Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (2 minutter siden):

Enig i at dette kunne, og burde, vært gjort. Men noe utover det tror jeg er helt urealistisk å forvente.

Man kunne såklart ikke ferdigutdannet mange nye, men man kunne startet. Er dette gjort? Og forøvrig ikke bare sykehusene dette gjelder. Kommunene har hatt problemer med å ta imot utskrivingsklare pasienter i mange år. Dette er ikke noe som plutselig dukket opp pga pandemien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Man kunne såklart ikke ferdigutdannet mange nye, men man kunne startet. Er dette gjort?

Starter hvertfall nå:

Sitat

Videre lovet hun [Kjerkol] å jobbe for å forbedre intensivkapasiteten, og kunne fortelle at helseregionen fikk i oppdrag å utdanne flere intensivsykepleiere. De skal opprette 100 nye stillinger.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/11/19/kjerkol-belrefter-slik-skal-intensivkapasiteten-styrkes/

Jeg orker ikke grave i gamle pressekonferanser med Høie, sorry. Jeg mener å huske Kjerkol nylig sa noe om at det var opprettet flere studieplasser til sykepleie. 

Det er byråkratiske Norge vi snakker om. Fra noen har en idé og til det faktisk gjennomføres må det minst settes ned fire komiteer, tre utvalg og sju kaffemøter. TTT.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (9 minutter siden):

Man kunne såklart ikke ferdigutdannet mange nye, men man kunne startet. Er dette gjort? 

Jau. Men tar tid.

100 nye utdanningsstillinger i intensivsykepleie
https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/regjeringen-solberg/aktuelt-regjeringen-solberg/hod/nyheter/2020ny/100-nye-utdanningsstillinger-i-intensivsykepleie/id2789958/

Oppdrag fra Høie: Utdann 100 ekstra intensiv­sykepleiere!
https://sykepleien.no/2020/12/oppdrag-fra-hoie-utdann-100-ekstra-intensivsykepleiere

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe i den retning. Det er politikerne sin primære feil at kapasiteten nå er begrenset. Og jeg synes det er trist om det gir sykehusansatte en særs tøff hverdag, men jeg er sterkt imot tildels sterke tiltak og restriksjoner av den grunn.

Det er jo egentlig det du sier indirekte når man bare skal akspetere det er sånn og ikke gjøre noe. Ja selvsagt er det politikerene sine feil, men det er jo å kaste helsepersonell ut i ilden ved å bare akseptere i stedet for å prøve å slukke flammene iallfall. Ja, jeg er ikke fan av brannslukking heller, men når man er i den situasjonen man gjøre det man kan for å ikke brenne ned hele huset.

Også hjelper det vel forøvrig ikke heller at man nyutdanner 1000 nye sykepleiere visst 1500 slutter som følge av høyt arbeidspress under pandemien.

Jeg er selvsagt for minst mulig inngripende tiltak, og kanskje vi snakker litt forbi hverandre. men for meg virker det som mange her mener vi har passert det som er akseptabelt av tiltak, men samtidig så ser det dessverre ikke ut som det er tilstrekkelig nå. 

Eller så fokuserer man på feil type tiltak. Litt av problemet er nok også etterlevelse av tiltak. Dessverre når mange er lei og ikke følger enkle tiltak så blir de ikke like effektive.

Endret av Fnugle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Jeg driter i om det er pandemi, krig, utbrudd av norovirus, latterkrampe-epidemi, tekniske problemer eller terrorangrep. Er sykehusene og helsetjenesten på vei mot kneling og befolkningen ikke får nødvendig hjelp og operasjoner, da må man gjøre noe for å hindre det og sikre at mennesker får tilstrekkelig hjelp.

Uavhengig av hva AP bestemte i 2010, Høyre bestemte i 2014 eller hva som ble gjort i mars 2020. Alle vet at man burde gjort mer for permanent å bedre helsetjenesten og sykehuskapasiteten, men det hjelper ikke akkurat nå eller i januar. Hva man skal gjøre med eventuelle tiltak vet jeg ikke, jeg ønsker det ikke jeg heller. Men å late som ingenting skjer og ikke forholde seg til noe er ingen løsning, og noe som bare vil gjøre alt mange ganger verre.

Javel, og hva er det du da mener man konkret bør gjøre? Jeg bare spør, du sier du ikke er for nedstenginger så hva er det da?  Jeg har andre løsninger, som jeg har skissert tidligere og som ikke vil komme på kant hverken med smittevernsloven eller menneskerettighetene, men jeg har ikke sett noen politikere foreslå det.

 Nå står det i klartekst at man ikke kan benytte smittevernsloven på andre ting enn enn almenfarlig sykdom; så man kan ikke viereføre unntaksloven fra 2020 om corona forsvinner i morgen bare på grunn av mangler i helsevesenet. 

Nå er jurister som har satt seg inn i detteklare på at smittevernslover for allmenfarlige sykdommer ikke kan brukes om hva som helst.. Terskelen må isåfall være astronomsik skyhøy og det er den ikke under noen pomstendighet i dag. Men jeg reigsterer igjen at det er sagt en veldig veldig farlig presendens for et tankesett for at hensikten helliger middelet uansett og vi ser ute i verden hvor alvorlig farlig galt det har gått. Våre etterkommere kommer til å dømme oss hardt for at vi har godtatt dette om vi ikke snur.

Edit: jeg har kanskje misforstått men det er ikke lett å vite hva som menes med "tiltak" i enhver sammenheng.

Endret av Morromann
retter opp i formuleringer som kan bli misforstått og kan virke hissige
Lenke til kommentar
Sitat

 

Nakstad om coronasmitte: − Håndvask har veldig liten effekt

Nakstad sier de har visst lenge at få smittes av covid-19 gjennom hånd eller overflater:

– At de fleste ikke smittes av coronaviruset gjennom direkte kontakt, har vært ganske åpenbart siden i fjor høst. Det var omtrent da munnbind-diskusjonen kom for alvor. Det [kontaktsmitte] har ikke vært en dominerende smittevei, og det har vi visst lenge. Det er ventilasjonen i lokalet man befinner seg i og avstanden til andre som er viktigst, ikke håndspriten.

Den klart mest vanlige måten å bli smittet av covid-19 på, er ved å være i nærheten av en smittet person.

– Hvorfor har ikke folk fått vite at håndsprit ikke har stor betydning mot coronaviruset?

– Det har jeg sagt mange ganger, og har sagt det viktigste (holde avstand, isolere seg når man har symptomer, red.anm.) først. FHI har valgt ikke å endre sine råd og har fremhevet håndvask. Vi må legge de rådene til grunn.

 

Samtidig oppfordrer Kjerkol til å gå tilbake til å hilse med albuen. "Den smittefrie måten å hilse på". Munnbindanbefalingen fra Helsedirektoratet ble avfeid. Det gis ingen råd om ventilasjon.

Man må le. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47xoOg/nakstad-om-coronasmitte-haandvask-har-veldig-liten-effekt

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Javel, og hva er det du da mener man konkret bør gjøre? Jeg bare spør, du sier du ikke er for nedstenginger så hva er det da? Kriminalisering av å besøke fok? Munnbindtvang? Jeg har andre løsninger, som jeg har skissert tidligere og som ikke vil komme på kant hverken med smittevernsloven eller menneskerettighetene, men jeg har ikke sett noen politikere foreslå det.

Disse vanvittige overdrivelsene orker jeg ikke svare på, skjønner ikke helt hvor det kommer fra 🤣

Tror vi kommer langt med noen få, lite inngripende tiltak dersom det blir et enda større behov for å få ned innleggelsene. Nå er det kommet en anbefaling om å ha på seg et munnbind i noen situasjoner enkelte steder i landet. Så er det andre ganske milde verktøy man kan ta i bruk om man er nødt til det. Det viktigste er nok tredjedoser og tiltak rundt vaksinering.

Sitat

 

Er det akseptabelt å kriminalisere det å være menneske bare fordi det er mangler i helsevesenet, noe som aldri før i menneskehetens historie har skjedd før? Er det ingen moralske og etiske begrensninger overhodet?

Nå er jurister som har satt seg inn i dette uenige med deg i dette og nei, jeg driter IKKE i hva som er begunnelsen for å sette menneskerttigheter til side i en krise. Terskelen må isåfall være astronomsik skyhøy og det er den ikke under noen pomstendighet i dag. Men jeg reigsterer igjen at det er sagt en veldig veldig farlig presendens for et tankesett for at hensikten helliger middelet uansett og vi ser ute i verden hvor alvorlig farlig galt det har gått. Våre etterkommere kommer til å dømme oss hardt for at vi har godtatt dette om vi ikke snur.

 

Dette er deg som diskuterer mest mot deg selv virker det som. Ingenting av dette er i nærheten av hva jeg har skrevet her eller mener. Sorry.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Disse vanvittige overdrivelsene orker jeg ikke svare på, skjønner ikke helt hvor det kommer fra 🤣

 

 

Edit: OK, jeg leser om at du er for anbefalinger om munnbind og tredjedoser. Men anbefalinger er bare anbefalinger, ikke tiltak. Men da skjønner jeg at jeg har misforstått, for jeg tolker "tiltak" med noe som er juridisk vvedtatt. At folk skal vise hensyn mht. smittevern har jeg aldri vært imot, jeg gjør det jo selv. Jeg holder meg unna folk om jeg er forkjølet for eksempel. Men det er ikke not tiltak politikerne har vedtatt, det er folkeskikk som jeg utfører fordi jeg føler det er riktig.

Endret av Morromann
fjernet misforståelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Dette er vel etterutdanning av eksisterende helsepersonell? Og tok det virkelig 9 måneder fra pandemiens start før man vedtok dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Edit: OK, jeg leser om at du er for anbefalinger om munnbind og tredjedoser. Men anbefalinger er bare anbefalinger, ikke tiltak. Men da skjønner jeg at jeg har misforstått, for jeg tolker "tiltak" med noe som er juridisk vvedtatt. At folk skal vise hensyn mht. smittevern har jeg aldri vært imot, jeg gjør det jo selv. Jeg holder meg unna folk om jeg er forkjølet for eksempel. Men det er ikke not tiltak politikerne har vedtatt, det er folkeskikk som jeg utfører fordi jeg føler det er riktig.

Anbefalinger er nok i de flestes øyne tiltak. Alle beskriver Oslo kommunes nye anbefalinger i går som tiltak. Tiltak for å bremse spredningen av viruset og flate ut nyinnleggelsene. Tiltak kan være alt fra annerledes disponering av personell, råd til befolkningen, forskriftsfestede krav, reklamekampanjer, testing i skolene eller å vedta fortgang i vaksinering.

Jeg tenker at en anbefaling om hjemmekontor igjen kan være et lurt grep dersom man skal innføre noen flere forsøk nasjonalt på å bremse utviklinga med innleggelser. 

OlavEH skrev (7 minutter siden):

Dette er vel etterutdanning av eksisterende helsepersonell? 

Nei, som det står i lenken er det 100 nye utdanningsstillinger i intensivsykepleien. Lengre ned står det at over 3000 ansatte tidligere har gjennomgått internopplæring.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Nei, som det står i lenken er det 100 nye utdanningsstillinger i intensivsykepleien. Lengre ned står det at over 3000 ansatte tidligere har gjennomgått internopplæring.

Er ikke intensivsykepleiere alltid 2 års etterutdanning av de med 3-årig sykepleierutdanning?
Det kreves en bachelor i sykepleie på tre år, minimum to års erfaring som sykepleier og tre semester med fulltidsstudie som intensivsykepleier"

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/intensivsykepleier

Lenke til kommentar
Laffe skrev (19 minutter siden):

Godt å lese at folk som var skeptisk mot anti-vaxxers plutselig har fått opp øyene sine. Påtide at flere begynner å innse at hele opplegget er noe tull

det blir vel for enkelt?

er liksom å bare "være imot alt" så får du selvsagt rett i noe. eks. det kan bli problem med kapasitet med lading av el-biler, - "jeg sa jo at elbiler bare er noe forbannet tull"

Faktum er at "systemet" har gjort det de hadde tro på, men har blitt endel rusk i maskineriet. Men det er overhodet ikke noe anti-vaxxere hverken kunne forutse i detalj eller har noe ærefullt å slå seg på brystet med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (41 minutter siden):

Også hjelper det vel forøvrig ikke heller at man nyutdanner 1000 nye sykepleiere visst 1500 slutter som følge av høyt arbeidspress under pandemien.

Jeg er selvsagt for minst mulig inngripende tiltak, og kanskje vi snakker litt forbi hverandre. men for meg virker det som mange her mener vi har passert det som er akseptabelt av tiltak, men samtidig så ser det dessverre ikke ut som det er tilstrekkelig nå. 

Eller så fokuserer man på feil type tiltak. Litt av problemet er nok også etterlevelse av tiltak. Dessverre når mange er lei og ikke følger enkle tiltak så blir de ikke like effektive.

Det kunne hjulpet om de ble lovet (eller allerede fått) høyere lønn og det ble satt igang storstilt nyrekruttering av sykepleiere. Det ville iallfall gitt noe mer motivasjon for fremtiden, og stå av stormen i dagens situasjon

Jeg er for tiltak som er målrettede og ikke er restriksjoner. Målrettede tiltak f.eks mot skoler. Eller storstilt testing. Eller klare oppfordringer om å holde seg hjemme når man er syk, både til arbeidstaker og arbeidsgiver. Men jeg er imot enhver form for nytt påbud om hjemmekontor. Og antallsbegrensning og tilbake til 1-meteren igjen. Samt munnbind i enhver situasjon. Det er greit med munnbind på en tettpakket buss, men jeg tror det har minimalt for seg om man er på et stort kjøpesenter med ikke altfor mye folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (7 minutter siden):

Er ikke intensivsykepleiere alltid 2 års etterutdanning av de med 3-årig sykepleierutdanning?
Det kreves en bachelor i sykepleie på tre år, minimum to års erfaring som sykepleier og tre semester med fulltidsstudie som intensivsykepleier"

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/intensivsykepleier

Ja, sånn er det jo. Hva er poenget? 

Lenke til kommentar

Et viktig lyspunkt i pandemien: Langt færre koronapasienter enn fryktet. En farlig trend kan være brutt

Sitat

Akuttmottaket på Ahus er rigget for å ta imot en kraftig vekst i antallet koronapasienter. Men antallet pasienter denne uken er halvparten av hva helsemyndighetene fryktet for to uker siden.

Sitat

For to uker siden var estimatet at om lag 478 koronapasienter ville være på sykehusene den 21. november. FHIs risikovurdering i forrige uke anslo 447 innlagte pasienter.

Det skjedde ikke. Den viktigste kurven har fått en knekk. Onsdag lå 232 koronapasienter på sykehus. Det er under halvparten av estimatet fra for to uker siden.

Sitat

Selv om ingen vet hva vinteren bringer, fører dette til at risikoen nå er betydelig mindre for at sykehusene brister før jul.

Lang artikkel fra Aftenposten med mulige årsaker til det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...