Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Dette 90%-kravet må bare skrotes. Enig det en del andre her sier. De som vil har nå fått mulighet til å ta vaksinen. 

Og ja, man holder samfunnet som gissel så lenge dette 90%-kravet opprettholdes og ikke flere går og vaksinerer seg. 

Gissel på den måte at det fremdeles er noen begrensninger innenlands, men ikke minst alle begrensningene på grensa, f.eks. Svinesund. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så i starten av oktober bør det være ganske få igjen som trenger vaksine.

Er risikoen fremdeles så stor at vi trenger de gjenværende restriksjonene, eller er det fordi vi skal være superflinke og vaksinere alle og ikke "snuble på målstreken"? (Det uttrykket har vært brukt siden i vår)

Så er det litt paradoksalt at det tidvis argumenteres her inne med "Jamen det er jo knapt tiltak igjen!", samtidig som det råder en viss aversjon mot å fjerne de samme tiltakene.

Om folk allerede "lever som normalt", er det vel ikke noe problem å fjerne tiltakene heller?

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (39 minutter siden):
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Og i så fall, hvilke "oppfordringer" er innafor?

Det får være opp til de selv.

Takk for goddag mann økseskaft-svaret. Har du ikke et bedre svar?

Fibonacci skrev (39 minutter siden):

Hvor lenge skal det være fellesskapets ansvar og ikke indivites ansvar å vaksinere seg?

Det vil alltid være samfunnsinteresser i at folk vaksinerer seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (39 minutter siden):

Dette 90%-kravet må bare skrotes. Enig det en del andre her sier. De som vil har nå fått mulighet til å ta vaksinen. 

Og ja, man holder samfunnet som gissel så lenge dette 90%-kravet opprettholdes og ikke flere går og vaksinerer seg. 

Du snakker som om det er et offisielt krav fra FHI, helsedirektoratet eller regjeringen og at kravet må innfris for å gi slipp på noen restriksjoner. Men finnes 90%-kravet på ordentlig? Hvor kan jeg finne og lese mer om hva det innebærer?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (36 minutter siden):

Går i snegletempo nå... i går var det 80,5% fullvaksinerte. Halvparten så mange ble vaksinert med 2. dose i går som forrige mandag:

At det var valgdag i går har sikkert ingenting med saken å gjøre akkurat denne mandagen .. :whistle:

Det ble satt 226 979 doser forrige uke. Det er jo ikke så halvgalt det. Det ble ikke satt så mange doser i en eneste av ukene i januar, februar, mars eller april.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Du snakker som om det er et offisielt krav fra FHI, helsedirektoratet eller regjeringen og at kravet må innfris for å gi slipp på noen restriksjoner. Men finnes 90%-kravet på ordentlig? Hvor kan jeg finne og lese mer om hva det innebærer?

Nå finner jeg ikke nøyaktig der det først sto nevnt at de skulle ha 90 prosent vaksineringsgrad (mener det var i korona-feeden til VG), men ser det er referert til det i flere andre saker. Det virker også som de har moderert seg noe i ettertid av nyheten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wORaOL/hoeie-om-dobbeltkommunikasjon-det-stemmer-at-vi-har-sagt-to-ulike-ting

Sitat

Regjeringens ambisjon er at 90 prosent av den voksne befolkningen skal fullvaksinere seg.

– Når vi nærmer oss den ambisjonen vil vi trolig åpne opp og gå mot et normalt samfunn med økt beredskap.

I dag er 77 prosent av den voksne befolkningen fullvaksinert. 55 prosent av 16- og 17-åringene har fått første dose.

Ifølge Høie er det mulig at målet om 90 prosent fullvaksinerte vil nås innen utgangen av september.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AL7BV5/bent-hoeie-kunne-ha-aapnet-opp-naa

Sitat

FHIs anbefaling til regjeringen var også at trinn fire i gjenåpningen kunne utsettes i noen uker, til 90 prosent av de over 18 har fått andre dose – hvis det i nåværende situasjon ønskes trygghet mot en større økning i smittetrykk. Det er dette hvis-et regjeringen har lagt vekt på, sier Høie.

– Dere holder litt ekstra igjen nå?

– Vi holder litt ekstra igjen, nettopp med tanke på den gruppen som i disse ukene gjenstår til å bli fullvaksinert. Og det gir større trygghet i samfunnet vårt, sier Høie.

 

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Andre1980 ser ut til å ha tolket det som et steinhardt ultimatum som skal avgjøre gjenåpning eller lockdown. For det første vil både smittetrykk, innleggelser osv påvirke når man går til trinn 4 i gjenåpningsplanen. For det andre var aldri 90% skrevet i stein noe sted. For det tredje var det ikke noe krav, det var en ambisjon og en tidlig antagelse om når man kunne forvente trinn 4. Vær vennlig og ta dere en bolle og les tekstene litt mindre krisemaksimerende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

@Andre1980 ser ut til å ha tolket det som et steinhardt ultimatum som skal avgjøre gjenåpning eller lockdown. For det første vil både smittetrykk, innleggelser osv påvirke når man går til trinn 4 i gjenåpningsplanen. For det andre var aldri 90% skrevet i stein noe sted. For det tredje var det ikke noe krav, det var en ambisjon og en tidlig antagelse om når man kunne forvente trinn 4. Vær vennlig og ta dere en bolle og les tekstene litt mindre krisemaksimerende.

Tror heller du skal la være å komme med usakligheter som å be folk ta seg ei bolle, og heller ikke putte ord i munnen på meg. Hvor i mine innlegg har jeg referert til lockdown?!

Som Fibonacci lenket til i sitt innlegg rett over ditt, så styrer regjeringen etter 90% fullvaksinerte (over 18 år), etter råd fra FHI: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AL7BV5/bent-hoeie-kunne-ha-aapnet-opp-naa

Det kan ikke være tvil om at det er dette det styres etter.

Endret av Andre1980
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 timer siden):

I så fall får man starte tvangsvaksinering, noe som ikke er et reelt alternativ.

De håper at prosentgrensa fungerer som en form for tvangsvaksinering. Og det har de delvis rett i, det kan være flere som føler at presset blir for mye. 

https://www.charliechaplin.com/images/film/poster/0000/0007/big_great_dictator_academy_print_globe_scene.jpg

Lenke til kommentar
2 hours ago, Andre1980 said:

Dette 90%-kravet må bare skrotes. Enig det en del andre her sier. De som vil har nå fått mulighet til å ta vaksinen. 

Og ja, man holder samfunnet som gissel så lenge dette 90%-kravet opprettholdes og ikke flere går og vaksinerer seg. 

Gissel på den måte at det fremdeles er noen begrensninger innenlands, men ikke minst alle begrensningene på grensa, f.eks. Svinesund. 

Så du mener vi skal gjøre som danmark?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Vi skal gjøre omtrent som Danmark, og vi er snart der. Forskjellen er at vi har enda litt færre inngripende restriksjoner i perioden før «full gjenåpning «enn Danmark hadde.

Det stemmer ikke. Jeg var i Danmark rett før det "gjenåpnet" i forrige uke og jeg kan skrive under på at det var atskillig friere enn i Norge. Munnbindene er borte for lengst(inkludert på busser og metro) og det samme er en-meteren.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jeg var i Danmark rett før det "gjenåpnet" i forrige uke og jeg kan skrive under på at det var atskillig friere enn i Norge. Munnbindene er borte for lengst(inkludert på busser og metro) og det samme er en-meteren.

Ikke enig. Testingen og koronapass-kravene de opererte med traff mye bredere enn det har gjort her i Norge, jeg anser testkrav som langt mer inngripende enn det lille vi har igjen av munnbind-krav på kollektivtransport i Oslo (når man ikke kan holde avstand).

Koronapass for frisør, bar, teater, you name it. Nattklubber åpnet ikke før 1. september. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

At det var valgdag i går har sikkert ingenting med saken å gjøre akkurat denne mandagen .. :whistle:

Det ble satt 226 979 doser forrige uke. Det er jo ikke så halvgalt det. Det ble ikke satt så mange doser i en eneste av ukene i januar, februar, mars eller april.

Skjønner ikke helt dette. Måtte vel være befriende å få vaksinen og det å avgi stemme samme dag? Istedetfor å spre disse to aktiviteter..

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Ikke enig. Testingen og koronapass-kravene de opererte med traff mye bredere enn det har gjort her i Norge, jeg anser testkrav som langt mer inngripende enn det lille vi har igjen av munnbind-krav på kollektivtransport i Oslo (når man ikke kan holde avstand).

Vel, faktum er at flere steder faktisk ikke tok så nøye på kravet om coronapass og fremvisning av test. Og det igjen kan ha bidratt til at de rett og slett skrotet det. Greneseovergangene er også i all hovedsak åpne i motsetning til i Norge. Jeg ble ikke bedt om å vise coronapass i butikker en eneste gang.

Noen serveringssteder ba om å se det, andre ikke. Så det ble ikke konsekvent praktisert. På hotellet spurte de heller ikke etter det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...