Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Ja, når skal FHI i Norge gjøre den vurderingen som sør-afrikanske helsemyndigheter allerede har gjort? Det kommer gode data inn hver eneste dag som i klartekst forteller at omicron ikke er noe som på noen som helt måte kan kalles et dødsvirus.

Den sør-afrikanske legen som oppdaget omicron har til og med sagt til en svensk avis at hun har inntrykk av at europeiske helsemyndigheter ikke en gang liker å høre at det er en mildere variant og systematisk prøver å bortforkalre at den er nettopp det. Og lurer på hvorfor.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Andre1980 said:

Divo stjerna Carlos Marin er død, 53 år gammel.

Maríns agent opplyser til «Corazon Corazon» at artisten, som er vaksinert, hadde blitt smittet med corona og var på respirator

Skulle gjerne likt å vite hvilken vaksine denne mannen fikk. En eller to doser osv. Synes det er merkelig at sånt skjer, siden jeg selv ble smittet og er bare et par år yngre og var på ingen måte nær døden på noe vis. Må ha vært ekstremt uheldig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (5 minutter siden):

Skulle gjerne likt å vite hvilken vaksine denne mannen fikk. En eller to doser osv. Synes det er merkelig at sånt skjer, siden jeg selv ble smittet og er bare et par år yngre og var på ingen måte nær døden på noe vis. Må ha vært ekstremt uheldig.

Det står jo at han døde med og ikke av, det vil si at dødsårsaken ikke er oppgitt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (4 minutter siden):

Skulle gjerne likt å vite hvilken vaksine denne mannen fikk. En eller to doser osv. Synes det er merkelig at sånt skjer, siden jeg selv ble smittet og er bare et par år yngre og var på ingen måte nær døden på noe vis. Må ha vært ekstremt uheldig.

Uten å ha satt meg videre inn i saken, er det nok en myriade av ulike faktorer som spiller inn, slik at pasient 1 og pasient 2 vil kunne ha to svært ulike forløp selv om de har fått samme medikament. Det er jo nettopp av den grunn at man sier at vaksinene (og andre medikamenter for den del) ikke er 100% effektive.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

samt en studie fra Imperial College i UK som kom til at omikron-varianten ikke er mildere enn delta-varianten.

Jeg er usikker på hvor mye vekt man kan legge på sykdomsbildet i den studien, hvor de sier at de ikke finner bevis for at Omikron gir mildere sykdom enn Delta. Det de kan konkludere ganske trygt med allerede er at Omikron er mer smittsomt og unngår tidligere immunitet i større grad, men det kan ikke være mulig å mene mye om hvor mange alvorlig syke det blir, med så få innlagte. Datagrunnlaget i studien er kun 24 pasienter i UK som man antar har Omikron, og hvor mange som hadde Omikron (det antas at flere hundre tusen allerede har hatt det i UK) er også høyt usikkert. Jeg lurer da på om "ikke bevis for at Omikron er mildere enn Delta" i realiteten betyr at de ikke hadde nok data til å konkludere med noe, og tar inntil videre utgangspunkt i at de er like farlige i sine modelleringer. Heller enn at de mener at begge variantene er omtrent like farlige, slik det ble vinklet til i media. 

https://www.cnbc.com/2021/12/17/no-evidence-that-covid-omicron-variant-less-severe-than-delta-uk-study.html

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (39 minutter siden):

Jeg er usikker på hvor mye vekt man kan legge på sykdomsbildet i den studien, hvor de sier at de ikke finner bevis for at Omikron gir mildere sykdom enn Delta. Det de kan konkludere ganske trygt med allerede er at Omikron er mer smittsomt og unngår tidligere immunitet i større grad, men det kan ikke være mulig å mene mye om hvor mange alvorlig syke det blir, med så få innlagte. Datagrunnlaget i studien er kun 24 pasienter i UK som man antar har Omikron, og hvor mange som hadde Omikron (det antas at flere hundre tusen allerede har hatt det i UK) er også høyt usikkert. Jeg lurer da på om "ikke bevis for at Omikron er mildere enn Delta" i realiteten betyr at de ikke hadde nok data til å konkludere med noe, og tar inntil videre utgangspunkt i at de er like farlige i sine modelleringer. Heller enn at de mener at begge variantene er omtrent like farlige, slik det ble vinklet til i media. 

https://www.cnbc.com/2021/12/17/no-evidence-that-covid-omicron-variant-less-severe-than-delta-uk-study.html

Jepp! Derfor jeg hele tiden påpeker at det er for tidlig før man vet noe mer sikkert og kan gjøre konklusjoner. Early days. Det gjelder også den andre studien, den fra Discovery i Sør-Afrika, den har også sine svakheter. Skal jeg tro noe ut fra det vi har fått hittil så er det at omikron er litt mindre farlig. Spørsmålet er vel om det er nok?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Ja, når skal FHI i Norge gjøre den vurderingen som sør-afrikanske helsemyndigheter allerede har gjort? Det kommer gode data inn hver eneste dag som i klartekst forteller at omicron ikke er noe som på noen som helt måte kan kalles et dødsvirus.

Og Delta + de andre variantene med 1204 døde og over 700k antatte smittetilfeller kan kalles ett dødsvirus? 😮

Endret av Allostasis
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Hvor lenge skal vi vente på disse gode dataene da? Snakker vi om flere måneder her? Det tok tross alt ikke mer enn to måneder fra alfa ble oppdaget i Kina til Norge stengte ned. Forøvrig viser ALLE empiriske data nå at den ikke bare er noe mildere, men vesentlig mildere.

Preben Aavistland som har snudd kappen etter vinden og "flip-flopet" gjennom hele pandemien har jeg veldig vanskelig for å betrakte som en autoritet på noen som helst måte.

Burde man ikke være veldig positive og optimistiske over de fantastiske funnene som er gjort om omicron og bare blir bedre og bedre for hver dag fremfor at regjeringer skal trykke på panikkknappen i land etter land?

Ja, det er jo ikkje så lenge sidan Aavitsland skreiv at pandemien var over.

Eg vil tru at dersom talet på innlagde fell, ein får vaksinert dei fleste over 45 år med 3. dose gjennom jula samt at omikron-varianten viser seg å vere mild vil tiltaka bli letta på etter nyttår. Det er viktig no at folk som får tilbod møter opp på vaksinesentera.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

NTB melding gir enda litt større tro på at Omikron gir mildere sykdom.

https://www.nettavisen.no/nyheter/nytt-funn-om-omikron-og-angrep-pa-lungene/s/12-95-3424221634

Forskere i Storbritannia har funnet ut at omikron ikke er i stand til å angripe lungene like effektivt som tidligere varianter av koronaviruset.

En ny studie tyder på at mutasjonene i virusets spike-protein, som gjør det i stand til å omgå immunitet, muligens også reduserer måten det formerer seg i lungene og framkaller alvorlig sykdom.

Studien er gjort av forskere ved The Cambridge Institute of Therapeutic Immunology and Infectious Disease.

– Disse observasjonene viser at omikron har utviklet egenskaper som gjør at det omgår immunitet, mens det er svekket når det gjelder egenskaper knyttet til formering og sykdomsframkalling, heter det i et utdrag fra studien.

Forskningsleder Ravi Gupta, som er professor i klinisk mikrologi ved Cambridge, sier at det fortsatt finnes utfordringer til tross for de positive funnene.

– Hva betyr alt dette? spør han i en Twitter-melding før han oppsummerer resultatene og til slutt fastslår at den raske spredningen av omikronvarianten uansett utgjør en trussel mot folkehelsen.

Omikron er så ferskt. Hvordan kan man stole på slike studier? For all del, skal holde døren oppe for at de kan være på sporet. Men, tenkte bare at det var greit å nevne dette.

Forresten så har svenskene noen teorier på smaks- og luktesans tapet. Noe med luktkolben i hjernen og greier. Nakstad kommenterte noe rundt  spm. om opptrening av luktesans potensiale bør undersøkes. Men, dette også virker nærmest som gjetninger foreløpig.

Utover det så er det kommet antydninger om at Omikron ikke nødvendigvis forstyrrer luktesansene, jamfør John Campbell sin rapportering..

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/12/14/195809347/svenske-forskere-med-mulig-corona-gjennombrudd-kan-ha-lost-lukt-mysteriet

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Kazuo said:

🥱

Som Alpha og delta all over again, var verdens verste greier når det kom, alle de samme folka her inne var i konstant frykt og mislikte all positivitet man postet om variantene der de skulle spille opp alvoret gang på gang, så viste det seg at delta ga ikke 100x innlagte med barn , mer long covid, osv osv osv osv osv.

 

Ka du meina?

Får jeg litt inntrykk av at du ikke stoler helt på disse milde omikron-nyhetene, enda?

Lenke til kommentar
14 hours ago, Kazuo said:

Hvorfor skal alle andre pasientgrupper lide fordi man skal redde for det meste skrøpelig eldre mellom 75-90år av covid ? 

Jeg håper virkelig at leger er ekstremt strenge og selektive med hvem de lar få respirator behandling osv.

Jeg tror at det går på en legeetisk vurdering. På at Covid-pasienten dør kanskje om 10 - 30 dager elns. Mens, en kreftpasient kan være en levende vandrende dødsdomsattest. Men, da bør de ikke krympe på kreftundersøkelsene ihvertfall, og heller ikke på de som har største overlevingspotensiale.

Det kalles jo triage og er jo det FHI frykter mest, og derfor man får slike tiltaksoppblomstringer fra tid til annen i håpet om å redde den skjøre sykehuskapasiteten som Norge har nedbygget seg til over de siste 20 årene.

Man kan nesten si at FHI har en agenda, et oppdrag fra styresmaktene om å få covid under kontroll. Men, er det hovedsaklig for å redde sykehuskapasiteten?

Kommer det til å bli oppvask i etterkant på sykehuskapasitetsspørsmålet? Eller vil det bli litt lappesaker og ting følger tidligere års kapasitet med litt "duct tape" på seg McGyver style?

Endret av G
Lenke til kommentar
11 hours ago, William_S said:

Og Sverige har aldri gått inn for en storskala nedstenging som vi har sett i både Danmark og Norge. Restriksjoner ja, men de har aldri stengt ned serveringssteder, butikker osv. 

Du er så historieløs el. manipulerende alt ettersom så det går an å få blitt. Kanskje du bør vurdere å google ting du skal ytre før du ytrer disse?

Dette kan ihvertfall kalles en stråmann i fra William_S. Burn baby burn..

https://www.vgtv.no/video/213822/sverige-stenger-alle-serveringssteder-20-30

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 hours ago, Andre1980 said:

Il Divo stjerna Carlos Marin er død, 53 år gammel.

Maríns agent opplyser til «Corazon Corazon» at artisten, som er vaksinert, hadde blitt smittet med corona og var på respirator. Det melder Daily Mail.

https://www.dagbladet.no/kjendis/il-divo-stjerne-dod/74967064

Oi, sangere har vel ganske bra fysisk form også om de synger jevnlig. Kommer det beskyldninger om underliggende sykdommer nå, eller kan det være respiratorbehandlingen med overtrykking av lunger som var for tøff?

Lenke til kommentar
9 hours ago, Morromann said:

Ganske gode poeng. Men en tredje og viktig grunn er at det er dønn uærlig å stenge ned samfunnet med begunnelse i omicron som i ukevis nå har eksistert og som dag for dag leverer gode raporter om at DETTE ER EN MILD VARIANT, uansett hvor mange nøye utvalgte leger de intervjuer som repeterer det samme: "for tidlig å si om den er mildere", til tross for at vi nå snart en måned etter at detn ble oppdaget har gode empiriske data på dette. Det virker som om noen har bestemt seg for at de ikke en gang er interessert i å godta at dette er en mild variant og jeg lurer virkelig på hvorfor. Hvorfor ignorerer vi uttalelser fra leger i variantens empisenter? Hvor lenge skal de fortsette å unnskylde seg med "vi vet ennå ikke om den er like mild som delta". Skal de gjenta dette på repeat i tre eller seks måneder fremover selv om knapt et menneske dør av den og få blir innlagte?

Ikke glem at vi ihvertfall må teste oss over på Omikron, slik at Delta evt. utryddes. Testing er viktig for å påse at færrest mulig ender med Delta nå i denne kritiske fasen. Gitt at Omikron er så mild som påstått, at det er tryggere å gjennomgå den.

Noen estimater på når vi er i "trygg" havn over på Omnikron?

 

  

9 hours ago, Morromann said:

Hvor lenge skal vi vente på disse gode dataene da? Snakker vi om flere måneder her? Det tok tross alt ikke mer enn to måneder fra alfa ble oppdaget i Kina til Norge stengte ned. Forøvrig viser ALLE empiriske data nå at den ikke bare er noe mildere, men vesentlig mildere.

Preben Aavistland som har snudd kappen etter vinden og "flip-flopet" gjennom hele pandemien har jeg veldig vanskelig for å betrakte som en autoritet på noen som helst måte.

Burde man ikke være veldig positive og optimistiske over de fantastiske funnene som er gjort om omicron og bare blir bedre og bedre for hver dag fremfor at regjeringer skal trykke på panikkknappen i land etter land?

Du har jo klagd litt over testregimét også. Er du ikke glad for at det testregimét kan gi gode indikasjoner for når samfunnet er trygt nok (omkroninfisert)?

Selv håper jeg jo at de finner ut av om omikron er lite farlig snarest mulig. En konkret konklusjon på dette er høyst nødvendig. Igjen så tror jeg at du kan ha glede av den utstrakte testingen på det punktet også.

Smittede vs. døde eller Smittede vs. innlagte med covid kan jo være greie lekmannsøvelser å tallfeste? Jo flere som testes jo bedre tallmateriale ender du opp med.

Veldig synd da at folk kan tenkes å la være å teste seg nå før jul, for ikke å ødelegge julen sin med karantene.

 

Edit:

Kan se ut som om at John Campbell tenker seg at restriksjoner bare hemmer det uunngåelige. Så den videoen først nå.

 

Ser ut til at det er 40 % Delta fortsatt igjen i Storbritannia. Da er det nok mye mer Delta igjen i Norge?

https://www.youtube.com/watch?v=84XMFVcLScw

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

Ja, når skal FHI i Norge gjøre den vurderingen som sør-afrikanske helsemyndigheter allerede har gjort? Det kommer gode data inn hver eneste dag som i klartekst forteller at omicron ikke er noe som på noen som helt måte kan kalles et dødsvirus.

Den sør-afrikanske legen som oppdaget omicron har til og med sagt til en svensk avis at hun har inntrykk av at europeiske helsemyndigheter ikke en gang liker å høre at det er en mildere variant og systematisk prøver å bortforkalre at den er nettopp det. Og lurer på hvorfor.

Det er et godt poeng. La oss håpe at det nå blir slik da med omikron-utkomme.

Tror noen tar gleden på forskudd, da vi ikke er kvitt Delta enda. Samt at mer restriksjoner vil vel føre til at Delta blir noe lengre enn nødvendig?

Vet ikke hva jeg skal tenke om noen i familie rundt julefeiringen. Fikk vite at en av de som skal sette julebordet på julaften ikke gidder å dekke opp bordet ift. meteren. Hva skal man tenke om det egentlig?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Gibblay said:

Skulle gjerne likt å vite hvilken vaksine denne mannen fikk. En eller to doser osv. Synes det er merkelig at sånt skjer, siden jeg selv ble smittet og er bare et par år yngre og var på ingen måte nær døden på noe vis. Må ha vært ekstremt uheldig.

Hadde dette vært et veddemål, så hadde jeg satt pengene mine på at intuberingsperioden overtrykket lungene og gjorde han forberedt på lungetransplantasjon vs. døden som valgscenario på slutten. Lungetransplantasjon igjen fører til enorme utfordringer. Man skal ha donor klar, man skal holde infeksjoner i sjakk, man skal oppnå at kroppen ikke avstøter donorlungene. Man skal grave dypt i brystkrateret når de åpner for å fjerne og erstatte de ødelagte lungene, og det blir en rekonvalensenstid for pasient etterpå som må være svært tøff.

Hvor blir det egentlig av disse "opp-og-stå-Lazarus"-medisinene som Israelerne eksperimenterte med i Hellas egentlig? Hvorfor har ikke disse medisinene nådd Europa?

https://www.timesofisrael.com/israels-promising-precision-covid-drug-starting-trial-in-greece-next-week/

 

August 2021

Israel’s promising COVID drug successfully passes II Phase of research

xxpexels-miguel-a-padrinan-3936421.jpg,M

...

EXO-CD24 is now in its final phase of the research, with 155 patients participating. The medication will be given to two-thirds of the participants, while the rest will be given a placebo. By the end of this year, the Tel Aviv team of experts expects to have completed the whole cycle of study. EXO-CD24 success might also open the door for the effective treatment of a variety of other illnesses.

The medicine was developed by prof. Nadir Arber and his team, which included Dr. Shiran Shapira, and is based on a molecule that the professor has been studying for more than 20 years, also known as CD24, which is found naturally in the body, and regulates the mechanisms responsible for the cytokine storm, a factor chiefly responsible for the deterioration of the condition of people infected with the Sars-Cov-2. The syndrome describes the over-activation of the immune system that begins to attack the healthy cells of the patient’s lungs, while EXO-CD24 helps the body find balance, by targeting a key problem in developing Covid-19, while avoiding side effects.

https://healthcaremarketexperts.com/en/news/israels-promising-covid-drug-successfully-passes-ii-phase-of-research/

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

Det står jo at han døde med og ikke av, det vil si at dødsårsaken ikke er oppgitt.

Forklaringen høres nesten dum ut som du gir. Men, la oss si han eksempelvis hadde dødd av pneumokokker da, som var en opportunistisk bakterie etter at covid hadde herjet. Ville han da ikke dødd av covid i dine tankerekker?

Han døde med noe i lungene. Det kan du ikke vri deg unna.

Alt tilsier en lungesykdom som dødsårsak. Man intuberer ikke for morroskyld. Du får minuspoeng av meg for å sette opp slike dumme utsagn. Eh, eh men "han døde ikke av".. :love:

Endret av G
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Utover det så er det kommet antydninger om at Omikron ikke nødvendigvis forstyrrer luktesansene, jamfør John Campbell sin rapportering..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OrejAE/raymond-johansen-frisk-igjen-etter-omikronsmitten-jeg-maa-innroemme-at-jeg-ble-syk

Sitat

Torsdag kom det positive testsvaret. Fredag fikk han beskjed om at han var smittet av omikron.

Sitat

– Ja, perioden med høy feber og svette gikk ganske raskt over. Feberen gikk ned og over i løpet av noen dager. Jeg mistet også mesteparten av lukt og smak og har ennå ikke fått det helt tilbake.

Dessverre 😓

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...