Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (20 timer siden):

Som med alle andre, er det stor forskjell på hvordan toppidrettsutøvere rammes av koronasykdom. De som holder på med utholdenhetsidretter som langrenn har gjerne litt mindre marginer å gå på før man merker redusert kapasitet etter sykdom. For de fleste går det nok helt fint, spesielt siden de er vaksinerte.

I fotballen har det vært en del tilfeller av spillere som har brukt lang tid på å komme tilbake etter koronasykdom. Flere spillere i Premier League og andre ligaer har vært ute i noen måneder på grunn av ettervirkninger og komplikasjoner. Men det vanligste er at de er tilbake i trening og i noen tilfeller kamp etter isolasjonsperioden er over.

I Bayern München var to spillere nylig ute lenge med lungekomplikasjoner etter covid-19. Det var Kimmich og Choupo-Mouting, som hadde valgt å ikke ta vaksine. Resten av de smittede i troppen klarte seg fint og var raskt tilbake.

After suffering lung problem due to Covid, Joshua Kimmich says he should have been vaccinated

Det som er mest interessant no er korleis dette er med omikronvarianten. Ein skulle tru at plagene blir mindre, og at dei fleste vil hente seg raskt inn att.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

442 koronasmittede innlagt på sykehus
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Fredag var 442 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en økning på 40 pasienter fra dagen før.

Det er det høyeste antall innlagte siden 17. februar 2022, da det var 402 innlagte koronapasienter i Norge.

Koronapasientene utgjør 4,6 prosent av de totalt 9.669 innlagte pasientene på sykehus i Norge fredag.

54 av pasientene med covid-19 ligger på intensivavdeling, en økning på ti fra dagen før. Koronapasientene på intensivavdelingene utgjør 22,1 prosent av alle landets intensivpasienter.

Forrige uke var litt over halvparten av de koronainnlagte innlagt med covid-19 som hovedårsak. Så det betyr at tallet på dette sannsynligvis er rundt 220-230 et sted.

Økningen i innlagte er forventet og trolig kommer toppen i løpet av denne måneden. Pasientene har i snitt kortere liggetid nå, og færre av de trenger intensivbehandling (12.2%) og respirator (4.5%). Likevel, at hele 22,1% av intensivpasientene i landet har covid-19 sier litt om at de som jobber på sykehusene fremdeles har litt å stri med, men også at vi fremdeles ville hatt mer trøbbel om vi hadde hatt utbredt influensaspredning denne sesongen.

FL4BwddWUAMWOPO?format=jpg&name=large

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette er bedre enn de forventet for en måned siden.

https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-venter-smittetopp-ved-manedsskiftet/s/12-95-3424232810

Sitat

Ifølge FHIs siste beregninger av hvordan smitten vil utvikle seg framover, vil færre enn 50.000 bli smittet med dagens tiltaksnivå. Scenarioet tilsier mellom 100 og 400 innleggelser per dag. Det betyr mellom 500 og 2.500 innlagte pasienter samtidig og mellom 25 og 150 innlagte på respiratorbehandling.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Stod i nyhetene at det er varslet store demonstrasjoner mot korona tiltak i Norge? Har de ikke fått med seg at de er fjernet?

Kjekt å være med å demonstrere mot det samme som andre demonstrerer mot rundtom i verden. Om det er noe å demonstrere mot i Norge er tydeligvis underordnet. 

Ser for meg parolen: "vi vil ikke være hjemme når vi er syk! Så ikke anbefal oss det!". 

Kunne gjerne hatt en underparole med "huff og huff vi har det for godt i Norge! Vi vil ha mer å klage på!" 

Endret av RichardNoname
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Stod i nyhetene at det er varslet store demonstrasjoner mot korona tiltak i Norge? Har de ikke fått med seg at de er fjernet?

Det jobbes vel både for passerseddel og enklere innføring av drakoniske tiltak nå ref tråden om det som er ute for høring nå. Det burde vært demonstrasjoner mot dette, men den gjengen som demonstrerer nå vil nok de færreste assosieres med.

Det er litt trist å tenke på for vi har nok Canada tilstander til neste høst når influensa sesongen trapper opp igjen å vi får nedstengninger, passerseddel og tvunget vaksinering. Som «vanlig» med null rotfeste i faglige vurderinger som de to foregående års nedstengninger og vurderinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bedriftene ha sine egne koronaregler?
Noen arbeidsgivere holder på munnbind og avstand, mens andre slipper helt opp. Hva kan sjefen din bestemme nå?

yoTDOPvKN1u9Y1QrQ7NgoAlJHFRzUPGFfcFJ2avn

...

Men hvor strenge kan reglene være?

Arbeidstilsynet skiller mellom arbeidsmiljøtiltak og kontrolltiltak.

Arbeidsgivere kan ikke innføre kontrolltiltak dersom de kan gjennomføre arbeidsmiljøtiltak som reduserer risikoen for smitte tilstrekkelig.

Arbeidsmiljøtiltak er for eksempel å:

holde avstand til andre der det er mulig.
bruke munnbind.
bruke øyebeskyttelse.


Kontrolltiltak er for eksempel å:

spørre om vaksinasjonsstatus.
kreve koronatesting.
Uansett kreves det samarbeid med de ansatte.

– Arbeidsgivere i Norge er etter arbeidsmiljøloven § 3–1 forpliktet til å samarbeide med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte når arbeidsmiljøet kartlegges og risikovurderes og ved iverksetting av nødvendige arbeidsmiljøtiltak, sier seksjonsleder Tonje Faanes i Arbeidstilsynet.

– Hva om en person nekter å bruke munnbind?

...

https://www.nrk.no/norge/kan-bedriftene-ha-sine-egne-koronaregler_-1.15855133

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (36 minutter siden):

Arbeidsmiljøtiltak er for eksempel å:

holde avstand til andre der det er mulig.
bruke munnbind.
bruke øyebeskyttelse.

Munnbind skal inn i arbeidsmiljøpermen nå? Og på vanlige arbeidsplasser. Skulle tro de trengte alt det oksygenet de kunne få. Og også frihet for ansiktshuden til å lufte seg. Var nylig en reportasje fra Stavanger sykehus (SUS) på NRK Lokal-tv. De tester fortsatt alle pasienter, og plasserer alle de smittede på egen avdeling. Der pleierne bruker de samme draktene som tidligere, og ikke har lov til å berøre munnbindet så lenge de er på vakt inne på avdelingen. Pasientene der kan ikke få besøk. Ikke noe som er forandret der i gården.. Litt merkelig siden det nå er nærmest frislipp utenfor sykehuset. 

Pasienter kan fortsatt bli nektet undersøkelse eller behandling fordi de ikke bruker munnbind. Oslo legevakt mener at alle kan bruke munnbind i ti minutter. Hvis ikke kan de bli geleidet ut av vektere. https://www.youtube.com/watch?v=rlflstIt24g

(Tittel: Nektet behandling Oslo legevakt). Utrolig at det fortsatt er slik, da er ikke alt gjenåpnet. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Her har jobben snudd på hælen. Fra nærmest kontorforbud før lettelsene, til obligatorisk oppmøte på kontor selv om samboeren ligger syk med korona.

Det er litt gøy hvordan det endrer seg i takt med sykdomsbyrde, alvorlighetsgrad, konsekvenser ved smitte etc.

I dag var jeg på en jobbpils der to av de fremmøtte har samboer som er smitta nå. Selv hadde jeg nærkontakt med to smittede i går og dagen før. Men det er ikke noe stress og alle følger anbefalingene. Nå skal jeg snart ut og møte blant andre en som også har koronasyk kjæreste, men han har selv testet negativt. For en tid tilbake ville man selvfølgelig ikke gjort det, på grunn av konsekvensen ved smitte. Det er deilig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Kan bedriftene ha sine egne koronaregler?
Noen arbeidsgivere holder på munnbind og avstand, mens andre slipper helt opp. Hva kan sjefen din bestemme nå?

Der jeg jobber, krever de at vi tester oss hvis vi har symptomer. Og det holder ikke med hurtigtest, neida, her kreves det full PCR-test og greier.

En PCR-test må regnes som inngripende, da "alle typer helsekontroller, både kliniske og biologiske, må i utgangspunktet betraktes som inngrep i den enkelte arbeidstakers personlige integritet."

Jeg jobber i butikk, og ut fra hva jeg leser, så kan de ikke kreve det med mindre "stillingen innebærer tett kontakt med syke eller sårbare mennesker"  (link)

Hvordan vurderer dere det? Jeg tar gjerne en hurtigtest hver dag i en periode, men å dra til en teststasjon og stå i en gruppe mennesker og utsette meg for smitte bare fordi jeg har symptomer som like gjerne kan være forkjølelse, vil jeg helst slippe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Munnbind skal inn i arbeidsmiljøpermen nå? Og på vanlige arbeidsplasser. Skulle tro de trengte alt det oksygenet de kunne få. Og også frihet for ansiktshuden til å lufte seg.

I min tidligere jobb jobbet vi stort sett med maske dagen lang på store deler av prosjektene lenge før det var en pandemi ute å gikk, det var og påbudt etter HMS reglene på arbeidsplassen når en jobbet i rød sone. Ikke typen som sitter lett over munnen og nesa heller, men typer med pakninger som tetter rundt slik du faktisk må puste gjennom den. Relativt tungt fysisk arbeid var det og, men det gikk jo helt fint det, opplevde hverken oksygenmangel eller hud som begynt å falt av på grunn av for lite luft.

Kanskje derfor jeg aldri har syns disse enkle munnbindene vi har blitt oppfordret til å bruke under pandemien er noen big deal?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Nukleosid said:

Der jeg jobber, krever de at vi tester oss hvis vi har symptomer. Og det holder ikke med hurtigtest, neida, her kreves det full PCR-test og greier.

En PCR-test må regnes som inngripende, da "alle typer helsekontroller, både kliniske og biologiske, må i utgangspunktet betraktes som inngrep i den enkelte arbeidstakers personlige integritet."

Jeg jobber i butikk, og ut fra hva jeg leser, så kan de ikke kreve det med mindre "stillingen innebærer tett kontakt med syke eller sårbare mennesker"  (link)

Hvordan vurderer dere det? Jeg tar gjerne en hurtigtest hver dag i en periode, men å dra til en teststasjon og stå i en gruppe mennesker og utsette meg for smitte bare fordi jeg har symptomer som like gjerne kan være forkjølelse, vil jeg helst slippe.

Kunne vært artig om du betalte kr 1200 - kr 1500 for en privat PCR-test og forela dem å betale kostnaden :roll:

Er vel grenser for at de kan forlange noe og deretter at arbeidsgiver selv forventer å ikke betale for det. Dette kunne jo fort bli en aktuell problemstilling dersom du var 3 doser vaksinert. Og de ikke gir gratis PCR-testing fra det offentlige for den gruppen.

Endret av G
Lenke til kommentar

En ting jeg synes er litt kjipt og synd nå.

Jeg har ingenting i mot at arbeidsplasser i praksis har droppet munnbind, metern og antall i små møterom hele februar. Jeg bryr meg heller ikke om jeg blir smittet med Omikron på jobb da jeg gjerne vil bli ferdig med det asap.

Men det jeg synes er synd er at man har gått tilbake til gamle vaner med å komme syk på jobb (fordi test er negativ) og hangle på jobb med snufsing, hoste, grufs i halsen m.m. i opptil 3-5 dager, før man til slutt kapitulerer pga. høy feber og tar egenmelding. Joda tester er negative, men er det alibi for å gjøre resten av arbeidsstokken syk?

På den tiden har man gjerne smittet alle man jobber med og har nærkontakt med daglig, som noe senere starter samme hangling i opptil én uke før de igjen melder pass og slik går det på rundgang. Nå er det min tur da jeg ofte har litt forsinkelse og gjerne er siste i rekken av disse sirkus aktivitetene.

Har ikke norske bedrifter og mellomledere lært noen ting under pandemien? Hvorfor kjører man på med dette tullet igjen?

Hvorfor er vi igjen så korttenkte og praktiserer "bedre å være tilstede" mentalitet som fører til å gjøre arbeidsstokken syk over lang tid i en runddans? Hvorfor belønnes man for slik oppførsel igjen, selv nå etter 2 år med pandemi - hvor vi burde ha lært litt grunnleggende bedriftsøkonomi?

Det overrasker meg dessverre ikke men jeg blir noe oppgitt av at vi aldri lærer.

EDIT:
For ordens skyld så gjelder dette alle arbeidsplasser i min omkrets nå, selv om vi har de få som liker å vise seg som best i klassen i media.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (39 minutter siden):

En ting jeg synes er litt kjipt og synd nå.

Jeg har ingenting i mot at arbeidsplasser i praksis har droppet munnbind, metern og antall i små møterom hele februar. Jeg bryr meg heller ikke om jeg blir smittet med Omikron på jobb da jeg gjerne vil bli ferdig med det asap.

Men det jeg synes er synd er at man har gått tilbake til gamle vaner med å komme syk på jobb (fordi test er negativ) og hangle på jobb med snufsing, hoste, grufs i halsen m.m. i opptil 3-5 dager, før man til slutt kapitulerer pga. høy feber og tar egenmelding. Joda tester er negative, men er det alibi for å gjøre resten av arbeidsstokken syk?

På den tiden har man gjerne smittet alle man jobber med og har nærkontakt med daglig, som noe senere starter samme hangling i opptil én uke før de igjen melder pass og slik går det på rundgang. Nå er det min tur da jeg ofte har litt forsinkelse og gjerne er siste i rekken av disse sirkus aktivitetene.

Har ikke norske bedrifter og mellomledere lært noen ting under pandemien? Hvorfor kjører man på med dette tullet igjen?

Hvorfor er vi igjen så korttenkte og praktiserer "bedre å være tilstede" mentalitet som fører til å gjøre arbeidsstokken syk over lang tid i en runddans? Hvorfor belønnes man for slik oppførsel igjen, selv nå etter 2 år med pandemi - hvor vi burde ha lært litt grunnleggende bedriftsøkonomi?

Det overrasker meg dessverre ikke men jeg blir noe oppgitt av at vi aldri lærer.

EDIT:
For ordens skyld så gjelder dette alle arbeidsplasser i min omkrets nå, selv om vi har de få som liker å vise seg som best i klassen i media.

Er vel fordi folk bryr seg mer om regler enn sunn fornuft og egen risikovurdering ref @Snikpellik sitt innlegg over her. Det var jo ingen forskjell før/etter regel endringen, men brått ble alt helt ok siden det var innenfor reglene for den datoen. 

En fornuftig tilnærming som du er inne på ville nok hatt en mye større effekt på sikt enn drakoniske meningsløse tiltak uten målbar effekt det er jeg rimelig sikker på! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

En ting jeg synes er litt kjipt og synd nå.

Jeg har ingenting i mot at arbeidsplasser i praksis har droppet munnbind, metern og antall i små møterom hele februar. Jeg bryr meg heller ikke om jeg blir smittet med Omikron på jobb da jeg gjerne vil bli ferdig med det asap.

Men det jeg synes er synd er at man har gått tilbake til gamle vaner med å komme syk på jobb (fordi test er negativ) og hangle på jobb med snufsing, hoste, grufs i halsen m.m. i opptil 3-5 dager, før man til slutt kapitulerer pga. høy feber og tar egenmelding. Joda tester er negative, men er det alibi for å gjøre resten av arbeidsstokken syk?

På den tiden har man gjerne smittet alle man jobber med og har nærkontakt med daglig, som noe senere starter samme hangling i opptil én uke før de igjen melder pass og slik går det på rundgang. Nå er det min tur da jeg ofte har litt forsinkelse og gjerne er siste i rekken av disse sirkus aktivitetene.

Har ikke norske bedrifter og mellomledere lært noen ting under pandemien? Hvorfor kjører man på med dette tullet igjen?

Hvorfor er vi igjen så korttenkte og praktiserer "bedre å være tilstede" mentalitet som fører til å gjøre arbeidsstokken syk over lang tid i en runddans? Hvorfor belønnes man for slik oppførsel igjen, selv nå etter 2 år med pandemi - hvor vi burde ha lært litt grunnleggende bedriftsøkonomi?

Det overrasker meg dessverre ikke men jeg blir noe oppgitt av at vi aldri lærer.

EDIT:
For ordens skyld så gjelder dette alle arbeidsplasser i min omkrets nå, selv om vi har de få som liker å vise seg som best i klassen i media.

Helt enig. Jeg har vært skeptisk til de strenge reglene og karantene/isolasjonskravene gjennom pandemien, men etter gjenåpningen virker pendelen å ha svinget motsatt vei: At man har høyere toleranse for sykdom enn før.

Så lenge man ikke tester positivt, skal man på jobb (med mindre man faktisk er syk). Det gikk fra den ene ekstremiteten til den andre, selv om man i to år har mumlet om at en av de positve tingene med pandemien kom til å bli lavere terskel for å være hjemme ved sykdom.

Må det være så "enten eller"?

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

En ting jeg synes er litt kjipt og synd nå.

Jeg har ingenting i mot at arbeidsplasser i praksis har droppet munnbind, metern og antall i små møterom hele februar. Jeg bryr meg heller ikke om jeg blir smittet med Omikron på jobb da jeg gjerne vil bli ferdig med det asap.

Men det jeg synes er synd er at man har gått tilbake til gamle vaner med å komme syk på jobb (fordi test er negativ) og hangle på jobb med snufsing, hoste, grufs i halsen m.m. i opptil 3-5 dager, før man til slutt kapitulerer pga. høy feber og tar egenmelding. Joda tester er negative, men er det alibi for å gjøre resten av arbeidsstokken syk?

På den tiden har man gjerne smittet alle man jobber med og har nærkontakt med daglig, som noe senere starter samme hangling i opptil én uke før de igjen melder pass og slik går det på rundgang. Nå er det min tur da jeg ofte har litt forsinkelse og gjerne er siste i rekken av disse sirkus aktivitetene.

Har ikke norske bedrifter og mellomledere lært noen ting under pandemien? Hvorfor kjører man på med dette tullet igjen?

Hvorfor er vi igjen så korttenkte og praktiserer "bedre å være tilstede" mentalitet som fører til å gjøre arbeidsstokken syk over lang tid i en runddans? Hvorfor belønnes man for slik oppførsel igjen, selv nå etter 2 år med pandemi - hvor vi burde ha lært litt grunnleggende bedriftsøkonomi?

Det overrasker meg dessverre ikke men jeg blir noe oppgitt av at vi aldri lærer.

EDIT:
For ordens skyld så gjelder dette alle arbeidsplasser i min omkrets nå, selv om vi har de få som liker å vise seg som best i klassen i media.

Det er ikke noe kjekt å gå rundt å snufse og harke, men immunforsvaret trenger faktisk denne typen trening konstant for å fungere skikkelig. Man kan ikke leve i et smittevernsystem hvor man ikke tillater seg selv å bli utsatt for diverse basselusker. Det er ikke slik vi er evolvert. Kroppen forventer å bli utsatt for ting. Det er ikke så rart om mange blir syke samtidig i starten. Man har ikke blitt utsatt for mye de siste par årene og dermed mangler mange immunitet. Denne må bygges opp igjen. Man kan ikke fortsette å tro at man kan leve virus- og bakteriefritt. Da tåler man mindre og mindre etterhvert, og det som før var en liten filleting kan medføre større problemer. Man må komme seg bort fra Kina-tankebaner og inn i et mer normalt tankesett skal man leve i et normalt samfunn. Når det gjelder Omikron så er den veien ut av pandemien, og det er svært lite å frykte. Skjønner ikke hvorfor folk ikke forstår dette. Så litt snott og sår hals bør man tåle. Hvis ikke kommer vi aldri noen vei. Så kan man heller bruke hode litt mer enn man kanskje gjorde før og holde god hygiene, hoste i albuen, vaske hender godt osv. Men såklart, er man syk må man holde seg hjemme, slik som før.  Har man testet seg negativt betyr vel også det at man ikke er særlig smittsom.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...