Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Nytt faglig råd på koronautbruddet
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet vurderer nå at koronautbruddet ikke lenger er et alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom. Det kommer fram i et faglig grunnlag de har levert til Helse- og omsorgsdepartementet.

Helsedirektoratet og FHI anbefaler samtidig at covid-19 fremdeles defineres som en allmennfarlig smittsom sykdom.

Denne nyhetsmeldingen kunne vært skrevet på en annen måte... EDIT: Som VG har gjort:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/helsemyndighetene-koronautbruddet-ikke-lenger-et-alvorlig-utbrudd-av-allmennfarlig-smittsom-sykdom.xpkDxkQfX

Sitat

Coronautbruddet ikke lenger et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, konkluderer Helsedirektoratet og FHI i sitt faglige grunnlag til regjeringen.

Definisjonen kan ha noe å si hvis regjeringen vil innføre nasjonale tiltak igjen.

– Det er i dagens situasjon lav sannsynlighet for at det vil bli behov for nasjonale tiltak eller bruk av andre bestemmelser som kun kan benyttes ved alvorlige utbrudd, påpeker Helsedirektoratet i et skriv til regjeringen.

– Helsedirektoratet anbefaler derfor at utbruddet i Norge ikke lenger bør være besluttet som alvorlig, skriver de videre.

Sitat

De mener imidlertid at viruset fortsatt bør defineres som en allmennfarlig smittsom sykdom, men at det altså ikke lenger er et alvorlig utbrudd.

– Dersom det skulle oppstå behov for nasjonale tiltak eller bruk av fullmaktsbestemmelser som krever at utbruddet er definert som alvorlig, kan beslutning om dette fattes raskt, skriver Helsedirektoratet.

Covid-19 ble definert som en allmennfarlig smittsom sykdom 31. januar 2020 og innført på listen i forskrift om allmennfarlige smittsomme sykdommer. Sykdommen ble 3. mars 2020 også erklært å være et alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis myndighetene virkelig ønsker å roe smittespredningen nå, så er de nødt til å fjerne fraværsgrensene på skolene. Det er det enkleste og minst belastende for samfunnet, og mest effektive er min teori. Skolene fungerer nå som virusfabrikker fordi elever drar på skolen selv om de er syke. I Trondheim nå er det ekstreme smittetall på skolene, og de som er der drar det med hjem og videre i samfunnet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

TRONDHEIM: ALLE JENTER PÅ 16 OG 17 ÅR ER CORONAVAKSINERTE
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/trondheim-alle-jenter-paa-16-og-17-aar-er-coronavaksinerte.OePkD3zh0?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1

Sitat

Jenter på 16 og 17 år i Trondheim har satt en rekord det er mulig å tangere, men umulig å slå.: Alle har fått første dose av coronavaksinen.

Det melder Trondheim kommune i en pressemelding.

Torsdag tikket de siste vaksinetallene inn til Trondheim kommune fra det nasjonale vaksinasjonsregisteret - Sysvak. Der går det fram at ett hundre prosent av kvinnene i aldersgruppen har fått vaksine.

Foreløpig er det snakk om hundre prosent dekning på første dose, de fleste i aldersgruppen må vente noen uker før de kan ta andre dose. 

– Det er et nesten utrolig godt tall, og det er spesielt gledelig at den aldersgruppen som trolig er mest mobil av alle slutter så godt opp om vaksinen, sier smittevernoverlege Tove Røsstad.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Vaksinene fungerer godt de, men ingenting gir 0 risiko. Flere burde vaksinere seg (blant uvaksinerte), men den største risikoen løper de jo egentlig selv. Skulle de smitte meg (etter fullvaksinasjon) bryr jeg meg egentlig ikke. Tenker at det vil man bli før eller siden bli uansett, og at det er slik man kommer ut av pandemien, når nok folk får sterk immunitet (som naturlig infeksjon er best på å gi deg). Det triste er jo at det kan gå utover sykehuskapasitet i mellomtiden, og skape ringvirkninger for andre syke som ikke slipper til pga coronasyke pasienter. Som en lenket til tidligere her; frøken Grødeland har vært flink og balansert hele tiden. Hun påpekte at vi er godt rustet her i Norge. Liten grunn til paniske tilstander.

Mange uvaksinerte som ikkje kan vaksinere seg, for eksempel barn under 12 år osv. Di som ikkje vil vaksinere seg har forsatt mulighet til å vaksinere seg viss di skulle ønske det. Men fullvaksinerte kan og smitte vidare og dermed opprettholde smittetrykket unødvendig høgt viss di ikkje sjølv tek tak ved mulig smitte. Nå er tisk meir eller mindre overlatt til folket å utføre sjølve etter egen overbevisning eller sagt på ein anna måte, viss di kjenner på symptom. Det kan gå bra men har og mulighet for å bli eit mageplask. Blir spennande å sjå om vi er godt rusta eller om fhi bommer nok ein gang på korleis smitten osv utvikler seg. Tross alt har 100 personer måtta bøte med livet etter erna & høies one night stand stunt som gav norge det støtste smittetrykket pr uke hittil i pandemien og etterkvart eit snitt på ca 10 dødsfall pr uke siste tida. At fravær vart innført for skuleungdom igjen synast som nok ein unødvendig tabbe. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (53 minutter siden):

Mange uvaksinerte som ikkje kan vaksinere seg, for eksempel barn under 12 år osv. Di som ikkje vil vaksinere seg har forsatt mulighet til å vaksinere seg viss di skulle ønske det. Men fullvaksinerte kan og smitte vidare og dermed opprettholde smittetrykket unødvendig høgt viss di ikkje sjølv tek tak ved mulig smitte. Nå er tisk meir eller mindre overlatt til folket å utføre sjølve etter egen overbevisning eller sagt på ein anna måte, viss di kjenner på symptom. Det kan gå bra men har og mulighet for å bli eit mageplask. Blir spennande å sjå om vi er godt rusta eller om fhi bommer nok ein gang på korleis smitten osv utvikler seg. Tross alt har 100 personer måtta bøte med livet etter erna & høies one night stand stunt som gav norge det støtste smittetrykket pr uke hittil i pandemien og etterkvart eit snitt på ca 10 dødsfall pr uke siste tida. At fravær vart innført for skuleungdom igjen synast som nok ein unødvendig tabbe. 

Jada. Det er jo først og fremst trist for dem som ikke kan vaksinere seg, så jeg synes vi skal vise respekt og omsorg ovenfor alle. Enten man er uvaksinert, eller vaksinert med 1, 2 eller 3 doser. De fleste prøver nok å gjøre så godt de kan, om de så lander litt ulikt på hva de selv velger. Det er forståelig ettersom folk lever forskjellige liv med forskjellige utfordringer, og risikovurderingene kan være kompliserte og vanskelige. Var så fint å se solidariteten helt i begynnelsen av pandemien. Håper å se mer av den igjen. Dessverre vil fortsatt noen bli alvorlig syke, utvikle long covid og dø. Det er blitt kommunisert og forstått hele veien. Mer åpning, blir mer smitte, som også vil innebære flere alvorlige utfall, men det må ses relativt oppimot forskjellige hensyn. Jeg har selv en far som er spesielt utsatt, så jeg vet nøyaktig hvor vanskelig det kan være. Sånn er livet. En risikosport i seg selv, men noe risiko bør man tåle. Så får man heller passe litt mer på seg selv enn naboen om man er veldig redd tenker jeg, og sørge for at man vaksinerer seg, holder seg unna store folkemengder o.l. Fravær i skolen har jeg ikke store formeninger om nå. Synes det var fint at man kunne få strøket fravær ved Corona-symptomer tidligere, men synes også det er bra at samfunnet er på veg tilbake til normalen. Det er den veien vi ønsker å gå. Da må man også prøve når forutsetningene for å lykkes er tilstede. Ellers risikerer man å bli sittende fast i en sirkulerende hengemyr man ikke kommer utav. I klassen til min 13-åring er omlag halvparten vaksinert. Min fikk velge selv, og ønsket ikke vaksine. Han er ikke i noen risikogruppe så det tar jeg med knusende ro, selv om jeg vet at det innebærer en bitteliten risiko. Men altså, sånn er det her i livet.

 

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (5 timer siden):

Kjerkol må være svært dårlig informert. Er ca 69 % som er fullvaksinert og 78 % har fått ein dose. 90% er ein utopi å oppnå blant befolkninga.

Målet er vel 90% av den vaksne befolkninga. I dag ligg ein vel på rundt 85% fullvaksinerte. Hadde alle som har fått ein dose gått stad og fullvaksinert seg hadde dette målet vore innfridd.

Lenke til kommentar
xRun skrev (5 timer siden):

Nei, men dei må møte på skulen for å ikkje få fråver.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Fordi ein har god tid til å bestemme seg.

Helsepersonell og risikogrupper under 65 som fikk vaksinene sine tidlig i år, gjerne med lite mellomrom mellom første og andre dose har begynt å få litt dårlig tid vil jo vertfall jeg si.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Helsepersonell og risikogrupper under 65 som fikk vaksinene sine tidlig i år, gjerne med lite mellomrom mellom første og andre dose har begynt å få litt dårlig tid vil jo vertfall jeg si.

Det er eit godt poeng. Samstundes er det også mange i risikogruppene som har fått siste dose for mindre enn eit halvt år sidan. Det er bra at mange fekk tilbod om tredje dose i september, men FHI burde uansett også ha sagt noko om tredje dose for resten av risikogruppene samt helsepersonell då dei bestemte seg for å tilby tredje dose til dei eldste.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (27 minutter siden):

Fordi ein har god tid til å bestemme seg.

Den der holder ikke! Vi vet alle at de kommer til å dilte etter Sverige og Danmark. Så hvorfor ikke bare annonsere det?! 

Det betyr ikke at de må starte vaksinering med en gang, men handler rett og slett om god planlegging.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nrk har sak om at det meste av landet no er raudt på EU sitt smittekart, og nemner også at Sverige er oransje.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement

Sett vekk frå at austeuropeiske land med mykje vaksineskepsis er mørkeraude er det noko anna som slår meg. Norge og Finland som var flinkast i klassen er raude. Sverige som har hatt meir smitte enn oss er oransje. Spania og Italia som har vore hardt ramma tidlegare er delvis grøne. Tilfeldig?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 minutt siden):

Den der holder ikke! Vi vet alle at de kommer til å dilte etter Sverige og Danmark. Så hvorfor ikke bare annonsere det?! 

Det betyr ikke at de må starte vaksinering med en gang, men handler rett og slett om god planlegging.

Så lenge kommunane har nok med influensavaksinering, 2. dose til dei mellom 16 og 18, samt booster til 65+ er det førebels ingen grunn til å forhaste seg. For mange er det heller ikkje gått eit halvt år sidan dei vart fullvaksinerte. Men eg er einig med @Evil-Ducki at dei bør seie noko om risikogruppene, som fekk vaksine med 3-6 vekers mellomrom i vår/sommar.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (34 minutter siden):

Nrk har sak om at det meste av landet no er raudt på EU sitt smittekart, og nemner også at Sverige er oransje.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement

Sett vekk frå at austeuropeiske land med mykje vaksineskepsis er mørkeraude er det noko anna som slår meg. Norge og Finland som var flinkast i klassen er raude. Sverige som har hatt meir smitte enn oss er oransje. Spania og Italia som har vore hardt ramma tidlegare er delvis grøne. Tilfeldig?

Ikke at det nødvendigvis forklarer hele bildet, men vil tro det er en viss korrelasjon mellom temperaturer og smittenivåer. 

Svenskene har i alle fall tidligere testet en god del mindre enn her i Norge, men vet ikke hvordan det forholder seg med dette nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, torbjornen said:

Sett vekk frå at austeuropeiske land med mykje vaksineskepsis er mørkeraude er det noko anna som slår meg. Norge og Finland som var flinkast i klassen er raude. Sverige som har hatt meir smitte enn oss er oransje. Spania og Italia som har vore hardt ramma tidlegare er delvis grøne. Tilfeldig?

Både Italia og Spania har fortsatt munnbindpåbud innendørs og flere andre restriksjoner.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 timer siden):

Mange uvaksinerte som ikkje kan vaksinere seg, for eksempel barn under 12 år osv. Di som ikkje vil vaksinere seg har forsatt mulighet til å vaksinere seg viss di skulle ønske det. Men fullvaksinerte kan og smitte vidare og dermed opprettholde smittetrykket unødvendig høgt viss di ikkje sjølv tek tak ved mulig smitte. Nå er tisk meir eller mindre overlatt til folket å utføre sjølve etter egen overbevisning eller sagt på ein anna måte, viss di kjenner på symptom. Det kan gå bra men har og mulighet for å bli eit mageplask. Blir spennande å sjå om vi er godt rusta eller om fhi bommer nok ein gang på korleis smitten osv utvikler seg. Tross alt har 100 personer måtta bøte med livet etter erna & høies one night stand stunt som gav norge det støtste smittetrykket pr uke hittil i pandemien og etterkvart eit snitt på ca 10 dødsfall pr uke siste tida. At fravær vart innført for skuleungdom igjen synast som nok ein unødvendig tabbe. 

Tror du ikke at folk døde pre covid ? Ingen som har "bøte med livet" grunnet Erna eller Høies valg på når ting skal åpne, majoriteten ønsket åpne, så du får skylde på alle oss..Livet har en garanti , at du og alle du kjenner skal dø, om det er Covid, Influensa, fall i trappen, sepsis av en flis i fingeren eller sovne stille inn, livet har null garantier på at du engang skal våkne i morgen.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...