Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Merko skrev (6 minutter siden):

Men siden tjenesten ikke er ute enda, så må vi nesten vente til det de lager er ferdig utviklet før man kan diskutere om det fungerer eller ikke. Enig? 

Tjenesten vil jo aldri bli ferdig utviklet uten å risikere ting i betydelig større grad enn fremgangsmåten de andre bruker for utviklingen av autonomi. 

Sånn for sikkerhetsskyld, kan du forklare Waymo sin fremgangsmetode i å trene opp sine systemer mot det Tesla gjør her? Hvis du ikke kan svare på dette spørsmålet, så må vi altså ta noen steg tilbake for å forklare dem, slik at det blir klart. Kritikken har jo sitt utgangspunkt i svaret på dette, siden vi beviselig har andre metoder å bruke for å få autonomi opp og frem til å bli bedre og bedre uten den samme risikoen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (4 minutter siden):

Tjenesten vil jo aldri bli ferdig utviklet

Jo det vil den. Når den er ute for alle, så er den vel pr definisjon "ferdig". Det at den forbedres over tid er jo å forvente. 

oophus skrev (6 minutter siden):

kan du forklare Waymo sin fremgangsmetode i å trene opp sine systemer

Har ikke lest meg opp om selskapet, så det blir vrient. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (7 minutter siden):

Jo det vil den. Når den er ute for alle, så er den vel pr definisjon "ferdig". Det at den forbedres over tid er jo å forvente. 

Ikke for FSD, altså Full Self Driving. Sensor suiten i seg selv setter en stopper for det. 

 

Merko skrev (7 minutter siden):

Har ikke lest meg opp om selskapet, så det blir vrient. 

Du er heller ikke interessert i å vite forskjellene? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Ikke for FSD, altså Full Self Driving. Sensor suiten i seg selv setter en stopper for det

Nei vi får bare vente til det er ferdig så får vi se om det fungerer eller ikke 😊

En ting er nå sikkert er at vi ikke blir enige. Jeg har troa på det de jobber med, du har ikke. Tror ikke noen av oss endrer mening med det første 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (11 minutter siden):

Nei vi får bare vente til det er ferdig så får vi se om det fungerer eller ikke 😊

Så når jeg sier at de ikke vil bli ferdig, og jeg ønsker å forklare hvorfor, så er du ikke interessert? Hva er isåfall poenget med å diskutere dette da isåfall? 

Merko skrev (11 minutter siden):

En ting er nå sikkert er at vi ikke blir enige. Jeg har troa på det de jobber med, du har ikke. Tror ikke noen av oss endrer mening med det første 😊

Du har trua basert på ønsketenkningen om at det hadde vært fint og flott, men uten å vite hvordan eller hvilke utfordringer som eksisterer underveis. FSD Beta viser at Tesla fremdeles ikke har løst helt fundamentale problemer som eksister selv om du fjerner all trafikk fra veiene. Veimarkeringer er et problem for autonomi, da den ikke er laget for å være optimalt for dette, den er laget for oss og Tesla sin fremgangsmåte er et problem selv her. Et problem som er en av de første utfordringene man starter å jobbe mot for å løse. Dette er et problem de andre har løst for lenge siden, innunder fremgangsmåten de utnytter for å fjerne problemet så mye det lar seg gjøre. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Så når jeg sier at de ikke vil bli ferdig, og jeg ønsker å forklare hvorfor, så er du ikke interessert?

At du mener det ikke vil bli ferdig er helt greit det, men jeg bryr meg helt ærlig ikke om du tror det blir ferdig eller ei. Jeg lar den jobben gå til de som jobber med det en enn tilfeldig fyr på et forum som tydeligvis har mer kunnskap enn de som jobber med det. Men for all del, du må gjerne lufte tankene dine på hvorfor du mener at det ikke blir ferdig, men det forandrer liksom ingenting.. 

 

oophus skrev (4 minutter siden):

FSD Beta viser at Tesla fremdeles ikke har løst helt fundamentale problemer som eksister selv om du fjerner all trafikk fra veiene. Veimarkeringer er et problem for autonomi, da den ikke er laget for å være optimalt for dette, den er laget for oss og Tesla sin fremgangsmåte er et problem selv her.

Jada, vi har fått med oss at du har litt mer erfaring og kunnskap enn inginørene hos Tesla. Foreslår at du sjekker mulighetene for jobb der sånn at du kan sette de på rett spor. 

 

Interessant nok så har vi en del kritikere her i tråden som visst er delaktig i samtlige tesla-tråder på forumet her. Lurer på hvorfor 🤭 (kanskje åpenbart) 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

At du mener det ikke vil bli ferdig er helt greit det, men jeg bryr meg helt ærlig ikke om du tror det blir ferdig eller ei. Jeg lar den jobben gå til de som jobber med det en enn tilfeldig fyr på et forum som tydeligvis har mer kunnskap enn de som jobber med det. Men for all del, du må gjerne lufte tankene dine på hvorfor du mener at det ikke blir ferdig, men det forandrer liksom ingenting.. 

Hvis du bryr deg så lite, så prater du ekstremt mye for å kjøre ei tungvind måte å si til alle at "vi får være enige om å være uenige". 

Det er enklere å prate om enkeltproblemer, enn å skulle lage en ny wall-of-text om alle utfordringene. Men jeg gidder ikke gjøre det, om folk som deltar i diskusjonen uansett ikke kommer til å lese det, eller brukte det som et utgangspunkt for å trigre lysten i å lære mer om temaet. 

Dog da ligger det et lite problem å prate med folk som klager over kritikk, når kritikken ikke forståes som et utgangspunkt. 

Merko skrev (5 minutter siden):

Jada, vi har fått med oss at du har litt mer erfaring og kunnskap enn inginørene hos Tesla.

Du driter deg selv ut mer enn meg når du prøver å kjøre diskusjonen på person kontra sak. Ingeniørene hos Tesla er garantert kjempe flinke de, men det er ikke de som styrer firmaet i retningen de må gå mot problemene. De problemene eksisterer for alle, ettersom alle bruker de samme teknologiene for å løse problemene. Måten Waymo f.eks analyserer CMOS data er ikke annerledes enn det Tesla gjør, da det finnes kun noen få metoder å analysere den dataen på. 

Merko skrev (9 minutter siden):

Interessant nok så har vi en del kritikere her i tråden som visst er delaktig i samtlige tesla-tråder på forumet her. Lurer på hvorfor 🤭 (kanskje åpenbart) 

Tesla blir tatt opp i alle tråder, så det blir vanskelig å ikke være "i alle trådene" når alle tråder som omhandler elbiler og autonomi har folk som skal rope at Tesla er best. Da er det litt frustrerende å se at såpass mange kun stoler på PR apparatet uten å gjøre undersøkelser for hva PR apparatet sier. Du er jo et ypperlig bevis for dette, der du ikke engang er interessert i å lære om temaet. Du vil kun kverulere uten særlig god grunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Hvis du bryr deg så lite, så prater du ekstremt mye for å kjøre ei tungvind måte å si til alle at "vi får være enige om å være uenige"

Jeg skrev flere poster tilbake om at vi ikke blir enige, enda fortsetter du slik at du får "siste ord". 

oophus skrev (7 minutter siden):

ngeniørene hos Tesla er garantert kjempe flinke de, men det er ikke de som styrer firmaet

Du får sende Elon musk en Twitter melding om at det de gjør hos tesla er helt feil. De vil jo lage et bra system, så de burde jo høre på deg. 

oophus skrev (8 minutter siden):

Tesla blir tatt opp i alle tråder, så det blir vanskelig å ikke være "i alle trådene

Vel, uansett om det er snakk om autopilot, batteri eller kvaliteten på interiøret, så er det stort sett de samme folkene som prøver så hardt de kan og formidle om at Tesla bare er søppel. 

For de personene så må jo nesten dette være en av bakgrunnen bak:

  • Har ikke råd eller vil ta seg råd til tesla
  • Misunnelse
  • Nettopp kjøpt en ny bil som er årevis unna tesla på funksjonalitet. 
  • Har shortet Tesla aksjer og tapt en hel del 😅
  • Personlig vendetta mot Elon musk. 

Hvilket av punktene skjuler du deg bak? 😊 

Nå er jeg tom for popcorn, så bli nok neppe noen flere svar fra meg i natt. Du får ha ei god natt. Ikke mist nattesøvnen over FSD. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (11 minutter siden):

Jeg skrev flere poster tilbake om at vi ikke blir enige, enda fortsetter du slik at du får "siste ord". 

Jeg prøver å føre diskusjonen tilbake bort fra persondiskusjonstullet ditt. Det er jo derfor jeg tar frem påstander og argumenter som tilhører temaet hver gang. 

 

Merko skrev (12 minutter siden):

Vel, uansett om det er snakk om autopilot, batteri eller kvaliteten på interiøret, så er det stort sett de samme folkene som prøver så hardt de kan og formidle om at Tesla bare er søppel. 

Dette handler om autonomi. Om du vil syte over at noen ikke liker interiøret til Tesla, så ta det opp med den det gjelder. 

 

Merko skrev (13 minutter siden):

For de personene så må jo nesten dette være en av bakgrunnen bak:

  • Har ikke råd eller vil ta seg råd til tesla
  • Misunnelse
  • Nettopp kjøpt en ny bil som er årevis unna tesla på funksjonalitet. 
  • Har shortet Tesla aksjer og tapt en hel del 😅
  • Personlig vendetta mot Elon musk. 

Hvilket av punktene skjuler du deg bak? 😊 

Min "vendetta" er interessen for autonomi, og jeg er uenig i Tesla sin fremgangsmåte. Det burde være åpenbart i denne tråden? Det er den jeg vil diskutere, ikke dine fjerne forsøk på å prate om noe annet fordi du ikke har noe å tilføye trådens tema. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 timer siden):

Når tror du et slikt system kjører 70 millioner km mellom hver alvorlige ulykke?

Før nyttår? 2022, 2030?

Hvorfor spør du meg om det? For at du skal spinne videre på det med dine negative fantasier? Spiller INGEN rolle hva hverken jeg eller du tror. Vi må nok bare vente å se. Du får finne noe annet å trolle om i mellomtiden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
8 hours ago, Merko said:

Tildels enig her. Men siden tjenesten ikke er ute enda, så må vi nesten vente til det de lager er ferdig utviklet før man kan diskutere om det fungerer eller ikke. Enig? 

Den er ute, de har en begrenset betatest ute blant vanlige kunder og alle de medtraffikantene de kommer ut for. Dette er det som kritiseres.

8 hours ago, Merko said:

Tildels enig her. Men siden tjenesten ikke er ute enda, så må vi nesten vente til det de lager er ferdig utviklet før man kan diskutere om det fungerer eller ikke. Enig? 

Det er teslas etiske ansvar å produsere denne dokumentasjonen før de tester noe i offentligheten. Som proxy for manglende helt lukkede testmiljø er det mulig, om man er svært forsiktig, å benytte professjonelle testere på eget ansvar, men som vi kan se velger altså tesla heller å bruke kunder på kundens ansvar.

8 hours ago, Merko said:

Det jeg påstår "virker" er det som er ute idag I beta. Altså at fører må ta kontroll når bilen selv mister kontrollen

Med 'virke' må vi forstå at menneskene her faktisk er i stand til å ta kontroll på en trygg måte. Dette er det jeg sier og har dokumentert med faglige referanser at er sterkt tvilsomt. At mekanismen er der for å ta over er en trivialitet, at mennesket bak rattet som kanskje har vært passiv i 10-20 minutter skal være i stand til å gripe inn på et øyeblikks varsel, det er det som er tvilsomt.

 

8 hours ago, Merko said:

Om man tar et par steg tilbake, og sammenligner tesla med alle de andre nyere biler der ute som har fører Assist (holde seg på motorveien feks), så er systemet til Tesla et av de bedre, enig? 

Uenig. Basert på de faglige vurderingene jeg kan finne (Euro NCAP) er vurderingen at teslas system i alt for stor grad tar over fremfor å være en assistent, det uten å være teknisk i stand til å ta helt over. Vi kan ikke holde de mennesklige faktorene isolert fra de tekniske systemene, alt er en helhet, og inntil noen faktisk er i stand til å implementere en bil som er i stand til å kjøre trygt helt uten hjelp vil det være tilfelle, og systemet må designes for at mennesket må være involvert. D.v.s. at automatikken må gjøre minst mulig og bare være en backup, mens mennesket kjører. Ikke at automatikken gjør mest mulig og mennesket skal være en backup når maskinen gjør feil. Det er naturligvis lettere å lage noe som virker imponerende ved første øyekast når man tillater at maskinen styrer mer selv, men ingenting tyder på at dette er bedre, som i sikrere. Tvert i mot.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, sverreb said:

Den er ute, de har en begrenset betatest ute blant vanlige kunder og alle de medtraffikantene de kommer ut for. Dette er det som kritiseres.

Betatest av eit system som er betre enn dei fleste ferdige system i trafikk er ei ikkje-sak.  Du heng deg for mykje opp i ordet beta.  Polestar kan finne på å svinge rett ut av vegen.  Det har eg aldri sett at Tesla har gjort.  Tesla er òg dei einaste som kan oppdage og styre unna stasjonære objekt i vegen (utan at systemet til Tesla er perfekt).  Millionar av bilar køyrer rundt utan aktive førarstøttesystem i det heile, og dei er mykje farlegare.  Tesla leverer eit godt produkt i utgangspunktet og i tråd med god programmeringsskikk slepp dei nye versjonar ofte og testar mykje.  Det er veldig mykje betre enn konkurrentar som testar internt og slepp produkt med mange kjende feil som "ferdig" utan å oppgradere etter kvart som feila vert fiksa.

 

Eg reknar med å få kjeft for å blande fakta inn i ordskiftet, sidan det ikkje er noko hatarane foraktar meir enn fakta, men her er nokre tal:

 

I gjennomsnitt krasjar ein bil i USA pr 766 tusen km.  Ein Tesla på autopilot (dagens versjon) krasjar ein gong pr 7344 tusen kilometer.  Ein Tesla på autopilot har nesten ti gongar betre ulukkesstatistikk enn gjennomsnittet!

 

Tesla med autopilot avslått og aktiv førarstøtte påslått kresjar i snitt ein gong pr 3872 tusen kilometer.  Tesla med alle førarstøttesystem avslått kresjar ein gong pr 2864 tusen kilometer.  Det syner for det fyrste at dei aktive førarstøttesystema til Tesla fungerer.  For det andre kan vi slå fast at dersom gjennomsnittlege Tesla-sjåførar får denne betaen, er dei i snitt 3,7 gonger betre enn gjennomsnittlege sjåførar i utgangspunktet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 minutter siden):

I gjennomsnitt krasjar ein bil i USA pr 766 tusen km.  Ein Tesla på autopilot (dagens versjon) krasjar ein gong pr 7344 tusen kilometer.  Ein Tesla på autopilot har nesten ti gongar betre ulukkesstatistikk enn gjennomsnittet!

Sammenligningen er her nye biler i luksusklassen med alt mulig rart av gamle møkkabiler fra 80-tallet. En sammenligning med like nye biler i samme prisklasse blir ikke gjort. Av naturlige grunner.

Sturle S skrev (11 minutter siden):

I gjennomsnitt krasjar ein bil i USA pr 766 tusen km.  Ein Tesla på autopilot (dagens versjon) krasjar ein gong pr 7344 tusen kilometer.  Ein Tesla på autopilot har nesten ti gongar betre ulukkesstatistikk enn gjennomsnittet!

Folk som ikke kan noe om statistikk bør la være å uttale seg. Autopilot blir brukt på motorvei hvor ulykkesraten er svært lav. Tar man hensyn til det så er kjøring med Autopilot farligere enn uten.

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2020/07/28/teslas-arent-safer-on-autopilot-so-researchers-calling-for-driver-monitoring-may-be-right/#1eb8c3fa1d73

Det er forskrekkende hvor mye anti-vitenskap folk er villig til å godta når man er i grepet til Elon Musk.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (15 timer siden):

Det køyrer millionar av bilar på vegen utan noko som helst system for å sjekke om føraren fylgjer med eller har somna bak rattet.

Dette er tydeligvis vanskelig så jeg skal prøve å forklare igjen.

Min bil har ingen selvkjøring og det betyr at jeg vet at jeg garantert kommer til å kræsje om jeg tar blikket fra veien i 10 sekunder. Derfor gjør jeg ikke det. Har man derimot aktivert Autopilot så vil det å ikke følge med i noen sekunder gå bra i de aller fleste tilfeller. Når man overvåker autonomi så vil oppmerksomheten reduseres selv for trente profesjonelle som har det som sin eneste oppgave. Enda verre blir det med en opphypet Autopilot hvor alvorlige skavanker er underkommunisert i kombinasjon med kunder uten tilstrekkelig kunnskap om oppgaven.

Så da blir det å ikke følge med, evt. være idiot og misbruke systemet, fungere helt fint 999 av 1000 ganger. Når det da plutselig oppstår en situasjon som denne elendige Autopiloten ikke takler så er man mindre oppmerksom enn man ville vært om Autopiloten ikke var aktivert i utgangspunktet. 

Derfor bør det være et ordentlig system for å sikre at føreren følger med. Elon Musk har valgt dette vekk selv om han har vært 100%  klar over konsekvensene. Han prøver seg med at det står ting med liten skrift i en manual samt en hær med fans som forsvarer hans oppførsel i tykt og tynt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

 

 

Takk for video. Nok en video som viser et godt stykke arbeid av tesla. Så ekstremt imponerende i slike tette boligstrøk. 

Tenk når disse feilene som fremkommer i video blir fikset. Ingen av konkurrentene er jo i nærheten av dette. De sliter jo enda med å holde seg på rett kurs på motorvei. Future looking bright 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
40 minutes ago, uname -l said:

Folk som ikke kan noe om statistikk bør la være å uttale seg. Autopilot blir brukt på motorvei hvor ulykkesraten er svært lav. Tar man hensyn til det så er kjøring med Autopilot farligere enn uten.

Du gjør jo en grunnleggende feil om statistikk selv, så kanskje du skal slutte å uttale deg du også da?

I alle dine påstander legger du til grunn at sjåførens oppmerksomhet er 0. Altså at vedkommende ligger å sover. Da vil selvfølgelig autopilot være farlig, siden den per nå kanskje bare klarer å håndtere 95% av kjøringen.

Faktum er naturligvis at sjåføren, selv med autopilot aktivert vil likevel ha nærmere 100% oppmerksomhet. La oss si at i en vanlig bil, har sjåføren 99.99 oppmerksomhet. Med autopilot vil dette være noe lavere, men fortsatt langt over 99. La oss si 99.0% for enkelthetsskyld.

Da har vi altså kombinasjonen av en bil som kjører perfekt 95% av tiden, i tillegg til en sjåfør som følger med 99% av tiden. Jeg antar du som selvutnevnt ekspert på statistikk da klarer det enkle regnestykket som gir svar på hvor ekstremt lite sannsynlig det er for en kollisjon.

De fleste andre skjønner at sannsynligheten for at både bilen gjør feil, i tillegg til at personen i akkurat det øyblikket heller ikke følger med, er ekstremt lav. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Så ekstremt imponerende i slike tette boligstrøk. 

Dette betyr bare at du aldri har sett slike videoer før fra andre firma. 

Merko skrev (Akkurat nå):

Ingen av konkurrentene er jo i nærheten av dette.

Se kommentaren rett opp. Du har ingen fjerneste anelse hva konkurrentene får til, når du klarer å si at den videoen viser noe som er imponerende i dette feltet. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Dette betyr bare at du aldri har sett slike videoer før fra andre firma. 

Se kommentaren rett opp. Du har ingen fjerneste anelse hva konkurrentene får til, når du klarer å si at den videoen viser noe som er imponerende i dette feltet. 

Ok beklager at jeg ikke har fått med meg teknologien til alle de andre bilprodusentene der ute. Tenger ikke bli så hårsår. 

Hvilket annet bilmerke klarer tilsvarende miljø som tesla kjører i her sier du? BMW, Polestar, Mercedes, Volkswagen, Audi? Gjerne gi meg en video på annet bilmerke så titter jeg mer en gjerne 

Endret av Merko
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, John-B said:

Faktum er naturligvis at sjåføren, selv med autopilot aktivert vil likevel ha nærmere 100% oppmerksomhet. La oss si at i en vanlig bil, har sjåføren 99.99 oppmerksomhet. Med autopilot vil dette være noe lavere, men fortsatt langt over 99. La oss si 99.0% for enkelthetsskyld.

Hva er grunnlaget ditt for denne påstanden som du hevder å være et 'faktum'? Dette later til å være motsatt av hva eksperter på feltet sier. (se tidligere referanser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...