Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fordi det er en skyhøy alder. Men alt havner i samme "dødsfall-potten" på tellerne. For å si det slik er det langt, langt verre at en 30-40-åring dør enn en som er nesten i nittiårene dør. Hvor hensiktsmessig er det å ha death-countere på forsiden av nettavisene når det er snakk om mennesker som, beklager å si det, har levd sine liv.

Jeg mener helt klart at smittetellerne og døsfalltellerne har utspilt sin rolle for lenge siden. Hva er poenget? Det eneste de gjør nå, er å drive pandemien videre i form av frykt.

Med mindre man ser på tallene bak tallene, er det komplett meningsløst med smittetall og dødstall.

Om en tolvåring blir "smittet" og en nittiåring dør - hva så? Det er ikke relevant for folk flest.

Noen som er gode i statistikk og orker å gjøre det, kan sikkert regne ut summen av tapte leveår, ikke bare dødsfall.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg bet meg merke i den ukesrapporten var at majoriteten av smittede er mellom 6 og 19 år. Altså i hovedsak uvaksinerte - og at skolene fortsatt holder grønnt nivå og det massive presset det er på at folk skal ha mest mulig normal skoledag. Hva med å bare ta den hestekuren det er å ha hjemmeskole et par uker? Kun på skoler med registrert smitte? Og stenge alt av lagidrett og lignende fritidsaktiviteter for elever som går på koronarammede skoler? Kun et par uker.

Hva er best og værst for barna? At noen få prosent av skolene i landet gjennomfører en slik kortvarig kur, eller at det får balle på seg i ennå flere uker framover, spre seg til flere skoler via fritidsaktiviteter osv?

1269081693_Screenshot2021-09-15at14-50-32CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.3f0f7a48f77ff2e659a84d9febbed7a3.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Andre1980 said:

Og vaksineringen går fremdeles sakte, veldig sakte fremover:

image.thumb.png.03453888baf21ecb0c771026625a35b1.png

0,3% fremgang i andel over 18 år som har tatt 2. dose. 

image.thumb.png.90c6428be67d68cbc0fd28a1737156f4.png

På mandag var det valget som fikk skylda, hva er det for i går da? Dagen derpå?

 

Kanskje ukedagen? Forrige tirsdag var heller ikke noe superdag, før det løsnet veldig på onsdag og torsdag. Mulig det har noe med når og hvordan vaksinene blir sendt ut.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (20 minutter siden):

Kanskje ukedagen? Forrige tirsdag var heller ikke noe superdag, før det løsnet veldig på onsdag og torsdag. Mulig det har noe med når og hvordan vaksinene blir sendt ut.

I min kommune, og vet det gjelder flere kommuner, så vaksineres det kun på onsdager :) Så vil tro at onsdagstallene ofte er litt høyere. Hele tre jeg kjenner ble fullvaksinert i dag :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Over 25 000 doser på denne tirsdagen. Det er lavere enn forrige tirsdags ~ 33 000, men "veldig sakte" ? - javel :roll:

Du må se på 2. dose... Det er mer enn en halvvering fra forrige uke. 

Så lenge FHI og Bent Høie forholder seg til 90% fullvaksinerte så er det 2. dose jeg fokuserer på. 

Det vises også igjen på hovedtallene. Vi gikk opp 0,3% fullvaksinerte i går. 

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
2 hours ago, kim_InnleggNO said:

Må være lov med noen utropstegn når gjennomsnittsalderen er høyere enn forventet levealder i Norge 😄

Du forstår at de fleste lever lenger enn forventet levealder, og at hvis alle over forventet levealder plutselig dør så vil det bety at den synker kraftig?

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar
5 hours ago, Fresh Prince said:

6 færre innlagte i dag, 99 totalt.

Edit: NRK sier 106 nå, VG har oppdatert til 104.

Å faen. Begynte å lese det som: 6 færre innlegg her i dag, 99 totalt 😂 Jaja, godt det går bedre nå. Da har høye og Co. overlatt ett overkommelig og lite stridt covid-ror til de rød-grønne. Håper de får ordentlig takk for bragden. Så får vi se om det blir ny covid-røre med rød-grønt da (fargen blir vel noe brunaktig om du blander disse, ihvertfall for øyet som ser).

Lenke til kommentar
5 hours ago, DaniNichi said:

 

 

Her traff jo pessimistene godt..Som Fredrik2 skriver "vi super pessimister råkar ha haft rätt om situation hittills i höst."

 

 

Anbefaler at man tar en titt på utenlands-covidtråden mhp. Alberta, Canada nyheten. Sånn kunne vi også lett fått det om anti-vaxx herjet med desinformasjon.

Det står om at vi i Norge har større tillit og samarbeidsevne, her og nå.

Likhetene etter sommerslippet (tiltaksoppslippet) mellom Norge og Alberta, Canada er påfallene.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Fnugle said:

Jeg skjønner ikke gevinsten helt av å utsette utprøvingen av noen av de lovende fase-1 medisinene i fra Israel. For meg blir det hull-i-hode-tankespor å bare la folk dø av sykdommen. Når noen av de sykeste åpenbart kunne ha vært reddet.

Se å få tak i litt eksperimentell "stå-opp-å-gå"-medisin. Helst i går!

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, DaniNichi said:

Helt ærlig fordi jeg er møkka lei pessimismen fra de brukerene spesielt og at de skryter på seg ha korrekt hele tiden når de tar feil nesten alltid.

Ja Fredrik2 er forumets ekspert på ta høyde for alt i innleggene sine, men basen i innleggene er nesten alltid en pessimistisk tone.

Du klarer jo bare ta fram Sverige og antall døde som et eks på feil jeg tok, noe jeg sa klart ifra at jeg også gjorde rett etter talene for året var ute..Hva annet? Hva med alle de 20talls studier på div som er framlagt her inne som jeg har debunket? Hva med alle de gangene smittetallene skal opp til fryktelig nivåer der jeg spår motsatt vei, eller antall innlagte ? Eller antall døde ? Jeg tok vel feil også på at myndighetene kan åpne når alle over 45år er vaksinert og de under i risiko gruppen ? Som typ hele pessimist gjengen mente at var feil og at all stats jeg postet var feil rundt det, som i ettertid har vist seg være 100% korrekt..Har nok sikkert tatt en del feil på ting rundt dette med covid, men nå har jeg ikke til vane bastant poste tall eller spådommer så er grense for hvor mye feil man kan ta eller rett man kan ha.

Se nok en gang til Alberta, Canada nyheten. 30-åringer dør der pga. covidiotisme fra anti-vaxxerne. Der har du noe som tiltaksmessig likner veldig mye på Norge nå i sommeroppslippet, men hvor tillit pga. farlige politikere og feilaktig informasjonsspredning har satt sykehusene på smertegrense til at triage vurderes å tas i bruk (like før).

Endret av G
Lenke til kommentar

Misinformasjonen skjer også i Norge. Heldigvis så er dødstallet på litt over 800, og ikke 13 tusen. Så alle kan se at informasjonen må tolkes bedre:

Quote

Hemalis artikkel ble raskt fjernet, men rakk å bli delt over 300 ganger før den ble borte. Artikkelen er imidlertid fortsatt synlig på Facebook, blant annet i gruppen «I Rogaland», hvor den har blitt delt over 100 ganger til.

https://www.nrk.no/norge/hvor-mange-har-dodd-etter-a-ha-fatt-koronavaksine-i-norge_-1.15652835

 

Theodor Huseby Grønnerød ble innlagt to dager etter koronavaksinen, men han angrer ikke på at han tok den.

https://www.nrk.no/osloogviken/fikk-hjertebetennelse---angrer-ikke-pa-vaksinen-1.15648675

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 timer siden):

Du må se på 2. dose... Det er mer enn en halvvering fra forrige uke. 

Du har rett i at det er mer enn en halvering. Men jeg synes likevel ikke det virker som noen dramatisk nedgang.

PS. At de valgte å vaksinere 16-17 åringer har gitt et rush av 1.doser som selvsagt har gått ut over antall 2.doser. 1.doser er like viktige steg på veien fram mot fullvaksinering som 2.doser.

Edit: Jeg sitter og ser litt på vaksinesidene til VG og ser at antall doser fordelt fikk seg en dipp i uke 36 som igjen viser seg som en dipp i antall doser distribuert i uke 37 (denne uka). Ellers så skal det sies at vaksineringen ser ut til å gå mot slutten. Det er ingen vits for Norge å motta massevis av vaksiner som ingen vil ha. Vi har behov for ca 1/2 million doser til de som er delvaksinerte nå. Etter det får trolig ca 320 000 i alderen 12-16 år tilbud om 1. dose. Hvis 90% av disse takker ja og vi ikke får flere etterslengere (helt uvaksinerte som vil ha) i andre aldersgrupper så trenger vi altså i underkant av 800 000 doser fremover. Norge har i bestilling ca 780 000 doser til sammen i oktober og november.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...