Jump to content
Redaksjonen.

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering

Recommended Posts

Det Tesla har lansert nå er helt rått, så langt i fra alle andre kommersielle assistent systemer en kommer. Men det er viktig å bemerke seg at dette er langt i fra ett autonomt system på nivå 5. Systemet tar stadig feil og en må holde fokus. Men hoppet i fra det autopilot var før til det FSD er i dag alene er enormt, skal bli utrolig spennende å se utviklingen på dette systemet. Ikke minst få det i egen bil:)

  • Like 7

Share this post


Link to post

Dette bekrefter det jeg lenge har menet, at Autopilot og FSD er to forskjellige koder. Det trekkes ofte konklusjoner på den ene utifra den andre, noe som gir et galt inntrykk av FSD.

AP vil fortsettes å bli utviklet pararellt med FSD, som det AP er.

Ellers fyffan for en heftig demo hittil!

  • Like 3

Share this post


Link to post
DDDD skrev (Akkurat nå):

Dette bekrefter det jeg lenge har menet, at Autopilot og FSD er to forskjellige koder. Det trekkes ofte konklusjoner på den ene utifra den andre, noe som gir et galt inntrykk av FSD.

AP vil fortsettes å bli utviklet pararellt med FSD, som det AP er.

Ellers fyffan for en heftig demo hittil!

Etter hva jeg har sett slår fsd seg kun på når en kommer av motorveiene, der er det "normal" mavigate on autopilot. Men den er dønn stabil. Er lagt ut noen lengre kjøreturer på YouTube nå på 30min+. Ikke feilfritt og ikke perfekt. Men herregud så bra! Blir som julaften når dette slippes her hjemme, når den dagen kommer. Jeg skal iallefall sitte klar i bilen:D

  • Like 2

Share this post


Link to post

"- Fra Los Angeles til California"? Her gikk det nok litt fort. Har forøvrig selv kjørt San Fransisco til L.A. t/r når vi bodde i STATEN California og anbefaler alle denne turen en gang i livet, helst Highway 1 minst en veg.

Share this post


Link to post
Sitat

føreren må være særlig oppmerksom når den brukes. De advarer for eksempel om at bilen kan foreta helt feil valg i en situasjon.

De advarer også om at man må følge ekstra godt med når bilen kommer til blinde kurver, veikryss, og i situasjoner hvor kjørebanen kan bli trang.

Det er helt åndssvakt at dette tillates. Måtte EU forby autonomi på nivå 3 for evig og alltid.

 

For å sette dette i perspektiv: vi skal tillate at folk skal kunne selv få avgjøre om en halvveis autonom løsning virker, med klar advarsel om at det godt kan hende det helt uten forvarsel ikke virker i det hele tatt. De samme folkene som

  • blir kjørt ned i fotgjengeroverganger fordi de ikke klarer å se seg for
  • må ha advarsel på kaffekoppen om at innholdet er varmt
  • setter seg i baksetet og lar en langt "dummere" versjon av "autopilot" kjøre selv
  • må ha "ikke gjør dette hjemme"-merknad på Bippe Stankelbein-tegneseriene
  • er så distré at forsikringsselskapene har egne "bulkedager" hvor man forventer at folk tenker på alt annet enn det man driver med

 

Disse folkene skal altså få avgjøre om en uferdig bil klarer å unngå å kjøre på barna mine som går langs veien. Alle kollisjonene i dag som skyldes uoppmerksomme sjåfører kommer til å forsterkes ved at førerne er "av" helt til bilen krever respons. Så rask reaksjonstid har ikke Kari og Ola Nordmann som i hovedsak bruker bilen som et fremkomstmiddel. Jeg vet ikke engang om ordet åndssvakt, som jeg benyttet i starten, er et kraftig nok uttrykk for å beskrive hvor idiotisk jeg mener det er å tillate dette.

 

For å understreke: dette gjelder ikke bare Tesla, men hele definisjonen og kravene til førerne ved nivå 3.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Schrödingers selvkjøring. Verdens beste mesteparten av tiden og når den vrenger inn i en parkert brannbil så er det førerens skyld.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (25 minutter siden):

Det er helt åndssvakt at dette tillates. Måtte EU forby autonomi på nivå 3 for evig og alltid.

 

For å sette dette i perspektiv: vi skal tillate at folk skal kunne selv få avgjøre om en halvveis autonom løsning virker, med klar advarsel om at det godt kan hende det helt uten forvarsel ikke virker i det hele tatt. De samme folkene som

  • blir kjørt ned i fotgjengeroverganger fordi de ikke klarer å se seg for
  • må ha advarsel på kaffekoppen om at innholdet er varmt
  • setter seg i baksetet og lar en langt "dummere" versjon av "autopilot" kjøre selv
  • må ha "ikke gjør dette hjemme"-merknad på Bippe Stankelbein-tegneseriene
  • er så distré at forsikringsselskapene har egne "bulkedager" hvor man forventer at folk tenker på alt annet enn det man driver med

 

Disse folkene skal altså få avgjøre om en uferdig bil klarer å unngå å kjøre på barna mine som går langs veien. Alle kollisjonene i dag som skyldes uoppmerksomme sjåfører kommer til å forsterkes ved at førerne er "av" helt til bilen krever respons. Så rask reaksjonstid har ikke Kari og Ola Nordmann som i hovedsak bruker bilen som et fremkomstmiddel. Jeg vet ikke engang om ordet åndssvakt, som jeg benyttet i starten, er et kraftig nok uttrykk for å beskrive hvor idiotisk jeg mener det er å tillate dette.

 

For å understreke: dette gjelder ikke bare Tesla, men hele definisjonen og kravene til førerne ved nivå 3.

Ja men herregud det er jo noen politikere som har blitt fortalt hvor flott dette er og hvor mye penger det skal spares på å kutte ut sjåførene som kjører yrkestransporten og skal la bilene kjøre selv.  Og disse politikerne som har egen sjåfør i svart limousin og som knapt veit hverken bak eller frem på en bil, sluker jo eplet rått og tror på disse sciencefiction historiene som dataekspertene har kokt sammen i ett teoretiske dataspill på pc’en. Trafikken er kompleks og det dukker alltid opp uventede situasjoner som en datamaskin ikke forstår konsekvensene av. Bare vent,det kommer til å gå mange menneskeliv. Jeg venter på når den første selvkjørende bilen kjører ned flere skolebarn på tur til skolen,da blir det nok game over for selvkjørende biler tenker jeg. For alltid. 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (1 time siden):

La oss få en uavhengig test av dette. Umulig å finne saklig informasjon/videoer om systemet.

Saklig blir det aldrig, eg vil nevne floksler som : «0 - utsleppsbil», FSD («Full Self Driving»), Masterplan, Gigafaktory, Bullet proff, listen er lang over direkte løgn og svulstige ord.

 

Og dei organiserte hyler etter fortsatt MVA fritak når en sparer over 145 000,- ved å kjøpe en e-Up i steden for en Polo bensiner over bilens levetid selv med MVA. Vi må ha mer det er «0 - utslipp» hyler dei.

 

Er det et form for Hysteria som er på veg, at det vokser i vomben. Se på valget i US; det er vel det nermeste man kommer denne utviklengen vi ser ved batteribilprat. Joda, godt drevet frem av Media.

 

Joda, Lusid over dreiv også da dei presenterte sin økende effektivitet, så bare ta det med ro. Tullinger er over alt, og man er bråsikre på hva batterier vil være om bare 5 år, nett som man var for 15 år siden. Og det er vel alderen på dei som er skråsikre og meget 0 - utslipp bejaende.

 

Man kan si det slik, 0 - 100 km/t på 3 sekunder og gratis parkering (kunne bare stå så lenge man vil) gir nok en form for «orgasmefølelse», men den er da ikke uten utslipp selv med kake-motor må vite.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Trestein skrev (1 time siden):

La oss få en uavhengig test av dette. Umulig å finne saklig informasjon/videoer om systemet.

Hva er det som er usaklig? At det er privat personer som tester bilene sine? Klarer sikkert å få fatt på en manual om du søker godt nok.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Det er helt åndssvakt at dette tillates. Måtte EU forby autonomi på nivå 3 for evig og alltid.

 

For å sette dette i perspektiv: vi skal tillate at folk skal kunne selv få avgjøre om en halvveis autonom løsning virker, med klar advarsel om at det godt kan hende det helt uten forvarsel ikke virker i det hele tatt. De samme folkene som

  • blir kjørt ned i fotgjengeroverganger fordi de ikke klarer å se seg for
  • må ha advarsel på kaffekoppen om at innholdet er varmt
  • setter seg i baksetet og lar en langt "dummere" versjon av "autopilot" kjøre selv
  • må ha "ikke gjør dette hjemme"-merknad på Bippe Stankelbein-tegneseriene
  • er så distré at forsikringsselskapene har egne "bulkedager" hvor man forventer at folk tenker på alt annet enn det man driver med

 

Disse folkene skal altså få avgjøre om en uferdig bil klarer å unngå å kjøre på barna mine som går langs veien. Alle kollisjonene i dag som skyldes uoppmerksomme sjåfører kommer til å forsterkes ved at førerne er "av" helt til bilen krever respons. Så rask reaksjonstid har ikke Kari og Ola Nordmann som i hovedsak bruker bilen som et fremkomstmiddel. Jeg vet ikke engang om ordet åndssvakt, som jeg benyttet i starten, er et kraftig nok uttrykk for å beskrive hvor idiotisk jeg mener det er å tillate dette.

 

For å understreke: dette gjelder ikke bare Tesla, men hele definisjonen og kravene til førerne ved nivå 3.

Det er ikke nivå 3, det er nivå 2. Regelverk for nivå 3 klargjøres i disse dager.

  • Like 4

Share this post


Link to post

De fleste uforutsette situasjoner oppstår pga idioter bak rattet.

Og mange skolebarn er blitt drept av de samme idiotene

  • Like 4

Share this post


Link to post
DDDD skrev (3 timer siden):

Dette bekrefter det jeg lenge har menet, at Autopilot og FSD er to forskjellige koder. Det trekkes ofte konklusjoner på den ene utifra den andre, noe som gir et galt inntrykk av FSD.

AP vil fortsettes å bli utviklet pararellt med FSD, som det AP er.

Ellers fyffan for en heftig demo hittil!

Jeg tror Autopilot etter hvert vil gå over til samme "grunnlag" som FSD, men at funksjonaliteten vil være begrenset. Men det er interessant at med FSD-betaen så er det to moduser - FSD i bygater, som bytter automatisk til Autopilot på motorvei.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (3 timer siden):

La oss få en uavhengig test av dette. Umulig å finne saklig informasjon/videoer om systemet.

Det ligger videoer der ute med 10-20-30 minutter sammenhengende kjøring. Dvs. det kan være sjåføren må bryte inn en sjelden gang, men videoene viser hele turen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
uname -l skrev (2 timer siden):

Schrödingers selvkjøring. Verdens beste mesteparten av tiden og når den vrenger inn i en parkert brannbil så er det førerens skyld.

Når har FSD vrengt seg inn i en parkert brannbil? FSD-betaen ble sluppet for bare et par dager siden. Har det vært noen kollisjoner med parkerte brannbiler siden da?

Hvis ikke, hva er poenget med en slik kommentar?

Husk at det å ikke detektere stasjonære objekter faktisk er helt vanlig i førerassistent-systemer:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Men FSD er altså så mye mer.

Edited by hekomo
  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Disse folkene skal altså få avgjøre om en uferdig bil klarer å unngå å kjøre på barna mine som går langs veien.

Det er større sannsynlighet for at en autonom bil som konstant overvåker omgivelsene i alle retninger vil se og unngå å kjøre på barna dine, enn en menneskelig sjåfør som kanskje fjerner oppmerksomheten fra veien i et halvt sekund.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Artikkelen burde kanskje reflektert litt over det etiske i å kalle det Full Selvkjøring og la amatører og andre trafikanter være forsøkskaniner i utviklingen av det. Det ansvarlige ville vært å ha sjåfører som var opplært i testing og hadde dette som jobb. Men i stedet så blir det at uskyldige i trafikken må betale prisen. Alle vi som ikke har skrevet under på at det er greit at uferdig og buggy kode styrer 2,5 tonns metallklumper i 100 km/t.

For et nettsted som kaller seg Teknisk Ukeblad så kunne det også vært nevnt at forskning viser at det er en uunngåelig konsekvens at årvåkenheten går ned når man skal monitorere autonomi. Man kjører den samme ruta til jobben 30 ganger og ting går bra. Da slapper man av og er ikke tilstrekkelig oppmerksom når en bug inntreffer eller en situasjon oppstår hvor man må reagere på sekundet. Tesla fanbois tror imidlertid at det går an å nulle ut menneskelig natur med to linjer i en manual.

Edited by uname -l
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...