Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Evil-Duck said:

Å gå en ny runde hvor de overarbeidde fastlegene skal vurdere hvem som fortjener vaksinedoser er en dårlig ide, fikk selv oppleve på nært hold med nære familiemedlem og venner hvor dårlig dette systemet fungerte i praksis, når en og bor i en kommune hvor 30-40% av befolkningen står på listen uten fastlege er det og var det store utfordringer der og. Kjenner til flere som helt klart var innenfor de definerte risikogruppene som likevel ikke ble prioritert fordi vikarlegene deres ikke hadde informasjonen som var nødvendig. Kanskje det fungerer bedre i deler av landet hvor fastlege ordningen faktisk fungerer, men her var det veldig mye forvirring og relativt tilfeldig hvem som fikk vaksiner først og sist med hva anngår risikogrupper. 

Veldig sant. Det var visst også leger som bare sendte inn hele pasientlista si, fordi de mente det ikke var deres jobb å prioritere og/eller ikke hadde tid. Selv er jeg i risikogruppe men falt utenfor hele opplegget, så måtte ta noen telefoner for å ordne opp. Da løste det seg ganske raskt. Men da hadde allerede jeg kjenner fått sin første vaksine for lengst, uten at de forstod hvorfor.

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Å gå en ny runde hvor de overarbeidde fastlegene skal vurdere hvem som fortjener vaksinedoser er en dårlig ide, fikk selv oppleve på nært hold med nære familiemedlem og venner hvor dårlig dette systemet fungerte i praksis, når en og bor i en kommune hvor 30-40% av befolkningen står på listen uten fastlege er det og var det store utfordringer der og. Kjenner til flere som helt klart var innenfor de definerte risikogruppene som likevel ikke ble prioritert fordi vikarlegene deres ikke hadde informasjonen som var nødvendig. Kanskje det fungerer bedre i deler av landet hvor fastlege ordningen faktisk fungerer, men her var det veldig mye forvirring og relativt tilfeldig hvem som fikk vaksiner først og sist med hva anngår risikogrupper. 

Tenkte egentlig ikke på samme måte som i vår, var nok litt uklart. Helt enig i at det nok var mye arbeid. Tenkte for at i stedet at fastlegene tar en runde på listene, så tar heller de som er i spesielt utsatte risikogrupper en tur til legen og sier de ønsker 3.dose, så kan legen på bakgrunn av sykehistorikk vurdere og henvise de til dose 3. På denne måten så er man sikker på at de som vil ha boosterdosen, faktisk ønsker det. Og at det ikke oppleve som press.

Problemet her er jo at dette nok ville ha tatt opp unødvendige timer hos fastlegene som kunne blitt løst ved å anbefale massevaksinering, men massevaksinering blir jo først og fremst en flaskehals for kommunene som skal organisere dosene. Dette var egentlig bare en forslag til ordning som sørger for at enkelte som ikke burde vente med tredje dose kan få det fortløpende og ikke vente til kommunene har kapasitet til massevaksinering. Om man f.eks. nå anbefaler alle risikogrupper under 65 år å ta tredje dose, så kan det være at en 20-åring med en risikofaktor kanskje kunne ventet litt kontra enn 60-åring med flere risikofaktorer. 

Nå ser det derimot ut som massevaksinering blir løsningen likevel, så da håper jeg de klarer å komme i gang med dette raskt for de som ønsker og at det ikke blir oppfattet som press om å ta dose 3.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (44 minutter siden):

...og fortsetter med beslutningsvegring og seigpining. Ta nå en beslutning og si at alle som vil skal få en dose 3 etter hvert. 

da kan de jo liksågodt love 4. dose osv.

for er ingenting som tilsier at pandemien nedkjempet, bare det har blitt gitt 3 doser.

egentlig ligger det i kortene at staten vil fortsette gi boostere i overskuelig fremtid til alle som vil ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

da kan de jo liksågodt love 4. dose osv.

for er ingenting som tilsier at pandemien nedkjempet, bare det har blitt gitt 3 doser.

egentlig ligger det i kortene at staten vil fortsette gi boostere i overskuelig fremtid til alle som vil ha.

Vil boostere gi oss friheten tilbake da?

Med tanke på hva jeg nå ser utspille seg fra Tromsø tIl Trondheim og videre sør tør jeg ikke være optimist rundt det. Blir liksom ikke det samme når de nok en gang sier "bare dere tar tredjedosen blir alt normalt igjen". Det blir liksom litt vanskeligere å tro på det nok en gang. Og om det så ikke skjer og de lover at ting blir normalt igjen etter den fjerde?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Om noen lurer, er Jari Bakken ansvarlig for og står bak VGs strålende koronaoversikt.

Men tror dessverre det kommer til å forsette å øke en stund til, men kanskje veksten ikke går så raskt ettersom smitten ikke vokser like fort, og derfor får man sånne dupper.

Første rapportering i dag: over 900 smittetilfeller. Blir nok nærmere 2000 bekreftede tilfeller i dag, og positivetesraten forsetter jo bare å øke og er på over 10% nå! Mye skjult smitte med andre ord.

Men - nå er det faktisk mange om gjennomfører diverse tiltak, så det er grunn til å tro at at smittestigningen vil begynne å avta litt snart.

 

Lenke til kommentar

Smittetallene tror jeg en skal ta med en liten klype salt i ukene fremover, spår at de kommer til å øke betydelig uten at det nødvendigvis betyr at den faktiske smitten øker, vi tester under halvparten av hva vi gjorde på sist topp nå, og alt peker på at vi kommer til å teste veldig mye mer i tiden fremover basert på hva som blir skrevet i media i dag, da kommer og smittetallene til å gå opp. En må basere seg på innleggelser som har blitt sakt hele veien siden vi lettet på tiltakene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (22 minutter siden):

Vil boostere gi oss friheten tilbake da?

Med tanke på hva jeg nå ser utspille seg fra Tromsø tIl Trondheim og videre sør tør jeg ikke være optimist rundt det. Blir liksom ikke det samme når de nok en gang sier "bare dere tar tredjedosen blir alt normalt igjen". Det blir liksom litt vanskeligere å tro på det nok en gang. Og om det så ikke skjer og de lover at ting blir normalt igjen etter den fjerde?

tror det er best å belage seg (psykisk) på "normal hverdag med økt beredskap" (og endel restriksjoner)

mer "normalt" enn det tror jeg ligger langt frem i tid. Hvis det da ikke dukker opp noe helt banebrytende innen vaksiner/medisiner.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

tror det er best å belage seg (psykisk) på "normal hverdag med økt beredskap" (og endel restriksjoner)

mer "normalt" enn det tror jeg ligger langt frem i tid. Hvis det da ikke dukker opp noe helt banebrytende innen vaksiner/medisiner.

I noen land har de vært tydeligere på at man ikke får tilbake "normalen" men heller går over til "the new normal". Det er vel "new normal" vi lever i nå. Noen trivelig verden er det ikke men det er nå sånn det er.

Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (2 minutter siden):

Hvordan påvirkes hverdagen din av dette?

Nå kommer ikke jeg til å legge ut for mye private detaljer om mitt eget liv i et forum hvor jeg er anonym, men coronatiden har gjort store inngrep i livssituasjonen min og det er drømmer og planer jeg hadde som har blitt knust av dette uten at jeg kommer til å legge ut om noe av dette her. Selv om det er mange, kanskje de fleste i Norge ihvertfall som ikke har blitt særlig berørt av dette er det andre av oss som har det. Som sagt har jeg støttet håndtering som et nødvendig onde; men som sagt, et onde og som jeg selvfølgelig håpet skulle ta slutt en dag og deler av den situasjonen vi fortsatt er i gjør ikke at alt kan gjenopptas. Men som sagt kommer jeg ikke til å legge ut for mye detaljer om mitt private liv og hvordan pandemitiden har påvirket meg.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (59 minutter siden):

Vil boostere gi oss friheten tilbake da?

Med tanke på hva jeg nå ser utspille seg fra Tromsø tIl Trondheim og videre sør tør jeg ikke være optimist rundt det. Blir liksom ikke det samme når de nok en gang sier "bare dere tar tredjedosen blir alt normalt igjen". Det blir liksom litt vanskeligere å tro på det nok en gang. Og om det så ikke skjer og de lover at ting blir normalt igjen etter den fjerde?

Ut fra hva du har skrevet her virker du NOE hysterisk på situasjonen, og det virker ikke som om du vil ta til deg hverken realitetene eller hva andre sier, og heller bare la det skure og gå.

Det er for øvrig ikke snakk om "fra Tromsø TIL Trondheim", men "I Tromsø OG Trondheim". 

Og nei, jeg kommer ikke til å starte en diskusjon med deg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Smittetallene tror jeg en skal ta med en liten klype salt i ukene fremover, spår at de kommer til å øke betydelig uten at det nødvendigvis betyr at den faktiske smitten øker, vi tester under halvparten av hva vi gjorde på sist topp nå, og alt peker på at vi kommer til å teste veldig mye mer i tiden fremover basert på hva som blir skrevet i media i dag, da kommer og smittetallene til å gå opp. En må basere seg på innleggelser som har blitt sakt hele veien siden vi lettet på tiltakene. 

 

Kommer litt an på hvordan testingen blir utført. Virker om det er utstrakt brukt av hurtigtester, og ikke alle kommuner følger opp med PCR-tester etterpå eller registrerer inn tallene. Men enig i at innleggelser er det beste tallet å forholde seg til, som uansett er det som er avgjørende for tiltak. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Nå kommer ikke jeg til å legge ut for mye private detaljer om mitt eget liv i et forum hvor jeg er anonym, men coronatiden har gjort store inngrep i livssituasjonen min og det er drømmer og planer jeg hadde som har blitt knust av dette uten at jeg kommer til å legge ut om noe av dette her. Selv om det er mange, kanskje de fleste i Norge ihvertfall som ikke har blitt særlig berørt av dette er det andre av oss som har det. Som sagt har jeg støttet håndtering som et nødvendig onde; men som sagt, et onde og som jeg selvfølgelig håpet skulle ta slutt en dag og deler av den situasjonen vi fortsatt er i gjør ikke at alt kan gjenopptas. Men som sagt kommer jeg ikke til å legge ut for mye detaljer om mitt private liv og hvordan pandemitiden har påvirket meg.

Nu spurte han om hur vardagen din påverkas av detta och jag är rätt sikker på att han menade nu och vad som eventuellt kommer bli och ikke hur det har varit. 

Jag tror risken att det kommer bli som i våras med tiltak är i det närmaste noll. Tiltaken som infördes i Trondheim påverkar de allra flesta väldigt lite de i Tromsø er lite værre men det er ikke direkt noen nedstängning där heller. 

Må vara möjligt med lite nyanser, munbind på bussen er ikke så väldigt inskränkade och är långt ifra att knappt få ha gäster i eget hjem for eksempel.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tidligere i pandemien var jo smittetallene den viktigste indikatoren. Når man da gjorde beslutninger, lå man gjerne en 2 ukers tid etter de faktiske forhold. Nå som det er innleggelsestall som gjelder, er vel denne forsinkelsen enda større, og tiltakene har i praksis vært helt fraværende i lang tid. Her ligger nå alt til rette for at vår kjære venn Corona skal få herje løs. Dette blir nok moro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Å gå en ny runde hvor de overarbeidde fastlegene skal vurdere hvem som fortjener vaksinedoser er en dårlig ide, fikk selv oppleve på nært hold med nære familiemedlem og venner hvor dårlig dette systemet fungerte i praksis, når en og bor i en kommune hvor 30-40% av befolkningen står på listen uten fastlege er det og var det store utfordringer der og. Kjenner til flere som helt klart var innenfor de definerte risikogruppene som likevel ikke ble prioritert fordi vikarlegene deres ikke hadde informasjonen som var nødvendig. Kanskje det fungerer bedre i deler av landet hvor fastlege ordningen faktisk fungerer, men her var det veldig mye forvirring og relativt tilfeldig hvem som fikk vaksiner først og sist med hva anngår risikogrupper. 

Jepp, samboeren måtte vente 5 måneder og selv måtte jeg ringe for å fortelle fastlegen min gjennom mange år hvilke risikogrupper jeg tilhørte 😛

Dette har de hverken tid eller oversikt til. Man rekker såvidt å fullføre en samtale på de 20min de har på seg per pasient.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...