Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ankor skrev (3 minutter siden):

Og du tror de som dør av influensa stor sett er friskere? Dette kan du åpenbart ingenting om.

Og det gjør du? Da kan du kanskje hoste opp noe dokumentasjon på nøyaktig hvor syke de som dør av influensa er? Det burde være enkelt om du har så store kunnskaper om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Feil! De som døde hittil av covid 19 har en medianalder på 82 år og hatt minst to underliggende sykdommer. 

Mellom 23.august og til nå har det vært 1 dødsfall i aldersgruppen 0-39, fire 40-49, og seks i 50-59 av covid-19. 

Ganske sikker på at det i tilsvarende periode har vært 0 dødsfall med influensa i noen av disse aldersgruppene. Tenk litt på det, det dør faktisk unge folk av dette i viruset i perioder det ikke er vanlig med influensa, nettopp fordi viruset er som det er. Influensa er i det minste bare sesong, korona sprer seg og dreper hele året!

Endret av Fnugle
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Og det gjør du? Da kan du kanskje hoste opp noe dokumentasjon på nøyaktig hvor syke de som dør av influensa er? Det burde være enkelt om du har så store kunnskaper om dette.

De er så dårlige at det nesten aldri blir registrert som influensa-dødsfall engang. Dette tallet på 900 framkommer ved at man beregner overdødelighet og antar at det skyldes influensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ankor skrev (2 minutter siden):

De er så dårlige at det nesten aldri blir registrert som influensa-dødsfall engang. Dette tallet på 900 framkommer ved at man beregner overdødelighet og antar at det skyldes influensa.

Jeg er klar over hvordan det beregnes, men det er fortsatt ikke et svar på spørsmålet mitt. Nøyaktig hvor syke er de? Hvis de er "betydelig svakere" som du skrev i sted, bør du kunne hoste opp en eller annen form for dokumentasjon utover å vise til hvordan man har kommet frem til tallet på 900.

Lenke til kommentar

Tja, influensa er ikke helt ubetydelig det heller.

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

Sitat
  • I sesongen 2017–2018 ble anslagsvis 7600 pasienter innlagt i sykehus med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. Sesongen før var det rundt 5000 innlagt med influensa, også dette tallet var høyt.

Merkelig nok var dette uinteressant for de fleste og media (ja, man kan finne enkelte oppslag om det). Det var liksom bare noe som skjedde og spredde seg, uten at man laget mer styr av den grunn.

https://www.fhi.no/globalassets/bilder/vaksine/vaksinedagene-2019---presentasjoner/15.15-tonnessen-influensa-hos-ung-og-gammel260919-.pdf

fhi.png

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 minutter siden):

Mellom 23.august og til nå har det vært 1 dødsfall i aldersgruppen 0-39, fire 40-49, og seks i 50-59 av covid-19. 

Ganske sikker på at det i tilsvarende periode har vært 0 dødsfall med influensa i noen av disse aldersgruppene. Tenk litt på det, det dør faktisk unge folk av dette i viruset i perioder det ikke er vanlig med influensa, nettopp fordi viruset er som det er. Influensa er i det minste bare sesong, korona sprer seg og dreper hele året!

Det er meget mulig, men 10 dødsfall per uke pga covid-19 er uansett ikke spesielt høye tall. Eller grunn til å rope opp om at forrige regjering har så mye skyld i disse dødsfallene fordi de slapp opp for mye. Da skal du være rimelig langt over på den ene siden av risikoskalaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Jeg er klar over hvordan det beregnes, men det er fortsatt ikke et svar på spørsmålet mitt. Nøyaktig hvor syke er de? Hvis de er "betydelig svakere" som du skrev i sted, bør du kunne hoste opp en eller annen form for dokumentasjon utover å vise til hvordan man har kommet frem til tallet på 900.

Dette er bare kverulering fordi svaret ikke er det du skulle ønske det var. I de tilfellene der influensa er årsaken blir det registrert som det, og da trenger man ikke særlig mye logisk evne for å forstå at resten må ha vært svært svekket av andre ting. Om du mot formodning er reelt interessert i dokumentasjon er det ikke noe problem å finne på nettet, men vi vet jo begge at du egentlig blåser i hva som er fakta og bare prøver å være retorisk smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (Akkurat nå):

Dette er bare kverulering fordi svaret ikke er det du skulle ønske det var. I de tilfellene der influensa er årsaken blir det registrert som det, og da trenger man ikke særlig mye logisk evne for å forstå at resten må ha vært svært svekket av andre ting. Om du mot formodning er reelt interessert i dokumentasjon er det ikke noe problem å finne på nettet, men vi vet jo begge at du egentlig blåser i hva som er fakta og bare prøver å være retorisk smart.

Kverulering? Det er du som kommer med en påstand, men ikke evner å dokumentere denne. Og forsøker å latterliggjøre motdebattanten når denne forlanger litt mer dokumentasjon. Det sier litt om retorikken og hvor jævlig uredelig du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Kverulering? Det er du som kommer med en påstand, men ikke evner å dokumentere denne. Og forsøker å latterliggjøre motdebattanten når denne forlanger litt mer dokumentasjon. Det sier litt om retorikken og hvor jævlig uredelig du er.

Når noen krever dokumentasjon på selvfølgeligheter så gidder jeg ikke være høflig, for det gjør de bare for å kaste bort andres tid eller håpe at man ikke gidder å svare slik at de kan overbevise seg selv om at de har rett. Hvorfor tror du at det har dødd 761 000 av korona i USA til nå, mens det i gjennomsnitt dør ca 34 000 i året av influensa? Dette til tross for mange tiltak som man ikke ser i influensaepidemier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ankor skrev (9 minutter siden):

Når noen krever dokumentasjon på selvfølgeligheter så gidder jeg ikke være høflig, for det gjør de bare for å kaste bort andres tid eller håpe at man ikke gidder å svare slik at de kan overbevise seg selv om at de har rett. Hvorfor tror du at det har dødd 761 000 av korona i USA til nå, mens det i gjennomsnitt dør ca 34 000 i året av influensa? Dette til tross for mange tiltak som man ikke ser i influensaepidemier.

Debatten handlet ikke om alvorsgraden av influensa vs covid-19, men nøyaktig hvor svake de som dør av dette er. Du kom med en påstand som du ikke kan dokumentere. Hvis du hadde skrevet "sannsynligvis svakere", ville det vært dekning for det. Men du skrev ikke "sannsynligvis svakere". Ei heller "svakere". Men "betydelig svakere". Og så kommer du med den dokumentasjon som egentlig ikke er direkte dokumentasjon som underbygger påstanden din, men som du likevel tolker maksimalt i din retning for å vise at du har rett. Og samtidig slenger på en hersketeknikk i forsøk på å latterliggjøre motdebattanten. Retorikken er temmelig usmakelig.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, OlavEH said:

Debatten handlet ikke om alvorsgraden av influensa vs covid-19, men nøyaktig hvor svake de som dør av dette er. Du kom med en påstand som du ikke kan dokumentere. Hvis du hadde skrevet "sannsynligvis svakere", ville det vært dekning for det. Men du skrev ikke "sannsynligvis svakere". Ei heller "svakere". Men "betydelig svakere". Og så kommer du med den dokumentasjon som egentlig ikke er direkte dokumentasjon som underbygger påstanden din, men som du likevel tolker maksimalt i din retning for å vise at du har rett. Og samtidig slenger på en hersketeknikk i forsøk på å latterliggjøre motdebattanten. Retorikken er temmelig usmakelig.

Takk for at du bekrefter det jeg skrev. Du er egentlig ikke interessert i svaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ankor skrev (Akkurat nå):

Takk for at du bekrefter det jeg skrev. Du er egentlig ikke interessert i svaret.

Og du er stort sett ikke interessert i en skikkelig diskusjon i det hele tatt. Din standard modus operandi siden du dukket opp her inne har vært å skrive maks 3-4 linjer og samtidig forsøke å latterliggjøre motdebattant. Hvis vi faktisk skal tro på at du har noe som helst form for kunnskap om dette, bør du faktisk forsøke å bruke noe som heter argumenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Morromann said:

Smitten øker fordi mennesker lever normalt igjen og omgås hverandre slikt det er normalt og har vært normalt siden tidenes morgen; og nå setter vinteren inn og på vinteren øker smittsomme luftveisviruser - alltid. Slik har det vært og slik vil det alltid bli; ingenting er oppsiktsvekkende eller skremmende med det i det hele tatt nå som vi har vaksinen som virker slik som den skal. Media lager virkelig ikke-nyheter om ingenting. Men det er jo det de lever av. Sensasjon og frykt.

Selvsagt, media er media. Dette tjener de grovt på å ikke slutte å dekke.

Men, har vi fått noe data på hva de vaksinerte opplever av long covid enda? Det kunne ha vært interessant å vite litt mer om gjerne. Altså om viruset fortsatt har de ekstrafarene målt opp mot andre typer luftveisvirus? Jeg synes egentlig at long covid har vært det skumleste med covid-19. For det om man dør eller overlever er selvsagt skummelt nok, men på langt nære like viktig synes jeg da. Long covid kan jo for enkelte bli en ødeleggelse av livskvalitet langsiktig.

Man har jo enkelte ekstremsaker som har vært intuberingstilknyttet forklaring rundt, og at pasient da etter å gi tapt i opptreningen ikke orker å leve lengre. Men, det blir jo i ekstremkanten av skalaen da. Er virkelig uheldig om en blir ødelagt av intubering og ikke har noen lungetransplantasjon å støtte seg videre på, eller om man ikke vil det helvete en slik prosess må være å gå igjennom også da.

Siden det passerer blod-hjernebarrieren og roter til noe på de kognitive evnene hos noen. Hvor ofte skjer det etc.?

Det er nå i den uvisse perioden når Pfizer covid-vaksinene slutter å ha virkning som er det som skaper spenninger, fordi det er så uvisst hva resultatet på totalbefolkningen blir.

Hvor mange må ha omskolering fordi de ikke evner å gjøre komplekse oppgaver, eller få uføretrygd f.eks.? Slike tall finnes vel ikke i fra Israel og andre land riktig enda? Er det en viss prosent tilfriskning av de som har opplevd å ikke fungere på et gitt tall i statistikken, f.eks. de som er syke lengre enn 3-4 måneder med nokså invalidiserende påvirkning? Hva er tilfriskningsraten, og hva slags funksjonsevnenivå oppnår de i såfall å få tilbake?

  

10 hours ago, Morromann said:

Vel, jeg synes folk alltid bør vise spesielt hensyn til omgivelsene når man har luftveissymptomer. Det syntes jeg før coronaen og det synes jeg nå også. For eksempel har jeg alltid hatt besøksforbud for folk som er forkjølet hjemme hos meg. Jeg er definitivt imot nye munnbindpåbud men jeg tror jeg kommer til å ha på munnbind om jeg skulle bli forkjølet og er nødt til å bevege meg inn på et område hvor det er flere mennesker tett rundt meg av hensyn til disse. Men aldri ellers.

Artig at du har fått til å gjennomføre det. Er ikke alle som har guts nok til å fortelle folk om ikke å komme på besøk pga. slikt noe. Fornuftig levesett da.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 minutes ago, OlavEH said:

Og du er stort sett ikke interessert i en skikkelig diskusjon i det hele tatt.

Det stemmer, jeg driter i "diskusjon", jeg er bare interessert i hva som er fakta og konsekvensene av dem. Derfor har jeg brukt svært mye tid på å lese forskning, og vet ganske mye. Det er ingen tvil om at slike som meg passer dårlig med slike som deg, som har bestemt seg for et standpunkt og bare "diskuterer" for å vinne fram med det standpunktet i stedet for å ha et reelt ønske om å få mest mulig kunnskap.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
10 hours ago, OlavEH said:

Kanskje han ikke bekymrer seg for alt mellom himmel og jord slik som enkelte andre her inne. Vi kunne gitt tredje dose til de over 65 og andre svært utsatte. Resten av oss burde gitt fra oss dosene til  land med mye lavere vaksinedekning enn Norge. Vi som er friske og raske har liten risiko har vi allerede har to doser og booster immuniteten bedre om vi blir smittet.

Er produksjonsetterslepet på vaksiner fortsatt like stort da? Er jo gått mange måneder siden de kunne ha funnet på å lisensiere ut produksjon for å få gang i vaksineringen på verdensbasis. Er vel neppe mangel på pengesekker i verden til å få gjennomført det rimelig fort. Har vel også vært skriverier om at enkelte u-land ikke har fryseinfrastrukturen som skal til for å distribuere dosene, så det er jo en rimelig stor utfordring også da.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg har ikke sett data om dette for vaksinerte kontra uvaksinerte såvidt jeg kan huske, men jo, det er jo ikke risikofritt, men det er vel få som utvikler long covid også? Og de fleste blir vel bedre etterhvert over tid. Det er jo et poeng at antistoffer vil beskytte mot smitte i det hele tatt, men de også blir jo syke. Det vil nok beskytte bedre, men ingen vil oppnå 0 risiko. Jeg vil helst se empiri på dette før jeg vurderer om jeg ønsker ny vaksine hver 6-12 mnd. Så har du også medisin på veg som vil gi ekstra beskyttelse, også mot long covid skulle man tro?

Ja den medisinen ja. Fra Merck elns. Oppfinneren av Ivermectin det. Og ivermectin + doxycillin Doxycycline ser ut å fungere langt langt bedre enn det der nye de har funnet på fordi de kan tjene penger fordi det er patentert. Ivermectin har jo mistet patentet med årene. Noe de ikke ser snitt å tjene særlig penger på lengre.

Også i Norge har vi en hemsko i Legemiddelverket Steinar Madsen som er skamredd for parasitt-resistens, i et land som Norge som knapt har disse parasittene han er redd skal få seg resistens i fra ivermectin :laugh:

Finnes så mye ulogisk tullballgreier i verden og Norge. Selvsagt er han forpliktet til å nevne parasittresistens, men det går an å stikke fingeren i jorda også, og kjenne på om det er noe problem for Norge med ivermectinforebyggende bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar
Ankor skrev (12 minutter siden):

Det stemmer, jeg driter i "diskusjon", jeg er bare interessert i hva som er fakta og konsekvensene av dem. Derfor har jeg brukt svært mye tid på å lese forskning, og vet ganske mye. Det er ingen tvil om at slike som meg passer dårlig med slike som deg, som har bestemt seg for et standpunkt og bare "diskuterer" for å vinne fram med det standpunktet i stedet for å ha et reelt ønske om å få mest mulig kunnskap.

Hvis du er interessert i fakta bør du lære deg å dokumentere dine påstander med disse faktaene. Du gjør det i absolutt minimal grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (20 minutter siden):

Det stemmer, jeg driter i "diskusjon", jeg er bare interessert i hva som er fakta og konsekvensene av dem. Derfor har jeg brukt svært mye tid på å lese forskning, og vet ganske mye. Det er ingen tvil om at slike som meg passer dårlig med slike som deg, som har bestemt seg for et standpunkt og bare "diskuterer" for å vinne fram med det standpunktet i stedet for å ha et reelt ønske om å få mest mulig kunnskap.

Du som er så smart får henge på et fagforum i stedet for på diskusjon.no, da.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Vaksinene fungerer godt de, men ingenting gir 0 risiko. Flere burde vaksinere seg (blant uvaksinerte), men den største risikoen løper de jo egentlig selv. Skulle de smitte meg (etter fullvaksinasjon) bryr jeg meg egentlig ikke. Tenker at det vil man bli før eller siden bli uansett, og at det er slik man kommer ut av pandemien, når nok folk får sterk immunitet (som naturlig infeksjon er best på å gi deg). Det triste er jo at det kan gå utover sykehuskapasitet i mellomtiden, og skape ringvirkninger for andre syke som ikke slipper til pga coronasyke pasienter. Som en lenket til tidligere her; frøken Grødeland har vært flink og balansert hele tiden. Hun påpekte at vi er godt rustet her i Norge. Liten grunn til paniske tilstander.

Men hva er egentlig covid-19 viruset? Man har jo eksempler på virus som det ikke er lett å få immunforsvarseffekt i mot. F.eks. HIV. Har covid-19 noen spesielle egenskaper som gjør det verre å vaksinere i mot.

Det har jo vært hintet om noe gain-of-function forskning i Wuhan bestillet av amerikanerne. Men, er jo umulig å vite sannhetsgehalten av akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...