Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Merko skrev (5 minutter siden):

Typisk hvor nært de står hverandre uten autonami. 

Screenshot_20201029-004532_Chrome.jpg

Ja alle klarer å parkere slik men du kommer deg ikke ut. Tenk om du kunne ha kjørt frem en bil, frigjort to på siden, frem med neste osv. her må rekke for rekke kjøres ut med masse folk involvert. Teknisk sett et lite problem. Tenker at en leverandør av robotstøvsugere hadde fått til å plassert støvsugere slik med litt programmering. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (2 minutter siden):

Ja alle klarer å parkere slik men du kommer deg ikke ut.

Hva er det du prøver på nå? Du sa på forrige side at bilene burde kjøres inn i båter på autopilot slik at de kan parkeres tettere. Jeg forklarer deg at de allerede idag kjøres manuelt og parkerer så nærme som mulig. Så nå tar du en helomvending på argumentet ditt? 

 

Trestein skrev (4 minutter siden):

Tenk om du kunne ha kjørt frem en bil, frigjort to på siden,

Hvorfor skal bilene på siden "frigjøres" om de gjør det du vil å kjøre på autopilot? 

Nei, tror ikke du skal grave noe dypere på ships logistikk. 😊 Flott at mennesker kjører de ut og inn, så har man mange arbeidsplasser også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (5 minutter siden):

Hva er det du prøver på nå? Du sa på forrige side at bilene burde kjøres inn i båter på autopilot slik at de kan parkeres tettere. Jeg forklarer deg at de allerede idag kjøres manuelt og parkerer så nærme som mulig. Så nå tar du en helomvending på argumentet ditt? 

 

Hvorfor skal bilene på siden "frigjøres" om de gjør det du vil å kjøre på autopilot? 

Nei, tror ikke du skal grave noe dypere på ships logistikk. 😊 Flott at mennesker kjører de ut og inn, så har man mange arbeidsplasser også. 

Nå roter du. Biler kan parkeres tettere i parkeringshus. Det betyr at du får parkert flere biler på samme areal når du ikke trenger en meter klaring mellom dem.

På båter kan man gjerne få en rekke biler ekstra fordi man ikke trenger å komme inn i bilene.

Har man planer om å lage selvkjørende biler burde dette vert pri en. Lav risiko høy nytte for eier. Jeg hadde i alle fall likt å kunne forlate bilen utenfor et parkeringshus og latt den parkere seg selv.

Tesla har vel prøvd på det motsatte

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Nå roter du. Biler kan parkeres tettere i parkeringshus. Det betyr at du får parkert flere biler på samme areal når du ikke trenger en meter klaring mellom dem

Vil nå heller si at du rotet. Vi er maaange år unna din ønsketenkning angående parkering i parkeringshus. 

Det krever at samtlige biler har funksjonaliteten, slik at ikke disse bilene blir stengt inne. Som igjen er mange år frem i tid da ingen biler pr idag klarer dette noe særlig bra. 

Trestein skrev (4 minutter siden):

På båter kan man gjerne få en rekke biler ekstra fordi man ikke trenger å komme inn i bilene.

Som på bildet du siterte meg over så er dette biler som er kjørt inn av mennesker. Så tett som mulig. Ergo, en bil på auto ville ikke ha tilgjengeliggjort noe bedre plass. 

Folk kjører den ut og inn uten problemene. 

Trestein skrev (6 minutter siden):

Har man planer om å lage selvkjørende biler burde dette vert pri en. Lav risiko høy nytte for eier. Jeg hadde i alle fall likt å kunne forlate bilen utenfor et parkeringshus og latt den parkere seg selv

En bil som kjører helt feilfritt på motorvei eller boligfelt er helt klart mer nyttig enn en bil som kun klarer å parkere i et parkeringshus.. For alle bortsett fra deg da kanskje. 

Ellers så mener jeg på tesla kan dette med autopark da 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (14 minutter siden):

Vil nå heller si at du rotet. Vi er maaange år unna din ønsketenkning angående parkering i parkeringshus. 

Det krever at samtlige biler har funksjonaliteten, slik at ikke disse bilene blir stengt inne. Som igjen er mange år frem i tid da ingen biler pr idag klarer dette noe særlig bra. 

Som på bildet du siterte meg over så er dette biler som er kjørt inn av mennesker. Så tett som mulig. Ergo, en bil på auto ville ikke ha tilgjengeliggjort noe bedre plass. 

Folk kjører den ut og inn uten problemene. 

En bil som kjører helt feilfritt på motorvei eller boligfelt er helt klart mer nyttig enn en bil som kun klarer å parkere i et parkeringshus.. For alle bortsett fra deg da kanskje. 

Ellers så mener jeg på tesla kan dette med autopark da 😊

Hvor er det folk bulker mest?

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Jeg bare argumenterte mot at du ville ha en feilfri autopilot inne på en parkeringsplass pga du ikke ville bulke bilen din, fremfor å ha en feilfri autopilot på motorvei som redder tusenvis av liv. 

Men du on det 😊

Det er noe som sier at man må kunne krype før man kan gå.

Som sagt så er motorveier rimelig trygge.

Flest ulykker der det er motgående trafikk uten skille. Er bilen usikker på slike veier er det farlig. 
 

Som sagt så har man kjørt rimelig bra autonomt på motorveier siden 90tallet. Det er ikke der utfordringene ligger.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Inneklemt slik som dette har jeg opplevd på parkeringer inne på parkeringshus, og da er Summon utrolig kjekk å ha! :) 

Ja om du står fremst. 
 

Må innrømme at jeg i min ungdom så meg forbanna på folk som parkerte dårlig. Laina opp bilen og dyttet den inn i luka.

Dro den frem når jeg kom tilbake. Sikkert ikke veldig populært. Håper de parkerte litt bedre neste gang.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

Inneklemt slik som dette har jeg opplevd på parkeringer inne på parkeringshus, og da er Summon utrolig kjekk å ha! :) 

Ja, det jeg liker med tesla. Plutselig sender de ut en oppdatering til alle som gir deg funksjoner andre biler bare kan drømme om. Ingen andre bilprodusenter hadde vært i nærheten av en slik vurdering. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Merko skrev (56 minutter siden):

Hvilket parkeringshus er det du parkerer I? Et hvor folk kan parkere både foran og bak deg?😂 Høres ut som et merkelig sted. 

Velkommen til diskusjon.no sin «Tesla vs All»-debatt! Her skal det oppkonstrueres alle mulige urealistiske argumenter for hvorfor Tesla er dårlig. Så det er bare å poppe noen kubikk med popcorn og sette seg til rette. Enjoy ;) 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Merko said:

Folk prøver heletiden og si at Tesla sin Level3 kjøring er livsfarlig, enda dette ikke er en tjeneste tesla har eller tilbyr. Veldig merkelig, er det ikke? 

Det som kritiseres er at tesla har en brukerinteraksjon som om de har et fungerende level 3 system* selv om de kun har et level 2 system. Det betyr at brukerne ikke blir involvert i kjøringen og er dermed i stor risiko for å ikke være klare til å ta over når det er påkrevd. 

Merk at i et level 3 system skal systemet si fra i god tid om det trenger hjelp og om mennesket ikke tar over skal bilen komme til en trygg kontrollert stopp av seg selv. Teslas system kan feile uten varsel, og selv når det varsler har du kanskje bare sekunder på å reagere. For at det skal virke må føreren alt være involvert i kjøringen, i.e. føreren må ikke bare overvåke, men kjøre bilen. 

Jeg må forøvrig fortsatt etterlyse din dokumentasjon på denne påstanden:

On 10/28/2020 at 12:10 AM, Merko said:

Godkjent av myndigheter der hvor det testes osv

Som du lovte å komme med:
 

On 10/28/2020 at 12:39 AM, Merko said:

Angående kilde kan jeg se om jeg finner tilbake til det i morgen, litt knotete på mobil 😊

 

*) Hva nå enn det er, sannsynligvis er det ikke mulig, siden forskning later til å vise at varsel må gis i svært god tid, tenk minutter ikke sekunder, eller i det minste flere titalls sekunder. Men det er en annen diskusjon. Det er ikke uten grunn at level 3 av mange ble betraktet som uønsket. Se f.eks https://www.autonews.com/shift/why-level-3-automated-technology-has-failed-take-hold. At flere nå ser i den retningen igjen er jeg redd er race til bunn i praksis. 

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Det som kritiseres er at tesla har en brukerinteraksjon som om de har et fungerende level 3 system* selv om de kun har et level 2 system. Det betyr at brukerne ikke blir involvert i kjøringen og er dermed i stor risiko for å ikke være klare til å ta over når det er påkrevd. 

Merk at i et level 3 system skal systemet si fra i god tid om det trenger hjelp og om mennesket ikke tar over skal bilen komme til en trygg kontrollert stopp av seg selv. Teslas system kan feile uten varsel, og selv når det varsler har du kanskje bare senkunder på å reagere. For at det skal virke må føreren alt være involvert i kjøringen, i.e. føreren må ikke bare overvåke, men kjøre bilen. 

Jeg må forøvrig fortsatt etterlyse din dokumentasjon på denne påstanden:

Som du lovte å komme med:
 

*) Hva nå enn det er, sannsynligvis er det ikke mulig, siden forskning later til å vise at varsel må gis i svært god tid, tenk minutter ikke sekunder. Men det er en annen diskusjon

Helt einig i at man må være meget engasjert for å kunne ta over på foreksempel 5 sekunder. På langt enklere og «ufarlige» ting som knulling tar det minst et minutt, og da må man ha noen tanker om det på forrhand.

Blir litt som når man setter seg i bilen om morningen, tar fort en 3 - 5 minutter før man er i kjøremodus (værtfall på variabelt føre). Og er det en ny bil (litt ukjend bil) går det gjerne 1/2 time.

 

Men joda, kansje systemet er så å seie godt nok for å kjøre mellom våre 3 største byer, så vare og lastebilsjåfører kan ta seg 5 - 6 timers søvn. Men med jernbane og roboter til å gjøre omlessing ville man greid dette på en betre måte, men da må den logistikken finpusses.

 

Ikke for det, fundament ødeleggelser som tungttransport forårsaker elemineres ved å gå over til 6 tonns aksellast. Å utvikle gode billige og lette boggi - traverser for lastebiler burde ikke by på så store problemer. Ville vært noe for kongsberg det.

 

Selv holder eg på med prototyping av dette batteri - kjøretøy. Det er kun tale om små tilpasninger av standerkomponenter, så det blir litt betre en LEGO modellen, som ja er standerkomponenter :

02358D2C-2064-4943-9FFA-428C5D921B89.thumb.jpeg.400159499f0fe4ffb54b8b6a7490b3db.jpeg

 

Eller denne som også er motorisert, er flytedyktig og har høg stabilitet (brukt på «Ta Sjangsen»). Og ja laget av 5 (søppel -) komponeter der motor og batteri utgjør 2 av deise.:

B201BA05-955D-4110-BFEC-65DC7AE3C107.thumb.jpeg.3be8231baa220893914f04d7b61bfdfa.jpeg

 

Joda, å lage en produksjons - modell vil kreve 10 gode spesialister og sammarbeid. Men uten kultur for kjøretøy i norge stopper det av seg selv, så enkelt er det, man må ut.

Og joda man blir litt paranoid, litt jojo, og må lekke litt for å balansere. Men man kan vel heller ikke se vekk i fra at personlig motiv er en av dei viktige drivkrefter i utvikling (gir høgre risikofylt «tilfredstillelse»), og er vanskelig «inn - house».

 

Man er jo 8 000 000 000 mennesker, så somt dukker opp i en gjentagende vekselvirkning.

Man skal vel ikke se bort fra at det minner litt om jagerfly utvikling, og ligger i mellom dette og Tesla som er laget av standerkomponenter med tilpasninger. Dog når man vet hvor man skal noe som er lettere siden man har vegbanebegrensninger er mye gjort av seg selv, kun 1 teknikk og planløysing hva angår modulitet må velges. Det er altså en «quikk - fix» i forhold, selv om man må treffe for å kunne overleve i høgvolum - markedet (+ 50 000 i året)

 

Konklusjonen min er : Småbåter må være amfibium for å unngå stor batteripakke og derav for høg pris. Likeledes kommer bruk av eksisterendes infrastruktur inn som en faktor (synergi og sparte kostnader), og utvidet bruksområde (mer en doblet) og tidsbesparelser er jo bare kjekt (enda mer for pengene).

Mye vil ha mer om det er til rett pris. Og spesialutgaver er jo en brukbar finansieringskilde, men så er det jo dette med referanser på personlig plan og i kultur (ingen vet hvem Espen Askeladd er lenger). Og finans berer jo preg av ren gambling, ingen Konge stor der uten pulver.

Her en link der et vesentlig poeng er uteblitt; dei to storebrørne som skal ha garden gjør jo narr av veslebroren i orginalversjonen, og er ikke tatt med.

https://www.youtube.com/watch?v=R8V0S3bY94A&t=1s

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Merk at i et level 3 system skal systemet si fra i god tid om det trenger hjelp og om mennesket ikke tar over skal bilen komme til en trygg kontrollert stopp av seg selv. Teslas system kan feile uten varsel

Igjen blander du inn level 3. Tesla har ikke dette. Ingen poeng i å forklare level 3 da dette ikke er relevant for tråden. 

Assist betaen som er ute nå kan feile ja, derfor man skal holde hendene på rattet under hele turen og følge med. 

sverreb skrev (1 time siden):

Som du lovte å komme med

Når ble "skal se om jeg finner imorgen" til noe jeg har lovet? Si meg, er dere tesla haters I tråden her fra samme opphav? Er jo helt utrolig lesing 🙂

Uansett, sorry Mac, fortsatt sengeliggende med mobilen. 😊

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

Velkommen til diskusjon.no sin «Tesla vs All»-debatt! Her skal det oppkonstrueres alle mulige urealistiske argumenter for hvorfor Tesla er dårlig. Så det er bare å poppe noen kubikk med popcorn og sette seg til rette. Enjoy ;) 

Hehe ja du har helt rett, jeg ser dog et mønster her. 

De sitter på ei felles notatbok, eller oppslagsverk om du vil med ting de kan skrive i Tesla-tråde. Når alle punktene blir "debunked" starter de forfra igjen til nye lesere. 

Forstår jammen godt at mange har droppet fra å skrive i tråden til kun lesing, da disse folkene begynner på nytt heletiden med de samme punktene. 

Men er som du sier, finn frem popcorn og ha det litt moro til man blir lei selv. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...