Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Fibonacci said:

At pandemihåndtering ikke har vært et viktig, om ikke det viktigeste, temaet i valgkampen er EKSTREMT rart.

Smittevernstiltakene har vanvittige innvirkninger på nasjonal og global økonomi, individets frihet, helsevesenets status og utvikling, grensekontroll, arbeidsledighet, støtteordninger, turisme, internasjonal handel, you name it.

Politikerne og debattlederne durer på som om pandemien ikke eksisterer, samtidig som media nesten ikke skriver om annet.

Ett eller annet er riv ruskende galt.

Kan det være pga. vegrelser for å kritisere det tiltaksarbeidet som er tilbakelagt? Det kommer kanskje en dag for oppsummeringer. Men enig i at det kunne ha vært fremmet konstruktive forslag. Kan gå på vaksineberedskap f.eks., og annen beredskap.

Kan også hende at de ser det som naturlig at deler av et slikt beredskapsarbeid allerede er gjennomgått og revidert på ut i fra ny viten og erfaring med denne nyeste pandemien?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Portforbud handler vel ikke om innendørs/utendørs, men å pålegge folk å holde seg hjemme gjerne innenfor gitte tidspunkter. Man trenger ikke vitenskapelig bevis for å forstå at å ikke la mennesker ha kontakt med hverandre minsker smittespredning i befolkningen.

En del land har måttet ty til dette grepet for å få kontroll og unngå katastrofe-tilstander i helsevesenet sitt. Vi i Norge var ikke unike og immune mot dette, men vi kom heldigvis aldri i nærheten av en slik situasjon her til lands. Det var dog helt ok å kunne ha muligheten til et slikt grep dersom det mot formodning skulle blitt nødvendig i en forferdelig håpløs situasjon, etter min mening.

De største utfordringer ligger kanskje på kollektivtransport, møtearenaer som arbeidsplassen, skole, barnehagene, treningsstudioer, hoteller, bar/pub, nattklubb, sykehuset med flere. Ellers kan jo sykkel, bilen, utmark, båt med mere bidra til å distansere seg.

Portforbud kan nok unngås med god informasjon og tydelig gjentatt og oversatt informasjon på nødvendige språk. Norge har jo allerede bevist hvordan tillit til myndigheter kan benyttes gjennom oppfordringer.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Svaret jeg fikk er like mye sirkellogikk, og "tull" er ikke et veldig godt argument... Hensikten med portforbud i enkelte land var å hindre at mennesker hadde kontakt med hverandre, altså å senke R-tallet fordi de var helt nødt til å få ned smitten og antallet syke samtidig for å unngå eller forkorte en full kollaps i helsevesenet. En annen verden enn det vi har hatt her til lands. For eksempel tror jeg ikke portforbudet i Tsjekkia var til å unngå i den situasjonen de var i en periode, for å si det sånn. Så er det også kulturelle forskjeller, hvor det i et land kan være eneste virkemiddel for å få nærkontaktene ned - veldig ulikt slik vi har det her til lands hvor folk i stor grad følger anbefalinger/råd.

I noen land var det sikkert nødvendig når man ser det i ettertid, i andre ikke. Det jeg forsvarer er å ha muligheten til å gjøre et sånt grep dersom dritten virkelig hadde truffet vifta og vi ikke hadde andre virkemidler igjen for å bremse spredning. Vi var ganske så langt unna dette her i Norge og det ble heldigvis aldri aktuelt. 

Ble ikke aktuelt i Norge og hadde ikke blitt aktuelt fordi såpass mange inkludert Politiet mente det var ikke noe som passer inn i et demokratisk land som Norge.

At andre land valgte gjøre det og i ettertid har fått massiv kritikk for det er et åpenbart tegn på hvor feilslått det var innføre portforbud.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Morromann said:

Man må ikke være stortingsrepresentant for å bli minister i en regjering. Det er flere eksempler på det. Det er ikke et krav. Skjønt jeg tror det er et krav om at akkurat statsministeren må sitte på Stortinget, men ikke øvrgie ministre.

https://www.regjeringen.no/no/om-regjeringa/slik-blir-norge-styrt/kva-skjer-ved-eit-regjeringsskifte/id270340/

Ok, har ikke greie på det der. Men dersom det du sier er mulig. Så må vel partiet som ønsker en utenforstående si fra seg et medlem på sin forhandlete kvote medlemmer dersom i en samarbeidsregjering. Dersom i en flertallsregjering bestående av en ettpartiregjering så ser jeg for meg noe surmuling dersom et parlamentsmedlem ikke velges. Finnes eksempler på et slikt statsråd i Norge?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jonas Garh Støre for eksempel var ikke stortingsrepresentant da han ble utnevnt til utenriksminister første gang i 2005. Han ble valgt inn i 2009.

Og Anne Holt som definitivt aldri har vært på Stortinget var justisminister noen uker i 1996.

Ingen ting i veien for at C.S kan bli helseminister.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (54 minutter siden):

Man må ikke være stortingsrepresentant for å bli minister i en regjering.

Nesten korrekt :) Man kan ikke være Stortingsrepresentant og Regjeringsmedlem samtidig. Stortinget skal blant annet kontrollere at Regjeringen gjør jobben sin (iht lover/budsjetter som Stortinget har vedtatt), og da kan man ikke ha inhabilitet.

Folk som er valgt inn som Stortingsrepresentanter og blir tilbudt plass i regjeringen, må gi sin Stortingsplass til en fast vararepresentant så lenge personen sitter i Regjering.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (29 minutter siden):

Ble ikke aktuelt i Norge og hadde ikke blitt aktuelt fordi såpass mange inkludert Politiet mente det var ikke noe som passer inn i et demokratisk land som Norge.

At andre land valgte gjøre det og i ettertid har fått massiv kritikk for det er et åpenbart tegn på hvor feilslått det var innføre portforbud.

Sånn jeg ser det er at det aldri var i nærheten av nødvendig i Norge, mens det i noen land ikke har vært andre virkemidler igjen for å få kontroll. Også har man ekstreme koko-eksempler som for eksempler Australia ytterst på skalaen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå som jeg har sett innslag fra både valglokaler rundt omkring, og bilder fra valgvaker, og det er ikke mye man ser til smittevernstiltak iallfall.

I Lillesand la jeg merke til at ingen av valgfunksjonærene hadde på seg munnbind.

Får virkelig håpe at smitten faktisk er i ferd med å dø ut og at vaksinen gjør jobben, eller så kan det være vi får en liten oppsving i smittetallene igjen.

Ellers la jeg også merke til at det var mye konfirmasjoner i helgen og jeg var selv i bryllup med rundt 70 gjester. Det var høy musikk og dansegulv på og folk snakket oppi ansiktene til hverandre pga. musikken. Folk lever ganske så normalt nå.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (9 minutter siden):

Nå som jeg har sett innslag fra både valglokaler rundt omkring, og bilder fra valgvaker, og det er ikke mye man ser til smittevernstiltak iallfall.

I Lillesand la jeg merke til at ingen av valgfunksjonærene hadde på seg munnbind.

 

Fantes ikke tiltak utenom sånn plast foran de som tok imot stemmen og må ærlig si jeg synes det var ekstremt forfriskende.

Ingen der jeg stemte (Oslo vest) brukte munnbind 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Har jo ikke vært anbefalinger eller påbud om munnbind på veldig lenge nå for mesteparten av landet, så ikke så rart at ingen bruker det.

Er flere måneder siden jeg har sett at folk har brukt munnbind. Bare i Oslo og de store byene det har vært folk som har brukt og bruker fortsatt munnbind. 

 

Sier litt om byfolk, kontra bygdefolk. Litt mere oppegående i topplokket

Lenke til kommentar

Uansett hva man kan si om regjeringen Solbergs coronahåndtering kan man ihvertfall i kveld slå fast at de ikke har blitt belønnet av det norske folk for den. Regjeringen Solbergs siste halvtannet år ble preget og dominert av coronapandemien, det vet vi nå vil bli skrevet om dem.

Men igjen; en ny regjering trer ikke i kraft før i oktober, og siden Norge desverre ikke har opphevet tiltakene ennå kommer vi til å se flere pressekonferanser med Erna og Høie en stund til. Får håpe de opphever tiltakene før Jonas tar over; noe de burde vært allerede slik jeg ser det. Jeg håper jeg slipper å se masse corona-pressekonferanser de neste månendene med Støre og hvem det nå er som blir helseminister i hans regjering.

Lenke til kommentar
Laffe skrev (3 minutter siden):

Er flere måneder siden jeg har sett at folk har brukt munnbind. Bare i Oslo og de store byene det har vært folk som har brukt og bruker fortsatt munnbind. 

Sier litt om byfolk, kontra bygdefolk. Litt mere oppegående i topplokket

I min hjembygd er det flere med munnbind å se på butikken enda. I Oslo bruker folk munnbind på kollektivt siden det er påbudt når man ikke kan holde avstand.

Har nok lite med om man er oppegående å gjøre eller ikke det. 

Ser iblant noen med munnbind utafor her, men de er som regel på vei til testestasjonen like ved :) 

Lenke til kommentar
Laffe skrev (12 minutter siden):

Er flere måneder siden jeg har sett at folk har brukt munnbind. Bare i Oslo og de store byene det har vært folk som har brukt og bruker fortsatt munnbind. 

 

Sier litt om byfolk, kontra bygdefolk. Litt mere oppegående i topplokket

I storbyen København er det ingen som bruker munnbind lenger. Er de ikke oppegående de da? Var i Køben forrige uke og det stemmer det jeg sier.

Jeg synes man skal respektere folks valg. Nå er ikke corona noen alvorlig trussel mot samfunnet lenger. Jeg respekterer at folk bruker munnbind om de ønsker det men jeg respekterer også at andre; som meg selv; har lagt munnbind bak seg og har sluttet å bruke det. La nå det være et indvivduelt valg sier nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det er litt annerledes med munnbind om man skal stemme og bare skal gjennom valglokalet eller om man er valgfunksjonær som står der hele tiden og omgås ekstremt mange mennesker på en dag, som kommer ganske nærme. Hadde jeg vært valgfunksjonær så hadde tatt på meg munnbind for egen del, men folk får velge selv. Det jeg har sett fra ulike valglokaler er at det konsekvent virker som alle valgfunksjonærene enten har på seg munnbind eller ikke har det i hele tatt, så det virker som det er ulike smittevernstiltak som er satt på ulike steder.

Lenke til kommentar

Noe jeg må si overrasker meg og som jeg aldri hadde trodd våren 2020 er at nordmenn er det folket i Skandinavia som nå bruker mest munnbind og som frivillig fortsetter å bruke det. Jeg var veldig for det den gangen da helsemyndighetene i Norge ikke en gang ville høre snakk om det; men da var vi jo i en alvorlig situasjon, men det var den gang da. Danskene har kastet munnbindet selv om de under pandemien var de som hadde strengest munnbindregler - men kanskje det er nettopp derfor. Fordi det var for strengt og fordi det i Norge var mer tillitsbasert. Bare en tanke.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Jonas Garh Støre for eksempel var ikke stortingsrepresentant da han ble utnevnt til utenriksminister første gang i 2005. Han ble valgt inn i 2009.

Og Anne Holt som definitivt aldri har vært på Stortinget var justisminister noen uker i 1996.

Ingen ting i veien for at C.S kan bli helseminister.

Får gratulere deg med Senterparti-seieren. De har vel oppnådd maks omtrentlig denne gang. Liker ikke helt partiets miljøprofil, mhp. ulv-sau utfordringer. Ulv er en Apex art og utrolig viktig for miljøet.

Hva slags covid- politikk vil vi få fra Senterpartiet? Jeg er helt grønn ift. hva de står for der 😂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...