlands nasjonale forskningssenter for epidemiologi og mikrobiologi.

Ifølge Madsen har produsenten av Sputnik V-vaksinen allerede vært i kontakt med Det europeiske legemiddelkontoret (EMA) for å diskutere hvordan man skal gå videre med en eventuell EU-godkjenning av vaksinen.

Dersom EMA godkjenner vaksinen, kan den etter hvert komme til Norge. Hvor lang tid det kan ta, er avhengig av kvaliteten på dataene, sier Madsen.

– EMA vil foreta en fingransking av alle dataene rundt vaksinen. Dersom de er gode og pålitelige, kan en godkjenning komme ganske fort, i løpet av bare en måned eller to, sier han.

Seier for Russland

I Russland ble vaksinen godkjent etter å ha blitt testet ut på knapt hundre personer.

– Det fikk nok øyebrynene til å heve seg litt i Vesten, sier Madsen.

– Så dette kan regnes som en stor seier for Russland?

– Ja, og man skal absolutt ikke undervurdere russerne. De har en stor legemiddelindustri og har tidligere vist at de kan lage avanserte biologiske legemidler, slår Madsen fast.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

Kl. 10.25

av Kenneth Lund

Koronatestere går fra dør til dør i Storbritannia

I håp om å få bukt med den sørafrikanske virusvarianten, skal Storbritannia sende ut helsepersonell som skal fra dør til dør for å teste 80.000 personer.

Testkampanjen skal gjennomføres i åtte områder i landet, og folk skal testes enten de har symptomer eller ikke, melder Reuters.

Britene er urolige etter at det er oppdaget over ti tilfeller av den sørafrikanske virusmutasjonen som ikke kan knyttes til reisende.

NTB-TT

 

 

Lenke til kommentar
Subara skrev (56 minutter siden):

Burde ikke helsevesenet hatt fritak fra denne regelen pga pandemi. Kan det føre til at folk møter opp selv om formen ikke er bra før man vet årsaken?

For undersøkelser som ikke avbestilles innen 24 timer før oppsatt time, avkreves et gebyr etter gjeldende satser, p.t. kr 1125,- + fakturagebyr kr 100,-. Dette gjelder også for de som har fritak for egenandelen.

Det er både dyrere enn parkeringbot og å snike på bussen hvis man betaler på stedet.

Gebyret kan ikke være større enn det de faktisk taper, så her må timesprisen være høy for at de skal ta så mye i gebyr

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (22 minutter siden):

Jeg har fått slike gebyrer og 100% sikker på at folk heller drar med litt snufs enn å måte betale såpass.

Jeg har ikke vært i denne situasjonen selv, men det hadde vært interessant å vite om man fikk slippe gebyret hvis man våkner samme morgen med symptomer på Covid-19, avlyser timen og sier det er derfor. Det kan jo hende, men at det ikke annonseres fordi det er en inntektskilde.

Koronasymptomene favner bredt, og man skal avbestille timen ved:  hoste, tung pust, rennende nese, tap av lukt/smak, feber, sår hals eller diaré/magesmerter med ukjent årsak. Da skal det jo ikke så mye til. Så man kan tape kr. 1125,- på høy moral og vanlig forkjølelse. Meg bekjent har ikke koronaviruset utryddet "vanlig forkjølelse".

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...