Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (21 minutter siden):

Syns det er bra eg. Siste studie mørkmaling fra USA viser at pfizer er 42 prosent effektiv mot delta, og moderna 74. Da tar eg en av hver og får 116 prosent effektiv vaksine!

Så ? Er opplysing om hva man kan forvente få og at det ikke er noe valg som er det jeg mener er feil.

Ikke om ene er mer effektiv osv.

Og greit komme med kilder når man påstår det du gjør ang effektivitet.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Så ? Er opplysing om hva man kan forvente få og at det ikke er noe valg som er det jeg mener er feil.

Ta det du får tilbudt eller la være. Er ikke det et slags valg?

Men sånn mer seriøst: Det er fullt mulig å ringe å spørre. Det er jo ikke slik at det har vært vanlig å opplyse om produsent i andre sammenhenger rundt vaksiner og medikamenter som gis. Opplegget følger det som har vært sedvane. Også er aksinetimene er ofte oppsatt før det er avklart hva som kommer av vaksiner. Videre er vaksiner en begrenset resurs for tiden, så det er helt naturlig at valget i hovedsak består av vent, la være eller ta det som blir tilbudt. 

 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (27 minutter siden):

Ta det du får tilbudt eller la være. Er ikke det et slags valg?

Men sånn mer seriøst: Det er fullt mulig å ringe å spørre. Det er jo ikke slik at det har vært vanlig å opplyse om produsent i andre sammenhenger rundt vaksiner og medikamenter som gis. Opplegget følger det som har vært sedvane. Også er aksinetimene er ofte oppsatt før det er avklart hva som kommer av vaksiner. Videre er vaksiner en begrenset resurs for tiden, så det er helt naturlig at valget i hovedsak består av vent, la være eller ta det som blir tilbudt. 

 

Utifra hva jeg vet blir man ikke opplyst på det når man ringer.

Godt at folk mener det er helt OK bli påtvunget et valg eller si nei da👍

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 minutter siden):

Utifra hva jeg vet blir man ikke opplyst på det når man ringer.

Godt at folk mener det er helt OK bli påtvunget et valg eller si nei da👍

Du framstiller det som om det er tvang - det er aldeles ikke tvang. Nå har jeg ikke sagt at det er ok, men jeg kan vedgå at det er dumt at dem som faktisk bryr seg om hvem som har produsert vaksinen de får, ikke får vite det så tidlig som mulig. Uansett: Skal du vaksinere deg  må du ta det som blir tilbudt. Det sier seg selv at når etterspørselen overstiger tilbudet så kan du ikke velge om du vil ha noe. Jeg vil anta at når massevaksineringen er ferdig og tilgangen på vaksiner er bedre kan du velge - det er ikke sagt fra noe hold at det ikke skal finnes et vaksinetilbud etter september. 

Forøvrig syns jeg det er helt merkelig at folk henger seg opp i hvem som har produsert akkurat denne vaksinen når det ikke har vært tema om de 14 vaksinene dem får fram til fylte 16 år og de dem eventuelt har tatt etter dette. Dette er en ny problemstilling som i hovedsak har dukket opp under pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotun said:

Syns det er bra eg. Siste studie mørkmaling fra USA viser at pfizer er 42 prosent effektiv mot delta, og moderna 74. Da tar eg en av hver og får 116 prosent effektiv vaksine!

Jeg vente til den mere effektiv. Som jeg har sakt før, liker ikke hurtig vaksiner. Normalt tar det 10 år, jepp sakt det også:roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (3 minutter siden):

Jeg vente til den mere effektiv. Som jeg har sakt før, liker ikke hurtig vaksiner. Normalt tar det 10 år, jepp sakt det også:roll:

Du blir med all sansynlighet smittet før eller senere. Det er den risikoen du utsetter deg for. At du er mer redd for vaksinen enn sykdommen synes jeg er rart, men det er ditt valg. All statistikk sier dog at sykdommen er farligere enn vaksinen. Men alt dette vet du, for du har blitt fortalt det før også.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 timer siden):

Syns det er bra eg. Siste studie mørkmaling fra USA viser at pfizer er 42 prosent effektiv mot delta, og moderna 74. Da tar eg en av hver og får 116 prosent effektiv vaksine!

Her må en holde tunga beint i munnen! 

Undersøkelsen viser at Pfizer er 42% effektiv mot at du blir SMITTET av delta-viruset, men du er fremdeles godt beskyttet mot sykdom. Undersøkelsen jeg linker til under, som ble publisert i går i New England Journal of Medicine viser at Pfizer (omtalt som BNT162b2 i artikkelen) er 88% effektiv mot symptomatisk smitte. 

Forskningsresultatet under er altså publisert og fagfellevurdert, mens undersøkelsen det siktes til ang. smitte ikke er det, og er heller ikke publisert. 

Link:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891

Denne artikkelen og resultatene druknet helt i kjølvannet av den andre undersøkelsen som ble meldt om samme dag som denne ble publisert. Har ikke sett denne blitt omtalt i en eneste avis her i Norge.

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 2021-8-12 den 0.06):

Selv om du kan slå deg på brystet som uvaksinert i alle sammenhenger, er det flere som sier de har erfaring med at de vanlige vaksinene er tryggere. Det sier egentlig seg selv, at vaksiner som pushes etter intense kampanjer er noe farligere med tanke på Guillian-Barre-syndrom med videre. 

Så det du sier er at man burde egentlig aldri ha oppfunnet polio/influensa-vaksinen tilbegynne med? For du vet at når disse to vaksinene ble annonsert, så ble det møtt med skeptisk. 

Dog, ble det videre utviklet i mange mange år etter.

Så fortell meg, hvorfor er ikke disse like ille som covid-vaksinen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående pressekonferansen i dag. Det ble snakket om "noen hundre innleggelser". Det har også Geir Bukholm (FHI) nevnt i mediene. Nå er det en som påpeker at dette tallet kommer fra et scenarie der det opprettholdes smitteverntiltak. Lenge. 

Se på dette:

image.thumb.png.0ef28301f454ed4b6cb901b5c2fb35f8.png 

 

Her er linkene fra Facebook-innlegget.

https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-og-regionale-rapporter/2021-08-11-national_regional_model_2021.pdf

Pressekonferanse om koronasituasjonen - regjeringen.no

 

FHI om "Constant scenario"

Sitat

In this scenario, we assume that the national vaccine roll-out continues as planned
and that the current epidemiological situation remains unchanged. In this scenario, the epidemic will
evolve according to the current reproduction number, and the government will make no changes to
the current interventions. We use three different assumptions for the national reproduction number:
R ∈ [1.1, 1.2, 1.3]. This is done to account for the spread in the estimates of R from the national
changepoint model (1.22), SMC model (1.19) and EpiEstim model (1.17).

FHI om "Controlled scenario"

Sitat

In this alternative scenario, we assume that the national vaccine roll-out will
continue as planned. We assume the national reproduction number of R = 1.2 on 8th August. However,
the government chooses to actively control the reopening of the society in relation to the prevalence of
hospital admissions at a given time. We set an upper threshold of 200 admitted patients nationally. If
this threshold is reached, contact-reducing measures are triggered.

(beskrivelsen av dette scenariet er mye lenger i dokumentet, jeg siterer ikke alt her)

 

Var det noen som fikk med seg at hvis vi når 200 innlagte, som er forventet, så skal det strammes til igjen? Jeg gjorde det hvertfall ikke. 

Kommunikasjonen her er ikke helt ærlig ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Var det noen som fikk med seg at hvis vi når 200 innlagte, som er forventet, så skal det strammes til igjen? Jeg gjorde det hvertfall ikke. 

Kommunikasjonen her er ikke helt ærlig ...

Ja men nå er ikke forutsetningen "that the national vaccine roll-out will continue as planned" riktig. Dette da vaksineringen forventes å mangedobles de neste ukene. Forutsetningen for scenarioet er endret: 

image.png.c5f5561dfe15d64d3000dedc414b83b6.png

Lenke til kommentar

Har de sagt noe om smittespåring, karantän och testing vid frislipp? Ska man droppa allt eller ska man för eksempel fremdeles sätta folk i karantän? 

Intressant med reisekarantän nu till en del röda länder når stora delar av Norge också är rött. Tror jag riskerar mer smitte hvis jag reiser till Bergen eller Oslo än Storlien nästa uka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Andre1980 said:

Ja men nå er ikke forutsetningen "that the national vaccine roll-out will continue as planned" riktig. Dette da vaksineringen forventes å mangedobles de neste ukene. Forutsetningen for scenarioet er endret: 

image.png.c5f5561dfe15d64d3000dedc414b83b6.png

Det är ju snakk om några uker forskjell och borde ikke göra så stor forskjell. 

Har ikke satt mig in i vad :utakt skriver men verkar intressant. Har dokk ikke väldigt stor tro på modellene de bruker fast vid frislip och utan nya tilltak blir svaret bättre än når man regulerar på smittetalet som man gjort hittills. 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Tror Juton skal slite med å finne kilde på 116% effektiv vaksine :p

Tenk at det finnes folk som tar absolutt alt helt seriøst.... 

Flashback til for mange år siden når folk her inne trodde eg på alvor trodde eg ikke kunne betale dollars på nettbutikker siden eg kun hadde norske kroner på kontoen. 

🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode nyheter:

Norge topper kåring over verdens beste helsevesener

Sitat

Helseminister Høie sier at undersøkelsen trekker frem Norges satsing på helsetjenester i kommunene som en suksess.

– Det har vært veldig viktig nå under pandemien, sier Bent Høie.

Hva mener han? Vaksinesentrene?

Full fart der i dag med og uten munnbind, og man ble oppfordret til å forhåndsstemme i det samme lokalet 🙂

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Dagbladet slutter aldri imponere.

 

Nå kan vi lese om en  9 åring i USA som er alvorlig syk.

Selvfølgelig er det covid, men leser man seg litt nedover lesere man at jenta var operert for hjernesvulst tidligere i år, samt fikk påvist RS virus samtidig med covid. 

Ved å søke noen fler bilder fra Google ser det også ut som hun har en BMI som setter henne i risikogruppen.

Trist enkeltskjebne og mulig saken er nyhetsverdi, men tittel og vinkling er veldig spekulativ. Dette er ikke et barn som er representativ for den generelle befolkningen.

 

Men Dagbladet har alt å vinne på og holde dette gående.. tjener nok gode penger på covid hysteriet

 

EDIT: og der kom Bjørg Marit med ett nytt innlegg i DB også.

Screenshot_20210813-230944.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...