Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
G skrev (25 minutter siden):

Uten å forsvare Transocean. Så har vel en slik oljerelatert virksomhet helt enorme inntektstap utgifter ved sykefravær og "halvert arbeidskapasitet" eller full lockdown av en oljerigg. Så en kan på en måte forstå motivet deres på det grunnlag.

Dette kan nok også ses opp i mot en "risikovurdering" mellom noen få tapte evt. arbeidsrettsaker som er småting ift. det inntektstapet som oppstår ved redusert oljeproduksjon.

De trenger ikke stenge ned riggen om en har vanlige smittevernstiltak. Det er i overkant hysterisk det som nå skjer. Lockdown på en rigg er forøvrig noe en har praktisert på sett og vis i årtier offshore. Been there, done that. 3 uker og en trivelig lønnsslipp.

Jeg har ingen forståelse for Transocean sine drakoniske trusler og forråelse av norsk arbeidsliv. Her burde arbeidsministeren kalt ledelsen i Transocean inn på teppet og gitt dem en utførlig gjennomgang av norsk lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer noen å finne dødsfrekvensen for Covid-19? Jeg har lett og lett og finner bare dette på klassiske konspirasjon- og alternativsider. Ønsker å se på dødsfrekevnsen av Covid-19 opp mot siste tiåerene sine sesonginfluensaer.

 

Utgangspunktet for mitt spørsmål er denne artikkelen om svineinfluensa fra 2010

 

https://tidsskriftet.no/2010/01/kronikk/pandemien-bidrag-til-etterpaklokskap

Endret av Roger Moore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Fikk nettopp innspill med en litt uventet vinkling.
Det foregår en debatt rundt hvorvidt pfizer eller moderna gir best beskyttelse mot omicron. Ryktet var at pfizer gir bedre beskyttelse mot den varianten. Noen som har noe mer faglig innspill, linker el. ?

Det var ein artikkel hos nrk om smitteutbrotet i Oslo der ein samanlikna fullvaksinerte med Pfizer og Moderna. Det kom då fram at dei som hadde teke Moderna vart smitta i litt mindre grad enn dei som hadde valt Pfizer. Men talmaterialet er litt lite til å konkludere.

https://www.nrk.no/norge/98-prosent-av-de-smittede-i-louise-utbruddet-var-fullvaksinert-1.15775571

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Hardere ja, fristende tanke med tvangsvaksinering ja - men å faktisk tvangsvaksinere nei. Du prøver bare etter beste evne å mistolke det jeg skriver og når jeg oppklarer dine misforståelser så bagatelliserer du forklaringen. Jeg er jo fullt klar over at du mistolker med vilje og kaller bare en løgn for en løgn når jeg ser den. Jeg foreslår at du fra nå av forsøker å forstå hva jeg faktisk skriver og ikke forsøke å dra mine uttalelser ut av proporsjoner.

Da bør du kanskje ordlegge deg og uttrykke deg på en annen måte. I tillegg til å direkte snakke om tvangsvaksinering som jeg siterte har du også sagt vaksinering bør sidestilles med å betale skatt og flere andre ting som man ikke frivillig gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (8 timer siden):

Vaksinepass har aldri på noe som helst tidspunkt hatt noe som helst for seg da vaksinen ikke stanser smitten.

Det er en altfor bastant og ensidig konklusjon som bare er feil. Det har aldri hatt noe for seg da vaksinen ikke stanser smitte? Nei, vaksinen har aldri vært 100% effektive mot infeksjon, men det var ikke langt unna mot opprinnelig variant og Alfa. Mot Omikron har den fortsatt en effekt, men langt lavere. Dvs det var en klar logikk i å innføre vaksinepass i Israel da de startet vaksineringen, de vaksinerte hadde en ekstremt mye lavere risiko for å bli infiserte og videreføre smitten. Et alternativ om at alle skal være i lockdown av ren solidaritet er vanskelig å forsvare, så lenge det på det tidspunktet var de uvaksinerte som i realiteten kunne skape smitteøkning. Men ja, nå med Omikron på vei til å bli dominerende så kan man si at fullvaksinerte har for lav beskyttelse mot infeksjon til å bruke dette som argument for å bruke vaksinepass.

Det andre er at formålet med vaksinepass trenger ikke kun dreie seg om å stanse smitten. I mange andre land er vaksinedekningen langt lavere enn i Norge og man har aldri vært i nærheten av å prøve en "gjenåpning". Da er vaksinepass en pisk-/gulrotløsning for å få flere til å vaksinere seg. Om uvaksinerte fortsatt velger ikke å vaksinere seg og dermed må holde seg hjemme, ja vel da er det også et bidrag for å holde sykehusinnleggelser lavere. 

Når det gjelder om Norge bør innføre har jeg ingen sterke meninger, ettersom vaksinedekningen er eksepsjonell høy her. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (24 minutter siden):

Hvorfor ikke egentlig? 

Akkurat det var egentlig et utspill som kom om hensikten med passene fra myndighetene, men jeg mener forsåvidt det samme. 

Noe slikt vil sidestille oss med land vi ikke liker å sammenligne oss med. Bryte med prinsipper vi har holdt oss til i åresvis med stor suksess. Faktum er at vi har svært god vaksine dekning ved en frivillig ordning. En løsning som skisseres av krise maksimererne her ville etter all sannsynlighet bare ført til høyere skepsis, mindre tillit og lavere vaksineringsgrad enn vi har i dag. Dette er det flere eksempler på rundtomkring i verden og de har større problemer enn oss nå. Dette ville også trolig ført til lavere vaksinerings grad for andre ting enn corona igjen som kunne fått store konsekvenser. Corona utgjør utrolig liten risiko så å ødelegge all den tilliten som er bygget over en årrekke uten å egentlig vinne noe særlig ville være utrolig dumt. Hadde det vært noe særlig å vinne på å gjøre dette så hadde det nok vært gjort også. 

Lenke til kommentar
minim skrev (42 minutter siden):

Akkurat det var egentlig et utspill som kom om hensikten med passene fra myndighetene, men jeg mener forsåvidt det samme. 

Noe slikt vil sidestille oss med land vi ikke liker å sammenligne oss med. Bryte med prinsipper vi har holdt oss til i åresvis med stor suksess. Faktum er at vi har svært god vaksine dekning ved en frivillig ordning. En løsning som skisseres av krise maksimererne her ville etter all sannsynlighet bare ført til høyere skepsis, mindre tillit og lavere vaksineringsgrad enn vi har i dag. Dette er det flere eksempler på rundtomkring i verden og de har større problemer enn oss nå. Dette ville også trolig ført til lavere vaksinerings grad for andre ting enn corona igjen som kunne fått store konsekvenser. Corona utgjør utrolig liten risiko så å ødelegge all den tilliten som er bygget over en årrekke uten å egentlig vinne noe særlig ville være utrolig dumt. Hadde det vært noe særlig å vinne på å gjøre dette så hadde det nok vært gjort også. 

Jeg vil nå si at det å tviholde på ekstreme tiltak basert på omicron i aller høyeste grad vil nære opp under nedbryting av tillit mellom stat og folk. Akkurat nå er såpass store deler av befolkningen redd og skremt av modeller FHI legger frem om 300 000 smittede daglig, og de sjokkartede frykt- og redselsoverskriftene til Dagbladet som maler dommedag og massedød med bred pensel. En stor del av befolkningen har ikke lest de nøkterne FAKTA om omicron som dag for dag kommer ut og jeg er sikker på at store deler av befolkningen, som skumleser og ofte bare overskrifter faktisk TROR at folk dør som fluer av omicron. Men 2022 kommer til å bli et interessant år og jeg frykter det blir året hvor tilliten mellom stat og folk i Norge bryter sammen fullstendig. Folk godtar nye nedsteninger basert på speskulative modeller om 300 000 daglige smittede av omicron akkurat nå, men hva når dette trekker ut i tid og folk faktisk oppdager at uansett hvor mange som smittes blir man ikke særlig syk og at ingen dør av corona lenger, hva da? Jeg tror at uansett hva regjeringen gjør nå, med mindre det er full gjenåpning, blir både nedstenigng og vaksinepass noe som vil vanskeliggjøre folks tillit til staten i fremtiden.

Jeg har skrevet før at Støre ikke burde gi etter for frykt- og redselspropagandaen og at selv om han fikk kjeft for ikke å handle i panikk så ville han bli belønnet for det i ettertid. Nå har han desverre gitt etter for press og hardkjør basert på frykt og det kommer garantert ikke til å være noe politisk sjakktrekk på lengre sikt. Han kan vel egentlig bare vinke farvel til gjenvalg i 2025.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Jeg vil nå si at det å tviholde på ekstreme tiltak basert på omicron i aller høyeste grad vil nære opp under nedbryting av tillit mellom stat og folk. Akkurat nå er såpass store deler av befolkningen redd og skremt av modeller FHI legger frem om 300 000 smittede daglig, og de sjokkartede frykt- og redselsoverskriftene til Dagbladet som maller dommedag og massedød med bred pensel. En stor del av befolkningen har ikke lest de nøkterne FAKTA om omicron som dag for dag kommer ut og jeg er sikker på at store deler av befolkningen, som skumleser og ofte bare overskrifter faktisk TROR at folk dør som fluer av omicron. Men 2022 kommer til å bli et interessant år og jeg frykter det blir året hvor tilliten mellom stat og folk i Norge bryter sammen fullstendig. Folk godtar nye nedsteninger basert på speskulative modeller om 300 000 daglige smittede av omicron akkurat nå, men hva når dette trekker ut i tid og folk faktisk oppdager at uansett hvor mange som smittes blir man ikke særlig syk og at ingen dør av corona lenger, hva da? Jeg tror at uansett hva regjeringen gjør nå, med mindre det er full gjenåpning, blir både nedstenigng og vaksinepass noe som vil vanskeliggjøre folks tillit til staten i fremtiden.

Jeg har skrevet før at Støre ikke burde gi etter for frykt- og redselspropagandaen og at selv om han fikk kjeft for ikke å handle i panikk så ville han bli belønnet for det i ettertid. Nå har han desverre gitt etter for press og hardkjør basert på frykt og det kommer garantert ikke til å være noe politisk sjakktrekk på lengre sikt. Han kan vel egentlig bare vinke farvel til gjenvalg i 2025.

Det er en annen sak og jeg er helt enig med deg. Man ser jo bare her inne at mange av krise maksimererne snakker som om alle havner på sykehus. Det er jo langt fra sannheten og med omikron trolig helt feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Det er en annen sak og jeg er helt enig med deg. Man ser jo bare her inne at mange av krise maksimererne snakker som om alle havner på sykehus. Det er jo langt fra sannheten og med omikron trolig helt feil. 

Det er nesten ingen som havner på sykehus med omicron. Men det er det folk TROR, fordi medier som Dagbladet har side opp og side ned med katastrofenyheter om covid, hvor de øverst har et AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ om hvor mange som er smittet med omicorn, og rett under har en nyhet med skremmende bilder fra en intensivavfdeling men da med en artikkel om folk som dør av DELTA. Dette er manipulering. Tydelig og bevisst manipulering og redaksjonen i Dagbladet vet hva de gjør, noe som gjør det ekstra utilgivelig for det er skadelig for samfunnet det de holder på med. Positive nyheter gjemmes bort i små notiser som jeg vil anta at de håper leserne overser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (56 minutter siden):

Det er nesten ingen som havner på sykehus med omicron. Men det er det folk TROR, fordi medier som Dagbladet har side opp og side ned med katastrofenyheter om covid, hvor de øverst har et AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ om hvor mange som er smittet med omicorn, og rett under har en nyhet med skremmende bilder fra en intensivavfdeling men da med en artikkel om folk som dør av DELTA. Dette er manipulering. Tydelig og bevisst manipulering og redaksjonen i Dagbladet vet hva de gjør, noe som gjør det ekstra utilgivelig for det er skadelig for samfunnet det de holder på med. Positive nyheter gjemmes bort i små notiser som jeg vil anta at de håper leserne overser.

Jeg er enig i at det er mange nyheter med "katastrofe" tittel, og det er ganske skjevfordelt mellom "gode" og dårlige nyheter, men usikker på om det er manipulering? Det er ikke entydig enda at Omikron er mindre alvorlig, men det er noe som kan tyde på det. Vi vet altså ikke. Det eneste vi vet, er at smitten er ekstremt mye høyere nå enn tidligere (og i stor grad sikkert pga DELTA) og at det er flere innlagt på sykehus nå enn det noensinne har vært. Jeg ville heller sagt at alle overskriftene tidligere var overdrevne ift det er nå, iogmed at vi nå er inne i den verste perioden vi har hatt av pandemien. 

Jeg tror ikke omikron er verst pga media, media informerer jo om antall smittede og antall med omikron hver dag, det er typ 5000 tilfeller med smitte, mot 50ish(?) Omikron..? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i at det er mange nyheter med "katastrofe" tittel, og det er ganske skjevfordelt mellom "gode" og dårlige nyheter, men usikker på om det er manipulering? Det er ikke entydig enda at Omikron er mindre alvorlig, men det er noe som kan tyde på det. Vi vet altså ikke. Det eneste vi vet, er at smitten er ekstremt mye høyere nå enn tidligere (og i stor grad sikkert pga DELTA) og at det er flere innlagt på sykehus nå enn det noensinne har vært. Jeg ville heller sagt at alle overskriftene tidligere var overdrevne ift det er nå, iogmed at vi nå er inne i den verste perioden vi har hatt av pandemien. 

Jeg tror ikke omikron er verst pga media, media informerer jo om antall smittede og antall med omikron hver dag, det er typ 5000 tilfeller med smitte, mot 50ish(?) Omikron..? 

På hvilke  måte er vi i den verste perioden? Det er belastning på sykehusene, men det er ikke primært på grunn av corona, covidpasienter utgjør en veldig liten del av innlagte pasienter på sykehusene og av disse har nesten alle delta. Vi er ihvertfall ikke inne i den verste perioden på grun n av omicron. Omicron ER mindre alvorlig; det er bare å lese daglige funn og erfaringer og observasjon som gjøres verden over og det er de jeg forholder meg til. De som påstår den ikke er det kommer ikke en gang med begrunnelser; jeg ser det i media hele tiden men det er bare cherry picking og forsøk på confirmation bias fra de som insisterer. De som påstår omicron ikke er en mildere variant kommer ikke en gang med eksempler, kun gjetning og tendensiøse modeller.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

På hvilke  måte er vi i den verste perioden? Det er belastning på sykehusene, men det er ikke primært på grunn av corona, covidpasienter utgjør en veldig liten del av innlagte pasienter på sykehusene og av disse har nesten alle delta. Vi er ihvertfall ikke inne i den verste perioden på grun n av omicron. Omicron ER mindre alvorlig; det er bare å lese daglige funn og erfaringer som gjøres verden over. De som påstår den ikke er det kommer ikke en gang med begrunnelser; jeg ser det i media hele tiden men det er bare cherry picking og forsøk på confirmation bias fra de som insisterer.

Vi er i pandemiens verste periode, fordi vi aldri før har hatt så mange daglige smittede og så mange innlagt på sykehus og respirator med coronasmitte, uavhengig av hvilken versjon det er.  Media har heller ikke sagt at dette er pga Omikron, det kan lett sees ved å åpne en hvilken som helst nyhetsside og sammenligne "vanlige" daglige smittetall og omikron smittetall. 

Media er redd for omikron fordi den ser ut til å være helt ekstrem smittsom, og med det vi vet tidligere om corona, så er jo det skremmende. Heldigvis, så virker det som denne ikke er like farlig, noe jeg også synes media har vært flinke til å skrive litt om, selvom det ikke kommer veldig tydelig frem. Ulempen ved å si at Omikron er helt ufarlig, og det bare er å lempe på tiltak og la seg smitte er jo dersom det kommer frem at den ikke er det allikevel, noe vi ikke vet helt sikkert enda.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Simen1 said:

Det hjelper å være vaksinert selv om vaksineeffekten har avtatt. Bedre med litt beskyttelse enn ingenting.

Nettopp, slik typer kan få det til å gå galt. Håper det ikke er alt for mange av de.

Eldre får 3. doser i harde takene nå og det er bra. Da får de god effekt av vaksinene igjen. Dette hjelper til med å holde smitten og belastningen på sykehusene i sjakk.

Hvis folk dropper vaksiner nå under den verste bølgen så ligger vi i hvert fall dårlig an. Håper det ikke finnes så mange slike heller.

Heilt klart, vaksine hjelper og den gir redusert smitte, men ikkje nok redusert smitte til frislepp. Kan man så hjelpe på med munnbind og avstand ved behov har vi ein mulighet til å holde pandemien litt på avstand, dvs komme greit fra det med minst mulig død og seinskader. 

3. dose blir viktig, og di kan godt gje til alle som vil ha. Håper di forsetter med 1. og 2. dose til etternølere og. Så lenge flest mulig ser fordelen med å ta vaksinen er det håp. Og di som ikkje vil ha vaksine bør være ekstra forsiktige. Forsatt fare for at omikron kan bli ein værre opplevelse enn delta. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Vi er i pandemiens verste periode, fordi vi aldri før har hatt så mange daglige smittede og så mange innlagt på sykehus og respirator med coronasmitte, uavhengig av hvilken versjon det er.  Media har heller ikke sagt at dette er pga Omikron, det kan lett sees ved å åpne en hvilken som helst nyhetsside og sammenligne "vanlige" daglige smittetall og omikron smittetall. 

Media er redd for omikron fordi den ser ut til å være helt ekstrem smittsom, og med det vi vet tidligere om corona, så er jo det skremmende. Heldigvis, så virker det som denne ikke er like farlig, noe jeg også synes media har vært flinke til å skrive litt om, selvom det ikke kommer veldig tydelig frem. Ulempen ved å si at Omikron er helt ufarlig, og det bare er å lempe på tiltak og la seg smitte er jo dersom det kommer frem at den ikke er det allikevel, noe vi ikke vet helt sikkert enda.

Nei, det er ikke ille at det mange smittede; les: folk som har testet positivt på PCR-tesgter. Antall positive PCR-tester er 100% irrelevant da det er innlagte og døde og utelukkende innlagte og døde som er relevant. Jeg sluttet å lese smittetall, eller positive PCR-tester om du vil fpr lenge siden; jeg ser forbi dem og ser på antallet innlagte. Så jeg aner ikke en gang hvor mange som er smittet i Norge en gang, jeg bryr meg ikke og jeg betrakter det som hverken viktig eller interessant. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det var 50 eller 50 000 daglige positive PCR-tester; ade ressursene vi sløser bort på dette massetesstings-sirkuset kunne blitt brukt på å frigjøre mer nødvendig kapasistet i helsevesenet. Det verste med testingen er at det brukes som unnskyldning til å innføre unntakstilstand i samfunnet. Når man massetester kreti og pleti av alt som kan krype og gå under en lav sko så får man selvsagt skyhøye tall; men det blir som å si at den siste perioden av Hong Kong-syken hadde vært den verste om man hadde drevet et like ekstremt smittesporingsprogram den gangen som man gjør nå.

Jeg er meget sikker på at dalgie oppdateringer som i klartekst mer og mer og enda tydeligere for hver dag som går forklarer hvor mye mildere omicron er er riktig. Det må vel et mirakel til om det skulle vise seg å ikke være det, la oss si at det er et "latent" virus som man blir frisk av men som så skulle blusse opp i samme kropp igjen månder eller år senere ved at det "gjemmmer" seg et sted det ikke kan påvises ved test, men det blir bare spekulasjoner. Jeg forholder meg til fakta, ikke spekulative modeller og unødvendig og ressurs- og skattesløsende opplegg som massetesting som skaper et falskt bilde av hvor ille dette er; at det er noen tusen med såre halser og trøtthet er ingen katstrofe for samfunnet.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke ille at det mange smittede; les: folk som har testet positivt på PCR-tesgter. Antall positive PCR-tester er 100% irrelevant da det er innlagte og døde og utelukkende innlagte og døde som er relevant. Når man massetester kreti og pleti av alt som kan krype og gå under en lav sko så får man selvsagt skyhøye tall; men det blir som å si at den siste perioden av Hong Kong-syken hadde vært den verste om man hadde drevet et like ekstremt smittesporingsprogram den gangen som man gjør nå.

Jeg er meget sikker på at dalgie oppdateringer som i klartekst mer og mer og enda tydeligere for hver dag som går forklarer hvor mye mildere omicron er er riktig. Det må vel et mirakel til om det skulle vise seg å ikke være det, la oss si at det er et "latent" virus som man blir frisk av men som så skulle blusse opp i samme kropp igjen månder eller år senere ved at det "gjemmmer" seg et sted det ikke kan påvises ved test, men det blir bare spekulasjoner. Jeg forholder meg til fakta, ikke spekulative modeller og unødvendig og ressurs- og skattesløsende opplegg som massetesting som skaper et falskt bilde av hvor ille dette er; at det er noen tusen med såre halser og trøtthet er ingen katstrofe for samfunnet.

Og innlagte er høyere enn noensinne og døde øker også ganske kraftig.  Jeg synes også det er merkelig å si at høye smittetall ikke har noe å si, når man faktisk må bli smittet for å bli syk og havne på sykehus.  Husk at vi også er vaksinert, store deler av oss, men allikevel så øker altså antall døde og innlagte, selvom man skulle se bort ifra smittetall. 

Igjen, det er en del som kan tyde på at omikron er mildere, jeg er helt enig med deg i det, utifra noen artikler som er blitt publisert, men det er langt derfra til å bastant bestemme at det faktisk er det, og det bare er å slippe løs. 

Så er jeg også enig med deg at medietrykket er veldig stort, og har vært det i lang tid på hvor farlig virusene er, noe man ikke ser like mye av i utenlandske medier

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...