Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (23 minutter siden):

Har merket at folk har blitt helt paranoide den siste uken. Dette er verre enn mars 2020. Munnbind over alt og ingen tør være nær noen som helst. Vet ikke om folk har blitt totalt germofobe og livredde på grunn av konstant mas i media, eller om de bare frykter karantene i jula. Får håpe det siste, ellers får vi en nasjon av ekstrem-introverte.

Håper vi får tilbake normalen etter nyttår, for dette enorme sosiale eksperimentet aner vi ikke konsekvensene av, selv om vi begynner å se konturene.

Munnbind og avstand er jo heilt riktig i desse tider. Kanskje frykt for julekarantene får fleire til å følgje reglane som faktisk finnes. Kjedelig å planlegge julefeiring, men får den spolert av to veker karantene fordi du vart smitta på bussen. Er det ikkje veldig naturleg at folk er meir forsiktig no? I mars 2020 var det like mykje uvissheit som frykt, mens i dag er det mest frykt for karantenejul.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg har selv og tatt noen grep nå rett før jul, spesielt etter nærkontakt og karantene scaren min nylig, slik jeg skal få feire jul hjemme med familien å ikke sitte alene i min lille leilighet på julaften, tenker dette er helt naturlig tankemønster nå :)

Har selv vert borte fra familien, men var i jobb. 2 år på rad. Så hva er ponget. Var alene da.?

Trist, men du kan klare deg alene.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 0b7e3...581 said:

Sist jeg leste, så er problemet med Sputnik at EMA ikke har fått all nødvendig data. 

Novovax er en annen type vaksine, det er snakk om en protein-subenhetvaksine. Jeg har ikke lest meg helt opp på den, men den er mer tradisjonell i oppbyggningen enn både mRNA- og vektorvaksinene. En lignende vaksine blir blant annet brukt for hepatitt-B. 

Den er ikke mer effektiv enn mRNA-vaksinene, men er mer effektiv enn vektorvaksinene. Den gir samtidig mindre bivirkninger, og vil være ett godt verktøy å ha for de som er mer skeptiske til mRNA og "genterapi" (🙄). Jeg tar den gladelig om jeg får tilbud, selv om jeg er dobbeltvaksinert med Pfizer. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Selv jeg skal sterkt vurdere denne. Jeg er ikke imot vaksinering generellt, men jeg er skeptisk til mRNA-teknologien. Rent praktisk hopper vel denne vaksinen over steget hvor din egen kropp må produsere spike-proteinet. Dette liker jeg, og  jeg tror dette reduserer risikoen for "adverse events" betydelig. Tror også risikoen for langsiktige effekter er mindre (bare min oppfatning så klart!)

Aller helst ville jeg hatt en deaktivert virus-vaksine som Sinovac/Sinpharm vaksinene - selv om de "på papiret" har dårligere effektivitet har man jo sett de siste månedene hvor bra den "teoretiske" effekten av mRNA vaksinene står seg i møte med virkeligheten og ikke minst varianter :D

PS: Du trenger ikke sette "genterapi" i gåseøyne, du kan bare se på wikipediartikkelen og det første illustrasjonsbildet, der har du nesten AstraZeneca-modellen :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Gene_therapy

"Gene therapy is a medical field which focuses on the genetic modification of cells to produce a therapeutic effect"

Sjekkliste: modifisere en celle? Check. Produsere terapautisk effekt (protein)? Check.

image.png.b5858b51a7b4c79cecf613a8b3ce9226.png

Nå er det riktignok mRNA adenovirus-vektoren setter inn, men prinsippet er det samme: man "kaprer" en av kroppens celler for å produsere et PROTEIN for terapautisk effekt. Det er genterapi det!

Nå er riktignok definisjonen i fri flyt om dagen, og man ser såkalte "fact checkers" prøve å si at genterapi ikke er genterapi, og mange myndigheter ønsker å endre definisjonene rent juridisk. Hvorfor tror du man endret bioteknologiloven i Juli 2020? :) Det var akkurat for å få disse vaksinene untatt definisjonen av eksperimentell genterapi. Dette arbeidet startet regjeringen på i 2019.

Her er en "faktasjekk" hvor eksperten som uttaler seg allikevel sier at mRNA vaksinene kan kalles "genetic-based therapy". Dette er bare obfuskering, da "genetic-based therapy" ikke er et begrep som en gang har en wikipedia-side. Hvor man har det  fra at genterapi liksom må endre genene dine permanent for å kvalifisere, står ikke i "gjengse" definisjoner av gentarapi. At man kaller det en "vaksine" endrer ikke den underliggende teknologien som handler om å modifisere en celle (trenger ikke være en permanent endring) til å produsere en terapautisk effekt.

https://www.reuters.com/article/factcheck-covid-mrna-gene-idUSL1N2PH16N

“As mRNA is genetic material, mRNA vaccines can be looked at as a genetic-based therapy, but they are classified as vaccines and are not designed to alter your genes,” said Dr Adam Taylor, a virologist and research fellow at the Menzies Health Institute, Queensland, Griffith University.

Endret av Per H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (4 timer siden):

Du har vel noen gode forslag til tiltak her også? Armbånd i ulike farger for uvaksinerte, polakkene og litauere kanskje?

Dokumentert testing før avreise, testing ved ankomst, innreisekarantene i regi av arbeidsgiver, teste seg ut av karantene etter 7 dager, alternativt fortsette karantene til dag 10.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Per H said:

Sjekkliste: Genetisk modifisere en celle? Check. False. Produsere terapautisk effekt (protein)? Check.

Det er forskjell på å genetisk modifisere en celle og bare modifisere en celle. Ganske stor egentlig. Kan være verdt å lære seg hva forskjellen er og hvorfor den er viktig

Men herregud så kjekt det hadde vært hvis genterapi hadde vært så enkelt som å bruke mRNA som genterapi. Vi kunne kurert/behandlet noen ganske fæle sykdommer da for ganske mye lavere kostnad (hvis de hele tatt kan kureres/behandles idag uten genterapi).

Det hadde jo vært nobelprisen of the century.

 

Nei, mRNA vaksine er ikke genterapi. Å påstå det viser bare hvor lite kunnskap og forståelse en har om faget.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Ja, det er ibland vansklig att svara dig når du skriver en massa irrelevant och en massa felaktigheter. 

Vaksinen verkar uppenbart mot att bli innlagt. Det er bara att jämföra innlagte med smittetal. 

Vet ikke vilka uregistrerade fra utlandet du snakker om. Antagligen noe du har missförstått. 

Totalbildet är att antal ovaksinerade är överrepresenterade bland de innlagte. Denna överrepresentation är störst bland yngre som man enkelt kan se på statistiken. Enligt senaste rapporten var det

för ovaksinerade 80 st under 39 år och 160 st under 53 år som var innlagte och för vaksinerade var det det 93 st under 59 år och 186 under 72 år som var innlagte.

Sen ser man också att folk fra for eksempel Polen er överrepresnterade bland  innlagte samtidigt som de har en lav vaksinationsgrad.  

Det var ingenting irrelevant der. Du må bare se på et større bilde enn uvaksinerte/vaksinert da det ikke forteller hele sannheten. Det står også ettertrykkelig i den Aftenposten artikkelen at tallene på vaksinerte/uvaksinerte fra utlandet har høy usikkerhet og det er trolig flere vaksinerte enn det FHI har med. Allerede her må man tenke igjennom om en kan stole på tallene i svart malings grafene. Se også at andelen Nordmenn var stabil og der hadde vi tall vi kunne stole på. 

Igjen, se over. Kan man ikke stole på tallene så kan man heller ikke være bastant. Smitten eskalerer også blant vaksinerte og med den bratte økningen vi hadde i innlagte vaksinerte så hadde det vært mot nedstengning uansett. Spesielt nå som vi vet at tallene vaksinerte er enda høyere ref feil registrering av uvaksinerte.

igjen så står det tydelig i artikkelen at disse tallene kan vi ikke stole på. Samtidig kan du ikke la være å se på at den store andelen av øst europeiske arbeidere i Norge ikke reiser hit for å sitte sammen med Nordmenn på hjemmekontor. De har arbeid på f.eks byggeplasser med langt større grad av kontakt, ingen ventilasjon osv osv. Dette er bare en av mange ting du galant unnlater å ta med. Så dette er ikke svart/hvit og kun basert på to faktorer. At man ser flere under 70 og har lavere snitt blant innlagte uvaksinerte skyldes blant annet at man knapt har uvaksinerte over 70 og når de først er det så er de så og si isolert i forhold til folk i alt fra skole til arbeidsliv. 
 

Tallene for vaksinerte vil alltid være bedre så lenge vaksinen har en effekt og det har den, men sannheten er et sted i mellom svart malings grafene du gjentar i det kjedsommelige (som begynner å slå sprekker) og at de ikke har noen effekt. Den har bedre effekt på delta selv om den også avtar veldig for de som er vaksinert for lenge siden, men enda mindre effekt på omikron. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Dokumentert testing før avreise, testing ved ankomst, innreisekarantene i regi av arbeidsgiver, teste seg ut av karantene etter 7 dager, alternativt fortsette karantene til dag 10.

Sto det noen steder at det var snakk om import snitte? Jeg tolket dette som ikke norsk fødte som bodde/jobbet i landet, men det kan være jeg tar feil.

Det hadde vært spennende å hatt tall på hvilken jobber disse hadde også. Det er ikke meningen å være generaliserende, men for å gjerne se om dette er f.eks anleggs arbeidere som jobber på byggeplasser uten ventilasjon eller andre jobber der man har hyppig kontakt i ikke ideelle miljø. Dette med ventilasjon er jo en kjent sak som du også har nevnt som et godt tiltak mot smitte tidligere i tråden. Jeg har sittet på hjemmekontor siden september så sjangsen for at jeg blir smittet er trolig langt lavere enn dersom man hver dag har svært mange nærkontakter i dårlig miljø.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok ... så nu er alltså teorien att det er så många ovaksinerade inlagda eftersom det er många utlänningar och de er helt enkelt vaksinerade. Når man er usikker på tal ska man självklart tolka talen så det passer dig själv? Er det så du tänker? 

Stod i noen artikel att polaker er överrepresenterade nu men var det ikke tidigare. Lurer på vad det kan bero på? 

Hur förklarar du att det er många fler unga ovaksinerade som er innlagte än unga vaksinerade i din förståelsen av datan?

Och allt detta för att bevisa att frivilligt ovaksinerade ikke hamnar oftare på sjukhus än vaksinerade? För det är väl det du försöker visa?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581 skrev (3 timer siden):

Sist jeg leste, så er problemet med Sputnik at EMA ikke har fått all nødvendig data. 

Novovax er en annen type vaksine, det er snakk om en protein-subenhetvaksine. Jeg har ikke lest meg helt opp på den, men den er mer tradisjonell i oppbyggningen enn både mRNA- og vektorvaksinene. En lignende vaksine blir blant annet brukt for hepatitt-B. 

Den er ikke mer effektiv enn mRNA-vaksinene, men er mer effektiv enn vektorvaksinene. Den gir samtidig mindre bivirkninger, og vil være ett godt verktøy å ha for de som er mer skeptiske til mRNA og "genterapi" (🙄). Jeg tar den gladelig om jeg får tilbud, selv om jeg er dobbeltvaksinert med Pfizer. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Jeg tror ikke det er så mange uvaksinerte som kun avventer på grunn av at de ikke skjønner forskjell på DNA, RNA og mRNA. Jeg tror mer at dette irriterer de mest ihugga antivaxerne, for nå skyves de fra skanse til skanse av stadig færre av de håpløse argumentene sine. Når de går helt tom så eksploderer de vel av raseri.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Lurer på hvis denna diskussion handlar om att antivaksare  friviligt uvaksinerade helt enkelt tycker att de har ett så fantastiskt immunsystem så att de faktist tror att de aldrig kan få problem med corona viruset? Har sätt liknande argument fra rätt många sista tiden och det det handlar om är ju att de ovaksinerade ikke alls kan vara överrepresenterade i statistiken. Hvis statistiken visar det så er del fel! 

Merkligt med tanke på att sambanden mellan smittede och innlagte er mycket mindre nu än tidigare för alla. Men jag antar att frivilligt uvaksinerade av alla åldrar er så sikra på sig själva att det sambandet ikke gäller för dem eller deras grupp. 

Tycker också att vi har så mycket information om de innlagte att det er uppenbart vad som gör forskjellen. Ålder, underliggande sjukdommar och överrepresentation av grupper med få vaksinerade.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (10 minutter siden):

Sto det noen steder at det var snakk om import snitte? Jeg tolket dette som ikke norsk fødte som bodde/jobbet i landet, men det kan være jeg tar feil.

Det hadde vært spennende å hatt tall på hvilken jobber disse hadde også. Det er ikke meningen å være generaliserende, men for å gjerne se om dette er f.eks anleggs arbeidere som jobber på byggeplasser uten ventilasjon eller andre jobber der man har hyppig kontakt i ikke ideelle miljø. Dette med ventilasjon er jo en kjent sak som du også har nevnt som et godt tiltak mot smitte tidligere i tråden. Jeg har sittet på hjemmekontor siden september så sjangsen for at jeg blir smittet er trolig langt lavere enn dersom man hver dag har svært mange nærkontakter i dårlig miljø.  

En stor andel av de er arbeidsinnvandrere som reiser til og fra hjemlandet sitt, eller i familie med arbeidsinnvandrere. De holder seg ofte sammen i samme miljø og mange er uvaksinerte, som i følge tall øker sannsynligheten for å bli smittet og å smitte videre. Disse er altså en "lomme" med lav vaksinasjonsgrad (40% for polakker og 43% for litauere) der smitte kan få store utbrudd. Jeg tenkte bare på importsmitte, men du har helt rett. Det bør nok være et større informasjonsarbeid rundt vaksinene for å få opp vaksinasjonsgraden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å være sent ute med å kjøpe selvtester til julaften er ikke lurt. Nå er det bare enkeltpakker igjen, der jeg bor i hvert fall. På Boots apotek har de igjen pakker med 5 stk. Utsolgt på Apotek1 og Vitusapoteket, og Boots apotek kunne dermed legge på prisen med 100 kr.

https://www.boots.no/produkter/clinitest-selvtest-koronavirus-sars-cov-2-5stk-933904

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (21 minutter siden):

Lurer på hvis denna diskussion handlar om att antivaksare  friviligt uvaksinerade helt enkelt tycker att de har ett så fantastiskt immunsystem så att de faktist tror att de aldrig kan få problem med corona viruset? Har sätt liknande argument fra rätt många sista tiden och det det handlar om är ju att de ovaksinerade ikke alls kan vara överrepresenterade i statistiken. Hvis statistiken visar det så er del fel! 

Norsk statistikk fra uke 49 viser i hvert fall ikke det. Her ble det 389 nye smittede per 100k fullvaksinerte. Tilsvarende tall for uvaksinerte er 1125 per 100k. Altså 2,9 ganger høyere risiko for å bli smittet når man er uvaksinert. Dette er basert på tall fra over 4 millioner innbyggere og nesten 20 000 smittede.

726601785_Screenshot2021-12-17at00-14-48SituasjonsrapportCOVID-19-ukerapport-uke-49-0612---121221pdf.png.c777110e5121655e160b2a0d26ff7222.png

Jeg så noen tall fra UK for 5-15 sider siden basert på veldig mange færre personer og der var resultatene veldig sprikende. Men noen har allerede tolket disse svært usikre tallene som bevis for at fullvaksinerte oftere blir smittet enn uvaksinerte. Videre så er det noen som trekker ennå rasker konklusjoner fra et julebord på Aker brygge der det totale antall mennesker bare var ca 140.

Vi kan godt vente på sikrere tall, men er man utålmodig så er det eneste logiske å bruke de sikreste tallene man har. Altså statistikken med over 4 millioner personer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, fredrik2 said:

Lurer på hvis denna diskussion handlar om att antivaksare  friviligt uvaksinerade helt enkelt tycker att de har ett så fantastiskt immunsystem så att de faktist tror att de aldrig kan få problem med corona viruset? Har sätt liknande argument fra rätt många sista tiden och det det handlar om är ju att de ovaksinerade ikke alls kan vara överrepresenterade i statistiken. Hvis statistiken visar det så er del fel! 

Merkligt med tanke på att sambanden mellan smittede och innlagte er mycket mindre nu än tidigare för alla. Men jag antar att frivilligt uvaksinerade av alla åldrar er så sikra på sig själva att det sambandet ikke gäller för dem eller deras grupp. 

Tycker också att vi har så mycket information om de innlagte att det er uppenbart vad som gör forskjellen. Ålder, underliggande sjukdommar och överrepresentation av grupper med få vaksinerade.

Den rå, ujusterte statistikken viser det den viser.

Problemet er jo at dette er ikke beslutningsrelevant informasjon for en ung, "frivillig uvaksinert". Hvis det viser seg at de uvaksinerte er - å jeg vet ikke, 54% innvandrere for eksempel (lenke under til Aftenposten) som sliter med helt andre helseutfordringer her i Nord (80%+ har D-vitaminmangel....) - vil det betydelig endre risikobildet for meg, som en "etnisk norsk" nordmann. Hvis en betydelig andel av de som ikke er innvandrere har andre underliggende helseutfordringer (diabetes, fedme, immunsuprimering) senker dette relevansen ytterligere for meg, da jeg er ung og frisk. Samme med eldre (50+).

Grunnen til at man bryter ned store "samlekategorier" i mindre grupper er jo for å unngå misvisende konklusjoner på aggregerte nivåer i statistikken, f.eks Simpsons paradoks. Jeg tenker at FHI har disse dataene "stratifisert" på aldersgruppe, etnisitet osv. , så hvorfor kan de ikke bare publisere de?

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/ALQpO3/naa-oeker-kritikken-mot-de-uvaksinerte-men-hvem-er-de-egentlig

https://en.wikipedia.org/wiki/Simpson's_paradox

Endret av Per H
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

En stor andel av de er arbeidsinnvandrere som reiser til og fra hjemlandet sitt, eller i familie med arbeidsinnvandrere. De holder seg ofte sammen i samme miljø og mange er uvaksinerte, som i følge tall øker sannsynligheten for å bli smittet og å smitte videre. Disse er altså en "lomme" med lav vaksinasjonsgrad (40% for polakker og 43% for litauere) der smitte kan få store utbrudd. Jeg tenkte bare på importsmitte, men du har helt rett. Det bør nok være et større informasjonsarbeid rundt vaksinene for å få opp vaksinasjonsgraden.

Det er nok et sammensatt problem ja. Boforholdene er også type brakker eller leiligheter hvor mange bor på liten plass, deler sanitær muligheter og kjøkken osv. Informasjon er det ikke mangel på tror jeg. Nå blir man omtrent satt i gapestokk på torget om man ikke tar den "frivillige" vaksinen. 

fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Lurer på hvis denna diskussion handlar om att antivaksare  friviligt uvaksinerade helt enkelt tycker att de har ett så fantastiskt immunsystem så att de faktist tror att de aldrig kan få problem med corona viruset? Har sätt liknande argument fra rätt många sista tiden och det det handlar om är ju att de ovaksinerade ikke alls kan vara överrepresenterade i statistiken. Hvis statistiken visar det så er del fel! 

Merkligt med tanke på att sambanden mellan smittede och innlagte er mycket mindre nu än tidigare för alla. Men jag antar att frivilligt uvaksinerade av alla åldrar er så sikra på sig själva att det sambandet ikke gäller för dem eller deras grupp. 

Tycker också att vi har så mycket information om de innlagte att det er uppenbart vad som gör forskjellen. Ålder, underliggande sjukdommar och överrepresentation av grupper med få vaksinerade.

Det tror jeg ikke, men de vurderer nok at risikoen for alvorlig forløp er svært lav siden en stor del av de er yngre. De har også all statistikk på sin side når vi ser på at snitt alderen for død av covid er over 80 år i Norge. Det er helt sikkert en andel anti-vaksere, men av de få jeg vet om som ikke har takket ja så vurderer de rett og slett risikoen til at de velger å stå over enn så lenge å heller ta den senere når vi får mer kunnskap på bordet om både langtids virkninger og bi virkninger generelt. En ganske rasjonell vurdering egentlig selv om vaksinene enn så lenge ser ut til gi svært lite bivirkinger. Nå er de få jeg vet om et lite utvalg å basere noe på, men jeg kjenner rett og slett ingen anti-vaksere ^^ Hun ene i familien som ikke har tatt den har også tatt influensa vaksine før sesongen så det er på ingen måte en generell vaksine motstand der. 

Det er vel heller det at den er på et feilspor ved å fokusere på en svært lav andel uvaksinerte. Spesielt når de er i aldersgruppen som har svært lav risiko for alvorlig forløp. I aldersgruppen 75-84 år så er vaksinerings prosenten 99% og de fleste har nærmest ingen nærkontakter. De reiser neppe på pub eller på arbeid. Tror du det er stor sjangse for at vi ser oppblomstring i denne kategorien uvaksinerte? Den ene prosenten? Så kan vi ta aldersgruppen 65-74 år som har 3% uvaksinerte og de er nermest i like lite kontakt med folk som forrige gruppe. Hvor stor er sjangsen da for at en har en høy andel innlagte blant de 3%? Så synker vaksineringsgraden og i aldersgruppen 25-39 år så er 13% ikke vaksinerte. I denne aldersgruppen så er det ungdommer som reiser fra pub til pub, det er barnefamilier med 2-3 unger som er i skole/bhg med svært mange nærkontakter osv. Tror du sjangsen for at innalgte kommer fra denne gruppen er større enn i fra den 1-3% gruppen nevnt tidligere? Det er grunnen til at man ser høyere tall blant uvaksinerte i lavere alder. Ikke fordi risikoen er høyere her for alvorlig forløp, men det er rett og slett flere og et større andel folk i omgang med flere og som da vil bli smittet. Blir man smittet så er det risiko for alvorlig forløp uansett selv om risken er lav. Man kan vaksinere seg for å minske risikoen, men i 25-39 års aldersgruppen så er det også svært liten sjangse for å bli alvorlig syk å noen velger å ta den risikoen. 

Skal jeg ta andre veien også? Hvorfor vi ser større andel innalgte eldre vaksinerte og har høyere snitt her? Der har vi flere vaksinerte og det er de som har størst sjangse for alvorlig forløp i utgangspunktet.. Det skal også mindre til for eldre med underliggende sykdommer, svakere immunforsvar osv. 

Tallene er hentet herfra: https://www.aftenposten.no/norge/i/P9Adkz/siste-tall-og-fakta-om-koronaviruset

Det har fått altfor mye fokus og oppmerksomhet uten at man ser på det faktiske problemet. Du ser ikke at ved å snevert se over en liten periode hvor vi snakker om 100stk i uka av over 400k at man ikke har særlig gode tall å ta bastante situasjoner ut i fra? Spesielt når en stor del av disse 100 også inneholder usikre tall? Det er totalt urealistisk å få 100% vaksinerings grad og dette evige maset oppnår svært lite når fokuset burde vært andre steder. 

Ser vi på to kjente omikron utbrudd nå hvor smitten florerte å raskt spredde seg langt utover kommune grenser så var det vel fullvaksinerte som reiste verden rundt og dro med seg smitte tilbake og smittet svært mange på kort tid. Lite alvorlig forløp? Smitten går i lav aldersgruppe hvor risiko for alvorlig forløp er lav. Såklart enda lavere med vaksine, men det utslagsgivenede er mest trolig alder all den tid det er bekreftet at vaksinene ikke har god beskyttelse mot omikron. Hadde vi sett lignende utbrudd på sykehjem så kunne det bildet endret seg drastisk. Jeg kunne vel som fullvaksinert uten utenlandsreise/mye nærkontakter reist med god samvittighet på julebord, men jeg takket for min del nei da en vet det er sesong for smitte og jeg gadd ikke noe karantene igjen i disse tider for et jobb-julebord.. Kanskje flere kunne tenkt seg om to ganger. Spessielt når man reiser verden rundt.. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Per H said:

Problemet er jo at dette er ikke beslutningsrelevant informasjon for en ung, "frivillig uvaksinert". Hvis det viser seg at de uvaksinerte er - å jeg vet ikke, 54% innvandrere for eksempel (lenke under til Aftenposten) som sliter med helt andre helseutfordringer her i Nord (80%+ har D-vitaminmangel....) - vil det betydelig endre risikobildet for meg, som en "etnisk norsk" nordmann.

Du kan väl åtminstone huske det du själv skrivit? Många av de uvaksinerade invandrarna er fra Polen och Litauen. De har knappast mer de vitaminmangel en etnisk norska.

 

5 minutes ago, Per H said:

Hvis en betydelig andel av de som ikke er innvandrere har andre underliggende helseutfordringer (diabetes, fedme, immunsuprimering) senker dette relevansen ytterligere for meg, da jeg er ung og frisk. Samme med eldre (50+).

Men nu er det ändå så att det relativt sätt er rätt många ovaksinerade som er innlagte. Som gruppe er det alltså ett problem och alla innlagte hade antagligen ikke rätt angående sin egen risiko.

 

5 minutes ago, Per H said:

Grunnen til at man bryter ned store "samlekategorier" i mindre grupper er jo for å unngå misvisende konklusjoner på aggregerte nivåer i statistikken, f.eks Simpsons paradoks. Jeg tenker at FHI har disse dataene "stratifisert" påer aldersgruppe, etnisitet osv. , så hvorfor kan de ikke bare publisere de?

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/ALQpO3/naa-oeker-kritikken-mot-de-uvaksinerte-men-hvem-er-de-egentlig

https://en.wikipedia.org/wiki/Simpson's_paradox

Tycker som jag skrivit att de har gett ut en hel del information. Självklart kunde de ha gjort mer men tvivlar på att det skulle gjort en forskjell. Dere gör ju allt för att missförstå datan.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, torbjornen said:

Då må ein nok få massesmitte av omikron fyrst. (Evt. må delta utryddast av nedstengingstiltak). Så langt er det så (relativt) få som har hatt korona at dei to variantane vil leve side om side.

Ah den har jeg ikke tenkt på. At man kan få ned Delta for så å få bølgen Omikron innover oss. Er jo en mulighet det ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...