Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Andre1980 skrev (6 timer siden):

Nå har vel Bent Høie gått ut og sagt at vi ikke skal gjøre slik som Danmark:

 

Det er det samme jeg sier - og som jeg blir angrepet og latterligjort for - Danmark har en annen(og mer pragmatisk) tilnærming til dette enn Norge. Desverre. Jeg har liten tro på at untakstilstanden vil oppheve med mindre det blir press fra jurister.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (1 time siden):

Jag går faktiskt för argumentene.  Mitt argument är att du väldigt ofta har en felaktig bild av verkligheten. 

 Hvis du ikke vill att folk ska ta opp vad du skriver så kan det vara en ide att tänka lite mer före du skriver. 

Jeg ser og oppfatter ting i verden slik jeg ser dem og nevner hvordan mine erfaringer er og har ikke påstått at de er den hele og fulle fasiten og at nyanser ikke eksisterer. Mine anekdotiske erfarliger er slik andres anekdoter og erfaringer er. Og jeg respekterer faktisk at dine erfaringer er annerledes enn mine uten at jeg føler noe behov for å komme med "ja men den 18.okotober 2018" eller 10.mars 2021 skrev du så og så" om og om igjen hver eneste gang. Jeg tror ikke jeg hadde orket å se noen diskusjon mot politikere som holdt på slik. Jeg tror også fullt og bestemt på at en politiker som har gjort noe dumt har rett til tilgivelse og en ny sjanse uten at det dumme de gjorde skal brukes mot dem gang på gang så fort anledningen byr seg(avhenig av om forholdet var grovtt eller bagatelmessig selvsagt)og slik synes jeg debattnivået her også burde være. Men det er jo ikke jeg som bestemmer det.

Men jeg vil likevel si at det er bedre å kritisere enkeltinnlegg ved å fortelle hvorfor man er uenig og hvorfor man selv personlig har andre erfaringer og inntrykk av at det er annerledes. Å hele tiden bruke noe den andre sa i januar i pår eller oktober i fjor styrker ikke akkurat diskusjonen og er temmelig utrivelig og jeg tror du hadde syntes det samme.

Og jeg vedgår bare for å runde det av og holde det relevant at jeg oppfattet Danmark som mer fritt enn Norge selv om jeg respekterer 100% at andre som har andre erfaringer og observasjoner har observert det annerledes og kommer ikke til å bruke mot dem hva de skrev for lenge siden om noe helt annet. Men kun og den ene spesifikke saken.

Men det er ingen tvil om at pandemien og responsen rundt den bringer frem dårlig stemning og det er åpenbart at dugnadsføelselsen hos folk er over for lengst og fortsatte diskusjoner fører til noe som minner om verbal skyttergravskrig. Synes fortsatt at det innlegget fra moderatoren øverst er det nydeligste som er skrevet i tråden og bør leses nøye før man poster noe.

Det er når jeg leser slikt at jeg lurer på om det hadde vært bedre om man diskuterte dette som gjest slik at man kun hadde saken og ikke brukerern å forholde seg til....

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går fikk jeg endelig dose 2, håpløst system, laaaaang kø og vektere som begynner å krangle på at de ikke vaksinerte voksne i dag. "Det er bare å gå hjem, du får ikke vaksine her i dag", sta som jeg er så ble jeg stående i køen allikevel. Heldigvis. 
Skulle tro det var litt mer system på ting når man har kommet så langt i vaksineringen, men neida. 
Eneste positive jeg har å si om vaksineringen er at jeg selv fikk velge hvilken vaksine jeg skulle ha. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 timer siden):

 

 Hvis du ikke vill att folk ska ta opp vad du skriver så kan det vara en ide att tänka lite mer före du skriver. 

Jeg sier slett ikke at du ikke skal ta opp det jeg skriver her og nå, jeg skriver at det ikke er noen god grunn til å drasse frem igjen noe jeg skrev for flere månender siden gang på gang; ting som jeg som sagt skrev for lenge siden og som jeg diskuterte den gang og for mitt vedkommende er avsluttet for lengst og for hva du vet kan være noe jeg har endret mening om, noe som er ganske vanlig i verden at folk gjør. Og det er nettopp det du gjør hele tiden, drar opp igjen ting jeg skrev for flere måneder siden og som for mitt vedkommende er en ball jeg har lagt død for lengst.

Spesielt innen for et dynamisk foranderlig tema som covid-19 som har endret faktor og utvikling kontinuerlig er det ingen grunn til at debatten skal hogges i stein og at alt man sier skal festes ved en for alltid. Bare for å gjøre det klart.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (På 7.9.2021 den 12.42):

Når vi nå åpner opp så vil sykdommen brenne gjennom befolkningen ila kort tid. Når 1/30 60-åringen blir innlagt så vil det få konsekvenser. Åpenbart

 

Benbjo skrev (På 26.8.2021 den 15.58):

Et par uker maks. Vi er nok opp mot 2000 smittede per dag - som vil gi opp mot 40 innlagte daglig - mot slutten av neste uke / tidlig uka etter. Inntil da så har vi jo også 10-20 daglige innlagte også

 

fredrik2 skrev (På 26.8.2021 den 16.25):

Det är alltså ingen som vet hur det kommer bli de närmaste ukene men fakta är att smitten ökar väldigt mycket nu samtidigt som att vi super pessimister råkar ha haft rätt om situation hittills i höst. 

Men vi får se vad som sker. Är möjligt att man inför tilltak, är möjligt att folk ändrar oppförande och är faktiskt möjligt att smitten kommer avta utan att man gör noe. Jag känner mig dock inte som en super pessimist då jag ikke tror på det sista de närmaste ukene. 

Her traff jo pessimistene godt..Som Fredrik2 skriver "vi super pessimister råkar ha haft rätt om situation hittills i höst."

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

 

 

 

Her traff jo pessimistene godt..Som Fredrik2 skriver "vi super pessimister råkar ha haft rätt om situation hittills i höst."

 

 

Hva er grunnen til at du plukker sammen sitat fra flere brukere og fremstiller det som at det er enighet mellom disse brukerene? 

Så vidt jeg vet hat Fredrik2 aldri sagt noe konkret om hvor mange innlagte det blir, men påpekt at smittetallene har økt igjen i høst, og samtidig påpeker at man ikke vet hvordan situasjonen utvikler seg og om det blir et problem. Noe som er helt riktig. Når han henviste til at man hadde rett om situasjonen hittil i høst, så har han snakket om smitteøkning når skolen åpnet, noe som er riktig. Mange trodde jo at man var ferdig med den største smitteøkningen før i sommer, og at skolestart neppe ble et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Siden fredag har fire coronapasienter ved Ahus dødd. Den ene var fullvaksinert.

– Siden fredag har det vært fire dødsfall knyttet til korona, opplyser pressevakt Jan Eirik Vestnes ved Ahus til Romerikes Blad.

Østlandets Blad skriver at én av de avdøde, en eldre, fullvaksinert person, var tilknyttet Nordre Follo.

Onsdag er 14 koronapasienter innlagt ved Ahus. Tre av dem ligger på intensivavdelingen. To får respiratorbehandling.

Hittil i pandemien har 71 koronapasienter dødd ved sykehuset.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Coronaviruset

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jag hade ju det så vad vill du fram till? Nu har man lokalt infört en del tilltak, fått bättre kontroll på testingen i skolene, fått fler vaksinerade och smitten går som tur är ned. 

Förstår ikke hvorfor du försöker hoppa på folk så ofta som du gör. Jag ser dig som en person som nästan hela tiden försökt att se allt så bra som det går att vilket har resulterat i helt skrattretande dåliga estimate av antal döda i Sverige 2020, fel på 6000 eller noe sånt når du kom med estimatet i slutet på november, och väldigt många andra fel spådommar. 

Du har faktiskt ikke haft så väldigt mycket rätt du heller under pandemien.

Endret av fredrik2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Hva er grunnen til at du plukker sammen sitat fra flere brukere og fremstiller det som at det er enighet mellom disse brukerene? 

Så vidt jeg vet hat Fredrik2 aldri sagt noe konkret om hvor mange innlagte det blir, men påpekt at smittetallene har økt igjen i høst, og samtidig påpeker at man ikke vet hvordan situasjonen utvikler seg og om det blir et problem. Noe som er helt riktig. Når han henviste til at man hadde rett om situasjonen hittil i høst, så har han snakket om smitteøkning når skolen åpnet, noe som er riktig. Mange trodde jo at man var ferdig med den største smitteøkningen før i sommer, og at skolestart neppe ble et problem.

Helt ærlig fordi jeg er møkka lei pessimismen fra de brukerene spesielt og at de skryter på seg ha korrekt hele tiden når de tar feil nesten alltid.

Ja Fredrik2 er forumets ekspert på ta høyde for alt i innleggene sine, men basen i innleggene er nesten alltid en pessimistisk tone.

fredrik2 skrev (1 time siden):

Jag hade ju det så vad vill du fram till? Nu har man lokalt infört en del tilltak, fått bättre kontroll på testingen i skolene, fått fler vaksinerade och smitten går som tur är ned. 

Förstår ikke hvorfor du försöker hoppa på folk så ofta som du gör. Jag ser dig som en person som nästan hela tiden försökt att se allt så bra som det går att vilket har resulterat i helt skrattretande dåliga estimate av antal döda i Sverige 2020, fel på 6000 eller noe sånt når du kom med estimatet i slutet på november, och väldigt många andra fel spådommar. 

Du har faktiskt ikke haft så väldigt mycket rätt du heller under pandemien.

Du klarer jo bare ta fram Sverige og antall døde som et eks på feil jeg tok, noe jeg sa klart ifra at jeg også gjorde rett etter talene for året var ute..Hva annet? Hva med alle de 20talls studier på div som er framlagt her inne som jeg har debunket? Hva med alle de gangene smittetallene skal opp til fryktelig nivåer der jeg spår motsatt vei, eller antall innlagte ? Eller antall døde ? Jeg tok vel feil også på at myndighetene kan åpne når alle over 45år er vaksinert og de under i risiko gruppen ? Som typ hele pessimist gjengen mente at var feil og at all stats jeg postet var feil rundt det, som i ettertid har vist seg være 100% korrekt..Har nok sikkert tatt en del feil på ting rundt dette med covid, men nå har jeg ikke til vane bastant poste tall eller spådommer så er grense for hvor mye feil man kan ta eller rett man kan ha.

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jag tog opp det med Sverige för kanske andra gången nu för att det var så uppenbart bara önsketänkning fra din side och du har gjort liknande saker senare men ikke lika uppenbart.

Det du har gjort med studier är att du har varit skeptisk till alla som visar noe som du ikke liker medans då tror på alla som visar det du liker med kreativ siteringer och sånt. 

Men whatever, förstår bara ikke hvorfor du så ofta går på andra som kanske hade fel når du har minst lika mycket fel som för eksempel simon och fnugle. 

Jag hade rätt med tendensen på inlagda i somras men möjligt at du ikke förstår det ännu. Jag hade rätt med vad som skulle hända vid skolestarten och att inlagda skulle gå opp markant når smittetalen gick opp. Vad har du haft rätt på den senaste tiden?

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pateia201 said:

Når man diskuterer hva man egentlig diskuterer….

Jeg tror ikke det handler så mye om hvem som har hatt rett eller galt, men heller om alle de dystre spådommene som folk ofte kommer med her inne. 

 

Förutom några få personer tycker jag i så fall att de dystra spådommarna kommer minst lika mye fra både sidene. 

Några er oroade över smittetal, inlagda, resultaten i FHI sina rapporter, information fra andra länder etc och tycker att vi ska se an och ikke ta ut seiern på forskott. 

Andra är mer pessimistiska når de tror att det kommer bli lockdowns eller i alla fall tilltak länge hvis vi ikke slipper opp allt nu. 

Folk får ha forskjellige åsikter men problemet är i första hand att viruset faktiskt har ändrat på speilreglerna nok en gång.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (16 minutter siden):

Hvorfor så mange utropstegn?

Jeg la også merke til at hele 80% av de innlagte i uke 36 er uvaksinerte. Andre statistikker viser 90,5% vaksineringsgrad i aldersgruppa 85+ og 98,3% i aldersgruppa 75-84. Det lar seg dessverre ikke gjøre å regne ut hvor mange ganger høyere risiko for død uvaksinerte har i forhold til vaksinerte, men vi skjønner jo at faktoren er temmelig høy.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...