Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Synes det portforbud-greiene ble blåst litt vel mye ut av hva det egentlig var for noe. Det var et beredskaps-grep for å kunne ha en hjemmel i lovverket i tilfelle vi i verste fall kunne trenge å bruke det som virkemiddel, slik en del andre land i Europa måtte gjøre som en siste utvei. 

Ingen MÅ ta i bruk portforbud. Det eksisterer ikke noe vitenskapelig bevis på at det å stenge en befolkning inne i sine egne hjem med forbud mit å bevege seg utendørs stanser spredning av coronavirus, spesielt når man vet at 99% av smittespredningen skjer innendørs. Det er like meningsløst og tyrannisk som utendørs munnbindpåbud og absolutt ikke på noen som helst måte noe man MÅ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (6 minutter siden):

Ingen MÅ ta i bruk portforbud. Det eksisterer ikke noe vitenskapelig bevis på at det å stenge en befolkning inne i sine egne hjem med forbud mit å bevege seg utendørs stanser spredning av coronavirus, spesielt når man vet at 99% av smittespredningen skjer innendørs.

Portforbud handler vel ikke om innendørs/utendørs, men å pålegge folk å holde seg hjemme gjerne innenfor gitte tidspunkter. Man trenger ikke vitenskapelig bevis for å forstå at å ikke la mennesker ha kontakt med hverandre minsker smittespredning i befolkningen.

En del land har måttet ty til dette grepet for å få kontroll og unngå katastrofe-tilstander i helsevesenet sitt. Vi i Norge var ikke unike og immune mot dette, men vi kom heldigvis aldri i nærheten av en slik situasjon her til lands. Det var dog helt ok å kunne ha muligheten til et slikt grep dersom det mot formodning skulle blitt nødvendig i en forferdelig håpløs situasjon, etter min mening.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

 

En del land har måttet ty til dette grepet for å få kontroll og unngå katastrofe-tilstander i helsevesenet sitt. 

Nei, det måtte de ikke. Det var et valg og det er ingen vitenskapelige bevis på at det å stenge en hel befolkning inne på gitte tidspunkter sørger for at helsevesenet ikke kollapser. Det var et valg og ikke noe de måtte gjøre. De valgte, de måtte ikke.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Nei, det måtte de ikke. Det var et valg og det er ingen vitenskapelige bevis på at det å stenge en hel befolkning inne på gitte tidspunkter sørger for at helsevesenet ikke kollapser. Det var et valg og ikke noe de måtte gjøre. De valgte, de måtte ikke.

Man må ingenting, så det argumentet ditt kunne man brukt om absolutt alt av tiltak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Portforbud handler vel ikke om innendørs/utendørs, men å pålegge folk å holde seg hjemme gjerne innenfor gitte tidspunkter. Man trenger ikke vitenskapelig bevis for å forstå at å ikke la mennesker ha kontakt med hverandre minsker smittespredning i befolkningen.

En del land har måttet ty til dette grepet for å få kontroll og unngå katastrofe-tilstander i helsevesenet sitt. Vi i Norge var ikke unike og immune mot dette, men vi kom heldigvis aldri i nærheten av en slik situasjon her til lands. Det var dog helt ok å kunne ha muligheten til et slikt grep dersom det mot formodning skulle blitt nødvendig i en forferdelig håpløs situasjon, etter min mening.

Tull de fleste land om ikke alle kunne fint unngått slike totalitære tiltak.

Flere domstoler har dømt i favør de som stod imot slike tiltak.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse vaksinene bremser gjenåpningen

På FHIs vaksinelager ligger en halv million vaksinedoser som venter på å bli satt. Den trege vaksinasjonstakten gjør at gjenåpningen lar vente på seg.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GLnLB/disse-vaksinene-bremser-gjenaapningen

 

Så grunnet ca 10% som ikke har latt seg eller ikke kan vaksinere seg så skal alle vente.

Og ikke bare det, fiaskoen med kryss vaksinere var jo ikke noe behov for tydeligvis, men godt dem har gjort mange skeptiske til vaksiner.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Portforbudene, stengte skoler, barnehager, hjemmekontor etc hindret folk å møtes innendørs på arbeidsplassen, skolen, barnehagen, restauranten osv. Altså ikke bare utendørs. Det handlet selvsagt om å redusere smitten til R<1 slik at man skulle unngå katastrofal belastning på helsevesenet. Utflating av kurven + utsetting av infeksjoner til etter at vaksinere ble funnet opp og folk vaksinert.

Beklager på forhånd at jeg serverer selvfølgeligheter som de aller fleste forstår. Synes det er trist at noen enkeltpersoner panisk tviler på så selvfølgelige og godt forståtte deler av pandemihåndteringen.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 9/10/2021 at 9:05 AM, Snikpellik said:

Fikk svar på PCR nå, ikke påvist. Ganske overraskende!

Samtidig har to til fått påvist covid-19 og alle har symptomer, seks totalt nå hvor alle unntatt én er fullvaksinerte (ei er gravid og har bare én dose...). Jeg er den eneste av oss som ikke har blitt påvist smittet. Nå som jeg har både negativ dobbel hurtigtest og negativ PCR tenker jeg man kan konkludere med det. Føler meg mye bedre i formen også. Tilfeldighetene skal vel ha det til at jeg har fått noe forkjølelses-greier akkurat samtidig som dette, og at fullvaksinering/flaks har stoppet infeksjon for min del :) Tenker jeg tar en hurtigtest til i morgen bare for å være sikker og ansvarlig.

Så bra.

Hold oss gjerne oppdatert på om noen av de andre får long covid symptomer etterhvert. Kanskje du overhører noe anger også, på at "skulle ikke vært der eller der". Selv om det ikke alltid er lett å unngå smitte.

Ha et godt valg da. Blir spennende med disse ca. 4 prosentpartiene. Få av dem som gavner blå fløy.

Montro hvem som blir neste covid-meister/ helseminister? Har den foregående gjort en så god jobb nå at det kun blir opprydding igjen, eller får man nye bølger. Blir uansett spennende om neste arvtaker til stafettpinnen er raus med boosterdoser, eller om det skal spinkes/spares, og forbeholdes svake immunforsvar.

Endret av G
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (12 minutter siden):

Er det sirkellogikk-dagen i dag? At «de» valgte å innføre portforbud er da ingen bevis for at det var nødvendig? 

Svaret jeg fikk er like mye sirkellogikk, og "tull" er ikke et veldig godt argument... Hensikten med portforbud i enkelte land var å hindre at mennesker hadde kontakt med hverandre, altså å senke R-tallet fordi de var helt nødt til å få ned smitten og antallet syke samtidig for å unngå eller forkorte en full kollaps i helsevesenet. En annen verden enn det vi har hatt her til lands. For eksempel tror jeg ikke portforbudet i Tsjekkia var til å unngå i den situasjonen de var i en periode, for å si det sånn. Så er det også kulturelle forskjeller, hvor det i et land kan være eneste virkemiddel for å få nærkontaktene ned - veldig ulikt slik vi har det her til lands hvor folk i stor grad følger anbefalinger/råd.

I noen land var det sikkert nødvendig når man ser det i ettertid, i andre ikke. Det jeg forsvarer er å ha muligheten til å gjøre et sånt grep dersom dritten virkelig hadde truffet vifta og vi ikke hadde andre virkemidler igjen for å bremse spredning. Vi var ganske så langt unna dette her i Norge og det ble heldigvis aldri aktuelt. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/10/2021 at 5:40 PM, Theo343 said:

Ellers har jeg en slektning på 31 år som er fullvaksinert med moderna og har vært ganske syk i 3 uker med covid. Men siste nyhet i går er at hun nå er på bedringens vei i fjerde uke. Men helt utslått og aldri vært så syk hjemme før. Hun ble smittet på jobb i Oslo.

Hun har ingen underliggende sykdommer.

Slike tilbakemeldinger rokker litt ved den stoiske roen hos helsemyndighetene, om at vaksinene nesten er perfekte. Men deres oppgave er jo først og fremst å verne sykehusene, samt arbeidslivet som er inntektsgrunnlaget vårt. Det vil jo ellers alltid være en grense for hvor mye og av hva som kan gjøres, uten å skulle frikjenne de helt for å f.eks. la være å prøve ymse tiltak.

Kan hende det var noe i rapportene som forteller at vaksinene med riktig mutasjon er nær grensen for å slutte med å være opphav til god nok beskyttelse for alt? Hvor står vi i dag, beskyttelse mot alvorlig sykdom, eller også beskyttelse mot mild sykdom, og evt. smittespredningen. Nå er vel ikke steriliserende immunitet og flokkimmunitet samme ting heller da.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, shockorshot said:

Jeg personlig synes det er kjempemerkelig, nå som vi har går igjennom den største krisen globalt og nasjonalt siden andre verdenskrig, at ingen partier har noen tanker og meninger om hvordan vi skal prøve å unngå neste pandemi eller minimere ringvirkningene. Både globalt og lokalt. Med tanke på hvordan internasjonalt det allerede er et press på hvordan internasjonale reguleringer av husdyr skal være, er det spesielt dårlig at for eksempel ikke SP er på banen. MDG er litt på ballen, men det er i forhold til at det skal være kraftigere skille mellom mennesker og uberørt natur. Du fant ingen partier i stortingsvalget 1945 som ikke hadde noen formeninger om hvordan unngå neste verdenskrig.

Kjempemerkelig og skuffende.

Men absolutt ikke overraskende. "Sånn da var vi ferdig" mentalitet i styre og stell er ikke et nytt fenomen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/11/2021 at 5:27 PM, :utakt said:

Det kan jo på en måte det. For

Hvis full åpning og null tiltak vil bety at denne gruppen med uvaksinerte skal få helsevesenet i kriseberedskap så kan vi jo ikke. 

Aner ikke hvordan man kan løse dette. Jeg ser i diskusjoner på sosiale medier at det er veldig mye mistillit til myndighetene og offentlig informasjon blant en del utenlandske. Det sitter kanskje i ryggmargen å være skeptisk hvis du har vokst opp et sted der myndigheter faktisk er korrupsjon og jævelskap. Ikke enkelt å snu en sånn innstilling. 

Man burde muligens hatt litt å sammenlikne med. F.eks. om det er likheter i mange andre land. Spesiellt i land man anser for å være ordentlige på mye. Canada er jo et inkluderende land. Har møtt noen innvandrere som er vaksinert i Canada. Men det sier lite uten å slå opp hele tallsettet for nasjonen.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

Som sagt så tror jeg at det er nok av personer i den norske samfunnsdebatten(Svanæs, Nyborg, Andersen etc) som helst ikke vil gi slipp på tiltakene i det hele tatt men hele tiden forsvasre tiltak basert på smittetall, men når man ser hva som skjer i andre land vil man til slutt føle seg "tvunget" til å oppgi den rådende coronapolitikken og innse at dette er noe man bare må leve med når de fleste er vaksinerte.

Er ikke det planen da å åpne? Det er jo allerede åpnet i Norge, selv om det ikke er helt i mål.

Man kan vel ikke kalle det begrensende at barn må ha testpinner i nesen når de har full bevegelsesfrihet?

Smittespredningen ble jo tre ganger høyere enn det FHI forutså ved frislippet på skolene.

Vi er jo på god vei til frihet nå vel. Selv om de er usikre om vinteren som er på vei snart. Er vel ålreit å ikke kunne helt spå framtiden vel. Tross at de driver helseovervåking i allmennhetens interesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

I en tråd om coronasituasjonen i Norge er det vel relevant å snakke om de som deltar i det offentlige ordskiftet og som har påvirkning på hvilken retning debatten tar og hvilke beslutninger som blir gjort? Erna og regjeringen kritiserers rett som det er "for ikke å være strenge nok" så hvorfor kan ikke jeg kritisere de som er mer enn "strenge nok"? Jeg trodde jeg var klar på at jeg snakket om hvordan politikken føres. Muligens jeg forklarer meg for uklart.

Ok, jeg følger ikke med på trekløveret på ytre fløy av samfunnsdebatten. Har du sporet noe moderering i måten de presenterer? Eller er det full dommedag nå den dag i dag derfra? Hva ytrer de som evt. velmente bidrag til pandemihåndteringen? Er det noen av rådene derfra som også er bra innimellom all svartmalingen.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

 Og kan det tenkes at Støre vil peke ut Camilla Stoltenberg som ny helseminister?

Går det å leie inn folk til den type posisjoner som ikke selv har sete på Stortinget? 

Vet ikke om det er et stort poeng. Men det er vel mer nærliggende for henne å innta Helsedirektoratet da, om hun ønsker andre helseansvar, og det å kunne jobbe enda nærmere statsråden. Hun har jo et høyt verv i FHI. Og det sitter jo allerede kompetente folk i mange stillinger i Hdir.

Dette føltes mer som en framheving av hvilken person du liker veldig godt hos våre helsemyndigheter. Selv synes jeg de i Hdir er veldig flinke. Selv om media framstiller dem ofte som vettskremte tullinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...