Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

toreae skrev (1 time siden):

Har jeg eksludert alle andre, og bare snakker om folk på 80år? Hva med ulykker med bil, brann, arbeidsplasser og ellers? Er helskjenesten overbelastet, og skal ta i mot en til, og så en til..

Du klarer jo ikke svare på noe som helst. Du bare legger på noe mer som er irrelevant i forhold til hva jeg spør om..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (5 minutter siden):

Og hva er da løsningen? Den permanente smittevernstaten? For å berge hovedsaklig folk i aller siste livsfase?


Jeg vet ikke hva løsningen er.

Det er dog en del som har dødd, som absolutt ikke var i noen siste livsfase, og mange har vært alvorlige syke, med langtidssymptomer.

Man skulle tro at denne argumentasjon som man så i starten av pandemien, hvor det liksom bare var 80+ som ble syke og døde, ikke var så aktuell lengre, når man vet at det ikke stemmer.

Og igjen, det er ingen umulighet at mye smitte kan føre til at man får en variant som angriper yngre hardere, å skulle man få en slik variant som sprer seg slik vi ser med Omikron, så blir man ikke umiddelbart kvitt den igjen, det blir litt som å få tannkremen tilbake i tuben.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
basillen skrev (2 minutter siden):
toreae skrev (4 minutter siden):

Kanskje, men tråden om koronaviruset i Norge. Dette er ikke tråden om hvorvidt jeg har/burde/skulle gå med skilt for å senke fartsgrensene på veiene. Få deg et perspektiv! 

Okei. Så du er nå trengt opp i et hjørne og har ikke noen vei ut av argumentasjonsrekken din ettersom logikken brister fullstendig.

Sjakk matt.

Jepp du vant! Men jeg er glad du ikke styrer landet. Da hadde det ikke vært en ledig sykeseng å oppdrive. For et jævlig perspektiv. Da hadde jeg stått med skilt for å protestere på fartsgrensene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (7 minutter siden):

Og hva er da løsningen? Den permanente smittevernstaten? For å berge hovedsaklig folk i aller siste livsfase?

"Russisk snue" som herjet mellom 1889 og 1895 var muligens en coronapandemi selv om den ble antatt å være en influensa. Muligens var det fordi det var en coronapandemi at den varte i hele 6 år. Men den tok jo slutt den også, uten vaksiner.

https://no.wikipedia.org/wiki/Russisk_snue

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva løsningen er.

Og man skal aldri ta sjansen på å slippe det løs om man ikke løser det med en god nok vaksine som vaksinerer mange nok på kort tid? Så da vil det altså være en sjanse for at vi får den permanente smittevernstaten, dvs. slutten på det liberale demokrati som har kjennetegnet Vesten de siste 75 årene.

IFR for dette har sannsynligvis aldri vært over 1 %. Med vaksiner i kroppen er den nå sannsynligvis klart lavere, selv mot omikron. Til slutt må man da bare ta sjansen på frislipp. Og da kan man like godt gjøre det så snart som mulig slik at vi slipper år etter år med en uberkjip tilværelse hver eneste vinter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, 0laf said:


Her regner man på IFR, noe som er vanskelig midt i en pandemi uansett hvordan man regner, og man gjør det under litt feil premisser.

Man tar gamle kjente tall for influensa, og sammenligner med løselige antakelser fra juni-juli i år, når smittetallene var lave, nesten alle eldre var nyvaksinert, og vi ikke hadde noen omikron-variant, og man nettopp hadde kommet ut av de strengeste tiltakene siden krigen.

Så får man altså slike overskrifter, hvor influensa plutselig har blitt farligere enn COVID, uten at det nødvendigvis er korrekt.
 

For noe obfuskerende vås. Dette er FHI sin beregning, og hver gang forutenom helt i starten har de har beregnet IFR til ~0.1% ved gjentatte anledninger. (ja er klar over at artikkelen sier 0.05% men her er marginene små og influensa sier man ofte har en IFR på rundt 0.1%). I UK er det gjort lignende forespørsler til myndighetene, og IFR ~0.1% der også gitt! rart det der.

Alle vet at "nevner" i IFR beregningen må estimeres, hva så. Det betyr ikke at tallet er verdiløst, og det er mye mer interessant enn CFR for en reell risikovurdering for enkeltindivider (og samfunn for den del).

Endret av Per H
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Og igjen, det er ingen umulighet at mye smitte kan føre til at man får en variant som angriper yngre hardere, å skulle man få en slik variant som sprer seg slik vi ser med Omikron, så blir man ikke umiddelbart kvitt den igjen,

Så Svartedauen vil komme neste år eller året etterpå.. I realiteten er det det du skriver. Takker så mye for denne dommedagsprofetien. Jeg ønsker det skal være mulig å spille bridge og bingo fram til det skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, 0laf said:

Det er dog en del som har dødd, som absolutt ikke var i noen siste livsfase, og mange har vært alvorlige syke, med langtidssymptomer.

Det har dødd under 100 stykker under 60 år. Under 50 år har det dødd 23(!). Dette er over nesten TO ÅR nå...

Du kan nok banne på at de fleste av disse dødsfallene også har underliggende medisinske tilstander som diabetes, ekstrem fedme, kreft og immunsupprimering osv...

 Tallene under er fra VGs monitor i dag.

 

image.png.4e5bda16935d9c0fa997d1b0890e9649.png

Endret av Per H
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (10 minutter siden):

Og man skal aldri ta sjansen på å slippe det løs ...


For meg må de gjerne slippe det løs, jeg er ikke i noen risikogruppe å klarer å ta vare på meg selv.

Jeg tipper du ville fått deg en overraskelse. De eneste stedene man har forsøkt den strategien var de første landene som ble rammet hardt, særlig Italia, og senere Sverige, men der oppfattet befolkningen etter hvert poenget, selv uten pålagte tiltak.

UK var vel også inne på sporet med å la det spre seg fritt, det ble raskt skrinlagt.

Kunne jo vært et artig prøveprosjekt å se hvor lenge Norges befolkningen holdt ut uten tiltak, og om det ville dempe klagingen om tiltakene?
 

Per H skrev (9 minutter siden):

For noe obfuskerende vås. Dette er FHI sin beregning...


I følge artikkelen er det noen løselige beregninger fra Aavitsland, som selv sier at FHI ikke har noen offisielle beregninger av IFR i det siste?

Kanskje du burde begynne med å lese det du kommenterer?
 

Budeia skrev (8 minutter siden):

Så Svartedauen vil komme neste år ...


Jeg har ikke påstått det. Svartedauen var forøvrig en bakterie, ikke et virus.
Hva som kommer vet ingen, men fri smittespredning medfører en risiko for at ting blir mye verre, selv om det åpenbart sikkert kunne blitt bedre også, hvem vet? (vel, fagfolkene vet troligvis, og at det ville blitt bedre er lite sannsynlig)
 

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Jeg tipper du ville fått deg en overraskelse. De eneste stedene man har forsøkt den strategien var de første landene som ble rammet hardt, særlig Italia, og senere Sverige, men der oppfattet befolkningen etter hvert poenget, selv uten pålagte tiltak.

UK var vel også inne på sporet med å la det spre seg fritt, det ble raskt skrinlagt.

 

Den store forskjellen her er jo at dette ble gjort i de landene du nevner før et eneste sprøytestikk var satt.

Nå har vi fullvaksinert opp mot 90 % av den voksne befolkningen, og mange i aldersgruppen over 65 år har sågar fått tredje dose. 

Endrer ikke dette noe på premissene i det hele tatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (Akkurat nå):

Endrer ikke dette noe på premissene i det hele tatt?


Det beror på i hvilken grad den nye varianter omgår vaksinene, noe vi ikke vet enda?

Hadde det ikke vært for denne omikron-varianten, og forsåvidt også Delta, så hadde man fremdeles hatt vaksiner med 90%+ beskyttelsesgrad, og ingen behov for tiltak.

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

For meg må de gjerne slippe det løs, jeg er ikke i noen risikogruppe å klarer å ta vare på meg selv.

Jeg tipper du ville fått deg en overraskelse. De eneste stedene man har forsøkt den strategien var de første landene som ble rammet hardt, særlig Italia, og senere Sverige, men der oppfattet befolkningen etter hvert poenget, selv uten pålagte tiltak.

UK var vel også inne på sporet med å la det spre seg fritt, det ble raskt skrinlagt.

Kunne jo vært et artig prøveprosjekt å se hvor lenge Norges befolkningen holdt ut uten tiltak, og om det ville dempe klagingen om tiltakene?

I UK har man jo hatt mellom 25 og 50k med daglig smittede helt siden juli, altså snart et halvt år. Og i Sverige har man jo lavere smittetall og færre innlagte i Norge nå, sikkert takket være bedre immunitet. Og den immuniteten i Sverige ble i stor grad bygd opp før vaksinene kom. Vi kan jo også legge til at enda en sesong med lite kontakt i Norge vil bygge opp enda mer immunologisk gjeld som må "tilbakebetales" på et senere tidspunkt. Og med den tankegangen og retorikken som er praktisert det siste året, så kan risikerer vi å måtte stenge ned også neste vinter om vi får en litt sterk variant av vanlig sesonginfluensa. Det tar rett og slett aldri slutt.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, 0laf said:

I følge artikkelen er det noen løselige beregninger fra Aavitsland, som selv sier at FHI ikke har noen offisielle beregninger av IFR i det siste?

Kanskje du burde begynne med å lese det du kommenterer?

Det er vel litt mer enn "løse" beregninger, og dessuten er ikke IFR fryktelig vanskelig: du tar døde og deler på antall ANTATT smittede... Jeg kan gjerne sitere artikkelen:

I november 2020 antok FHI at IFR for Covid-19 lå på 0,12 prosent mellom da og sommeren 2020.

– Vi har ikke gjort noen offisielle estimater av IFR siden da. I mai, juni og juli hadde vi til sammen 23,877 påviste tilfeller hvorav 25 døde, sier FHI-overlege Preben Aavitsland til Nettavisen.

– Hvis vi antar at vi har påvist om lag halvparten av tilfellene - noe vår modellering indikerer - skulle IFR bli omtrent 0,05 prosent.

Synes det høres ganske solid ut, og noe ganske annet enn det obfuskerende våset du kom med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


Det beror på i hvilken grad den nye varianter omgår vaksinene, noe vi ikke vet enda?

Hadde det ikke vært for denne omikron-varianten, og forsåvidt også Delta, så hadde man fremdeles hatt vaksiner med 90%+ beskyttelsesgrad, og ingen behov for tiltak.

Man skal ikke mer enn to uker tilbake i tid før knapt en kjeft hadde hørt om omikron. Og allerede da var det ganske mange tiltak på plass rundt omkring.

Og vaksinene har da vist seg å gi svært god beskyttelse mot alvorlig sykdomsforløp og død hvis man blir smittet av deltavarianten.

Det er derfor ingenting som tyder på at vi ville fått noe i nærheten av den situasjonen land som Sverige, Italia og Storbritannia hadde på tidligere tidspunkt i pandemien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Det beror på i hvilken grad den nye varianter omgår vaksinene, noe vi ikke vet enda?

Hadde det ikke vært for denne omikron-varianten, og forsåvidt også Delta, så hadde man fremdeles hatt vaksiner med 90%+ beskyttelsesgrad, og ingen behov for tiltak.

Starten på denne nye runden med tiltak startet før omicron ble oppdaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...