Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

42 minutes ago, Kazuo said:

Du er klar over at de som dør av covid mest sannsynlig ikke hadde vært på denne planten uansett hvis vi hadde hatt normale sesonger med influensa og covid ikke fantes ? Median alder på rundt 85år burde si sitt.

Vi har litt i overkant av 1000 døde av covid over snart 2 sesonger........Hvor er de unødvendige døde ? Hvor var de unødvendige døde for deg når influensa tok ut alt ifra 400 til 1200 mennesker pr sesong i Norge ? Hvor var "alle skal gi opp friheten sin" da ?

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

Vaksinen beskytter.

Slutt å farge de som er imot tiltak som "mordere" eller folk som ikke bryr seg.

Dette er helt feil. Altså, på verdensbasis så har det dødd langt flere av covid-19 enn det dør i en gjengs influensasesong. På toppen av det hele har mange land hatt strenge tiltak. 

Det betyr at mange av de som har dødd av covid ville klart seg gjennom en influensa. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kazuo skrev (20 minutter siden):

Tiltak rundt vaksinering ?

Ja. Man kan med fordel delegere mer ressurser for å få fortgang i vaksineringen av 65+. Et eksempel er min 93 år gamle bestemor som ennå ikke har fått tilbud om tredje dose. Flere kampanjer for å få etternølere til å vaksinere seg tror jeg også er lurt. For eksempel med tilbud om vaksinering på arbeidsplasser i kommuner med mange arbeidsinnvandrere fra Øst-Europeiske land. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (38 minutter siden):

Ja så har du de av oss som ble helt ødelagt av tiltak som ble kjørt i eks Oslo med stengt trening selv for de som trenger rehab i en tid der man hadde alt ifra 0 til -25 grader så ute trening var utelukket.

Tiltak skapte en stor gruppe som ellers var friske til å bli syke.

Er nok en del info myndighetene sitter på som gjør at tiltak holdes som absolutt siste skanse og godt er det

Kazuo skrev (18 minutter siden):

Trenger ikke være faglært innen immunologi for å forstå at OCD vaske seg på henda, sprite hender, bruke munnbind, ikke gi klemmer, eller ha nær kontakt med andre mennesker skaper et dårlig immunforsvar..Har også noe med den psykiske helsen..

Nå er du jo innom ting jeg vet ufrivillig mye om. Du må gå tilbake helt til de første månedene av pandemien når ingen viste så mye om hva dette var for noe før du var i en situasjon hvor rehabiliterings tjenester og psykiatri tjenester ble stengt ned. 

Selv er jeg for effektive smittevern tiltak akkurat for at disse tjenestene skal kunne fortsette å være operative, selv er jeg midt i ett behandlingsprogram for PTSD, et rehabiliteringsprogram hos fysikalsk og venter og håper på plass hos et rehabiliteringssenter etter en alvorlig trafikkulykke for noe over ett år siden nå. Og med hva anngår psykisk helse så spør jeg deg, hva tror du en pandemi ut av kontroll med overbelastede sykehus i alle retninger, behandlingstilbud som du ikke får og en følelse av utrygghet gjør for den psykiske helsen til folk?

Jeg tenker det er på tide at folk slutter å legge skylden på alt annet enn selve pandemien for de problemene vi har, vi har vært i en pandemi det siste året, og pandemi er noe dritt uansett hvilken tiltak vi har eller ikke har. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er på tide at folk slutter å legge skylden på alt annet enn selve pandemien for de problemene vi har, vi har vært i en pandemi det siste året, og pandemi er noe dritt uansett hvilken tiltak vi har eller ikke har. 

Som en av Norges ledende jurister og kirurg og leder i Norsk Ortopedisk forening hevder i en artikkel i Morgenbladet i går, så er det jo dette iallfall delvis feil. Det er ikke bare pandemien som kan klandres lenger. Og dermed forsvinner politikernes hjemmel iht smittevernloven.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kapasiteten i helsevesenet har vært nedprioritert i mange år, og mange steder drev de på bristepunktet allerede før pandemien. Så kom den på toppen, og de siste sengene ble fylt opp. Det er ikke covid som er problemet. Det er bare en av brikkene i puslespillet som nå holder på å kollapse på grunn av langvarig, uforsvarlig drift og beslutninger.

Eller mener dere kapasitet til et par hundre ekstra innleggelser i et land med over fem millioner innbyggere er for mye å be om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sitat

– Hvis man har en stigende smittetrend, vil en dobling av intensivkapasiteten bare hjelpe i en viss periode. Før eller senere blir man uansett nødt til å håndtere smittesituasjonen. Det er rett og slett ikke mulig å komme seg ut av en situasjon med raskt økende eksponentiell smittevekst bare ved å øke intensivkapasiteten, advarer Espen Nakstad.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/10/26/195797214/nakstad-urolig-etter-smitteokning-kan-bli-aktuelt-med-munnbind-testing-og-avstand

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BjørnenGekko skrev (29 minutter siden):

Dette er helt feil. Altså, på verdensbasis så har det dødd langt flere av covid-19 enn det dør i en gjengs influensasesong. På toppen av det hele har mange land hatt strenge tiltak. 

Det betyr at mange av de som har dødd av covid ville klart seg gjennom en influensa. 

 

Har jeg snakket om noe annet land enn Norge ? Nei..Har jeg nevnt noe om alvorligheten mellom dem , nei..

Faktum er at stor andel av de som har død av covid i Norge hadde død om man fikk et par normale sesonger med influensa som har uteblitt grunnet div.

 

 

Endret av Kazuo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Ja. Man kan med fordel delegere mer ressurser for å få fortgang i vaksineringen av 65+. Et eksempel er min 93 år gamle bestemor som ennå ikke har fått tilbud om tredje dose. Flere kampanjer for å få etternølere til å vaksinere seg tror jeg også er lurt. For eksempel med tilbud om vaksinering på arbeidsplasser i kommuner med mange arbeidsinnvandrere fra Øst-Europeiske land. 

Gode forslag det.

Spesielt synes jeg de burde gjøre det enklere for eldre vaksinere seg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

For meg spiller det ingen rolle hvilken sykdom eller situasjon som er skyld i helseforetakene ikke klarer å gi skikkelig behandling, syns @Snikpellik sa det fint i innlegget sitt for et par sider siden "Jeg driter i om det er pandemi, krig, utbrudd av norovirus, latterkrampe-epidemi, tekniske problemer eller terrorangrep" og stiller meg bak dette. 

Hva med at ferdigbehandlede pasienter opptar plasser pga de blir liggende på sykehuset fordi det er fullt på eldrehjemmet de skal til? Dette er også et politiker-ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (22 minutter siden):

Som en av Norges ledende jurister og kirurg og leder i Norsk Ortopedisk forening hevder i en artikkel i Morgenbladet i går, så er det jo dette iallfall delvis feil. Det er ikke bare pandemien som kan klandres lenger. Og dermed forsvinner politikernes hjemmel iht smittevernloven.

 

Fibonacci skrev (15 minutter siden):

Kapasiteten i helsevesenet har vært nedprioritert i mange år, og mange steder drev de på bristepunktet allerede før pandemien. Så kom den på toppen, og de siste sengene ble fylt opp. Det er ikke covid som er problemet. Det er bare en av brikkene i puslespillet som nå holder på å kollapse på grunn av langvarig, uforsvarlig drift og beslutninger.

Eller mener dere kapasitet til et par hundre ekstra innleggelser i et land med over fem millioner innbyggere er for mye å be om?

Nettopp dette..

Vi får nå tiltak grunnet inkompetanse hos politikere og et alt for byråkratisk samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (13 timer siden):

WHO: Vaksine beskytter bare delvis mot smitte

Koronavaksine beskytter ikke fullt ut mot smittespredning, advarer sjef i Verdens Helseorganisasjon (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Mange vaksinerte synes å tro at det ikke lenger er nødvendig å forholde seg til smitteverntiltak, sier WHO-sjefen.

– Vi er bekymret for den falske følelsen av sikkerhet, samt troen på at vaksiner har gjort slutt på pandemien og at folk som er vaksinert ikke trenger å ta noen andre forholdsregler, sier Tedros.

Han minner om at vaksine bare gir 60 prosent beskyttelse mot deltavarianten av viruset.

– Vaksine redder liv, men beskytter ikke fullt ut mot smittespredning, sier Tedros. (NTB)

WHO sier utrolig mye rart til tider, og i blant en del fornuftig også. Det virker å være veldig avhengig av hvem som uttaler seg. Det som sies her er derimot helt feil. Det finnes utallige studier på at vaksinebeskyttelsen er mye høyere enn 60% mot alvorlig død og sykdom, også for Delta. De fleste studiene har vist at Delta har veldig liten påvirkning på dette bildet. Men det har jo dannet seg utrolig mange myter rundt Delta, så det er sånn sett ikke overraskende å se at det kommer sånne tilfeldige feilaktige uttalelser. Hadde jo gjerne sett at WHO var litt mer korrekt dog.

NTB har jo gjentatte ganger vist at de ikke kan noe som helst om covid-19 og bare ukritisk sender videre alt fra de fleste kilder.

OlavEH skrev (5 timer siden):

Ang vaksiner, er det forøvrig noen som har sett noe om justerte doser som fungerer bedre mot deltavarianten? Skulle tro at dette var på trappene ganske snart. Kunne jo vært kurant å få satt flest mulig tredjedoser med en slik justert vaksine.

Nettopp fordi Delta ikke er en særlig game changer rundt beskyttelsen som vaksinene tilbyr, så er det heller ikke noe særlig poeng i å lage en oppdatert variant. Vaksinene virker på alle variantene.

Endret av Dispatcher
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (29 minutter siden):

Og med hva anngår psykisk helse så spør jeg deg, hva tror du en pandemi ut av kontroll med overbelastede sykehus i alle retninger, behandlingstilbud som du ikke får og en følelse av utrygghet gjør for den psykiske helsen til folk?

 

Det hadde vært ille.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nasjonale tiltak nå!

Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse, Knut Eldjarn, spesialist i indremedisin og geriatri, tidligere president i Legeforeningen, Jørn Klein, professor i mikrobiologi og smittevern, Universitetet i Sørøst-Norge, Dag Svanæs, professor i informatikk, NTNU, Bjørg Marit Andersen, professor i hygiene og smittevern, Audun Helge Nerland, professor emeritus i mikrobiologi og immunologi og Mads Gilbert, professor emeritus, spesialist i anestesiologi

Sitat

Sykehusene er allerede overbelastet og et økende antall dør av covid-19. Uten sterkere smitteverntiltak nå, risikerer vi at denne meget uheldige situasjonen vedvarer i førjulstida og gjennom julehelga. Likevel nøler dagens regjering med å innføre tiltak som vi av erfaring vet vil virke.

Sitat

Mange voksne har synkende immunitet på grunn av at det har gått lang tid siden de fikk sin andre vaksinedose. og det vil ta tid før de eldre får effekt av sin tredje dose. I tillegg til forsert vaksinering, haster det derfor med andre tiltak.

Sitat

I diskusjonen om forholdsmessighet synes dagens regjering å la frihet til fullsatte julebord veie tyngre enn tiltak for å beskytte mot alvorlig sykdom av covid-19. Det er kritisk at kapasiteten for adekvat behandling, både for covid-19-pasienter og andre alvorlig syke, allerede er sprengt ved sykehus landet rundt.

https://www.dagbladet.no/meninger/nasjonale-tiltak-na/74739179

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (37 minutter siden):

Som en av Norges ledende jurister og kirurg og leder i Norsk Ortopedisk forening hevder i en artikkel i Morgenbladet i går, så er det jo dette iallfall delvis feil. Det er ikke bare pandemien som kan klandres lenger. Og dermed forsvinner politikernes hjemmel iht smittevernloven.

For de som skulle ønske å se hva Olav snakker om så er det denne artikkelen hvor Trude Basso blir intervjuet rundt det at en vil innføre nye tiltak https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2021/11/11/sykehussituasjonen-korona-er-ikke-problemet/ 

Trude Basso ønsker her som de fleste gjør en debatt rundt hvorfor sykehuskapasiteten er så dårlig som den er, og hvorfor den ikke har blitt bedre, noe som er en fornuftig og nødvendig debatt å ta. Hun drøfter og rundt hvorvidt en kan innføre smitteverntiltak på grunn av sykdommer som ikke er i listen over allmennfarlige sykdommer som RS virus og Influensa, som er jo greie spørsmål å stille i seg selv. Men så må man jo og stille spørsmål hvor langt en skal tviholde og prøve å tolke disse lovhjemlene på forskjellige måter før en kan gjøre noe. Og all ære til Trude Basso som sikkert er en flink dame, men en Ortoped betviler jeg sitter på den samme faglige tyngden rundt smittsomme sykdommer og effekten av disse i forhold til immunologi ekspertene til FHI som nok og har sitt de skulle sakt om de tiltakene som FHI anbefaler. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Trude Basso ønsker her som de fleste gjør en debatt rundt hvorfor sykehuskapasiteten er så dårlig som den er, og hvorfor den ikke har blitt bedre, noe som er en fornuftig og nødvendig debatt å ta. Hun drøfter og rundt hvorvidt en kan innføre smitteverntiltak på grunn av sykdommer som ikke er i listen over allmennfarlige sykdommer som RS virus og Influensa, som er jo greie spørsmål å stille i seg selv. Men så må man jo og stille spørsmål hvor langt en skal tviholde og prøve å tolke disse lovhjemlene på forskjellige måter før en kan gjøre noe. Og all ære til Trude Basso som sikkert er en flink dame, men en Ortoped betviler jeg sitter på den samme faglige tyngden rundt smittsomme sykdommer og effekten av disse i forhold til immunologi ekspertene til FHI som nok og har sitt de skulle sakt om de tiltakene som FHI anbefaler. 

Hva med Hans Petter Graver? En av Norges aller fremste jurister og intellektuelle? Føler meg ganske sikker på at han kan vurdere lovligheten av tiltak i langt større grad enn det f.eks toppene i HDir klarer. Det er ikke slik at helse og kapasitet i helsevesenet bør trumfe mer eller mindre alt annet i et samfunn. Da er man inne på en vei som man ikke bør gå på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Nasjonale tiltak nå!

Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse, Knut Eldjarn, spesialist i indremedisin og geriatri, tidligere president i Legeforeningen, Jørn Klein, professor i mikrobiologi og smittevern, Universitetet i Sørøst-Norge, Dag Svanæs, professor i informatikk, NTNU, Bjørg Marit Andersen, professor i hygiene og smittevern, Audun Helge Nerland, professor emeritus i mikrobiologi og immunologi og Mads Gilbert, professor emeritus, spesialist i anestesiologi

https://www.dagbladet.no/meninger/nasjonale-tiltak-na/74739179

 

Bjørg Marit Andersen har samlet alle fra 65år pluss julebordet til en samlet mening rundt at tiltak må innføres, ingen overraskelse og at det er dagbladet som kjører det er jo heller ikke noe overraskelse.

Igjen bruker dem antall døde som et slags frykt objekt mot de som leser også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

For de som skulle ønske å se hva Olav snakker om så er det denne artikkelen hvor Trude Basso blir intervjuet rundt det at en vil innføre nye tiltak https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2021/11/11/sykehussituasjonen-korona-er-ikke-problemet/ 

Trude Basso ønsker her som de fleste gjør en debatt rundt hvorfor sykehuskapasiteten er så dårlig som den er, og hvorfor den ikke har blitt bedre, noe som er en fornuftig og nødvendig debatt å ta. Hun drøfter og rundt hvorvidt en kan innføre smitteverntiltak på grunn av sykdommer som ikke er i listen over allmennfarlige sykdommer som RS virus og Influensa, som er jo greie spørsmål å stille i seg selv. Men så må man jo og stille spørsmål hvor langt en skal tviholde og prøve å tolke disse lovhjemlene på forskjellige måter før en kan gjøre noe. Og all ære til Trude Basso som sikkert er en flink dame, men en Ortoped betviler jeg sitter på den samme faglige tyngden rundt smittsomme sykdommer og effekten av disse i forhold til immunologi ekspertene til FHI som nok og har sitt de skulle sakt om de tiltakene som FHI anbefaler. 

Nå kunne du fint kommet til poenget ditt uten å nedsette det akademiske med en person, bare fordi de er utdannet i et felt betyr ikke at dem ikke har høy kunnskap rundt et annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (11 minutter siden):

Hva med Hans Petter Graver? En av Norges aller fremste jurister og intellektuelle? Føler meg ganske sikker på at han kan vurdere lovligheten av tiltak i langt større grad enn det f.eks toppene i HDir klarer. Det er ikke slik at helse og kapasitet i helsevesenet bør trumfe mer eller mindre alt annet i et samfunn. Da er man inne på en vei som man ikke bør gå på.

Du er flink å kaste ut navn å gi disse fryktelig fine titler som norges aller fremste både jursist og intellektuelle uten å gi noe kontekst rundt hva han måtte mene og ikke mene, jeg vet ikke hvem Hans Petter Graver er å nå gidder jeg egentlig ikke å søke meg så mye opp rundt enda en person du velger å nevne ut av det blå uten å gi noen kontekst. Og igjen så er vi tilbake på dette med tolking av lovhjemmel for å innføre tiltak. 

Jeg kan gjerne dra frem navn som Gunnar Kvåle, Knut Eldjarn, Jørn Klein, Dag Svanæs, Bjørn Martin Andersen, Audun Helge Nerland og Mads Gilbert som personer med veldig stor faglig tyngde som mener at tiltak vil være nødvendig nå. Så for jurister krangle over hva som var rett eller gal håndtering, mens medisinsk fagpersonell gir sine råd og veiledninger til styresmaktene. 

Kazuo skrev (10 minutter siden):

Nå kunne du fint kommet til poenget ditt uten å nedsette det akademiske med en person, bare fordi de er utdannet i et felt betyr ikke at dem ikke har høy kunnskap rundt et annet.

På samme måten som du totalt undergravet kunnskapen til Gunnar Kvåle, Knut Eldjarn, Jørn Klein, Dag Svanæs, Bjørn Martin Andersen, Audun Helge Nerland og Mads Gilbert for bare noen innlegg siden basert på alder ? Se deg selv litt i speilet før du prøver deg på slike billige hersketeknikker. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (31 minutter siden):

Bjørg Marit Andersen har samlet alle fra 65år pluss julebordet til en samlet mening rundt at tiltak må innføres, ingen overraskelse og at det er dagbladet som kjører det er jo heller ikke noe overraskelse.

Igjen bruker dem antall døde som et slags frykt objekt mot de som leser også.

Jeg kan være enig i at Dagbladet er glad i fete typer.

For min del ønsker jeg ikke at eldre slektninger skal bli innlagt med Covid-19, hvis det kunne vært unngått med påbudte smittevernstiltak. Det går også utover andre alvorlige syke som ikke får den behandlingen de har krav på innen rimelig tid. Samfunnsmessige konsekvenser vil feks være at folk blir langtidssykmeldte fra jobb fordi de venter i helsekø. Jo lenger man er borte fra jobb, jo vanskeligere blir det å komme tilbake ved redusert helse. Sykemeldinger er en stor utgiftspost for samfunnet.

Og det er ikke morro å være innlagt på sykehus selv om man ikke dør av det.

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Du er flink å kaste ut navn å gi disse fryktelig fine titler som norges aller fremste både jursist og intellektuelle uten å gi noe kontekst rundt hva han måtte mene og ikke mene, jeg vet ikke hvem Hans Petter Graver er å nå gidder jeg egentlig ikke å søke meg så mye opp rundt enda en person du velger å nevne ut av det blå uten å gi noen kontekst. Og igjen så er vi tilbake på dette med tolking av lovhjemmel for å innføre tiltak. 

Jeg kan gjerne dra frem navn som Gunnar Kvåle, Knut Eldjarn, Jørn Klein, Dag Svanæs, Bjørn Martin Andersen, Audun Helge Nerland og Mads Gilbert som personer med veldig stor faglig tyngde som mener at tiltak vil være nødvendig nå. Så for jurister krangle over hva som var rett eller gal håndtering, mens medisinsk fagpersonell gir sine råd og veiledninger til styresmaktene. 

Graver har vært ganske vidt kjent allerede lenge før pandemien. Jeg har hørt om ham i en rekke sammenhenger. Ingen av disse du nevner er jurister. Mads Gilbert er f.eks anestesilege. Og Dag Svanæs er ikke fagmann innen medisin eller jus i det hele tatt. Jeg lurer på hvor relevant en professorstilling i IT er for denne situasjonen. Av alle disse hysterikerne anser jeg ham som den soleklart verste. Hans stilling eller utdanning har minimal relevans for den ekspertrollen han har opphøyd seg selv til.

Jeg tror forøvrig det er smart at flere enn bare medisinere uttaler seg i slike situasjoner. Ellers kunne vi fått tiltak og restriksjoner som er enda mindre forholdsmessige enn det vi har hatt de siste 20 månedene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...