Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (24 minutter siden):

Jeg kan skjønne de som jobber i helsesektoren, men dagens situasjon er uansett en følge av politikernes manglende prioriteringer både før mars 2020 og etter at covid-19 rammet. Jeg er lite villig til å gi slipp på friheter primært fordi politikerne ikke har gjort jobben sin, selv om det betyr en svært krevende hverdag for folk i helsevesenet. 

Hmm, uansett hva årsaken er (mye av årsaken er politikken i tiårene før pandemien, ikke bare i Norge men hele Europa). Det meste av årsaken er nok... pandemien - så vil jeg gjerne at sykehuset skal kunne tilby meg, familien og vennene mine hjelp dersom vi blir skadet, trenger en pacemaker eller må ha oppfølgende behandling etter en ulykke. Da driter jeg ærlig talt i hva årsaken er. Sykehusene og disse tingene bare fungere, samma hva. Å be noen holde seg hjemme på måten du gjør her er bare ingen løsning som har noe realisme forbundet med seg.

Ingen ønsker tiltak, jeg ønsker ingen overhodet, men hvis alternativet er en forverring av det som skjer nå og folk ikke kan stole på å få ordentlig helsehjelp i hele Norge så er det valget enkelt. Jeg har en tante som daglig nå får livskvaliteten kraftig redusert fordi operasjonene hennes blir utsatt, utsatt og utsatt. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Hmm, uansett hva årsaken er (mye av årsaken er politikken i tiårene før pandemien), det meste av årsaken er nok... pandemien - så vil jeg gjerne at sykehuset skal kunne tilby meg, familien og vennene mine hjelp dersom vi blir skadet, trenger en pacemaker eller må ha oppfølgende behandling. Da driter jeg ærlig talt i hva årsaken er. Sykehusene og disse tingene bare fungere, samma hva. Å be noen holde seg hjemme er bare ingen løsning som har noe realisme forbundet med seg.

Ingen ønsker tiltak, jeg ønsker ingen overhodet, men hvis alternativet er en forverring av det som skjer nå og folk ikke kan stole på å få ordentlig helsehjelp i hele Norge så er valget enkelt.

Det spiller ingen rolle hva man personlig synes når det faktisk ikke er lovlig å stenge ned samfunnet KUN på grunn av strulkturelle problemer i helsevesenet:

https://www.tronderdebatt.no/smittevernloven-ble-aldri-laget-for-a-lose-strukturelle-utfordringer-i-helsetjenesten/o/5-122-32788?fbclid=IwAR0hN-RI1fuAg_oB0sdNm0x376E6X4A7ZNaT6oshEXsQ_Rjrwm9Ua6XNBQE

Helesevesenet slet vinteren 2018 også men det var ikke et menneske som i fullt alvor snakket om å innføre unntakstilstand i samfunnet på grunn av det. Selv en sykepleier ville ment at det var en vanvittig ide. Men nå har det blitt skapt en livsfarlig presedens for å akseptere en slik samfunnsutvikling.

Men jeg har kommet med forslag om hvordan man kan gjør noe med dette uten å bryte menneskerettighetene og ødelegge samfunnet men det spørs om politikerne er villige til det.

 

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Kopper spredde seg ikke så lett som corona. Men så var det også mange ganger mer dødelig. Men så stengte man ikke ned verden for kopper. Da hadde vi levd i et tilnærmet middelaldersamfunn fortsatt.

Det er ikke strengt talt helt riktig. Det ble gjort mange tiltak for kopper før i tiden, alt fra utfrysninger av de smittede, til nedstenging av hele bydeler i lokalsamfunnet med stor spredning (det nærmeste å "stenge ned verden" på den tiden). 

Men det som var mest effektiv før vaksinen for kopper var å smittes av variasjoner tidlig, som kukopper og slikt, det gjorde noen immune. De håpet nok mer på immunitet enn å stenge ned (verden var mer nådeløs, det var ingen tanke om å kunne stenge ned alt, det er jo døden for slike samfunn).

Endret av atleape
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BjørnenGekko skrev (3 minutter siden):

Det handler altså om å finne balansen. Ingen har sagt at folk skal sitte inne i sine egne hjem for evig. Det handler om å redusere kontakt mellom folk nok til at vi kan leve _tilnærmet_ normalt. Dra på byen litt mindre, ha litt mer hjemmekontor, reise litt mindre etc. 2019 er historie. Vi må tilpasse oss den nye hverdagen.

Nei. En mer eller mindre permanent begrensning på den personlige friheten bør ikke være et alternativ engang. Det er for inngripende og i strid med all praksis i moderne og liberale samfunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke under noen omstendighet til å godta argumenter om mangler i helsevesenet for å stenge ned samfunnet utenfor, det handler om grunnleggende prinsipper. Det er en ganske farlig og tankegang det har skapt presedens for og jeg kan med 100% sikkerhet si at ikke et menneske ville godta slike argumenter tilbake i vinteren 2018. Ingen av de som argumenterer for det nå, inkludert helsearbeidere ville godtatt det og alle ville sagt det var vanvidd. Men så har folk fått "ideer" og vent seg til at å tenke slikt er "normalt" og det skremmer virkelig. Det er sjokkerende at så mange har vent seg til en slik tankegang.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Hmm, uansett hva årsaken er (mye av årsaken er politikken i tiårene før pandemien), det meste av årsaken er nok... pandemien - så vil jeg gjerne at sykehuset skal kunne tilby meg, familien og vennene mine hjelp dersom vi blir skadet, trenger en pacemaker eller må ha oppfølgende behandling. Da driter jeg ærlig talt i hva årsaken er. Sykehusene og disse tingene bare fungere, samma hva. Å be noen holde seg hjemme er bare ingen løsning som har noe realisme forbundet med seg.

Ingen ønsker tiltak, jeg ønsker ingen overhodet, men hvis alternativet er en forverring av det som skjer nå og folk ikke kan stole på å få ordentlig helsehjelp i hele Norge så er valget enkelt.

Og hvilken presedens setter det? Skal politikerne for all uoverskuelig fremtid kunne bruke restriksjoner og begrenset frihet for å rydde opp i en situasjon som de selv har bidratt til å skape pga sin unnfallenhet. Det bør være jævlig nær en mer eller mindre total kollaps i helsevesenet før man iverksetter en god del flere tiltak og restriksjoner. Det som er spesielt kritikkverdig er at en medvirkende grunn til problemer i spesialisthelsetjenesten er kommunenes manglende evne til å ta imot utskrivningsklare pasienter. Og så har kommunene makt gjennom smittevernloven til iverksette tiltak for å hjelpe sykehusene pga sin egen udugelighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke snakket om å stenge ned samfunnet?

Nei, men tiltak. Sikter ikke spesielt til deg, men det er mange som mener at det å stenge ned et samfunn er en god ide for å stanse spredning,m, ikke bare av corona men også andre voirus. Dessuten er det moralsk uakseptabelt å kriminalisere det å besøke venner og familie. Jeg godtar det ikke lenger og er kompromisløst mot alt som er av inngripende tiltak når det ikke lenger begrunnes med pandemi. Tiltak på helseinstitusjoner, ja, men utenfor, nei. Ikke under noen omstendighet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Enig i at man må jobbe med å få bygget opp kapasiteten på sykehusene, men det er dessverre ikke gjort på en dag. Slik det ser ut nå så er det kvalifisert helsepersonell som er mangelvare. Og det tar tid å utdanne. Så hjelper det heller ikke at folk forlater yrket på grunn av det høye presset som er nå (og som forsåvidt har vært tidligere, men nå er det jo ekstremt). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Enig i at man må jobbe med å få bygget opp kapasiteten på sykehusene, men det er dessverre ikke gjort på en dag. Slik det ser ut nå så er det kvalifisert helsepersonell som er mangelvare. Og det tar tid å utdanne. Så hjelper det heller ikke at folk forlater yrket på grunn av det høye presset som er nå (og som forsåvidt har vært tidligere, men nå er det jo ekstremt). 

Hvor mye er da gjort siden mars 2020? Det er tatt opp to kull med sykepleierstudenter siden den gang. Er disse økt betraktelig? Er det gjort for å hente tilbake sykepleiere som ikke lenger er i yrket? Eller øke attraktiviteten til yrket gjennom f.eks bedre lønn? Dersom svaret er tilnærmet ingenting, så er viljen min til å bidra helt minimal. Jeg har fått mer av nok av "dugnad" og begrenset frihet siden mars 2020. For min del gikk grensen da de pulveriserte den enkeltes individuelle ansvar til å ta avgjørelser på egne vegne ved å gjøre det nesten umulig å ta Janssen-vaksinen i mai i år. Da tok tålmodigheten slutt.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (18 minutter siden):

Nei. En mer eller mindre permanent begrensning på den personlige friheten bør ikke være et alternativ engang. Det er for inngripende og i strid med all praksis i moderne og liberale samfunn. 

Det er vel ingen som har snakket om permanent begrensing.  Det er vel flere om har nevnt at tidligere pandemier har tatt slutt etter sånn 2 år? Men de aller fleste ønsker tiltak når det er nødvendig, også har man selvfølgelig litt ulikt syn når tiltakene skal settes inn. Feks. ikke ta vent og se når man senere risikere hardere tiltak.

Nå har man gjenåpnet samfunnet en stund og fjernet så godt som alle tiltak, så myndighetene har ingen ønske om permanent begrensing av friheten. Så er det dessverre sånn at det ikke gikk som vi håpet, men har ventet i det lengste med å gjøre noe fordi det er helsekapasitet og ikke smittetall som skal styre tiltak, noe som er riktig. 

Men nå går det bare en vei og det er økt smitte og flere sykehus som går i beredskap og helsepersonell som klikker inn alt for mange overtidstimer. Da er det klart at tiltak er riktig. Og da forsøker man de minst inngripende først, men det ser ikke ut til å ha tilstrekkelig effekt. Så da må man prøve flere ting. Og da blir det dessverre seigpining

Endret av Fnugle
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Hvor mye er da gjort siden mars 2020? Det er tatt opp to kull med sykepleierstudenter siden den gang. Er disse økt betraktelig? Er det gjort for å hente tilbake sykepleiere som ikke lenger er i yrket? Eller øke attraktiviteten til yrket gjennom f.eks bedre lønn? Dersom svaret er tilnærmet ingenting, så er viljen min til å bidra helt minimal. Jeg har fått mer av nok av "dugnad" og begrenset frihet siden mars 2020. For min del gikk grensen da de pulveriserte den enkeltes individuelle ansvar til å ta avgjørelser på egne vegne ved å gjøre det nesten umulig å ta Janssen-vaksinen i mai i år. Da tok tålmodigheten slutt.

Men jøye meg da, så helsepersonell skal bare takke seg selv og straffes for at myndighetene ikke har gjort jobben sin? Det er så lite konstruktivt. Du snakker jo som om sykehusene har seg selv å takke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Enig i at man må jobbe med å få bygget opp kapasiteten på sykehusene, men det er dessverre ikke gjort på en dag. Slik det ser ut nå så er det kvalifisert helsepersonell som er mangelvare. Og det tar tid å utdanne. Så hjelper det heller ikke at folk forlater yrket på grunn av det høye presset som er nå (og som forsåvidt har vært tidligere, men nå er det jo ekstremt). 

Jeg tror ikke vi kommer til å se noe særlig kapasitetsøkning, for å være ærlig. For mange år siden var det noen som fikk den lure ideen å drive sykehusene som bedrifter. "Helseforetak". Det er ikke "lønnsomt" å ha masse ubrukt kapasitet. Hverken målt i kroner og øre, eller i ubenyttet arbeidskraft (helsepersonell som ikke har noe å gjøre mister ferdighetene over tid). Normal drift på sykehusene er tett oppunder kapasiteten, det er sånn vi vil ha det. Når pandemien med tiden går tilbake ønsker vi ikke å ha en hel masse helseressurser det ikke lenger er bruk for. 

OlavEH skrev (4 minutter siden):

Er det gjort [noe] for å hente tilbake sykepleiere som ikke lenger er i yrket?

Enig i at dette kunne, og burde, vært gjort. Men noe utover det tror jeg er helt urealistisk å forvente.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Men jøye meg da, så helsepersonell skal bare takke seg selv og straffes for at myndighetene ikke har gjort jobben sin? Det er så lite konstruktivt. Du snakker jo som om sykehusene har seg selv å takke. 

Jeg har ikke sagt noe i den retning. Det er politikerne sin primære feil at kapasiteten nå er begrenset. Og jeg synes det er trist om det gir sykehusansatte en særs tøff hverdag, men jeg er sterkt imot tildels sterke tiltak og restriksjoner av den grunn.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...