Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (31 minutter siden):

Ingenting om boostere?

Man burde legge pratet om vaksinering av barn til side dersom det er behov for boostere til de eldste. Barn blir ikke alvorlig syke av corona så det burde ligge lengst nede på prioriteringslisten. Her tror jeg faktisk bivirkninger fra vaksinen kan være farligere enn viruset.

Høie sa at Norge har inngått avtaler med vaksineleverandører om at de kan leverer oppdaterte vaksiner, men jeg forstod det slik at dette er et steg fram - all den tid det ikke er noe som tyder på at det er nødvendig per nå. De siste dataene jeg så fra Israel viste vel at to doser med Pfizer har over 80% beskyttelse mot alvorlig sykdom hos personer som er over 65 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dispatcher skrev (24 minutter siden):

Ja, anekdotiske uttalelser som ofte har veldig liten verdi, og som til og med i noen tilfeller viser seg å være falske. Det er veldig vanskelig å finne konkret data som viser at Delta faktisk er farligere for barn og det kan rett og sett se ut til at det i stor grad er falske nyheter som sprer seg / overdrives.

Amerikanerne ser hvertfall en bratt økning i antall innleggelser for aldersgruppen 0-17. Leger på ulike sykehus står og rapporterer om fulle intensivavdelinger, i en slik situasjon legger man ikke inn barn som bare er litt småsjuke "i tilfelle".

Hentet herfra:
https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#new-hospital-admissions

image.thumb.png.64fdd5b0616dcbaa0978bc1081c4033a.png

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Oj, du hade alltså spått att hon skulle vara oenig? Är du klarsynt?

Det borde väl vara helt ok att si sin mening via ett twitter inlägg med en länk till en artikel utan kommentarer som dina?

Var vel egentlig dette svaret i  Twittertråden jeg mente å referere til
image.png.db46e689c9f2b79fb3302860a274b7ce.png

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (18 minutter siden):

Amerikanerne ser hvertfall en bratt økning i antall innleggelser for aldersgruppen 0-17. Leger på ulike sykehus står og rapporterer om fulle intensivavdelinger, i en slik situasjon legger man ikke inn barn som bare er litt småsjuke "i tilfelle".

Hentet herfra:
https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#new-hospital-admissions

image.thumb.png.64fdd5b0616dcbaa0978bc1081c4033a.png

Ja, jeg så denne grafen selvsagt, men litt vanskelig å se på den da selv en minimal endring vil føre til en bratt kurve som en følge av skala på aksen.

Hvis vi ser på grafen over weekly rate så synes jeg det er litt enklere å få et mer tydelig bilde:
image.thumb.png.b58253ef0372d528d4dcdf2da51e13e6.png

Som vi ser har det gått litt oppover i det siste, men fortsatt er det godt under hvordan tilstanden var i slutten av fjoråret (så får vi se hvordan den utvikler seg videre), og da hadde vi jo ikke noe Delta-virus. Leser også en del anekdotiske rapporter (som selvsagt ikke er verdt noe i seg selv) fra flere sykehus om at de har god kapasitet, det er ikke noe rush av barn som blir syke - og at influensa og andre virus er et større problem akkurat nå enn covid. Så det spørs jo bare hvilke anekdotiske bevis man skal velge seg som sin guru. :) 

Det blir i hvert fall veldig spekulativt å si at Delta er noe helt unikt kun basert på de tallene vi har nå. I tillegg kan man jo fra andre statistikker på denne siden lese at omtrent halvparten av de som blir lagt inn har en underliggende tilstand - der særlig fedme utmerker seg. Det betyr selvsagt ikke at man skal ta lett på at barn blir innlagte, men det er i hvert fall svært mye her som tyder på at det ikke nødvendigvis er noe spesielt med Delta i forhold til andre varianter for barn.

Det som derimot er forskjellig fra slutten av fjoråret, når flere barn ble lagt inn, er andelen skrekk som spres på sosiale medier. De som ikke går mer inn i materien og ser på tallene skriver jo gjerne her at dette må bety at Delta er en "game changer".

Endret av Dispatcher
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

@Dispatcher Nå er jeg sikkert teit, men jeg finner ikke igjen den grafen du viser. Jeg ser imidlertid at du ikke har angitt noen aldersgruppe, og nå var det jo barn vi diskuterte. Kan du sette aldersgruppe 0-17 og vise hvordan grafen ser ut da? 

https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#covidnet-hospitalization-network

jeg valgte de to aldersgruppene du kan se på "legend" under grafen på bildet (0-4 år og 5-17 år).

Endret av Dispatcher
Lenke til kommentar
2 hours ago, Covidiot said:

På Island stilles det forøvrig spørsmål om det er Janssen vaksinen som har sviktet i Delta beskyttelsen

Oversatt noe til Norsk

Nå vet jeg ikke hvordan vaksinefordelingen ser ut på Island, men de har brukt mye mer AZ og J&J enn her hjemme,  så utviklingen på Island kan ikke direkte sammenlignes med hvordan det vil utvikle seg i Norge.

 

Ja, det ble avklart rett etter innlegget :)

Lenke til kommentar
Dispatcher skrev (5 minutter siden):

https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#covidnet-hospitalization-network

jeg valgte de to aldersgruppene du kan se på "legend" under grafen på bildet.

Det var det jeg sa, jeg var teit. :wee: Takk. 

Så, forrige topp var rundt senhøsten/vinteren. Da var få i samfunnet vaksinerte. Nå er veldig mange flere vaksinerte, og kurven er nesten like høy. I mitt hode peker det på at Delta er et større problem enn hva de tidligere variantene var? Barna var ikke vaksinerte hverken da eller nå, men resonnementet til helsemyndighetene er at barna smittes av voksne, og når voksne er vaksinerte så vil ikke barn smittes i like stor grad. Det virker ikke helt sånn.

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Jeg kjenner faktisk og har arbeidet sammen med han ene som uttrykker støtte til henne i den tweeten der. Trodde ikke virkelig han var av den typen.

Hva slags type? En mann som ukritisk støtter kvinner i omkretsen basert på kjønn eller at han er motstander av mer åpning nå?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Var vel egentlig denne Twittertråden jeg mente å referer til

Hun hevder fortsatt at hun ikke tok feil i det hele tatt. Jeg har sett gjennom dette en gang til nå, og kan raskt oppsummere noe av det hun sa:

Blant det hun sa tiltak/restriksjoner på det tidspunktet ikke var nok. Det var grundig feil!

Videre sauset hun sammen IFR og CFR, og gjorde ikke noe forsøk på å forklare eller nyansere dette. Det gjorde regnestykkene hennes veldig mye mer pessimistiske enn det som var realiteten.

Hun mente at 1200 intensivplasser var langt under det vi trenger.

Og selv om det var Solvang som nevnte 150 000 døde, men hun selv mente at 20000 døde "hørtes lite ut".

Når hun fikk spørsmål om kollegaer som var uenig med henne, mente hun at de ikke hadde satt seg så dypt inn i dette.....

Og mente at de per dags dato, altså 17.mars, hadde ingen kontroll. Og ingenting tydet på kurven ville flate ut på lenge. Det var ting de kunne gjøre og de måtte handle veldig fort. 

Og at karantene i 14 dager ville vært nok. Da ville det vært helt borte........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Dispatcher said:

https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#covidnet-hospitalization-network

jeg valgte de to aldersgruppene du kan se på "legend" under grafen på bildet (0-4 år og 5-17 år).

Hvis du jämför kurvene för barn, voksna och totalt antal smittede så är det tydligt att det relativt sätt är fler barn som är inlagda nu än vad det var tidigare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (6 minutter siden):

En som ukritisk biter på krisemaksimeringen til Nyborg og fungerer som støttefigur for henne.

Når man begynner skremme ved å sammenligne Norge med Indonesia - så burde de fleste skjønne at hun har en tapt sak.

I hvilke andre forhold enn COVID kan norske forhold(helsevesen,demografi,levestandard) sammenlignes med land som India, og Indonesia?

Endret av Covidiot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Så, forrige topp var rundt senhøsten/vinteren. Da var få i samfunnet vaksinerte. Nå er veldig mange flere vaksinerte, og kurven er nesten like høy. I mitt hode peker det på at Delta er et større problem enn hva de tidligere variantene var? Barna var ikke vaksinerte hverken da eller nå, men resonnementet til helsemyndighetene er at barna smittes av voksne, og når voksne er vaksinerte så vil ikke barn smittes i like stor grad. Det virker ikke helt sånn.

Vanskelig å si. Den første nedgangen i aldersgruppen 0-4 på daily rate startet før vaksinasjonsprogrammet var kommet i gang i USA, så det er nok ikke nødvendigvis alltid 1:1 at vaksine og / eller tiltak kan linkes direkte når det er snakk om såpass små antall. Kan vel også bare være naturlige variasjoner over tid.

Endret av Dispatcher
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (1 minutt siden):

I hvilke andre forhold enn COVID kan norske forhold(helsevesen,demografi,levestandard) sammenlignes med land som India, og Indonesia?

Ganske ironisk at hun i en annen tweet jeg så tidligere beskyldte noen (mulig fra FHI) å ha "researcher's bias" nå de linket til en rapport eller studie som kom med positive antydninger i et eller annet tema vedrørende covid.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dispatcher said:

Vanskelig å si. Den første nedgangen i aldersgruppen 0-4 på daily rate startet før vaksinasjonsprogrammet var kommet i gang i USA, så det er nok ikke nødvendigvis alltid 1:1 at vaksine og / eller tiltak kan linkes direkte når det er snakk om såpass små antall. Kan vel også bare være naturlige variasjoner over tid.

Nedgangen var ju når smitten gick ned i USA. Det är ju också snakk om några hundra barn så väldigt små antal är det ikke och det borde ikke vara några stora problem med antal statistiskt sätt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 timer siden):

Kan väl vara bra med tiltak också når man ikke vet noe helt sikkert? 

Farlig tankegang.

 

Covidiot skrev (2 timer siden):

Tror ikke Nyborg og gjengen gir seg om/når det åpnes for 12åringene, da flyttes bare mållinjen til de yngre, de vil nok ikke gi seg før COVID-19 er en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

Dette..

:utakt skrev (1 time siden):

Amerikanerne ser hvertfall en bratt økning i antall innleggelser for aldersgruppen 0-17. Leger på ulike sykehus står og rapporterer om fulle intensivavdelinger, i en slik situasjon legger man ikke inn barn som bare er litt småsjuke "i tilfelle".

Hentet herfra:
https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#new-hospital-admissions

image.thumb.png.64fdd5b0616dcbaa0978bc1081c4033a.png

Amerika er ikke Norge.

Kan ikke sammenlignes da barn der nede har langt dårligere helse generelt.

https://online.regiscollege.edu/blog/picture-childrens-health-america/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Flertallet av voksne har to doser 

50,3 prosent av den norske befolkningen over 18 år har nå fått to doser med koronavaksine, viser tall fra Folkehelseinstituttet.

3.756.881 personer er vaksinert med første dose av koronavaksine i Norge, viser FHIs statistikk fredag. 2.154.583 personer har fått andre dose.

69,7 prosent av befolkningen har dermed fått første dose, mens 40 prosent av befolkningen er fullvaksinerte.

For befolkningen over 18 år er antallet henholdsvis 87,8 og 50,3 prosent.

En milepæl: Halvparten av befolkningen over 18 år er fullvaksinert, og hele 87,8 over 18 år har tatt første dose. Å få en vaksinedekning på 90% nå for alle over 18 år virker å være innen rekkevidde!

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (46 minutter siden):

En milepæl: Halvparten av befolkningen over 18 år er fullvaksinert, og hele 87,8 over 18 år har tatt første dose. Å få en vaksinedekning på 90% nå for alle over 18 år virker å være innen rekkevidde!

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Spesielle her er at man har så mange doser, men fortsatt skal man nærmest tvinge på folk at andre dose kan være noe annet enn hva man fikk som dose 1.Får ikke engang informasjon om dette inntil man sitter der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...