Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (8 timer siden):

En koronainnlagt pasient defineres slik:  "innlagt i sykehus med covid-19 som hovedårsak"

Så dersom ein pasient som er innlagd av andre årsaker uavhengig av korona og er/blir smitta av korona blir ikkje denne pasienten inkludert i statistikken? I så fall vil det vere fleire innlagde med korona enn det statistikkane viser.

Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- skrev (2 timer siden):

4575 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge

 

Ikke så overraskende 

Nei, du har nok rett i at det ikke er overraskende. Men selv om det ser ut som "the shit hit the fan" plutselig onsdag, så var trolig rundt 1000 etterslep fra tirsdagen pga. de meldte problemene med registreringssystemet.
Men for all del, ~3500 på et døgn er plenty det også.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- skrev (2 timer siden):

4575 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge

 

Ikke så overraskende 

Då var det altså verre enn det eg tippa. Ein har no passert 3000 smitta per dag på ein vanleg kvardag, og veksten ser ikkje akkurat ut til å avta.

Det er vel kanskje vaksineringa av eldre som gjer at ikkje innlagde har auka enno meir enn det har gjort. Men toler sjukehusa at regjeringa ventar med tiltak til julebordsesongen er over? Og må ein til med full nedstenging når blåmandagen kjem med 20 000 smitta per dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Eg tvilar på at det blir influensa denne sesongen heller, m.a. på grunn av at folk er meir forsiktige og at store deler av verda framleis er meir eller mindre nedstengt. Så vil tida vise kven som får rett.

Ja, det stemmer nok. Med det resultatet at folk fortsetter å ødelegge immunforsvarene sine grunnet en meget ekstrem fryktkultur for smitte slik at man blir enda dårligere rustet neste vinter; det er ren logikk; jo mer man vegrer seg for smitte, jo verre blir det i fremtiden når man ikke blir eksponert for det. Og hva er samfunnets løsning? Mer avhumaniserende og dystopiske tvangstiltak - hver eneste vinter i uoverskuelig fremtid? For det er slik det vil bli om man ikke sier stopp og forklarer at det er helt naturlig at folk smittes av sykdommer og i verste fall dør.

 

torbjornen skrev (4 timer siden):

Då var det altså verre enn det eg tippa. Ein har no passert 3000 smitta per dag på ein vanleg kvardag, og veksten ser ikkje akkurat ut til å avta.

Det er vel kanskje vaksineringa av eldre som gjer at ikkje innlagde har auka enno meir enn det har gjort. Men toler sjukehusa at regjeringa ventar med tiltak til julebordsesongen er over? Og må ein til med full nedstenging når blåmandagen kjem med 20 000 smitta per dag?

Hvilken rolle spiller det hvor mange som har positive coronatester når de aller aller fleste hverken blir alovrlig syke og dør av corona? Dersom det er mange ganger flere som er smittet med corona enn det statistiskken viser, er jo det et godt tegn - det viser bare at sykdommen er enda mindre farlig. Altså, det er 200 og noe, noe som er jevnt over tid som er innlagt på sykehus. 200 innlagte blant 4000 smittede er LITE; og om det er 10 0000 reelt smittede er det jo enda mindre. Da har man et enda bedre argument for at dette ikke er noe å drive unntakstilstand på samfunnet for i det evige og uendelige.

Nei man MÅ ikke til med "full nedstenging" av samfunnet for et sesongvirus som samfunnet atpåtil er fullvaksinert mot. Det har man aldri noensinne i verdenshistorien gjort. Denne tankegangen er ekstrem og ja; jeg finner ikke ord; jeg kaller det vanvidd det jeg er vitne til. Men kapasistetsmangelen på sykehusene skyldes uansett politikerskapte problemer og ikke corona, så dystopisk avhumaniserende nedstrenging og ytterligere kriminalisering av menneskers levemåte er ikke noe et demokratisk samfunn skal holde på med; og smittevernsloven åpener heller ikke for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Morromann said:

Nei man MÅ ikke til med "full nedstenging" av samfunnet for et sesongvirus som samfunnet atpåtil er fullvaksinert mot. Det har man aldri noensinne i verdenshistorien gjort. Denne tankegangen er ekstrem og ja; jeg finner ikke ord; jeg kaller det vanvidd det jeg er vitne til.

Jeg har ikke noen problemer å finne ord for hva som nå skjer, men det får jeg ikke lov til å si i denne tråden. Sier jeg det i den riktige tråden, så kommer trollene fort. Snøballen ruller nå, og den vil bare bli større de neste ukene, månedene og åra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikkje at høgt smittetrykk er å føretrekke. Det fører bare med seg mange unødvendige innleggelser og dødsfall. Ville vore betre om alle, til og med fullvaksinerte, oppførte seg som om di var i ein pandemi og dermed opprettholdt bruk av munnbind og avstand der det var mykje smitte. Det er tross alt det minst inngripande tiltaket man kan ha for å holde smittetrykket så lågt at vi får minst muiig av unødvendige innleggelser og dødsfall. Det vi nå ser er at høgt smittetrykk kan ende opp med behov for bruk av meir inngripande tiltak. Det er politisk villa grunna dårlig corona-handtering samt at fhi har flørta med begrepet endemisk under ein pandemi og dermed forleda svært mange til å tru at pandemien var over. At vaksinemotstandere og dugnadsleie skriker hogt om at di ikkje vil bruke munnbind og avstand viser bare at di neppe er laga av heil ved. Meir problematisk at di som ikkje vil bidra til å holde smittetrykket lågt mest sannsynlig lar det gå ut over di svakste i landet som ikkje kan ta vaksinen, sjølv om det garantert ikkje er intensjonen. 

 

Redninga blir nok corona-sertifikatet for da kan enda fleire fullvaksinerte oppføre seg som om di ikkje er i ein pandemi samt at uvaksinerte kjører på med smitteklubber for å få corona-sertifikat...er bare gliset til støre som mangler, så er galskapen komplett.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (22 minutter siden):

Skjønner ikkje at høgt smittetrykk er å føretrekke. Det fører bare med seg mange unødvendige innleggelser og dødsfall. Ville vore betre om alle, til og med fullvaksinerte, oppførte seg som om di var i ein pandemi og dermed opprettholdt bruk av munnbind og avstand der det var mykje smitte. Det er tross alt det minst inngripande tiltaket man kan ha for å holde smittetrykket så lågt at vi får minst muiig av unødvendige innleggelser og dødsfall. Det vi nå ser er at høgt smittetrykk kan ende opp med behov for bruk av meir inngripande tiltak. Det er politisk villa grunna dårlig corona-handtering samt at fhi har flørta med begrepet endemisk under ein pandemi og dermed forleda svært mange til å tru at pandemien var over. At vaksinemotstandere og dugnadsleie skriker hogt om at di ikkje vil bruke munnbind og avstand viser bare at di neppe er laga av heil ved. Meir problematisk at di som ikkje vil bidra til å holde smittetrykket lågt mest sannsynlig lar det gå ut over di svakste i landet som ikkje kan ta vaksinen, sjølv om det garantert ikkje er intensjonen. 

 

Redninga blir nok corona-sertifikatet for da kan enda fleire fullvaksinerte oppføre seg som om di ikkje er i ein pandemi samt at uvaksinerte kjører på med smitteklubber for å få corona-sertifikat...er bare gliset til støre som mangler, så er galskapen komplett.

Vel, det virker som om du mener at zero-covid, altså utryddelse av viruset er løsningen. Det er det eneste jeg klarer å tolke av det du skriver. Dette er en endemi og coronaviruset vil høyst sannsynlig eksistere like lenge som mennesker. Kan du vise til noen forskning som forsvarer ideen om at viruset lar seg utrydde gjennom tiltak? Det er overveldende enighet blant medisinere over hele verden at covid er kommet for å bli for evig og alltid. Zero-covid er det ikke et eneste land som praktiserer lenger, til og med Australia og New Zealand går nå bort fra det(skjønt jeg ikke mener erstatningen med vaksineapharteid er veien å gå). Så nå spør jeg deg: kan du vise til uttalelser fra noen seriøse forskere som mener at coronaviruset forsvinner bare man har tiltak nok. Ja, det er en pandemi, noe det har vært veldig mange av i verdenshistorien og kan du vise til en eneste tidligere pandemi som tok slutt ved politikerstyrte nedstengingstiltak? Det er helt radikalt nytt den ideen om at "tiltak" skal avslutte en pandemi. Så kan du nevne EN tidligere pandemi som tok slutt gjennom tiltak og begrensning av menneskelig kontak?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (12 minutter siden):

Skjønner ikkje at høgt smittetrykk er å føretrekke. Det fører bare med seg mange unødvendige innleggelser og dødsfall. Ville vore betre om alle, til og med fullvaksinerte, oppførte seg som om di var i ein pandemi og dermed opprettholdt bruk av munnbind og avstand der det var mykje smitte. Det er tross alt det minst inngripande tiltaket man kan ha for å holde smittetrykket så lågt at vi får minst muiig av unødvendige innleggelser og dødsfall. Det vi nå ser er at høgt smittetrykk kan ende opp med behov for bruk av meir inngripande tiltak. Det er politisk villa grunna dårlig corona-handtering samt at fhi har flørta med begrepet endemisk under ein pandemi og dermed forleda svært mange til å tru at pandemien var over. At vaksinemotstandere og dugnadsleie skriker hogt om at di ikkje vil bruke munnbind og avstand viser bare at di neppe er laga av heil ved. Meir problematisk at di som ikkje vil bidra til å holde smittetrykket lågt mest sannsynlig lar det gå ut over di svakste i landet som ikkje kan ta vaksinen, sjølv om det garantert ikkje er intensjonen

Det kan i høyeste grad diskuteres hvem som ikke er hel ved her. De som ønsker (tildels inngripende) tiltak og restriksjoner velkommen i nærmest uoverskuelig fremtid fremover får bare holde seg hjemme om de er så bekymret. For det første har det vært mer enn lenge nok med tiltak og restriksjoner. For det andre blir vi aldri kvitt viruset, og dersom smitte gir bedre immunitet enn vaksiner, er det bedre at flest mulig blir smittet nå som de aller fleste er fullvaksinerte. Og for det tredje er det lite ønskelig med enda en vintersesong med begrenset sosial omgang og test av immunforsvaret. Da ville neste sesonginfluensa og andre sesongvirus truffet oss enda hardere igjen ved neste korsvei.

Det er forøvrig sannsynligvis neppe mer enn 2-3 % som ikke kan ta vaksinen. Det bør ikke være opp til absolutt hele resten av samfunnet å ta masse hensyn ovenfor denne svært lille andelen av befolkningen.

Endret av OlavEH
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Betroz skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke noen problemer å finne ord for hva som nå skjer, men det får jeg ikke lov til å si i denne tråden. Sier jeg det i den riktige tråden, så kommer trollene fort. Snøballen ruller nå, og den vil bare bli større de neste ukene, månedene og åra.

Uansett hva grunnen er, så kommer det absolutt ikke noe godt ut av dette. Jeg får nå lyst til å bare slå meg ned i et lite hus i skogen og ha minimal kontakt med sivilisasjonen, ikke av virsufrykt men fordi jeg rett og slett vil vekk fra "the new normal" som vi lever i. Ingen ting av det de holder på med nå vil skape en bedre situasjon, hverken helsemessig eller for samfunnet. I hele mitt liv har jeg sett på det som en del av livet at viruser eksisterer, og nå er det plutselig ikke det lenger. Folks immunforsvar blir jo ødelagt og dette er bare selvforsterkende.

Endret av Morromann
ryddet opp i noe krasse formuleringer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Det kan i høyeste grad diskuteres hvem som ikke er hel ved her. De som ønsker (tildels inngripende) tiltak og restriksjoner velkommen i nærmest uoverskuelig fremtid fremover får bare holde seg hjemme om de er så bekymret. Det er forøvrig sannsynligvis neppe mer enn 2-3 % som ikke kan ta vaksinen. Det bør ikke være opp til absolutt hele resten av samfunnet å ta masse hensyn ovenfor denne svært lille andelen av befolkningen.

Jeg mener det; at de som er så redde for covid at de føler at samfunnet ikke kan fungere normalt så lenge covid eksisterer(les:for evig og alltid)bør vise ansvar selv og ikke forvente at resten av samfunnet som ikke er noe redd for dette skal vise spesialhensyn til deres frykt for et virus som de sannsynligvis ikke kommer til å dø av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

De som ønsker (tildels inngripende) tiltak og restriksjoner velkommen i nærmest uoverskuelig fremtid fremover får bare holde seg hjemme om de er så bekymret.

Amen! Ser stadig at folk maser etter mer restriksjoner og regler i kommentarfelt. Det er en enkel løsning på dette: "Stay the fuck home!" (som så mange hadde på FB-profilene sine før).

De som er i overkant bekymret kan gjerne sitte inne fra oktober til april hvert år. Man trenger ikke regler for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg mener det; at de som er så redde for covid at de føler at samfunnet ikke kan fungere normalt så lenge covid eksisterer(les:for evig og alltid)bør vise ansvar selv og ikke forvente at resten av samfunnet som ikke er noe redd for dette skal vise spesialhensyn til deres frykt for et virus som de sannsynligvis ikke kommer til å dø av.

Pluss at vi ikke utsetter immunforsvaret for noen som helst andre sykdommer heller. Hva ville skjedd om vaksinene virket enda litt dårligere og vi fikk nok en vinter med masse restriksjoner og lite sosial omgang? For så å få en skikkelig kraftig variant av sesonginfluensaen neste vinter, minst like ille som for 5 år siden da 1600 døde og 7600 var innlagt. Hvor hardt ville en slik sesonginfluensa truffet oss etter 2,5 år hvor immunforsvaret knapt ble utsatt for noe helst? Ville da folk om ett år fra nå ønsket at man innførte masse tiltak og restriksjoner for ordinær sesonginfluensa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Jeg får nå lyst til å bare slå meg ned i et lite hus i skogen og ha minimal kontakt med sivilisasjonen, ikke av virsufrykt men fordi jeg rett og slett vil vekk fra "the new normal" som vi lever i.

Det skjønner jeg godt! Saken er at "the new normal" kan kun manifestere seg når mange nok mennesker samtykker til det som nå skjer. De som sier ja til koronasertifikatet, sier samtidig JA til "the new normal".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Det skjønner jeg godt! Saken er at "the new normal" kan kun manifestere seg når mange nok mennesker samtykker til det som nå skjer. De som sier ja til koronasertifikatet, sier samtidig JA til "the new normal".

Jeg er imot koronasertfikat jeg. Jeg er imot det og jeg er imot medisinsk unntakstilstand "for å redde helsevesenet".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Pluss at vi ikke utsetter immunforsvaret for noen som helst andre sykdommer heller. Hva ville skjedd om vaksinene virket enda litt dårligere og vi fikk nok en vinter med masse restriksjoner og lite sosial omgang? For så å få en skikkelig kraftig variant av sesonginfluensaen neste vinter, minst like ille som for 5 år siden da 1600 døde og 7600 var innlagt. Hvor hardt ville en slik sesonginfluensa truffet oss etter 2,5 år hvor immunforsvaret knapt ble utsatt for noe helst? Ville da folk om ett år fra nå ønsket at man innførte masse tiltak og restriksjoner for ordinær sesonginfluensa?

Det er en vond sirkel det legges opp til, det er like logisk som at to plus to er fire. Jeg tro det du beskriver er sannsynlig, at folk vil kreve enda mer tiltak fordi man tenker kortsiktig gevinst hver eneste gang.

Lenke til kommentar
brbmay skrev (1 minutt siden):

De kunne jo ventet til 16-18 og 18-29 åringer var mer eller mindre ferdig vaksinerte. Samfunnet åpnet MIDT i vaksineringen av den andre av disse gruppene.

Nei, hvorfor skulle de gjort det? Disse gruppene blir jo i svært liten grad særlig syke. Det som skjer nå er bare til en viss grad noe som skyldes covid-19 i seg selv, men i minst like stor grad hårreisende politiske prioritereringer og manglende evne og vilje til å øke kapasitet i helsevesenet. Det er ikke vår oppgave å "redde" udugelige politikere som ikke har gjort jobben sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...