Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (33 minutter siden):

Uansett hva man kan si om regjeringen Solbergs coronahåndtering kan man ihvertfall i kveld slå fast at de ikke har blitt belønnet av det norske folk for den. Regjeringen Solbergs siste halvtannet år ble preget og dominert av coronapandemien, det vet vi nå vil bli skrevet om dem.

Men igjen; en ny regjering trer ikke i kraft før i oktober, og siden Norge desverre ikke har opphevet tiltakene ennå kommer vi til å se flere pressekonferanser med Erna og Høie en stund til. Får håpe de opphever tiltakene før Jonas tar over; noe de burde vært allerede slik jeg ser det. Jeg håper jeg slipper å se masse corona-pressekonferanser de neste månendene med Støre og hvem det nå er som blir helseminister i hans regjering.

Det blir nesten litt vemodig uten Erna og Høie på presskonferansene fremover. Forhåpentligvis er pandemien nå på retur så vi slipper et sceneskifte helt på tampen 🙂

Jeg synes Erna & Co har holdt en stødig hånd over landet i denne spesielle tiden. Hadde jeg vært mer utsatt for smitte i det daglige eller hatt barn i skolen, ville jeg kanskje tenkt annerledes.

Hvordan hyller man regjeringen for innsatsen under pandemien når man er uenig i politikken deres. Burde de ha fått en partinøytral konfekteske for innsatsen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (2 minutter siden):

Det blir nesten litt vemodig uten Erna og Høie på presskonferansene fremover. Forhåpentligvis er pandemien nå på retur så vi slipper et sceneskifte helt på tampen 🙂

 

I og med at regjeringsskifte skjer tidligst i oktober blir de å se på pressekonferanser frem til da - med mindre de endelig bestemmer seg for å avslutte tiltakene da - noe jeg selvfølgelig håper på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Hva slags covid- politikk vil vi få fra Senterpartiet? Jeg er helt grønn ift. hva de står for der 😂

Litt kjekt med et skifte, men hvis vi får en mer kommunistisk innrettet helseminister, kan det fort gå over i et mareritt. En helseminister fra Sp vil vel oppføre seg omtrent som Høie, kanskje litt mer kommunistisk. Og ha på seg T-skjorte med en sau som tramper på en ulv 😍 Kanskje en ny samferdelsesminister kan oppheve noen av FrP-vedtakene om firefelts motorveier over urørte områder.

VG har fortsatt statuslinja om valget, men de passer på å få med vaksinasjonstallene i dagens nyhet om smittede. (1120 smittede). 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Fnugle said:

Nå som jeg har sett innslag fra både valglokaler rundt omkring, og bilder fra valgvaker, og det er ikke mye man ser til smittevernstiltak iallfall.

I Lillesand la jeg merke til at ingen av valgfunksjonærene hadde på seg munnbind.

Får virkelig håpe at smitten faktisk er i ferd med å dø ut og at vaksinen gjør jobben, eller så kan det være vi får en liten oppsving i smittetallene igjen.

Ellers la jeg også merke til at det var mye konfirmasjoner i helgen og jeg var selv i bryllup med rundt 70 gjester. Det var høy musikk og dansegulv på og folk snakket oppi ansiktene til hverandre pga. musikken. Folk lever ganske så normalt nå.

 Bra observert. Hadde omtrent glemt å kikke etter slikt i valgvaken. Kan jo bli avgjørende nok det for framtidige tiltak, selv om de fleste nok er bevisste om å ikke gå på jobb ved symptomer.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

I og med at regjeringsskifte skjer tidligst i oktober blir de å se på pressekonferanser frem til da - med mindre de endelig bestemmer seg for å avslutte tiltakene da - noe jeg selvfølgelig håper på.

Noen må jo ta ansvar, enten det er forretningsministeriet, eller Hdir+FHI. Evt. et mer urealistisk scenario der Høyre-styrt regjering kaster inn håndkleet for tidlig, noe som vel ikke er lovlig uten at Kongen utsteder en ny regjering.

Jeg tipper at forretningsministeriet leder covid-innsatsen til Støres regjering er klar til å ta over.

Alternativet er jo at Kongen må behjelpe med en fortgang i regjeringsanskaffelsen, men det er veldig lite trolig.

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, Budeia said:

 😍Kanskje en ny samferdelsesminister kan oppheve noen av FrP-vedtakene om firefelts motorveier over urørte områder.

Jeg vil si at å gå tilbake på god veiutbygging vil vise dårlig politisk dømmekraft. Ganske bakstreversk all den tid at de fleste betaler bompenger rundt om. Og at Norge ligger langt tilbake for mange nasjoner på et dugelig stamveinettverk. Jeg vet at noen partier frir til miljøbevegelsen og vil spare noen milliarder. Men de gjør det nok mest for å vise at de var i mot noe av det det blå laget fant på å gjøre i sin periode.

Montro hva de gjør i covid-spørsmålene, om de like fullt skjønner alvoret for samfunnet der. Eller hvor villige de blir til å sette nasjonen i fare?

Endret av G
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 timer siden):

Noen som ser  -at VG akkurat nå har skrudd av coronatelleren og byttet den ut med valgtall  - noe de også gjorde under det amerikanske presidentvalget i fjor? Får se om de skrur den på ved mindtatt igjen.

Nå har de en gyllen anledning til å fase koronatelleren diskrét ut. Når valgstatusen forsvinner fra toppen, kan de gå tilbake til helt normal forside. På tide å gi seg med live-oppdateringen av smittetall nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (34 minutter siden):

Nå har de en gyllen anledning til å fase koronatelleren diskrét ut. Når valgstatusen forsvinner fra toppen, kan de gå tilbake til helt normal forside. På tide å gi seg med live-oppdateringen av smittetall nå.

En gyllen anledning til å fortrenge det fra media slik at vi i stillhet kan gå tilbake til normalen. Media vil kjøre på med valg, valg, og atter valg og ny regjering i ihvertfall en uke fremover nå slik at corona kommer langt i bakgrunnen samtidig som vaksineringen går sin gang. Får håpe de da i det stille skur av tiltaktsbryteren og kaster ledningen. Og folk vil knapt merke det. Slik at om et par måneder kan noen si; "hvor mange er egentlig smittet av corona nå"? "Vet ikke, hadde glemt hele coronaen jeg". 

Får håpe dette blir anledningen til å avslutte hele unntakstilstanden og gå tilbake til normalen slik vi er nødt til.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

105 KORONASMITTEDE PASIENTER INNLAGT PÅ SYKEHUS – 22 FÆRRE ENN DAGEN FØR

Tirsdag var 105 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en nedgang på 22 pasienter fra dagen før.

19 av pasientene får respiratorbehandling, og 37 ligger på intensivavdeling.

Det er én færre på respirator og to færre på intensivavdeling enn dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt tirsdag.(NTB)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg leker litt med tabellene til VG og produserer mine egne diagrammer over vaksineringen. Det interessante er å se hastigheten på vaksineringen i ulike aldersgrupper og deretter forsøke å anslå hvilken vaksineringsgrad de ulike aldersgruppene stagnerer på. Først en samling diagrammer pr aldersgruppe. Klikk på bildet for forstørrelse.519185101_Vaksineringeruke36.thumb.png.f298621d8d4c4a2245869590c31f95d7.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg forsøker også en annen diagramtype. I disse to diagrammene ser man aldersgruppene langs X-aksen og vaksineringsgrad langs Y-aksen. Aldersgruppene rykker oppover i vaksineringsgrad for hver uke. Tette linjer betyr treg framgang, stor avstand mellom linjene betyr rask framgang. Ikke noe uventet her men det ser ennå ut til å stige en hel del i de lavere aldersgruppene. Jeg er spent på om vi når 90% fullvaksinerte i alle aldersgrupper fra 16 år i løpet av året. Det ser ut som gruppa 25-39 skal komme sist i mål.

838423935_Vaksineringeruke36annetdiagram.thumb.png.1d8c7bc24e9b42ee1662e1ee28b45be3.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Alle mellom 25-39 år burde være fullvaksinert om noen uker. For nå handler det mer om vilje enn om kapasitet. Man kan ikke holde samfunnet som gissel lenger for å nå 90-prosenten. I så fall får man starte tvangsvaksinering, noe som ikke er et reelt alternativ. I starten av oktober bør alle tiltak fjernes. Det får gå som det går.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, når kravet er at ca 90 prosent må vaksinere seg for at alle tiltak skal fjernes, og en del nøler med å vaksinere seg, fører de til en utsettelse. Bare drit i 90 prosentsmålet og sett en dato i stedet. Så får de som ikke gidder eller vil vaksinere seg ta konsekvensene av det. Vi får ikke flokkimmunitet uansett.

Det er faktisk en god del tiltak fremdeles. Særlig merker man det i utelivet og kulturlivet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Alle mellom 25-39 år burde være fullvaksinert om noen uker.

Følger du grafene så passerer nok denne gruppa 90% delvaksinerte om ca 8 uker og 90% fullvaksinerte 4 uker etter det.

Fibonacci skrev (2 minutter siden):

For nå handler det mer om vilje enn om kapasitet.

Det vet nok du like lite om som meg. Det kan være mange årsaker til at folk ikke har vaksinert seg ennå. Nå etter valget håper jeg et eller annet teleterrorbyrå kommer med en spørreundersøkelse målrettet mot de ikke-vaksinerte, der man spør om årsak.

Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke holde samfunnet som gissel lenger for å nå 90-prosenten.

Det gjør man heller ikke, dermed faller tvangsvaksinerings-argumentet ditt gjennom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvorfor skal det ta åtte uker før de er delvaksinerte? Får de ikke vaksiner før?

Alle har fått tilbud nå, eller har mulighet til å få drop-in vaksine om de bare beveger seg et lite stykke.

Ærlig talt; de som vil ha vaksine har fått muligheten nå, i alle fall første dose. Og da er dose to ikke langt unna.

Så det er ingen grunn til å ikke fjerne alle restriksjoner om maks utgangen av måneden. Hvorfor skal vi drøye dette noe lenger? Faren er over.

Det virker som om målstreken er rett der fremme, men det fomles og virres rundt om man virkelig skal tørre å ta bykset over til den skumle normaliteten.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (16 minutter siden):

Og hvorfor skal det ta åtte uker før de er delvaksinerte? Får de ikke vaksiner før?

Ikke skyt budbringeren - Jeg ekstrapolerer bare grafene. Jeg skulle gjerne også gitt de et lite spark bak eller "oppfordring" til å få ræva i gir, men da beveger vi jo oss inn i den skumle gråsonen mot tvangsvaksinering, som du tidligere var sterkt i mot. Er du enig i at de bør få ræva i gir? Og i så fall, hvilke "oppfordringer" er innafor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det får være opp til de selv. Vi har frivillig vaksinering i Norge, og absolutt alle må ha greid å få med seg at det er mulig å få vaksiner når man vil.

Om man ikke gidder eller vil ha vaksine, får det være deres eget valg og problem. Hvor lenge skal det være fellesskapets ansvar og ikke indivites ansvar å vaksinere seg?

Konsekvensene av covid-19 har nå blitt så små at det er meningsløst å ikke åpne opp. En normal influensasesong er mer alvorlig enn det vi har nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...