Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (9 minutter siden):

Kontakt politikere i opposisjonen. Lokallagene. Dette bør bli et folkeopprør som bør få Erna og Høie til å fryjte for fremtiden til nøklene tiol regjeringskontorene.

Tror nok det er større sjangs for at vaksinene til dem under 45 blir sendt til afrika eller andre land med en rød-grønn regjering enn med den som er nå, så tror ikke det er særlig vits. 

Litt ironi: 

SV vil garantert sende dem til Afrika

MDG vil si at vi ikke trenger dem om vi bare begynner å gå, sykle og blir veganere for å få ned mobiliteten

AP vil si at et er bra å sende vaksinen til afrika, men ikke om det går ut over nordmenn som trenger vaksinen, for så å inngå et forlik med SV og MDG om å sende dem avgårde mot en annen idiotskatt. 

SP vil si at alle vaksiner skal til bønder i Lom, Gjesdal, Førde, og Nordre Follo for å se om kuer har nytte av den. SP inngår forlik med AP fordi de fikk 500 000 doser av vaksinene til å teste på kuene/kyrne. 

 

 

Endret av Andre1980
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (4 minutter siden):


Det er foreløpig ingen tegn på at det har vært noen økning i selvmord, så langt tyder alt på at det var færre selvmord i 2020 enn årene før?

Det er vel fordi folk ikke ennå har tydd til det skrittet. Men selv om det ikke blir stor økning av selvmord så vil det være mange mange flere som vil slite psykisk. Den vanligste årsaken til at unge får uføretrygd er psykiske lidelser. Dette koster skattebetalerne enormt i lengden og vil kanskje bli en ganske gedigen regning i det lange løp. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (6 minutter siden):

For det første, så er det vel kommet ut planer om å vaksinere alle ned til 18 år? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3OEKG/slik-forventer-fhi-at-vaksineringen-kommer-til-aa-skje

For det andre, er ikke usikkerhetene rundt vaksineringen av yngre også relatert til at ingen vet hvor lenge vaksineimmuniteten varer? Hvis den kun varer et år, så må man jo i gang med samme greie neste år? 

Vaksine påfyll med ny mutasjons miks må vi nok ha en gang hvert år resten av livet. På samme måte som influensa vaksinene fungerer i dag.

Sitat

Aavitsland: For tidlig å vurdere om voksne under 45 år skal vaksineres

Før FHI kan anbefale vaksinasjon av personer mellom 18 til 45 år, mener overlege Preben Aavitsland at de må ha mer kunnskap.

Den siste tiden har det muterte viruset skapt stor usikkerhet om smittesituasjonen i Norge. I tillegg kom den nedslående nyheten om at Norge får langt færre vaksinedoser fra AstraZenica.

– Det gjør at målet om at en stor del av den voksne befolkningen kan være vaksinert til sommeren kan bli betydelig mer usikkert, sa helseminister Bent Høie (H) på en pressekonferanse om koronasituasjonen tirsdag.

FHI er imidlertid ikke like sikre som Høie på at målsetningen er å vaksinere hele den voksne befolkningen.

– Ved all vaksinasjon må man veie nytte mot ulemper, og det gjelder også koronavaksinasjon. Det er for tidlig å gjøre den vurderingen for aldersgruppen 18 til 45 år nå, sier overlege Preben Aavitsland ved FHI.

Det var Drammens Tidende som omtalte saken først.

Mangelfull kunnskap

Vaksinestrategien til FHI har hele tiden vært å minimere tapte leveår og død i befolkningen. Det er årsaken til at nordmenn over 65 år og risikogrupper er prioritert til å få vaksinen.

Før FHI kan anbefale vaksinasjon av personer mellom 18 og 45 år mener Aavitsland at de må ha mer kunnskap.

Selv om voksne under 45 år sjeldent utvikler alvorlig sykdom, kan det imidlertid forekomme. Aavitsland etterlyser derfor mer kunnskap om hvor alvorlig korona er i denne aldersgruppen.

– Vi trenger også mer kunnskap om hvor godt vaksinasjon beskytter mot sykdom i de ulike aldersgruppene og hvor godt vaksinasjon beskytter mot å bli smittet og videre smitte, sier Aavitsland.

Om koronavaksinen viser seg å hemme smittespredningen, kan det gi en positiv effekt å vaksinere unge voksne, som står for mye av smitten.

Tilgjengelighet

I tillegg vil hvordan epidemien utvikler seg og hvor mange vaksiner som er tilgjengelig spille inn på hvorvidt FHI vil anbefale vaksinasjon av denne aldersgruppen.

– Vi vil i god tid før det eventuelt blir aktuelt, gjøre en slik vurdering, sier Aavitsland.

Personer mellom 18 og 45 år som har visse kroniske sykdommer eller er helsepersonell, vil likevel bli anbefalt vaksinen.

Ikke like farlig

Smitteverndirektør Geir Bukholm virker sikrere enn kollegaen på at FHI kommer til å anbefale vaksinasjon av voksne under 45. Han er likevel enig i at det blir viktig å veie ulempene mot nytten når dette skal vurderes.

– Inntil videre har vi definert de anbefalte risikogruppene ned til 45 år. Hvis vi får en god vaksine med få bivirkninger og god effekt, vil vi anbefale den til personer mellom 18 og 44 også, sier Bukholm til TV 2.

– Er det aktuelt å ikke vaksinere de under 45?

– Utgangspunktet er at vi skal vaksinere de også. Men det forutsetter at vi har en vaksine med en god bivirkningsprofil som gjør at forholdet mellom nytten av å vaksinere seg og eventuelle bivirkninger faller ut i positiv favør for å vaksinere seg, sier han.

– Der er vi ikke ennå?

– Vi vet ganske mye om de to vaksinene vi allerede har, så det er gode og trygge vaksiner, sier Bukholm.

Usikkerhet om flokkimmunitet

Helsedirektoratet viser til at det er Folkehelseinstituttet som ansvar for å gi råd om hvem som bør vaksineres.

– Det er FHI som gir de endelige rådene. Hvis det viser seg for eksempel at vi uten å vaksinere disse personene får såpass stor flokkimmunitet at man tar ned smitten samlet sett, så kan det være en option. Men jeg har sett for meg at alle voksne vil få tilbud om vaksinen, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Når det gjelder om barn i alderen 0 til 18 år skal få tilbud om en vaksine, mener Aavitsland at det først vil bli mulig å vurdere dersom en vaksine godkjennes for denne aldersgruppa.

 

https://www.tv2.no/nyheter/11920695/

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (12 minutter siden):

For det første, så er det vel kommet ut planer om å vaksinere alle ned til 18 år? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3OEKG/slik-forventer-fhi-at-vaksineringen-kommer-til-aa-skje

For det andre, er ikke usikkerhetene rundt vaksineringen av yngre også relatert til at ingen vet hvor lenge vaksineimmuniteten varer? Hvis den kun varer et år, så må man jo i gang med samme greie neste år? 

Min kommune har iallfall begynt med å registrere de som ønsker vaksine for de født mellom 1954 og 2003 (altså til og med 18 år). Jeg har allerede registrert meg og dermed står jeg på "venteliste" allerede. 

Så fremt vi får nok vaksiner er det ingen grunn til at jeg ikke skal bli vaksinert det neste året, men jeg er ikke dummere enn at jeg tror det blir tidligst i høst for min del

 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Vaksine påfyll med ny mutasjons miks må vi nok ha en gang hvert år resten av livet. På samme måte som influensa vaksinene fungerer i dag.

https://www.tv2.no/nyheter/11920695/

Hjelper ikke det om du ikke slipper inn noe sted uten vaksine. Driter vel i hva han fyren fra FHI mener nytten av vaksinen er. 

Nytten er at du ikke er isolert i eget land fordi et institutt i Norge har sagt at du ikke trenger vaksinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Det er vel fordi folk ikke ennå har tydd til det skrittet. Men selv om det ikke blir stor økning av selvmord så vil det være mange mange flere som vil slite psykisk. Den vanligste årsaken til at unge får uføretrygd er psykiske lidelser. Dette koster skattebetalerne enormt i lengden og vil kanskje bli en ganske gedigen regning i det lange løp. 

Langtidssykemeldte pga. covid koster også samfunnet enormt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Høie: – Vi kan ikkje ha nulltoleranse for smitte

Halden og Sarpsborg er stengde. Oslo opnar opp. Nulltoleranse for smitte, er eit regime samfunnet ikkje hadde halde ut, meiner helse- og omsorgsminister Bent Høie.

https://www.nrk.no/norge/hoie_-_-vi-kan-ikkje-ha-nulltoleranse-for-smitte-1.15354967

Da har Norge offisielt gitt opp å slå ned mutanten. Jeg som trodde vi skulle følge i Australia og New Zealands fotspor. Den gang ei.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

https://www.nrk.no/norge/hoie_-_-vi-kan-ikkje-ha-nulltoleranse-for-smitte-1.15354967

Da har Norge offisielt gitt opp å slå ned mutanten. Jeg som trodde vi skulle følge i Australia og New Zealands fotspor. Den gang ei.

 

Klart det ikke er mulig for Norge å gå i 2 øyers fotspor. Vi har 2562km landgrense som de ikke har. Det vil alltid snike seg noen over. 

Mye vanskeligere å komme til Australia, og i hvertfall til New Zealand. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Klart det ikke er mulig for Norge å gå i 2 øyers fotspor. Vi har 2562km landgrense som de ikke har. Det vil alltid snike seg noen over. 

Mye vanskeligere å komme til Australia, og i hvertfall til New Zealand. 

Vi er fucked på grunn av svenskene. Faens Tegnell.

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Men nå har nå du vært veldig bekymret hver dag i ukevis nå, og enda går ting bare bra. Tror du må slappe litt av snart. 

Nei jeg har sett for mye Hollywood film til at jeg forstår hvordan dette ender. Flere smittede = større sjanse for enda verre mutanter.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/nyheter/fortsatt-slipper-1000-reisende-karantene-hver-dag-jeg-er-svart-overrasket/s/12-95-3424082514

FRP reagerer på at ca 1000 reisende slipper karantene daglig. 

Regner egentlig med at mye av dette er varetransport, som fremdeles er lov, samt noe sammfunnskritisk personell. 

Hva ønsker egentlig Listhaug her? At bilen med frukt og grønt blir stående på grensa i 10 dager?! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Bryter alle natur­lover i en krisetid

Inkassotopp rapporterer om oppsiktsvekkende konkurstall.

- Det er jo et stort paradoks at vi må tilbake til slutten av 80-tallet for å finne tilsvarende lave konkurstall, sier Christian Aandalen, partner i inkassoselskapet Fair Group.

Til tross for at himmelen over norsk næringsliv er tettpakket av nødbluss, har antallet konkurser i Norge ikke vært færre på over 30 år. Det viser tall fra Fair.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bryter-alle-naturlover-i-en-krisetid/73353732

Business går som hakka møkk med statens penger.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (21 minutter siden):

Nei jeg har sett for mye Hollywood film til at jeg forstår hvordan dette ender. Flere smittede = større sjanse for enda verre mutanter.

Du trenger forsåvidt ikke ha sett slike filmer for å skjønne at det er en mulighet. Det var vel nylig en nyhetsartikkel om det der viruseksperter forklarte denne muligheten.

Litt på siden, men det har gått 10 år siden forrige pandemi, (fugleinfluensa) og nå også ca. 10 år siden vi hadde en så kald og lang vinter (2010). Tilfeldig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (32 minutter siden):

Hva ønsker egentlig Listhaug her? At bilen med frukt og grønt blir stående på grensa i 10 dager?! 

Sjåfører trenger ikke ha noe kontakt med de som laster bilen

Mye verre med de som pendler til jobb
De bor og handler i Sverige, men jobber i Norge

Folk som har hytte i Sverige får ikke lov å handle eller bo der, dobbeltmoral....?

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (17 minutter siden):

Du trenger forsåvidt ikke ha sett slike filmer for å skjønne at det er en mulighet. Det var vel nylig en nyhetsartikkel om det der viruseksperter forklarte denne muligheten.

Litt på siden, men det har gått 10 år siden forrige pandemi, (fugleinfluensa) og nå også ca. 10 år siden vi hadde en så kald og lang vinter (2010). Tilfeldig?

Det var svineinfluensa i 2009-2010, ikke fugleinfluensa. Vinteren er tilfeldig ja.

Kan anbefale dokumentar serien Pandemic på Netflix. Den tar for seg blant annet svineinfluensa i India.

https://www.netflix.com/title/81026143

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Folk ser jaggu mutanter på høylys dag her inne. Disse mutanttilfellene er bakt inn i R tallet som er i Norge og smitteutviklingen er slettes ikke urovekkende. Men er klart - når smittetallet er uinteressant må man fokusere på noe annet.... 

Nettop Olaf med flere søker bare etter ting som kan forsette dette og de skriver bare om små ting som hva jeg nevnte om Sepsis i stedet for debattere det som er viktig nemlig få åpnet samfunnet.

Og når alle over 45år er vaksinert er det NULL grunn til fortsette med såkalte "dugnaden"..

Vet at flere brukere her inne har totalt meldt seg ut av trådene her på koronavirus delen av forumet fordi alle er så hysteriske her inne og tenker jeg bare gjør det samme fra i kveld.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...