Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
William_S skrev (11 minutter siden):

Hva er egentlig motivasjonen til folket her inne å spå død og fordervelse hele tiden? Er dette en viktig del av tilværelsen? Kanskje gå ut i frisk luft er en god ting? 

Det handler om å være realistisk. Mutanten vil ta over her i Norge og. Uten strengere tiltak eller portforbud vil den overvelde helsevesenet her i Mars/April.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
William_S skrev (31 minutter siden):

Hva er egentlig motivasjonen til folket her inne å spå død og fordervelse hele tiden? Er dette en viktig del av tilværelsen? Kanskje gå ut i frisk luft er en god ting? .

Selv om du og jeg er uenige i så mangt: enig. Og det du sier nå er et meget godt argument for IKKE å innføre portforbud. Jeg kan av egen erfaring si at det å komme seg ut i friluft er bra for den mentale helsen. Å sitte for mye foran det PC fyrer oppå allerede negative tendenser.

Død og fordervelse har blitt spådd her inne et år allerede - ja et år, siden da utbruddet var i Whuan og de fleste i Norge var likegyldige til det hele. Da var det noen som var sikker på at det innen sommeren ville være millioner av døde i Norge og at vi var inne i den neste svartedauen. Slikt er det bare - noen elsker katastrofescenarier. Det gir en slags spenning å se for seg katastrofer og apokalypser - følelsen av å være inne i en slags dystopisk sci-fi-film. Fordi livet i Norge ellers er veldig kjedelig og forutsigbart. Jeg regner med at når pandemien er over og over 90% går tilbake til det normale livet de fleste av oss er glad i vil det alltid være noen som slår alarm når de leser om utbrudd av en rottepest i en bydel i Dhaka, Bangladesh eller noe og slå alarm - her er den neste pandemien og dennne gangen er det alvor etc. Men da har jeg trukket meg fra denne debatten for lengst.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

 Kanskje gå ut i frisk luft er en god ting dersom man lar seg irritere over noe sånt :)

 

Å komme seg ut i friluft er en god ting uansett årsak. Og man behøver heller ikke munnbind i friluft. Ihvertfall ikke i Norge hvor det er rikelig med meterlange avstander fra fremmede mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (36 minutter siden):

Hva er egentlig motivasjonen til folket her inne å spå død og fordervelse hele tiden? Er dette en viktig del av tilværelsen? Kanskje gå ut i frisk luft er en god ting? 

 

Morromann skrev (7 minutter siden):

Selv om du og jeg er uenige i så mangt: enig. Og det du sier nå er et meget godt argument for IKKE å innføre portforbud. Jeg kan av egen erfaring si at det å komme seg ut i friluft er bra for den mentale helsen. Å sitte for mye foran det PC fyrer oppå allerede negative tendenser.

Dere får starte opp kun positive drømmesenarioer med koronaviruset tråden 😉

Blir dere dårlige av å lese her inne bør dere unngå å gjøre det. Hva vi diskuterer her inne har 0% påvirkning på reelle forhold. Jeg personlig synes koronaviruset er både spennende, skremmende og interessant. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Ulvik kommune har vedtatt en ny lokal smittevernsforskrift som gjør det forbudt å ha besøk i eget hjem. Forskriften gjelder fra tirsdag til og med 7. januar.

Dette opplyser kommunen på sine nettsteder.

Ordfører Hans Petter Thorbjørnsen (Ap) forklarer  at de har fått utslag for den britiske virusvarianten hos en person som har reist til utlandet. Kommunen venter nå på de fulle prøveresultatene for å se om det faktisk er påvist mutasjonsvirus.

– Vi er litt over 1000 innbyggere, og 200 er allerede i karantene. Det er viktig at vi de neste ukene jobber for å få en oversikt, sier ordføreren.

– Forventer dere reaksjoner på et såpass inngripende tiltak? 

– Jeg forstår at det blir dårlig mottatt, men jeg tror også det blir dårlig mottatt hvis vi  må holde på med dette i uke- eller månedsvis,  svarer ordføreren.

Han legger til at de kommer til å vurdere å forlenge forskriften dersom det blir nødvendig.

Tidligere i januar innførte Ullensaker kommune et lignende forbud mot besøk i private hjem.

Helseminister Bent Høie omtalte tiltaket som “veldig inngripende”, og det ble fjernet i løpet av én uke etter henvendelser fra innbyggere som blant annet lurte på om kommunen hadde brutt loven ved å innføre forbudet.

Ulvik tar mutasjonen seriøst. Det er i hele resten av landets interesse at man får stengt Østlandet ute fra resten av landet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

 

Dere får starte opp kun positive drømmesenarioer med koronaviruset tråden 😉

Blir dere dårlige av å lese her inne bør dere unngå å gjøre det. Hva vi diskuterer her inne har 0% påvirkning på reelle forhold. Jeg personlig synes dette er både spennende, skremmende og interessant. 

Ja, innteresant. Men jeg orøver nå å være optimistisk - også. Jeg ønsker ikke elendighet. Jeg er realist, men også optimist. En naturlig måte å se dystre ting på er jo slik "jeg tror desverre at det blir tøft fremover, men ingen ting ville glede meg mer om jeg skulle ta feil". Det ser jeg ikke mye av her inne. Derimot ser jeg enkelte(ikke du)som faktisk ØNSKER at det skal gå riktig ille for at man skal "eie" noen eller "vinne" diskusjonen, som om det var et mål. Et par ganger jeg prøvde å gjøre noe så fryktelig som å være optimistisk var det noen som skrev "jeg gleder meg til å se deg her inne om en måned når tusenvis er døde"; med andre ord: DE ØNSKET AT DET SKULLE BLI ILLE OG MENNESKER SKULLE DØ. De ønsket med andre ord livet av andre mennesker for å "eie" meg i en diskusjon. En slik holdning er jo helt syk! Og da er det bra å telle til ti før man skriver noe såpass grotesk, for grotesk er det å skrive slikt. Husker da de første dødsfallene ble rapportert i Norge i fjor; da var det noen som la til smileys og skrev noe slikt som "hehe, hva var det jeg sa?" Jeg tror ikke de etteraltte etter disse hadde satt noe pris på at noen overivrige nettdebattanter delte denne "hehe hva var det jeg sa" med smileys. Som over 90% av befolkningen for et år siden trodde jeg at dette ikke skulle bli rare greiene. Jeg innså i mars at jeg tok feil og skrev det her. Nå var det ingen som var nedlatende og svarte med "hehe told you so". Men det kan jo ha vært fordi de ikke så innlegget. Uansett er ikke det å ha "rett" om worst case-scenarier noe å fryde seg over. De fleste synes dette er hardt og utrivelig og hadde vært overlykkelig om viruset plutselig skulle forsvinne fra verden over natta i morgen. Selv om jeg ikke tror det ville jeg ikke godtet meg over om noen med urealistiske forventninger hadde sagt det til meg og jeg hadde rett og han hadde feil. Ingen ting vil glede meg mer enn om det skulle skje.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Ja, innteresant. Men jeg orøver nå å være optimistisk - også. Jeg ønsker ikke elendighet. Jeg er realist, men også optimist. En naturlig måte å se dystre ting på er jo slik "jeg tror desverre at det blir tøft fremover, men ingen ting ville glede meg mer om jeg skulle ta feil". Det ser jeg ikke mye av her inne. Derimot ser jeg enkelte(ikke du)som faktisk ØNSKER at det skal gå riktig ille for at man skal "eie" noen eller "vinne" diskusjonen, som om det var et mål. Et par ganger jeg prøvde å gjøre noe så fryktelig som å være optimistisk var det noen som skrev "jeg gleder meg til å se deg her inne om en måned når tusenvis er døde"; med andre ord: DE ØNSKET AT DET SKULLE BLI ILLE OG MENNESKER SKULLE DØ. De ønsket med andre ord livet av andre mennesker for å "eie" meg i en diskusjon. En slik holdning er jo helt syk! Og da er det bra å telle til ti før man skriver noe såpass grotesk, for grotesk er det å skrive slikt. Husker da de første dødsfallene ble rapportert i Norge i fjor; da var det noen som la til smileys og skrev noe slikt som "hehe, hva var det jeg sa?" Jeg tror ikke de etteraltte etter disse hadde satt noe pris på at noen overivrige nettdebattanter delte denne "hehe hva var det jeg sa" med smileys. Som over 90% av befolkningen for et år siden trodde jeg at dette ikke skulle bli rare greiene. Jeg innså i mars at jeg tok feil og skrev det her. Nå var det ingen som var nedlatende og svarte med "hehe told you so". Men det kan jo ha vært fordi de ikke så innlegget. Uansett er ikke det å ha "rett" om worst case-scenarier noe å fryde seg over. De fleste synes dette er hardt og utrivelig og hadde vært overlykkelig om viruset plutselig skulle forsvinne fra verden over natta i morgen. Selv om jeg ikke tror det ville jeg ikke godtet meg over om noen med urealistiske forventninger hadde sagt det til meg og jeg hadde rett og han hadde feil. Ingen ting vil glede meg mer enn om det skulle skje.

Jeg vet jeg har skrevet noe lignende men det var under en krangel med @William_S der han påstod at koronaviruset var ferdig i Norge og ingen problem før jul. Jeg fikk rett, William_S tok og andre tok feil.

Jeg eller andre ønsker selvfølgelig ingen døde. Men jeg og andre er frustrerte spesielt i høst over myndighetenes sene tiltak som førte til den store smitteøkningen vi fikk utover vinteren. Nå er jeg redd vi går på samme smellen med gjenåpning. Åpner vi for fort vil det bare føre til lengre perioder med strenge tiltak på ett senere tidspunkt og sannsynligheten for deres verste mareritt portforbud øker eksponentielt med virusets spredning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (23 minutter siden):

Jeg vet jeg har skrevet noe lignende men det var under en krangel med @William_S der han påstod at koronaviruset var ferdig i Norge og ingen problem før jul. Jeg fikk rett, William_S tok og andre tok feil.

 

Ja, men frydet du deg over det da? Synes du det er noemalt og rasjonelt å skrive slik?

Jeg har også diskutert med noen som var mer optimistisk men hvor jeg var mer optimistisk og det ville aldri FALLE MEG INN å skrive at jeg GLEDER MEG TIL Å SE AT DET JEG FRYKTER SKAL SKJE! Det er ikke normalt å skrive slikt. Det normale og rasjonelle er "ja, du er nok urealtisk optimistisk men ingen ting ville GLEDE meg mer enn om du har rett og jeg har feil". Jeg kommer ALDRI til å gå rundt og føle skadefryd for å "eie" noen i en diskusjon. 

Jeg trodde heller ikke at pandemien ville være over etter jul, det var et fullstendig urealistisk scanrio; men ingenting ville ha GLEDET meg mer enn om det skulle være tilfelle. Jeg føler ingen entusiasme overhodet over det marerittet vi nå er oppe i.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Så var vi i gang med caps lock og totalt misforstå hva folk skriver og tolke ting i verste mening igjen, for så å dra det ut til noe helt annet. Jesus.

Det er ingenting unormalt eller irrasjonelt over det Pc Lynet har skrevet her og det ingenting som tyder på at noen her fryder seg eller gleder seg over dødstall og smitte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Morromann said:

Et par ganger jeg prøvde å gjøre noe så fryktelig som å være optimistisk var det noen som skrev "jeg gleder meg til å se deg her inne om en måned når tusenvis er døde"; med andre ord: DE ØNSKET AT DET SKULLE BLI ILLE OG MENNESKER SKULLE DØ.

Om sitatet er riktig så stemmer ikke din konklusjon.

Det er stor forskjell på å ønske at noe skal skje, og å være overbevist om at noe kommer til å skje. Dette sitatet antyder det siste. Personen er altså overbevist om at ting kommer til å bli mye verre (helt uavhengig av om disse hendelsene er ønskede eller uønskede), og er dermed også overbevist over at du kommer til å få et hardt møte med virkeligheten. Skadefryden går på at du vil ha et hardt møte med virkeligheten, ikke at virkeligheten vil bli det den kommer til å bli.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Så var vi i gang med caps lock og totalt misforstå hva folk skriver og tolke ting i verste mening igjen, for så å dra det ut til noe helt annet. Jesus.

Det er ingenting unormalt eller irrasjonelt over det Pc Lynet har skrevet her og det ingenting som tyder på at noen her fryder seg eller gleder seg over dødstall og smitte.

Jeg har ikke skrevet at han har skrevet det. Men jeg har sett innlegg her inne; jeg vet ikke hvem det var; det er jo tusenvis av innlegg i løpet av et helt år. Jeg aner ikke hvem som la til smileys over nyehten om de første dødsfallene i Norge, det er jo snart et år siden; det er ikke sikkert vedkommende er på forumet lenger.

Som sagt, jeg aner ikke hvem som skriver slikt, for det er jo titusenvis av innlegg om corona her inne og temperaturren er i overkant høy noe som igjen viser hvordan dette bringer frem det verste i oss - også meg. Vi preges alle negativt av dette og det er ikke lett å besinne seg alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Om sitatet er riktig så stemmer ikke din konklusjon.

Det er stor forskjell på å ønske at noe skal skje, og å være overbevist om at noe kommer til å skje. Dette sitatet antyder det siste. Personen er altså overbevist om at ting kommer til å bli mye verre (helt uavhengig av om disse hendelsene er ønskede eller uønskede), og er dermed også overbevist over at du kommer til å få et hardt møte med virkeligheten.

Nei, det er vel ikke helt riktig. Det er en gjentolkning av forskjellige innlegg jeg har sett her helt siden februar i fjor. Det er greit å skrive at "du kommer til å få et hardt møte med virkeligheten". Det som ikke er greit er å uttrykke GLEDE, altså "jeg gleder meg til å se deg om en måned" for dermed å "eie" noen. Det er helt innafor å skrive "du er for naiv; dette kommer garantert til å bli ille". Men ikke å godte seg over at noen var for optimistisk og tok feil.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Ja, men frydet du deg over det da? Synes du det er noemalt og rasjonelt å skrive slik?

Jeg har også diskutert med noen som var mer optimistisk men hvor jeg var mer optimistisk og det ville aldri FALLE MEG INN å skrive at jeg GLEDER MEG TIL Å SE AT DET JEG FRYKTER SKAL SKJE! Det er ikke normalt å skrive slikt. Det normale og rasjonelle er "ja, du er nok urealtisk optimistisk men ingen ting ville GLEDE meg mer enn om du har rett og jeg har feil". Jeg kommer ALDRI til å gå rundt og glede meg og godte meg over andres død og ulykke for å "eie" noen i en diskusjon. Til det har jeg for mye empati. Det er ikke sikkert de som mistet noen de var glad i deler en slik glede over at noen hadde rett i de verste scariene. Det var kanskje noen som advarte noen de var glade i å bosette seg på Gjerdrum. Og jeg kan garantere deg at det ikke var hovmod og "jeg fikk rett" som preget dem da tragedien fant sted.

Jeg trodde heller ikke at pandemien ville være over etter jul, det var et fullstendig urealistisk scanrio; men ingenting ville ha GLEDET meg mer enn om det skulle være tilfelle. Jeg føler ingen entusiasme overhodet over det marerittet vi nå er oppe i.

Pandemien gir meg ingen glede. Død gir meg heller ingen glede. Jeg skulle ønske jeg tok feil, men mennesker generellt er forutsigbare med kort hukommelse og gjentar sine feil helt til de enten lærer eller dør. Pust med magen og ta en tur ut i fri luft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at han har skrevet det. Men jeg har sett innlegg her inne; jeg vet ikke hvem det var; det er jo tusenvis av innlegg i løpet av et helt år. Jeg aner ikke hvem som la til smileys over nyehten om de første dødsfallene i Norge, det er jo snart et år siden; det er ikke sikkert vedkommende er på forumet lenger.

Som sagt, jeg aner ikke hvem som skriver slikt, for det er jo titusenvis av innlegg om corona her inne og temperaturren er i overkant høy noe som igjen viser hvordan dette bringer frem det verste i oss - også meg. Vi preges alle negativt av dette og det er ikke lett å besinne seg alltid.

Humor er noe som kan hjelpe folk med å takle forferdelige situasjoner slik som en pandemi. Tekst får dårlig fram hva en person mener og Smileys kan tolkes vidt forskjellig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Så var vi i gang med caps lock og totalt misforstå hva folk skriver og tolke ting i verste mening igjen, for så å dra det ut til noe helt annet. Jesus.

Det er ingenting unormalt eller irrasjonelt over det Pc Lynet har skrevet her og det ingenting som tyder på at noen her fryder seg eller gleder seg over dødstall og smitte.

👍

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Om sitatet er riktig så stemmer ikke din konklusjon.

Det er stor forskjell på å ønske at noe skal skje, og å være overbevist om at noe kommer til å skje. Dette sitatet antyder det siste. Personen er altså overbevist om at ting kommer til å bli mye verre (helt uavhengig av om disse hendelsene er ønskede eller uønskede), og er dermed også overbevist over at du kommer til å få et hardt møte med virkeligheten. Skadefryden går på at du vil ha et hardt møte med virkeligheten, ikke at virkeligheten vil bli det den kommer til å bli.

👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Pandemien gir meg ingen glede. Død gir meg heller ingen glede. Jeg skulle ønske jeg tok feil, men mennesker generellt er forutsigbare med kort hukommelse og gjentar sine feil helt til de enten lærer eller dør. Pust med magen og ta en tur ut i fri luft.

Enig. Det er det beste for alle. Igjen - jeg har ikke beskyldt deg eller noen spesifikk. Jeg gjenforteller bare hva jeg har sett i diverse innlegg her i løpet av et langt og vondt år og jeg er ikke tankeleser som vet hvordan andre takler dette. Vi er alle i samme båt tross alt og jeg garanterer at jeg aldri vil snakke noe mer om corona overhodet når denne driten er over. Jeg ser at Hollywood - selvfølgelig - er i full gang med drybare katastrofefilmer om coronaen - ja, det kan folk banne på at jeg hverken kommer til å bruke tid og penger på å se på. Jeg har levd gjennom denne nedstengingsdriten og behøver ikke se noe Hollywoodskrap om det i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Om sitatet er riktig så stemmer ikke din konklusjon.

Det er stor forskjell på å ønske at noe skal skje, og å være overbevist om at noe kommer til å skje. Dette sitatet antyder det siste. Personen er altså overbevist om at ting kommer til å bli mye verre (helt uavhengig av om disse hendelsene er ønskede eller uønskede), og er dermed også overbevist over at du kommer til å få et hardt møte med virkeligheten. Skadefryden går på at du vil ha et hardt møte med virkeligheten, ikke at virkeligheten vil bli det den kommer til å bli.

Hvorfor skal man føle skadefryd over elendighet som vi alle er oppe i? Jeg synes ikke det er noe bra. Men krisen bringer som sagt ut det aller verste i folk.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Humor er noe som kan hjelpe folk med å takle forferdelige situasjoner slik som en pandemi. Tekst får dårlig fram hva en person mener og Smileys kan tolkes vidt forskjellig.

Jeg tror ikke de etteraltte etter de første ofrene hadde satt noen pris på om noen anonyme nett-troll la til smileys over en slik nyhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...