Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Rimelig klar melding fra både immunolog (Gunveig Grødeland, UiO), FHI (Line Vold) og helsebyråd (Robert Steen, Oslo) på TV 2 nyhetene i dag. Ingen store tiltak i overskuelig fremtid. Kanskje noen små justeringer lokalt. 

Regner ikke med noe annet enn en liten pekefinger fra helseministeren i morgen (husk pandemien yada yada). 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (6 timer siden):

Det kan bli nasjonale tiltak om det er nødvendig. Foreløpig er det ikke det aktuelt da sykehustallene foreløpig holder seg stabilt. Om vi rekker å komme viruset i forkjøpet ved å få gitt en del tredje dose er det strengt tatt ikke sikkert det noen gang blir aktuelt, særlig om kommunene setter inn enkle tiltak mot lokalt store utbrudd, men det kommer jo helt an på hvordan det utvikler seg nå - smitten vokser fort nå så det er vanskelig å si hvordan sykehustallene er om 2-3 uker. 

Om noen føler seg lurt så tror jeg de har skapt en egen forestilling om at tiltak aldri blir nødvendig igjen. Kan ikke huske at noen sentrale personer har ytret det direkte. Det må isåfall være Preben Aavitsland eller noe. Nakstad har iallfall messet lenge om at vi må være på vakt og at pandemien ikke er over. Det har lenge før gjenåpning i Norge vært flere artikler om at Pfizer mister effekten etter en stund og at er mindre effektiv mot Delta. Data fra Israel viste oss at innleggelsene økte der, men at det også har hatt effekt av å gi tredje dose til befolkningen. Vi har fått mange advarsler fra mange andre land med høy vaksinedekning. Norge er ikke unikt selv om vi har god vaksinedekning.

Tror ikke man skal se så bekmørkt på det, den type tiltak vi hadde i mars 2020 ser vi neppe igjen med Covid-19. 

Det er ikke smittetall som er det interessante, men antall innleggelser. Når befolkningen går med en 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdomsforløp, så ser jeg liten grunn til at smittetall bør ha noe særlig å si. At folk som er beskyttet blir smittet er egentlig da bra, da dette gir den aller beste immuniteten. Det du snakker om vedr Pfizer som mister effekten og Israel gjelder beskyttelse mot smitte (antistoffer). Den avtar over tid, noe alle visste kom til å skje, og er derfor egentlig ingen overraskelse. Skal man komme noen vei inn i normaltilstand så er det nå når de aller fleste har fått 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdom, selv om antistoffnivåer er avtagende. Man kan da bli syk, men for de aller aller fleste ikke noe mer syk enn noe forkjølelse- eller influensalignende. De som ikke tåler å bli syk kan med fordel ta 3. dose for å booste antistoffene, men det gir antakelig minimal effekt mtp hukommelsescellene som er de som gir beskyttelse mot alvorlig sykdom i det lange løpet. Det har også kommet en medisin nå som halverer sykehusinnleggelser. Skal listen for alle ligge etter antistoffnivåer så blir vi stående i et sirkelløp hvor man trenger ny dose for "påfyll" av antistoffer hver 6-12 mnd med påfølgende restriksjoner alt ettersom, men det er altså ikke om man blir smittet som betyr noe, men alvorlig sykdom/innleggelser/død. Men såklart, dersom antall innleggelser øker og truer sykehuskapasitet, så bør man jo innrette seg deretter. Da må man også få opp sykehuskapasiteten hvis man ønsker et samfunn som går noenlunde normalt rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/23/2021 at 3:37 PM, Morromann said:

Jeg har ingenting imot at folk i risikosonene skal få boostere. Jeg er 0% negativ til det så kan vi legge den ballen død en gang for alle eller skal vi fortsette? Men jeg er ikke noe positiv til tvang eller press. Og - for å gjeta meg selv efor andre gang i håp om å slippe å gjenta meg selv en tredje -.jeg påpekte at mange vil være motvillige til å ta flere vaksiner dersom myndighetene tvinger oss til flere restriksjoner og at det vil øke opplsutnoingene om vaksineskespis og konspirasjonsteorier; TEORIER JEG OVERHOPDET IKKE DELER OG SOM JEG ER 0% ENIG I; men det er helt klart det som kommer til å skje. Det er å påpeke noe sannsynlig. Gjorde jeg det klarere hva jeg mener nå?

Ok, du sier du er 100 % negativ til boosterdoser. Men det gjelder ikke folk i risikosonene sier du?

Så det å ha et frivillig nytt tilbud  for alle nordmenn er du imot, enten det er et gratistilbud el. om det er betalt av personene som takker ja fra egen lomme?

Vi skal selvsagt fortsette å diskutere restriksjonene. Restriksjoner må jo først og fremst ha en hensikt. Ellers er det nok gjennomføring som vil skape mye debatt, på ny og på ny.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

I første rekke personer over 65 og sykehuspersonell. Resterende får tilbud(!) om det på sikt. Folk må jo gjerne få tilbud. Jeg kommer ikke til å ta noe mer enn 2 doser. 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdom, på toppen av å antakelig tåle sykdommen greit nok uansett, er mer enn nok for meg.

Lenke til kommentar
On 10/23/2021 at 4:39 PM, DaniNichi said:

Skjønner ikke helt dine tirader der du drar inn synspunkter personer ikke har, du drar inne helt andre ting en hva motpart mener eller har tatt opp i et slags forsøk på nedsette personen du svarer.

Latterlig greier.

Er dette med skriveførhet da. Går jo an å ordlegge seg så man forstår hva som menes noe tydeligere. Da slipper man å spørre om uklarheter.

Lenke til kommentar

Det er ikke skriveførheten som er det vesentligste. Men, de sterke meningene.

Man må ha lov å stille spørsmål rundt sterke meninger. For de ytres vel som oftest for å få en viss oppmerksomhet. Brorparten av befolkningen er vel stort sett fornøyd med pandemihåndteringen og driver ikke med slik sterk kritikk på ukentlig basis.

Lenke til kommentar
G skrev (56 minutter siden):

Det er ikke skriveførheten som er det vesentligste. Men, de sterke meningene.

Man må ha lov å stille spørsmål rundt sterke meninger. For de ytres vel som oftest for å få en viss oppmerksomhet. Brorparten av befolkningen er vel stort sett fornøyd med pandemihåndteringen og driver ikke med slik sterk kritikk på ukentlig basis.

Jeg har skrevet KLART OG TYDELIG at jeg ikke er imot booster-doser. Jeg skrev at jeg er 0% imot det og du kvitterer med å svare at jeg er 100% imot det. Hva er det annet enn bevisst å tillegge meg meninger jeg overhodet ikke har og å legge opp til en meningsløs sirkelargumentasjon og krangling om ingenting?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 10/26/2021 at 2:47 PM, torbjornen said:

Det vil nok vere bra dersom media med jamne mellomrom nemner større smitteutbrot, vidareformidlar at Nakstad er bekymra, samstundes som at ein minner om at pandemien ikkje er over, og at grunnleggjande anbefalingar står ved lag.

Samstundes vil eldre og ein del av dei med svekka immunforsvar snart få tilbod om tredje dose. Ein kan også håpe på rekordhøg influensavaksinasjon blant risikogruppene, noko som også vil redusere belastninga på sjukehusa. Vi kan ikkje halde på med nedstengingar i det uendelege, men ein kjem langt med grunnleggjande anbefalingar og at folk på eige initiativ er forsiktige og brukar sunn fornuft.

Du glemmer fordelen med at dersom en del ekstra mennesker blir vaksinert så fungerer flokkbeskyttelse noe overfor de svake. Sånn sett så kan det være en fordel om man får rullet ut riktig juster vaksine for vanlige mennesker også til riktig målrettet valg for nye mutasjoner som kan betegnes som risiko.

Nå er det en stund siden vi hørte noe prat om hvordan viruset muterer (retning). Jeg lurer på hvordan det står til med utviklingen der. For viruset "står ikke still" for det om folk gjør det.

Lenke til kommentar

Helseministeren: Det kan bli aktuelt å innføre nasjonale tiltak

Sitat

Lokale og nasjonale tiltak kan være aktuelt om smitten fortsetter å øke og helsetjenestene får en høy belastning, sier helseminister Ingvild Kjerkol (Ap).

Sitat

– I en situasjon hvor opp mot 90 prosent av oss er vaksinert, er nasjonale tiltak lite treffsikre. Men vi har en halv million nordmenn som ikke er fullvaksinert, og vi har noen deler av landet som har smitteutbrudd. Da må tiltakene settes inn der. Så det er den beredskapen vi må holde, og der er det kommunenes ansvar det er viktig å støtte opp om, sier Støre.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Jeg kommer ikke til å ta noe mer enn 2 doser.

hørt flere i bekjentskapkretsen som sier samme.

så hvis dette er gjengs holdning "på nasjonalt nivå" vil oppslutningen i befolkningen bli langt lavere ved 3. dose, 4. dose osv.

på den annen side, -en ting er hva folk føler akkurat her og nå vs. holdt opp mot at sydenturen ryker neste sommer pga. utgått korona-sertifikat, eller andre begivenheter av betydning.  Så da resignerer vel en god del og "underkaster seg" vaksine-regime videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/26/2021 at 4:28 PM, Fibonacci said:

Ja, det spørs om vi nå vil tolerere like mange dødsfall som en normal, kraftig influensasesong fører med seg (opp mot to tusen). Med den totale uaksepten vi har opparbeidet oss for sykdom og død, er det heller tvilsomt.

Nå finnes det jo variasjoner på influensa også. Man kan ikke velge når en farligere mutasjon oppstår, selv om det normalt ikke er det store problemet. Man har jo noen historisk skumle influensaepidemier å se tilbake på også. Nå ble jo ikke svineinfluensa det myndighetene var redd det skulle bli til. Men i India hvor de ikke fikk vaksinert de fattigste så ble det et problem.

Nå har man jo influensavaksine da, og de fleste tar jo vanligvis ikke i mot det tilbudet for å flokkbeskytte de svakeste. Selv kommer jeg til å gjøre det. Noe jeg har gjort årlig over de 10 siste år minst.

Jeg er forøvrig enig med deg at influensa normalt ikke er det store problemet. Selv om det er trist for de det rammes naturligvis. Covid-19 er jo noe helt annet enn influensa, og det bør du har fått med deg nå, når man nærmer seg en potensiell enda på det verste av pandemien om kortene legger seg til på riktig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

New COVID-19 Variant Can Evade Vaccine-Induced Antibodies, Reveals Study

A rare COVID-19 variant that has been detected in multiple patients across Angola and Sweden during Spring 2021 may be extremely successful at evading vaccine-induced antibodies, suggests a recent study published in Nature Molecular and Cellular Immunology. First detected in Tanzania in February, the A.30 variant may pose a distinct threat in a world becoming increasingly reliant on vaccines to protect against coronavirus, but remains isolated for now. 

 

200.webp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den omtalte "seigpiningen" av en smittehåndtering har ligget der fra starten av. Hadde man ønsket å kverke viruset, hadde man innført noen uker med portforbud og unntakstilstand slik enkelte andre land gjorde - noen med gode resulater (Australia og New Zealand). Det ville man ikke her i Norge. Konsekvensene av dét valget ble store, både for enkeltpersoner men også for samfunnsøkonomien, og ennå har ikke vaksine "reddet" situasjonen slik man har håpet. Selvfølgelig utgjør den en stor forskjell, men er selv ikke nok til å utslette viruset. Det kan forøvrig ikke Norge klare å gjøre alene. Det må størstedelen av verden være sammen om. Det er vanskelig. Akkurat som at det også er vanskelig å redde klimaet. Å bare akseptere at ting går til helvete, er ikke noe alternativ, i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (20 minutter siden):

Den omtalte "seigpiningen" av en smittehåndtering har ligget der fra starten av. Hadde man ønsket å kverke viruset, hadde man innført noen uker med portforbud og unntakstilstand slik enkelte andre land gjorde - noen med gode resulater (Australia og New Zealand). 

Hva er det du fabler om? Australia og New Zealand har da aldeles ikke klart å "kverke viruset." Tvert i mot har de i månedsvis slitt med smitte nå, og begge landene har gjennomgått noen av de lengste og mest inngripende lockdownene verden har sett. Australia og New Zealand er kroneksempler på at denne utopiske "Zero Covid" strategien er komplett umulig å gjennomføre i praksis.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 10/26/2021 at 4:40 PM, OlavEH said:

Vel, det er få land som er like godt rustet som Norge til å kunne ha samfunnet litt mer åpent. Men det er ikke blitt gjort forsøk engang. Ikke en eneste gang har man f.eks innført "pakker" av tiltak for å se om man kan holde enkelte ting mer åpent, mens man har restriksjoner og stenger andre.

Det høres komplisert ut de pakkene du ønsker deg. Når man vet at folk har vanskelig for å være med på selv enkle ting så ville det ha krevd ekstraordinær innsats dersom man skulle gjøre noe "avansert" for en folkemengde. Selv folk som har det som yrke, vektere, politifolk og andre sliter jo med å få en mengde mennesker samkjørte som et eksempel. Har man så flinke politikere som ville ha vært de som satt hjulene i gang?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...