Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, basillen said:

Hva er det du fabler om? Australia og New Zealand har da aldeles ikke klart å "kverke viruset." Tvert i mot har de i månedsvis slitt med smitte nå, og begge landene har gjennomgått noen av de lengste og mest inngripende lockdownene verden har sett. Australia og New Zealand er kroneksempler på at denne utopiske "Zero Covid" strategien er komplett umulig å gjennomføre i praksis.

Det virket når de gjorde det. Selvfølgelig kommer viruset tilbake når grensene åpnes og andre land ikke har hatt samme strategi. Det er jo det jeg sier; alle må være med på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (1 minutt siden):

Det høres komplisert ut de pakkene du ønsker deg. Når man vet at folk har vanskelig for å være med på selv enkle ting så ville det ha krevd ekstraordinær innsats dersom man skulle gjøre noe "avansert" for en folkemengde. Selv folk som har det som yrke, vektere, politifolk og andre sliter jo med å få en mengde mennesker samkjørte som et eksempel. Har man så flinke politikere som ville ha vært de som satt hjulene i gang?

Poenget er at man ikke har prøvd engang. Det har vært null vilje til å enten prøve ut ting eller gi mer midler som kunne holdt samfunnet litt mer åpent. Pengene har i stedet blitt øst ut for å holde stengt.

Lenke til kommentar
Verm skrev (Akkurat nå):

Det virket når de gjorde det. Selvfølgelig kommer viruset tilbake når grensene åpnes og andre land ikke har hatt samme strategi. Det er jo det jeg sier; alle må være med på det.

Grensene ble ikke akkurat åpnet. Det har vel vært mer eller mindre tilnærmet like strengt hele tiden i begge land når det gjelder grensekontroll. Men viruset snek seg inn uansett, og strategien feilet dermed. Ingen av landene er forøvrig noe eksempel til etterfølgelse. Australia er vel det landet i verden som har beveget seg mest i anti-demokratisk retning under pandemien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

hørt flere i bekjentskapkretsen som sier samme.

så hvis dette er gjengs holdning "på nasjonalt nivå" vil oppslutningen i befolkningen bli langt lavere ved 3. dose, 4. dose osv.

på den annen side, -en ting er hva folk føler akkurat her og nå vs. holdt opp mot at sydenturen ryker neste sommer pga. utgått korona-sertifikat, eller andre begivenheter av betydning.  Så da resignerer vel en god del og "underkaster seg" vaksine-regime videre.

Mulig det. Hva andre land velger å gjøre mtp coronasertifikat er jo opp til dem. Det vil vel avhenge av vaksinasjonsdekning i landet oppimot smitte og/eller innleggelser, deres sykehuskapasitet, naturlig immunitet etc. Altså hvor godt de er rustet. Norge har holdt en helt grei linje synes jeg. Det meste skulle vel derimot tilsi at man står bedre rustet til neste sommer enn hva man gjorde denne sommeren. Flere er blitt vaksinert, samt er det nå kommet medisin, og man kjenner bedre og bedre til hvordan behandle pasienter. Vil de kjøre ny vaksine-karusell hvert år, så klarer jeg meg fint i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 timer siden):

Jeg kommer ikke til å ta noe mer enn 2 doser. 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdom, på toppen av å antakelig tåle sykdommen greit nok uansett, er mer enn nok for meg.

Hvorfor ikke? Hvis den er gratis og du blir anbefalt å ta den, er det ikke bare å gjøre det? Hva taper man?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Hvis den er gratis og du blir anbefalt å ta den, er det ikke bare å gjøre det? Hva taper man?

Er det anbefalt å ta noen 3. dose? (utover risikogrupper og sykehuspersonell?)

Jeg ser ikke nytten oppimot kostnaden å gi alle en 3. dose når man fra før har 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdom. Risiko på 0 oppnår man uansett aldri, og en 3. dose gir minimal effekt i å øke beskyttelsen mot alvorlig sykdom i det lange løp. Det man oppnår er isteden en ny runde antistoff-beskyttelse (som også vil avta i løpet av 6-12 mnd), og jeg har ikke tenkt til å bli "vaksinenarkoman" for å opprettholde antistoffene hver 6-12 mnd, når risikoen for alvorlig sykdom er så forsvinnende liten. I tillegg har man jo bivirkninger og muligehet for uante konsekvenser vedr de fleste legemidler, så jeg lever veldig fint med den lille risikoen det vil innebære å få Covid etter 2 vaksinedoser. Det er faktisk slik man oppnår best immunitet, da kroppen danner beskyttelse mot hele viruset (og ikke bare deler av det). Jeg kjører faktisk bil også med den risikoen det innebærer. Alt dette har jeg forsåvidt allerede sagt. Forsåvidt ikke interessert i å bli fast kunde hos en mulig legemiddelindustri som jakter penger heller om så er tilfelle (som det jo er noen ganger).

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Hvis den er gratis og du blir anbefalt å ta den, er det ikke bare å gjøre det? Hva taper man?

Mer risk for min del ta en rask sykkel tur til sentrum uten hjelm enn å få covid, så forklarer meg heller hvorfor jeg skal ta dose 3 ?

Hva taper jeg på ikke ta den ? 

Lenke til kommentar
On 10/26/2021 at 9:51 PM, OlavEH said:

Man kunne altså ikke gjort et eneste tiltak på 20 måneder og 11 000 milliarder på bok som kunne gitt oss noe som helst økt intensivkapasitet? Absolutt ingenting?

Du kunne "stjålet" personell fra andre nasjoner, men det ville neppe blitt sett på som særlig solidarisk. F.eks. via å gi dem 5x bedre lønnsvilkår enn hva de har allerede hvor i verden de arbeider nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/26/2021 at 10:05 PM, OlavEH said:

Og du preiker om at jeg bruker stråmenn. Det der var iallfall en eneste FEIT stråmann.

Hva med å bruke penger for å tiltrekke seg norske sykepleiere som ikke er i yrket lenger? Og gi bonuser og lønnsøkninger til de som allerede er i yrket. Hva med omdisponering av oppgaver internt for å frigjøre intensivsykepleiernes tid til oppgaver som ikke kan tas av andre enn dem? Var vi så presset på kapasitet at det var uråd å gjøre noe som helst, har iallfall den forrige regjeringen gjort en totalt katastrofal på jobb på dette området.

Penger kunne forøvrig vært brukt på flere ting. F.eks øke kapasiteten til TISK. Flere kommuner oppgav at de var presset på dette området og dette var grunnen til ekstra tiltak/restriksjoner. Her kunne regjeringen trådt til med mye ekstra penger for å øke kapasiteten. Det var kanskje ikke så enkelt i mars-april 2020, men 6 og 9 og 12 måneder senere burde man virkelig ikke vært presset på dette området.

Som sagt; vi har brukt en formue fra oljefondet på å holde landet stengt. Kanskje vi kunne brukt en viss andel av disse pengene på å holde ting litt mer åpent i stedet. Ikke tale om at ting er så hugd i stein som du forsøker å fremstille det.

Vi behøver leger også. Vi har så ugunstige skattevilkår i landet, at det å ta jobber når du er pensjonist kanskje ikke stimulerer nok. Dessuten så er ikke livet særlig langt etter pensjonstilværelsen. Kanskje greit å nyte det når man har arbeidet for det. Synes det er naivt å tenke at det finnes særlig mange å hente av. Dessuten så vil nok noen av dem trø til basert på selvoppofrelse, men hvor mange gidder det?

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

FHI-forsker og barnelege Pål Surén

Han burde mistet jobben i FHI !!

Mistet jobben? Ser ikke helt det store problemet. Leste e-post utvekslingen, og han ønsket omformulering av en setning som kan oppfattes som at barn smitter andre omtrent like lett, når poenget er at de blir smittet like lett. Mens det foreligger flere studier som tilsier at barn ikke sprer smitte like lett selv om de er smittet. Noe de som skrev denne studien synes å være enig i. Metoden er kanskje en annen sak. Er det den viktigste grunnen til at de ble irritert? Istedenfor å sende en e-post kunne de gjort det på en ryddigere måte og fulgt vanlig kommunikasjonsform for tilsvar på en preprint (noe de også gjorde)? Fremstår heller litt vel hårsårt for min del. Vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet forholde meg til telefonsamtaler, e-post, eller bare en muntlig beskjed istedenfor å få det via det tiltenkte "systemet". Blir det mye slikt er det ikke bra, men en enkelt e-post-utveksling bør man kunne tåle. Og nei, frøken ytringsfrihetsforsker. Det var ikke kun begrunnet i politiske konsekvenser, men feiltolkning av dataene, som i neste omgang kunne fått politiske konsekvenser.

Dette er setningen: This highlights the importance of including children when considering measures to reduce spread of SARSCoV‐2 virus.

Når studien ikke viser at barn sprer smitte på samme måte, men bare blir smittet like lett, så er det helt greit å påpeke, som FHI-forskerne gjorde, at denne setningen kan være misvisende. 

Vi er opptatt av å holde den vitenskapelige uavhengigheten i hevd, og så skal vi gjennom dialog med Jørn Klein og andre vise at det også er slik, sier Camilla Stoltenberg. Ja, akkurat! Flott!

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (5 timer siden):

Tviler på at det blir nasjonale tiltak. Kunne ha gått hvis ikke det var den forrige regjering plutselig skulle åpne opp landet ut av det blå og sendte en indirekte signal til folket at pandemien var ''over''. Nå er det for seint å innføre påbud. Blir vel nok kun anbefalinger med munnbind og meteren. 

Etter mi meining fjerna den forrige regjeringa tiltaka på eit svært godt tidspunkt, der den vaksne befolkninga stort sett var fullvaksinerte og smitten var på veg ned.

Så lenge talet på innlagde held seg nokonlunde stabilt blir det sjølvsagt ingen nasjonale tiltak. Men dersom talet på innlagde byrjar å auke i takt med den smitteutviklinga ein ser no vil ein før eller sidan måtte innføre fleire tiltak. Fyrst og fremst lokale tiltak der smitteutbrota er, deretter nasjonale tiltak om situasjonen blir ille nok. Ein får håpe at ein ikkje kjem dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

CORONAFORSKER ADVARER MOT NYE TILTAK

Immunolog og coronaforsker Gunnveig Grødeland advarer mot å innføre andre coronatiltak enn adgangskontroll på sykehjem og sykehus.

Grødeland har forsket på coronaviruset på Universitetet i Oslo og sier til TV 2 at samfunnet nå er så beskyttet at det ikke må innføres nye tiltak. Det til tross for at vi ser smitteøkning.

– Vi er muligens på vei inn i en coronabølge og er absolutt på vei inn i en influensabølge. Fellesnevneren er at det i noen tilfeller fører til sykdom og at noen dør. Samfunnet er nå så beskyttet som man kan forvente, sier hun og viser til vaksinedekningen.

– Alle andre tiltak enn adgangskontroll ved sykehus og sykehjem er for strenge. Det rammer hele befolkningen på en måte som jeg mener ikke er forsvarlig, slår hun fast.

 

Kan ikke annet enn å si meg 100% enig med dette.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (4 timer siden):

Det virket når de gjorde det. Selvfølgelig kommer viruset tilbake når grensene åpnes og andre land ikke har hatt samme strategi. Det er jo det jeg sier; alle må være med på det.

Det virka ei stund, men det har virka dårleg etter at deltavarianten tok over.

Sidan ein uansett ikkje blir kvitt viruset må ein i staden finne ein balansegang mellom eit mest mogeleg ope og velfungerande samfunn og minst mogeleg belastning på helsevesenet, sjukdom og død. Norge vart vel for ei tid sidan kåra til eit av dei landa som har vore best å leve i under pandemien, dette fordi ein har greidd å oppretthalde god kontroll på koronaviruset utan drakoniske tiltak som i Australia og New Zealand.

Lenke til kommentar
14 hours ago, torbjornen said:

Eg lurer litt på kvifor folk seier nei til eit tilbod om handsprit. Er det på grunn av at dei tykkjer spritlukt er ubehageleg?

Det er ingen grunn til å kaste alle lærdommar i søppelbøtta fordi om pandemien er inne i ein annan fase, nærmar seg slutten eller er forbi. Eg har sjølv i mange tilfelle ikkje brukt spritdispensarane under pandemien, men heller passa på å halde avstand og vaske hendene godt med såpe og vatn etter at eg er kommen heim (det siste gjeld uansett pandemi eller ikkje). Men eg meiner uansett at tilbodet om å sprite hendene på butikkar, offentlege kontor, legekontor osv. bør bestå. Spesielt viktig er det likevel at tilbodet består på serveringsstader. Eg et ikkje ute utan at eg har mogelegheit til å vaske eller sprite hendene mine, og det har like mykje med forkjølelse eller omgangssjuke som med korona å gjere.

Det er slik at sprit går inn i blodbanen.

Her er et forsøk du kan gjøre for å bli bevisst på det forholdet: Knus noen vidløksfedd. Er jo ikke særlig usunn ting å teste med. Putt hånden i en brødpose el. likn. sammen med hvitløken. Begynn så å kna hvitløken mellom fingrene. Hold på i minst 15 minutter. I løpet av disse minutten bør du kjenne smaken av hvitløk i munnen. Dette er slikt de lærer bort på kurs om hvor stor påvirkning løsemidler har.

Ellers er det jo slik at vi har mindre sykdom som et resultat av håndspritingen som har foregått. Så det er jo ikke helt bortkastet. Men såpe og vann virker både bedre for å drepe viruset om du vasker deg grundig og er mindre skadelig for hud og helse. Ellers bør man jo ha en fuktighetskrem når man holder på dag og og dag inn med denne håndvaskingen og spritingen.

Spriten som nyttes er jo også tilsatt brekningsmidler. Og i noen tilfeller så tror jeg de kan nytte annen sprit enn etanol til desinfisering. Så da har du en liten oppgave å vite hva du påfører hud, som det kan komme litt stoffer av inn i blodbanen.

Husk at sprit gjerne brukes til å trekke ut stoffer til bruk som essenser, parfymer med mere. Så det sier seg selv at det trekker inn i blodet akkurat dette stoffet.

 

13 hours ago, Budeia said:

Det er ikke bra for huden. 

 

Huden regenererer. Men å få den spriten i blodet og lever er jo ikke helt gunstig. Men, forhåpentligvis så kan man ofte nytte håndvask med såpe for å begrense bruken.

Fuktighetskrem hjelper litt på utørret hud, men er vel ikke helt optimalt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, DaniNichi said:

Jeg synes det er helt topp at man har muligheten til håndsprit rundt om, håndhygiene var noe folk tok litt for lite på alvor pre-covid.

Eneste jeg savner nå er at folk blir sett stygt på om de spytter på gata, at dette av noe rar grunn ses på som OK er veldig spesielt..Man har vel alle sett de her som drar fram en snør klyse fra helvete som så settes i full marsj ut mot gågater vi alle bruker.

Noe mer ekkelt utenom at folk setter seg ned driter på gata finnes vel ikke.

Hvor mange kjente sykdommer utenom tuberkulose spres via bakteriesporer fra inntørket spytt da? Selvsagt ekkelt å se noen spytte.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (14 timer siden):

Kommunane har fullt opp med å gje 16-17-åringane andre dose og dei over 65 + folk med nedsett immunforsvar 3. dose. Vaksineringa av dei eldste byrjar i desse dagar, og vil halde på den neste månaden. Det blir dermed uansett ei stund før friske folk under 65 får mogelegheit til å vaksinere seg med 3. dose.

Samstundes skal kommunane vaksinere risikogruppene mot influensa, og dette blir prioritert framfor boosterdose mot koronavirus.

Ja men de har vel akkurat de samme utfordringene i både Danmark og Sverige, men der klarer de å være litt fremsynte og allikevel annonsere at alle vil få tilbud om 3. dose. Hvorfor skal en måtte vente på denne avgjørelsen i morgen? Det er da ikke slik at om en tar en avgjørelse, så MÅ vaksineringen begynne neste uke?! 

Hvorfor skal Norge alltid vente og se? 

Lenke til kommentar
Subara skrev (14 timer siden):

For tiden full fart på vaksinestasjonen i min kommune. De forberederer seg på influensasesongen. 65 år +, helsepersonell og risikogruppen møter opp der og får influensavaksinen gratis.

Vel, det var vel i nyhetene denne uka at vaksineringen omtrent har stoppet helt opp. I Stavanger har de rigget ned vaksinesenteret  somg var i en kongresshall (Det er annonsert konsert samme sted i Desember) og flyttet det som er igjen til det ordinære vaksinekontoret. En er i hvert fall ikke rigget overhode lenger til noe booster-dose for alle nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Er det anbefalt å ta noen 3. dose? (utover risikogrupper og sykehuspersonell?)

Jeg ser ikke nytten oppimot kostnaden å gi alle en 3. dose når man fra før har 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdom. Risiko på 0 oppnår man uansett aldri, og en 3. dose gir minimal effekt i å øke beskyttelsen mot alvorlig sykdom i det lange løp. Det man oppnår er isteden en ny runde antistoff-beskyttelse (som også vil avta i løpet av 6-12 mnd), og jeg har ikke tenkt til å bli "vaksinenarkoman" for å opprettholde antistoffene hver 6-12 mnd, når risikoen for alvorlig sykdom er så forsvinnende liten. I tillegg har man jo bivirkninger og muligehet for uante konsekvenser vedr de fleste legemidler, så jeg lever veldig fint med den lille risikoen det vil innebære å få Covid etter 2 vaksinedoser. Det er faktisk slik man oppnår best immunitet, da kroppen danner beskyttelse mot hele viruset (og ikke bare deler av det). Jeg kjører faktisk bil også med den risikoen det innebærer. Alt dette har jeg forsåvidt allerede sagt. Forsåvidt ikke interessert i å bli fast kunde hos en mulig legemiddelindustri som jakter penger heller om så er tilfelle (som det jo er noen ganger).

Er det ikke noe poeng i det med at man kan få long covid selv ved svært milde covidinfeksjoner da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...