Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Det ironiske er at hvis medisinere hadde fått bestemme så hadde vi hatt dritstrenge tiltak en kortere periode, og så hadde vi levd mer som normalt nå. I stedet for denne evinnelige seigpiningen med å holde sykehusene helt oppunder smertegrensa hele tiden og stadig påminnere om nå går det opp. Virkelig "hammer and the dance" som det ble sagt innledningsvis, ikke .. hva nå man skal kalle den strategien vi har nå. "Hold your breath and cross your fingers?"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (6 minutter siden):

Graver har vært ganske vidt kjent allerede lenge før pandemien. Jeg har hørt om ham i en rekke sammenhenger. Ingen av disse du nevner er jurister. Mads Gilbert er f.eks anestesilege. Og Dag Svanæs er ikke fagmann innen medisin eller jus i det hele tatt. Jeg lurer på hvor relevant en professorstilling i IT er for denne situasjonen. Av alle disse hysterikerne anser jeg ham som den soleklart verste. Hans stilling eller utdanning har minimal relevans for den ekspertrollen han har opphøyd seg selv til.

Jeg tror forøvrig det er smart at flere enn bare medisinere uttaler seg i slike situasjoner. Ellers kunne vi fått tiltak og restriksjoner som er enda mindre forholdsmessige enn det vi har hatt de siste 20 månedene. 

Nå tok jeg frem dette eksempelet ganske enkelt og greit fordi det var lett tilgjengelig i en artikkel som ble postet nylig her og for å illustrere ett poeng. Jeg mener at medisinsk personell skal veie tyngre enn at en jurist henger seg opp i tolkinger av en lovhjemmel på verst mulig måte, forøvrig har og FHI en egen avdeling med jurister som nok og har sitt de skulle sakt før tiltak blir anbefalt, så ikke tro at FHI heller står helt på en juridisk bar bakke. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Det ironiske er at hvis medisinere hadde fått bestemme så hadde vi hatt dritstrenge tiltak en kortere periode, og så hadde vi levd mer som normalt nå. I stedet for denne evinnelige seigpiningen med å holde sykehusene helt oppunder smertegrensa hele tiden og stadig påminnere om nå går det opp. Virkelig "hammer and the dance" som det ble sagt innledningsvis, ikke .. hva nå man skal kalle den strategien vi har nå. "Hold your breath and cross your fingers?"

Da forutsetter du en nærmest hermetisk lukking av grenser uten særs strenge karanteneregler. Og dette skulle ikke vart i bare noen få måneder men potensielt flere år. Det kan diskuteres hvor realistisk det ville vært.

Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at medisinsk personell skal veie tyngre enn at en jurist henger seg opp i tolinger av en lovhjemmel, forøvrig har og FHI en egen avdeling med jurister som nok og har sitt de skulle sakt før tiltak blir anbefalt, så ikke tro at FHI heller står helt på en juridisk bar bakke. 

Tolkninger av lovhjemmel har faktisk stor betydning. Vi har behov for at noen fungerer som vaktbikkjer. Det gjelder alle sider av politikk og samfunn, ikke bare pandemien. Alt fra sosialpolitikk via innvandring til samferdsel og infrastruktur. Og i pandemitiden har Graver hatt en slik rolle. Det er neppe uten grunn at mannen har ledet viktige juridiske utvalg og fått priser for sitt virke innen akademia. 

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (6 minutter siden):

Da forutsetter du en nærmest hermetisk lukking av grenser uten særs strenge karanteneregler. Og dette skulle ikke vart i bare noen få måneder men potensielt flere år. Det kan diskuteres hvor realistisk det ville vært.

Nei? Vi slo smitten ned til omtrent ingenting i fjor. Så kan man åpne igjen. Ja, tallene vil stige igjen, men det tar jo litt tid. Så tar man heller en ny, kortere periode med strengere regler ved behov.

Hvis man gidder å låne øre til "hysterikerne" og innføre mer fokus på luftsmitte (ventilasjon.. masker..) og massetesting, så har jeg tro på at dette kunne sett ganske annerledes ut. Jeg ville hvertfall mye heller levd med et slikt "på og av" regime enn det surret vi driver med nå. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 minutter siden):

Nei? Vi slo smitten ned til omtrent ingenting i fjor. Så kan man åpne igjen. Ja, tallene vil stige igjen, men det tar jo litt tid. Så tar man heller en ny, kortere periode med strengere regler ved behov.

Hvis man gidder å låne øre til "hysterikerne" og innføre mer fokus på luftsmitte (ventilasjon.. masker..) og massetesting, så har jeg tro på at dette kunne sett ganske annerledes ut. Jeg ville hvertfall mye heller levd med et slikt "på og av" regime enn det surret vi driver med nå. 

Da måtte man vel stengt nesten alt da, inkl skoler og barnehager. Og hvor lenge i gangen? Erfaringen viser vel at det ikke er nok mer 2-3 uker da viruset må sirkulere mellom familier og mindre grupper før det har dødd ut. Man hadde neppe behov for 3 måneder som i fjor vår, men det er vel godt mulig at minst 5-6 uker ville vært nødvendig.

Ventilasjon er ikke noen enkel sak. Det krever penger og ikke minst mye tid for å oppgradere ventilasjon i alle offentlige rom til et tilstrekkelig nivå. Masker virker bare til en viss grad. På en restaurant ville det neppe vært den som gikk på dass uten maske som smittet folk, men "intern" smitte i selskaper. Jeg er forøvrig ikke uenig i det med testing. Tiltak uten å være restriksjon støtter jeg i ganske stor grad. Det er en av flere ting jeg i større grad synes kunne vært gjort annerledes underveis. Bruk heller litt mer midler på tiltak som gjør at vi unngår nedstengninger enn midler for å kompensere for at vi holder stengt.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 minutter siden):

Da måtte man vel stengt nesten alt da, inkl skoler og barnehager. Og hvor lenge i gangen? Erfaringen viser vel at det ikke er nok mer 2-3 uker da viruset må sirkulere mellom familier og mindre grupper før det har dødd ut. Man hadde neppe behov for 3 måneder som i fjor vår, men det er vel godt mulig at minst 5-6 uker ville vært nødvendig.

Ventilasjon er ikke noen enkel sak. Det krever penger og ikke minst mye tid for å oppgradere ventilasjon i alle offentlige rom til et tilstrekkelig nivå. Masker virker bare til en viss grad. På en restaurant ville det neppe vært den som gikk på dass uten maske som smittet folk, men "intern" smitte i selskaper. Jeg er forøvrig ikke uenig i det med testing. Tiltak uten å være restriksjon støtter jeg i ganske stor grad.

Ift. ventilasjon, alt hjelper. F.eks. skolen til ungene mine har drit dårlig ventilasjon, men de har vinduer. Hvis de kunne blitt rådet til å lufte godt i friminuttene, så hadde det vært mye bedre enn ingenting. Installere luftrensere der det går. Masker virker til en viss grad ja, hvertfall når det er tett og trangt (kollektivtransport, konserter mv).

Selv om et tiltak ikke er 100 % perfekt må det da være bedre å gjøre det vi kan, heller enn å gjøre ingenting? Må det være perfekt for at det skal være noe vits? Jeg syns ikke det.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (32 minutter siden):

 

På samme måten som du totalt undergravet kunnskapen til Gunnar Kvåle, Knut Eldjarn, Jørn Klein, Dag Svanæs, Bjørn Martin Andersen, Audun Helge Nerland og Mads Gilbert for bare noen innlegg siden basert på alder ? Se deg selv litt i speilet før du prøver deg på slike billige hersketeknikker. 

Jeg undergraver ikke kunnskap deres bare påpeker hvor ulogiske meninger de har og har ofte hatt gjennom hele denne perioden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Belgias statsepidemiolog til Norge: − Må ta luftsmitte på alvor

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/y4V4za/belgias-statsepidemiolog-til-norge-maa-ta-luftsmitte-paa-alvor

Sitat

Belgia har lenge hatt målrettede tiltak for å begrense luftsmitte. Landets statsepidemiolog oppfordrer Norge til å gjøre det samme.

Sitat

 

– Det er ventilasjonen i lokalet man befinner seg i og avstanden til andre som er viktigst, ikke håndspriten, sa Nakstad til VG torsdag.

Likevel har vi ingen nasjonale tiltak for å begrense luftsmitte i Norge.

 

Det  kan bli dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (29 minutter siden):

Jeg kan være enig i at Dagbladet er glad i fete typer.

For min del ønsker jeg ikke at eldre slektninger skal bli innlagt med Covid-19, hvis det kunne vært unngått med påbudte smittevernstiltak. Det går også utover andre alvorlige syke som ikke får den behandlingen de har krav på innen rimelig tid. Samfunnsmessige konsekvenser vil feks være at folk blir langtidssykmeldte fra jobb fordi de venter i helsekø. Jo lenger man er borte fra jobb, jo vanskeligere blir det å komme tilbake ved redusert helse. Sykemeldinger er en stor utgiftspost for samfunnet.

Og det er ikke morro å være innlagt på sykehus selv om man ikke dør av det.

Ingen ønsker det, men man kan ikke forhindre det på bekosting av masse annet dessverre.

Les denne

https://sykepleien.no/meninger/innspill/2020/04/gamle-folk-i-eldreomsorgen-dor-av-koronaviruset

Utallige eldre og unge har havnet på sykehus grunnet influensa i utallige tiår uten at noen har så mye som løftet en halv finger.

Livets garanterte utfall er faktisk at man må møte døden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (8 minutter siden):

Jeg undergraver ikke kunnskap deres bare påpeker hvor ulogiske meninger de har og har ofte hatt gjennom hele denne perioden.

Tillat meg å sitere deg

Kazuo skrev (1 time siden):

Bjørg Marit Andersen har samlet alle fra 65år pluss julebordet til en samlet mening rundt at tiltak må innføres, ingen overraskelse og at det er dagbladet som kjører det er jo heller ikke noe overraskelse.

Igjen bruker dem antall døde som et slags frykt objekt mot de som leser også.

Jeg syns ikke dette ser ut som en saklig påpeking av tidligere meninger du er uenig i, men en ren undergraving av personers meninger fordi de er over 65 år. Men dette blir dog en metadiskusjon som vi neppe kommer noen vei med. Jeg påpeker at en ortoped kanskje ikke sitter på den samme faglige tyngden som en immunolog rundt smittsomme sykdommer på en relativt respektfull måte.  Mens du påpeker lite annet enn at disse personene er 65 år og derfor ikke bør bli tatt seriøst. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Tillat meg å sitere deg

Jeg sayns ikke dette ser ut som en saklig påpeking av tidligere meninger du er uenig i, men en ren undergraving av personers meninger fordi de er over 65 år. Men dette blir dog en metadiskusjon som vi neppe kommer noen vei med. Jeg påpeker at en ortoped kanskje ikke sitter på den samme faglige tyngden som en immunolog rundt smittsomme sykdommer på en relativt respektfull måte.  Mens du påpeker lite annet enn at disse personene er 65 år og derfor ikke bør bli tatt seriøst. 

Nå var det med julebord ment som litt morsomt , men skjønner at de som støtter dem ikke tok den som det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (36 minutter siden):

Det ironiske er at hvis medisinere hadde fått bestemme så hadde vi hatt dritstrenge tiltak en kortere periode, og så hadde vi levd mer som normalt nå. I stedet for denne evinnelige seigpiningen med å holde sykehusene helt oppunder smertegrensa hele tiden og stadig påminnere om nå går det opp. Virkelig "hammer and the dance" som det ble sagt innledningsvis, ikke .. hva nå man skal kalle den strategien vi har nå. "Hold your breath and cross your fingers?"

Det var dette som skulle skjedd helt i starten. Stengt alt av grenser, og strupet inn hele viruset. Nå er det jo for sent vil jeg tro. Det er jo spredd overalt. Til og med dyr bærer på det, så da tar det vel ikke lange tiden før det blusser opp igjen.

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (5 minutter siden):

Nå var det med julebord ment som litt morsomt , men skjønner at de som støtter dem ikke tok den som det.

Igjen en morsomhet som sikkert hadde fungert den om du ikke øyeblikkelig rett etterpå gikk ut og ble fornærmet på veiene av noen andre  som du var mer enig i, å prøvde å male mot debattanten  i et dårlig lys på grunn av det. Det var du som startet dette, ikke jeg ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (39 minutter siden):

Igjen en morsomhet som sikkert hadde fungert den om du ikke øyeblikkelig rett etterpå gikk ut og ble fornærmet på veiene av noen andre  som du var mer enig i, å prøvde å male mot debattanten  i et dårlig lys på grunn av det. Det var du som startet dette, ikke jeg ;) 

Forsåvidt enig i det😉

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...