Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kjetil Lura skrev (2 timer siden):

Jepp, sikker det samme med snue? Bur ikke i oslo, der sprer snue/c19 mye lettere enn her jeg bur:roll:

Mye mer risiko å få snue enn c19, eller har jeg feil på det også?

Det virker ganske tydelig at du ikke tar inn over deg den risikoen du tar, men står på at det er risikabelt å vaksinere seg. Det framstår som ganske snodig når du får det forklart og du ikke vil høre.

FHI har sagt at alle som ikke vaksinerer seg må regne med å bli smittet. Så langt har vel 700 dødd i Norge av det. Men å ta en vaksine som ingen i Norge har dødd av er du bekymret for. Det er også langt flere som har fått vaksinen enn som har blitt smittet. Den åpenbare konklusjonen burde være å ta vaksinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (18 minutter siden):

Så langt har vel 700 dødd i Norge av det. Men å ta en vaksine som ingen i Norge har dødd av ...


Det er meldt om 199 dødsfall som kan være knyttet til vaksinering.

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210729 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

Det er verdt å merke seg at dette er dødsfall som er "tidsnære" til vaksinering, altså at noen dør kort tid etter å ha fått vaksine, så høyst trolig er de aller fleste av disse, kanskje alle, urelatert til vaksinene.

Det som er helt sikkert, er at 807 mennesker har dødd av COVID-19, eller det som antas å være komplikasjoner fra smitte av viruset.
Norge har dog vært heldige, og tallene på døde er lave, både i absolutte tall, og per smittede.

Det er registrert rundt 143k smittetilfeller i Norge, mens det er gitt snart 6 millioner doser med vaksine.

Det er liten tvil om hva som er tryggest. Vaksinen vinner hver gang. Det bør være helt spesielle sykdomsbilder involvert før man vurderer risikoen for smitte som mindre enn risikoen ved vaksine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (21 minutter siden):

Dagbladet slutter aldri imponere.

 

Nå kan vi lese om en  9 åring i USA som er alvorlig syk.

Selvfølgelig er det covid, men leser man seg litt nedover lesere man at jenta var operert for hjernesvulst tidligere i år, samt fikk påvist RS virus samtidig med covid. 

Ved å søke noen fler bilder fra Google ser det også ut som hun har en BMI som setter henne i risikogruppen.

Trist enkeltskjebne og mulig saken er nyhetsverdi, men tittel og vinkling er veldig spekulativ. Dette er ikke et barn som er representativ for den generelle befolkningen.

 

Men Dagbladet har alt å vinne på og holde dette gående.. tjener nok gode penger på covid hysteriet

 

EDIT: og der kom Bjørg Marit med ett nytt innlegg i DB også.

 

Jeg synes Høie gir Bjøg Marit et ganske greit og rasjonelt svar. Disse som har ganske alarmistiske tilnærminger til dette snakker jo som om vaksinen ikke finnes og at vi er på nøyaktig samme plass som vi var i mars 2020.

Angående RS-virus; flere stater i USA har, som en del europeiske land hatt såpass drakoniske nedsteninger at det har satt barns imminforsvar i fare gjennom å tvinge dem i isolasjon og tvinge dem til å bruke munnbind(jeg synes det er ganske uhyrlig at enkelte land har tvunget barn til å bruke munnbind og det er veldig bra at Norge ikke har opptrådt så hysterisk). I Norge har barn fått mer lov til å være barn enn i mange andre land og derfor ser vi mindre av slike utbrudd av farlige virus hos barn i Norge fordi vi ikke har ført en politikk som har ødelagt immunforsvarene deres slik mange andre land gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dagbladet kunne jo ikke ende fredag den 13ene uten litt skremsels propaganda fra Bjørg Marit Andersen

 

Sitat

 

Styrer mot smittekaos

Vi skal ikke «leve med dette viruset», som regjeringen Solberg mener - fordi det er altfor farlig til det.

https://www.dagbladet.no/meninger/styrer-mot-smittekaos/74106326

 

Høie sier det best

 Et samfunn uten risiko for smitte er et samfunn som vil være helseskadelig for folk.

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Morromann said:

Jeg synes Høie gir Bjøg Marit et ganske greit og rasjonelt svar. Disse som har ganske alarmistiske tilnærminger til dette snakker jo som om vaksinen ikke finnes og at vi er på nøyaktig samme plass som vi var i mars 2020.

Angående RS-virus; flere stater i USA har, som en del europeiske land hatt såpass drakoniske nedsteninger at det har satt barns imminforsvar i fare gjennom å tvinge dem i isolasjon og tvinge dem til å bruke munnbind(jeg synes det er ganske uhyrlig at enkelte land har tvunget barn til å bruke munnbind og det er veldig bra at Norge ikke har opptrådt så hysterisk). I Norge har barn fått mer lov til å være barn enn i mange andre land og derfor ser vi mindre av slike utbrudd av farlige virus hos barn i Norge fordi vi ikke har ført en politikk som har ødelagt immunforsvarene deres slik mange andre land gjør.

Kilde på at sosial distansering og bruk av munnbind ødelegger immunforsvaret til folk? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
18 hours ago, OlavEH said:

En som ukritisk biter på krisemaksimeringen til Nyborg og fungerer som støttefigur for henne.

Det kan jo virke som hun i motsetning til mange av oss og politikere, er kompetent i faget? Kanskje det er derfor?

Quote

Norw. MD, PhD Epidemiol, BSc Econ, postdoc research autoimmunity/T cells

Det kan være hun er meget dyktig i faget men ikke alle som er det er like dyktige til å presentere det for andre. Når man sliter med den biten (som mange gjør og er menneskelig) så er det ikke alltid budskapet kommer frem slik man ønsker å formidle det. Jeg oppfatter vel at det er der hun kanskje ikke er så god.

I tillegg har hun vel møtt ganske heftig latterligjøring fra corona fornektere og mobben generelt helt siden hun var på NRK og jeg forstår at hun har behov for presentere tall og fakta på de tingene hun forsøker å formidle. Jeg oppfatter henne som fakta og tallorientert selv om presentasjonen kanskje har mangler.

At kameraten din støtter henne i dette kan jeg forstå. "drama mobben" i disse tider i Norge kan være nådeløs. Selv har jeg ikke fulgt med på hennes dekning under pandemien (tilfeldig) men fikk med meg NRK sendingen den gang.

EDIT:
I denne presentasjonen fra juli i år presenterere hun mye sakelig informasjon og fremmer også noe kritikk til Norges håndtering som jeg kan være enig i. Men jeg vet også at i Norge er latterliggjøring det første verktøyet man tyr til om man kritiserer arbeidet til mennesker med makt.
 


Ellers fint lesestoff: Ad Hominem
https://www.scientificamerican.com/article/character-attack/

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (32 minutter siden):

et kan jo virke som hun i motsetning til mange av oss og politikere, er kompetent i faget? Kanskje det er derfor?

De som skrev under Great/Barrington-erklæringen er jo også kanskje kompetente leger. Har du trua på disse også?

Nyborg fremstår som så nevrotisk og pessimistisk at det er klin umulig å særlig av det hun sier seriøst. Hun ligger også aller ytterst på "skalaen" for hvor mye risiko hun mener vi bør ta. Er det noen som er tilnærmet på et nullrisikonivå så er det henne og Andersen. Nå nylig hadde hun bl.a. gravd frem noe skrekkpropaganda fra Indonesia som om dette skulle være særlig representativt for Norge. Hun oppviser jo også hersketekikker over en lav sko på Twitter-feeden sin, og fremmer jo også konspirasjonsteorier (kommer med utsagn om mektige fiender og at hun selv ikke har reell ytringsfrihet).

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å fremstå i overkant nervøs i sammenhenger som å utføre presentasjoner for et stort publikum behøver på ingen måte gjøre de faglige vurderingene hennes ugyldige. Nå har jeg ikke gått i dybden på dem da jeg ikke har noe behov for det men jeg ser at mange er raske til karakterangrep basert på at hun helt opplagt sliter med å stå på en talerstol. Dette i seg selv er i mine øyne ikke noe som berettiger annen personlig kritikk.

Det er mange mennesker som ikke liker eller mestrer å stå på en talerstol. Det gjør de ikke til dårlige mennesker eller mindre dyktig i faget. Mange som ikke mestrer slikt ber også om å få slippe det og heller la andre presentere det faglige de har forberedt.

Men jeg skal ikke gå i noen dyp forsvarsstilling på hennes vegne da jeg ikke kjenner til alle hennes uttalelser underveis i pandemien. Men jeg synes på generelt grunnlag at nordmenn kan være raske til karakterdrap.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Det å fremstå i overkant nervøs i sammenhenger som å utføre presentasjoner for et stort publikum behøver på ingen måte gjøre de faglige vurderingene hennes ugyldige. Nå har jeg ikke gått i dybden på dem da jeg ikke har noe behov for det men jeg ser at mange er raske til karakterangrep basert på at hun helt opplagt sliter med å stå på en talerstol. Dette i seg selv er i mine øyne ikke noe som berettiger annen personlig kritikk

Nå kan man også se på Twitter-feeden hennes og ikke bare videoer. Hun innrømmer absolutt ikke eneste feil, kommer med absurde teorier om mektige fiender og at hun selv mangler ytringsfrihet, samt bruker hersketeknikker til å klubbe ned meningsmotstandere. Og i en annen Twitter-tråd så forsøkte hun og IT-professor Dag Svanæs å latterliggjøre Preben Aavitsland fordi han ikke hadde doktorgrad. Hun fremstår i det store og hele som en ganske utrivelig person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, OlavEH said:

Nå kan man også se på Twitter-feeden hennes og ikke bare videoer. Hun innrømmer absolutt ikke eneste feil, kommer med absurde teorier om mektige fiender og at hun selv mangler ytringsfrihet, samt bruker hersketeknikker til å klubbe ned meningsmotstandere. Og i en annen Twitter-tråd så forsøkte hun og IT-professor Dag Svanæs å latterliggjøre Preben Aavitsland fordi han ikke hadde doktorgrad. Hun fremstår i det store og hele som en ganske utrivelig person.

Det er derav jeg sier det siste i mitt forrige innlegg. Men jeg vil også være litt forsiktig med å definere henne som person kun basert på det hun har sagt siste året. Etter å ha møtt såpass kraftig latterligjøring og karakterdrap som hun gjorde kan man gå til motangrep og ty til et ordskifte man kanskje ellers ikke ville gjort.

Man blir tvunget ned i en skyttergrav hvor man både må forsvare egen person/karakter, faglig dyktighet og evt. gå til motangrep på noen av de som går til angrep på hennes karakter fremfor det faglige. Man er også ofte helt alene i en slik kamp.

Hun må ha levd under et enormt mentalt og personlig "lite helvete" siden hun var litt uheldig på NRK. Personlig er jeg imponert over at hun fortsatt står oppreist. En situasjon jeg ikke unner min verste fiende i et land som Norge.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Det er derav jeg sier det siste i mitt forrige innlegg. Men jeg vil også være litt forsiktig med å definere henne som person kun basert på det hun har sagt siste året. Etter å ha møtt såpass kraftig latterligjøring og karakterdrap som hun gjorde kan man gå til motangrep og ty til et ordskifte man kanskje ellers ikke ville gjort.  

Uansett er det minimal grunn til å ta henne på alvor ang covid-19........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 timer siden):


Det er meldt om 199 dødsfall som kan være knyttet til vaksinering.

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210729 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

Det er verdt å merke seg at dette er dødsfall som er "tidsnære" til vaksinering, altså at noen dør kort tid etter å ha fått vaksine, så høyst trolig er de aller fleste av disse, kanskje alle, urelatert til vaksinene.

Det som er helt sikkert, er at 807 mennesker har dødd av COVID-19, eller det som antas å være komplikasjoner fra smitte av viruset.
Norge har dog vært heldige, og tallene på døde er lave, både i absolutte tall, og per smittede.

Det er registrert rundt 143k smittetilfeller i Norge, mens det er gitt snart 6 millioner doser med vaksine.

Det er liten tvil om hva som er tryggest. Vaksinen vinner hver gang. Det bør være helt spesielle sykdomsbilder involvert før man vurderer risikoen for smitte som mindre enn risikoen ved vaksine.

Og det er vel også sånn at mange av de som har gått bort etter vaksinering er gjerne eldre på sykehjem. Folk på sykehjem er slettes ikke friske og etter diverse reformer de senere årene så er målet at man skal bo lengst mulig hjemme. Så de som er på sykehjem er sykere enn før. All ære til hjemmesykepleien altså som må håndtere personer som man tidligere sendte på sykehjem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, William_S said:

Og det er vel også sånn at mange av de som har gått bort etter vaksinering er gjerne eldre på sykehjem. Folk på sykehjem er slettes ikke friske og etter diverse reformer de senere årene så er målet at man skal bo lengst mulig hjemme. Så de som er på sykehjem er sykere enn før. All ære til hjemmesykepleien altså som må håndtere personer som man tidligere sendte på sykehjem. 

Helt enig i dette og synes det er trist at vi ikke kan få til en bedre eldrepolitikk. Gamle mennesker som har gitt av seg selv til samfunnet hele livet fortjener i mine øyne "en dans på roser" den siste tiden av sitt liv.

De som ønsker å være hjemme og får god hjelp av hjemmesykepleien. Fantastisk. Men vi vet at mange lider som resultat av økonomiske "effektiviseringer" både på sykehjem, gamlehjem og hjemme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Norge topper kåring over verdens beste helsevesener
https://www.nrk.no/urix/norge-topper-karing-over-verdens-beste-helsevesener-1.15606033

Sitat

Norge klatrer fra en delt fjerdeplass til toppen på en stor undersøkelse over helsevesenet i rike land. Landet som bruker klart mest penger på helse, havner desidert sist.

Norge kommer best ut på undersøkelsen som er gjort av den amerikanske stiftelsen The Commonwealth Fund.

– Det er en veldig sterk anerkjennelse til alle de som jobber i den norske helsetjenesten og måten vi har organisert helsetjenesten på i Norge, sier helseminister Bent Høie (H) til NRK.

Undersøkelsen har sett på 11 av verdens rikeste land: Australia, Canada, Frankrike, Nederland, New Zealand, Norge, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tyskland og USA.

Sitat

– Viktig under pandemien

– Det er veldig gledelig at en undersøkelse viser at vår helsetjeneste gir de beste helseresultatene, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H).

Av landene i undersøkelsen er Norge det landet som har hatt tredje færrest covid-19-dødsfall per innbygger under pandemien.

De to landene med færre dødsfall. New Zealand og Australia, har som øystater kunnet satse på en helt annen politikk der de har isolert seg fra omverdenen.

De andre landene i undersøkelsen har hatt mange ganger så mange dødsfall per innbygger som Norge.

Helseminister Høie sier at undersøkelsen trekker frem Norges satsing på helsetjenester i kommunene som en suksess.

– Det har vært veldig viktig nå under pandemien, sier Bent Høie.

Sitat

Vil få ned køene

Høie mener at selv Norge kommer godt ut i undersøkelsen, så er det store muligheter til forbedringer.

– Vi må få ned igjen helsekøene som har økt i pandemien, sier han.

I tillegg trekker han frem psykisk helse og rusbehandling.

– Der har Norge en utfordring i at mennesker med rus og psykisk helseutfordringer har en forventet levetid som er nesten 20 år kortere enn befolkningen ellers. Der har vi en stor oppgave foran oss, sier Bent Høie.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det er typisk norsk å skryte av seg selv og skyve problemene under teppet. Men joda vi har noen godt fungerende ting i norsk helsevesen - heldigvis.

Men jeg registrerer at det fortsatt er kun -prat- om hvordan vi skal håndtere de som sliter som følge av pandemien. Nå halvannet år etter at den startet. Det er ikke kun sykehuspasienter som har ligget i respirator som nødvendigvis trenger oppfølging.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Subara said:

Gode nyheter:

Norge topper kåring over verdens beste helsevesener

Hva mener han? Vaksinesentrene?

Full fart der i dag med og uten munnbind, og man ble oppfordret til å forhåndsstemme i det samme lokalet 🙂

Tipper han sikter til at det er lettere å unngå masse-smitte hendelser blant risikogrupper når du har 250 gamlinger spredt rundt i eneboliger som blir besøkt av en sykepleier/helsefagarbeider fra hjemmetjenesten 5 ganger i uka, enn når du har 250 gamlinger og 100 sjukepleiere stappet tett sammen på ett gamlehjem. Og Norge har stort sett satset på «bo hjemme lengst mulig»

Endret av M98kF1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...