Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (6 timer siden):

Hvor lenge tenker man det vil være slik at man må vise papirer på grenseoverganger til Sverige og tilbake til Norge? Har en kamerat som har fått fullskjegg og han vurderer tur til sverige men da må vel alt av pass og ID få nye bilder?

Jeg har anlagt skjegg fra da jeg tok passbildet, riktignok ikke noe voldsomme greier. Men det var ikke noe problem. HV-soldaten på Gardermoen ikke ville at jeg skulle ta av meg munnbindet da han kontrollerte passet mitt, så kan jeg ikke forestille meg at det skal være et problem med skjegg. I den den automatiske kontrollen måtte derimot munnbindet av.

 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Nedward said:

Jeg har anlagt skjegg fra da jeg tok passbildet, riktignok ikke noe voldsomme greier. Men det var ikke noe problem. HV-soldaten på Gardermoen ikke ville at jeg skulle ta av meg munnbindet da han kontrollerte passet mitt, så kan jeg ikke forestille meg at det skal være et problem med skjegg. I den den automatiske kontrollen måtte derimot munnbindet av.

 

Munnbind har vært et krav. Når han skulle forhåndsstemme (uten munnbind) og viste ID fikk han beskjed om at det var problematisk at han nå hadde skjegg men lot det gå under tvil.

Men i utgangspunktet skal det da ikke være noe problem :) Toppers.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Begynner å se bra ut i Norge nå synes jeg. Innlagte vil fortsett å stige en del nå på grunn av den høye smitten, men jeg synes vi begynner å se bra tegn på en ok utflating i nye smittede og forhåpentligvis blir ikke innleggelsestoppen i denne bølgen på over 250 innlagte. Nå er vi inne i sluttspurten, får vi vaksinert de siste i høyt tempo nå så er vi snart der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott å se at vi kan leve uten restriksjoner og allikevel slå ned smitten. 
FHI sin spådom var vel at vi skulle nærme oss 5000 tilfeller i døgnet rundt dette tidspunktet? 
 

Edit: 1. September så hadde FHI regnet seg frem til at vi kom til å være oppe i 4900 tilfeller i døgnet om 3 uker uten tiltak. 
Er fortsatt bare gått 2 uker, men tviler på at vi ser en så enorm økning på en uke.

Endret av Pateia201
Lenke til kommentar

Professor: - Helt usannsynlig med mange covid-syke barn

https://www.vg.no/nyheter/i/7dVXmB/professor-helt-usannsynlig-med-mange-covid-syke-barn

Sitat

– Alle vet at det er betydelige mørketall på hvor mange som har hatt smitten. 

Ikke her inne på forumet😄

Sitat

 

Om vi bruker FHIs generelle antakelse om at 60 prosent blir fanget opp, har 60-65.000 personer i aldersgruppen 0–18 år vært coronasmittet. Sannsynligheten for å bli innlagt blir da på maksimalt 0,18 prosent, sier Størdal.

I overkant av 80 barn og unge under 18 år har vært akutt innlagt på sykehus med Covid-19. 

– Vi har registrert 28–29 barn med tilstanden MIS-C. Det er tilsammen 110 barn som har vært innlagt på sykehus med sykdom forårsaket av covid-19, sier professor Størdal.

 

Sitat

 

– Er det noe man kan tenke seg at kan føre til en slik situasjon som helsedirektør Bjørn Guldvog presenterte, med tusenvis av barn som vil trenge hjelp fra spesialisthelsetjenesten?

Nei. Det enkle svaret er nei. Jeg tror at barnelegemiljøet ikke kjenner seg igjen i det hele tatt. Mange store sykehus har ikke hatt barn blant sine covidpasienter. Da høres det veldig rart ut at de plutselig skal komme veldig mange, sier Størdal.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 time siden):

Flott å se at vi kan leve uten restriksjoner og allikevel slå ned smitten. 
FHI sin spådom var vel at vi skulle nærme oss 5000 tilfeller i døgnet rundt dette tidspunktet? 

Edit: 1. September så hadde FHI regnet seg frem til at vi kom til å være oppe i 4900 tilfeller i døgnet om 3 uker uten tiltak. 
Er fortsatt bare gått 2 uker, men tviler på at vi ser en så enorm økning på en uke.

Kan stemme det, antar det er store mørketall. FHIs beregninger er jo totale tilfeller, ikke bare påviste.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

13. september 2021 kl. 00:15 

653 nye koronatilfeller i Norge

 

Søndag ble det registrert 653 nye koronasmittede her i landet. Det er 412 færre enn forrige søndag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 1268 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 1460, så trenden er synkende for tredje dag på rad.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 timer siden):

13. september 2021 kl. 00:15 

653 nye koronatilfeller i Norge

 

Søndag ble det registrert 653 nye koronasmittede her i landet. Det er 412 færre enn forrige søndag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 1268 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 1460, så trenden er synkende for tredje dag på rad.

 

 

Det er på høy tid nå - ja, på overtid at vi avslutter denne unntakstilstanden en gang for alle. Det er ikke lenger legitimt ut i fra et samfunnsperspektiv å holde på med nedsteninger og testtvang. Skal vi ligge flere måneder eller atpåtil år bak Danmark og kjøre på med coronatiltak ad infinitum? Det var en svensk minister en gang som kalte Norge "den siste sovjetstat". Skal vi også bli den siste coronastat i Skandinavia som kjører på med tiltak og massetesting lenge etter at våre naboer har tatt hverdagen tilbake?

Men jeg merker at NRK ikke lenger har antall nye smittede i sin daglige oppdatering, KUN innlagte og døde og det er et veldig godt tegn som tyder på at de har tatt til seg signaler; de er tross alt en allmenkringkaster betalt av skattebetalerne og har derfor et seriøst samfunnansvar. Men at VG og Dagbladet som lever av å spre og frykt og redsel skal slutte med det er nok for mye forlangt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Morromann said:

Det er på høy tid nå - ja, på overtid at vi avslutter denne unntakstilstanden en gang for alle. Det er ikke lenger legitimt ut i fra et samfunnsperspektiv å holde på med nedsteninger og testtvang. Skal vi ligge flere måneder eller atpåtil år bak Danmark og kjøre på med coronatiltak ad infinitum? Det var en svensk minister en gang som kalte Norge "den siste sovjetstat". Skal vi også bli den siste coronastat i Skandinavia som kjører på med tiltak og massetesting lenge etter at våre naboer har tatt hverdagen tilbake?

Men jeg merker at NRK ikke lenger har antall nye smittede i sin daglige oppdatering, KUN innlagte og døde og det er et veldig godt tegn som tyder på at de har tatt til seg signaler; de er tross alt en allmenkringkaster betalt av skattebetalerne og har derfor et seriøst samfunnansvar. Men at VG og Dagbladet som lever av å spre og frykt og redsel skal slutte med det er nok for mye forlangt.

Du gjør ikke deg selv noen tjenester ved å alltid å krisemaksimere. Nei, Norge er ikke nedstengt, og vi ligger ikke år/måneder bak Danmark. Og til informasjon, så vil fortsatt Danmark bruke TISK, og anbefaling om å holde avstand gjelder fortsatt. Anbefaling/krav om munnbind gjelder også i visse sitasjoner. 

Derfor kan Danmark fjerne «alle» coronatiltak – VG

Denmark lifts all Covid restrictions as vaccinations top 80% | Denmark | The Guardian

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (4 minutter siden):

Du gjør ikke deg selv noen tjenester ved å alltid å krisemaksimere. Nei, Norge er ikke nedstengt, og vi ligger ikke år/måneder bak Danmark. Og til informasjon, så vil fortsatt Danmark bruke TISK, og anbefaling om å holde avstand gjelder fortsatt. Anbefaling/krav om munnbind gjelder også i visse sitasjoner. 

Derfor kan Danmark fjerne «alle» coronatiltak – VG

Denmark lifts all Covid restrictions as vaccinations top 80% | Denmark | The Guardian

Jeg krisemaksimerer? Det var rart; de siste månendene har jeg hørt masse krisemaksimering om hva som skjer "hvis vi åpner opp for tidlig". 5000 smittede om dagen; hva er vel det annet enn krisemaksimering. Og krisemaksimering om at "vi står nesten i kne" hvis vi ikke innfører australsk zero-covid(noen, men ikke mange har tatt til orde for det, som Nyborg og slike). Hva er det vel ikke Svanæs, Nyborg, Andersen etc. driver med om det ikke er krisemkaimering?

Det er mulig det er anbefaliner i Danmark, men jeg har vært der nå nylig og jeg kan si deg det: INGEN bruker munnbind lenger. Absolutt ingen. Og en-meteren er historie. Alt er som det var før pandemien. Krav om munnbind må være på sykehus isåfall. Det er definitivt ikke det ute i samfunnet hvor ting er 100% normalt. Norge er nå definitivt det landet i Skandinavia hvor det brukes mest munnbind. At man fortsatt driver med munnbind og avstand i Danmark stemmer ikke.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

En undersøkelse fra den britiske studien ZOE Covid Symptoms Study har fått 1,1 millioner briter til å registrert sine koronasymptomer i en app. Her er noen av symptomene du skal passe på selv om du har tatt vaksine.

Undersøkelsen er fra juni?

https://covid.joinzoe.com/post/new-top-5-covid-symptoms#part_1

Endret av Subara
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Morromann said:

Jeg krisemaksimerer? Det var rart; de siste månendene har jeg hørt masse krisemaksimering om hva som skjer "hvis vi åpner opp for tidlig". 5000 smittede om dagen; hva er vel det annet enn krisemaksimering. Og krisemaksimering om at "vi står nesten i kne" hvis vi ikke innfører australsk zero-covid(noen, men ikke mange har tatt til orde for det, som Nyborg og slike). Hva er det vel ikke Svanæs, Nyborg, Andersen etc. driver med om det ikke er krisemkaimering?

 

Mente eksempelvis at du stadig vekk sier at vi nå har en 'unntakstilstand'. Det er jo ikke tilfelle i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

 Skal vi ligge flere måneder eller atpåtil år bak Danmark og kjøre på med coronatiltak ad infinitum? Det var en svensk minister en gang som kalte Norge "den siste sovjetstat". Skal vi også bli den siste coronastat i Skandinavia som kjører på med tiltak og massetesting lenge etter at våre naboer har tatt hverdagen tilbake?

Nu er vi alltså 2 dagar efter Danmark och ikke ens efter andra länder i skandinavia och du krisemaksimerar som vanligt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (2 minutter siden):

Mente eksempelvis at du stadig vekk sier at vi nå har en 'unntakstilstand'. Det er jo ikke tilfelle i det hele tatt.

Vi er jo det. Vi befinner oss jo under en unntakslov som i all hast ble gjort den 12.mars 2020 da et nytt virus som vi visste lite om hadde inntatt verden og det var frykt for at 10% av de smittede kunne dø av det. Nå i september 2021 vet vi bedre, PLUSS at vi har vaksiner som bryter kjeden mellom smitte og alvorlig sykdom/død. Og det er nettopp dette som gjør at Danmark, som uansett hva du sier, nå har bestemt seg for at corona er noe man må lære seg å leve med men som ikke lenger regnes som noen alvorlig samfunnstrussel. I Danmark tok unntakstilstanden offisielt slutt den 10.september, altså på fredag skjønt det var lite igjen etter det. Jeg var der nå nylig, rett før den offisielle gjenåpningen men alt var tilnærmet 99,9% normalt. Jeg var ikke innom noen helsestasjon, slapp jo heloigivs det og det er mulig man ser munnbind der. Ellers var det absolutt ingen verdens ting der som minnet om noen "new normal", bortsett fra at de spør etter coronapass eller negativ PCR-test noen steder. Men også det er skrapet nå.

Er det noe som er krisemaksimering så er det å føre en politikk basert på at dette er en såpass alvorlig trussel mot folkeheksen at det må overstyre samfunnet på absolutt alle områder. DET er selve definisjonen på krisemaksimering.

Nei, det er ikke skikkelige nedsteninger - ennå. Men man truer jo til stadighet om det, og flere kommuner går også veldig langt med å komme med nye munnbindpåbud og så videre.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Nu er vi alltså 2 dagar efter Danmark och ikke ens efter andra länder i skandinavia och du krisemaksimerar som vanligt.

Ja, JEG krisemaksimerer. Jeg som mener at man ikke skal drive inngripen i folks hverdag på grunn av en sykdom som ikke lenger er noen alvorlig trussel mot folkehelsen. Jeg som mener at det ikke er nødvendig å massevaksinere barn siden corona ikke er noen alvorlig sykdom for barn. Jeg som mener at vaksinene fungerer som de skal og at man må slutte å forby ansamlinger av folk i eget hjem og at man må slutte med testtvang på friske mennesker som har stått en milimeter for nært en smittet. Jeg som mener at vi må leve normale liv og ikke la covid-19 iverstyre livene våre. Jeg  krisemaksimerer. Dag Svanæs, Gunhild Nyborg, Bjørg Andersen krisemaksimerer ikke. Det er det jeg som gjør. Tydeligvis.

Vi er ikke 2 dager etter Danmark. De lanserte "gjenåpning" for en god stund tilbake. I Norge sier man at det er FOR TIDLIG å avslutte untakstilstanden i slutten av september.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Ja du krisemaksimerar. 

Man kan faktiskt krisemaksimera åt båda hållen. Det handlar ikke bara om att

"Korona är farligt, hvis vi ikke stänger ned nu så går allt till helvete" 

Det kan också vara

"Korona är ofarligt, hvis vi ikke slipper opp allt nu så kommer vi aldrig göra det. Vi kommer bli det ända landet i världen med untagstillstand om 1 år!" 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Vi er jo det. Vi befinner oss jo under en unntakslov som i all hast ble gjort den 12.mars 2020 da et nytt virus som vi visste lite om hadde inntatt verden og det var frykt for at 10% av de smittede kunne dø av det.

Den loven gjelder ikke lenger. Den varte bare til 27. mai 2020.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...