Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (2 minutter siden):

Inklusive fsd?

Da må du opp i 4200mnd ca, men er snakk on at FSD skal økes med 15000-20000kr. (allerede gjort i USA). Så blir nok dyrere etterhvert. 

Ellers er det kun deler av fsd som er tilgjengelig nå. Det som prøves ut i USA er nok et godt stykke unna Norge 😊

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Noe som neppe virker virker i praksis, så da er vi like langt. Trenger vi gå rundt grøten mange flere ganger på dette nå?

Vel, samtlige videoer av fsd beta viser jo nettopp det du prøve å motbevise. At føreren tar over. Hvorfor prøver du så hardt? 

Det fungerer utmerket. 🙂

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (15 minutter siden):

Vel, samtlige videoer av fsd beta viser jo nettopp det du prøve å motbevise. At føreren tar over. Hvorfor prøver du så hardt? 

Det fungerer utmerket. 🙂

Assist systemer som dette er skal passe på at føreren ikke gjør fei. I dette systemet er det føreren som skal passe på at ikke bilen gjør feil. Og det koster deg 100000kr ekstra. Logisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Merko said:

Vel, samtlige videoer av fsd beta viser jo nettopp det du prøve å motbevise. At føreren tar over. Hvorfor prøver du så hardt? 

Det fungerer utmerket. 🙂

Hvorfor være kritisk til noe som høyst sannsynlig er farlig, nei si det. Store selskaper bør naturligvis få lov til å skalte og valte med offentlig sikkerhet akkurat som de selv vil. Si meg ser du hva du selv skriver. Du argumenterer her for at det ikke skal eksistere kontroll med ting som har med offentlig sikkerhet å gjøre og at alt som er kritisk skal ties i hjel


Dette er en gjenganger her, det er en liten bande som får behov for å bedrive personforfølgelse hver gang noe kritikkverdig om dette selskapet tas opp. Kanskje du bør vurdere muligheten for at grunnen til at tesla får så mye kritikk er at det de driver med er i stor grad sterkt kritikkverdig.

Hva videoene angår, les deg opp i grunnleggende vitenskaplig metode. Selvutvalgte anekdotiske 'bevis' er null verdt.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Assist systemer som dette er skal passe på at føreren ikke gjør fei. I dette systemet er det føreren som skal passe på at ikke bilen gjør feil. Og det koster deg 100000kr ekstra. Logisk. 

Du har enda ikke forstått at dette er en prøveversjon til noe din på sikt vil bli "full self driving". Du er virkelig ikke den skarpeste kniven i skuffen, er du? 🙂

Du skal ha for forsøket dog. 

sverreb skrev (4 minutter siden):

Hvorfor være kritisk til noe som høyst sannsynlig er farlig

Kritikk må man ha, men når man prøver så hardt for sin "egen sak" selv etter at man ser at ting fungerer akkurat som tiltenkt. Godkjent av myndigheter der hvor det testes osv. Så må man nesten sette en strek. 

Virker som enkelte har shorts tesla aksjer ja 😊

Uansett, fsd er ikke ute i Norge, vil heller ikke bli det før om lenge til ting er trygt og reglene på plass. Du kan sove godt om natta. 

Du havner nok I en bilulykke før en fsd-tesla gjør det. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Merko said:

Du har enda ikke forstått at dette er en prøveversjon til noe din på sikt vil bli "full self driving"🙂

De må gjerne prøve seg frem: I kontrollerte former, ikke i offentlig trafikk og ikke med amatører bak rattet. Det er ikke hva de gjør og derfor er det kritikkverdig. Tesla har forøvrig lovd at fullt selvkjørende biler er rett rundt hjørnet i årevis nå. Det begynner å bli en dårlig vits.

7 minutes ago, Merko said:

Godkjent av myndigheter der hvor det testes osv.

Hva er godkjent av hvilke myndigheter? Oppgi kilde. Jeg har oppgitt rikelig kilder for mine påstander, det er på tide at du følger etter.

7 minutes ago, Merko said:

Du havner nok I en bilulykke før en fsd-tesla gjør det. 

Denne kommentaren kommer til å eldes dårlig.


Jeg merker meg forøvrig at personforfølgelse fremfor argumenter er hva du foretrekker. Det vitner ikke om at du har noe vektig å komme med.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 timer siden):

La meg omformulere meg. Det er forventet blant alle andre bortsett fra Tesla-haters. 

Det er omvendt. Det forsvares av uvitenskap fra Tesla leieren som genuint trur på PR maskinen til Tesla uten å undersøke påstandene derifra. 

Folk som jobber med dette er i høy grad uenig i det Tesla gjør, og herifra kommer BEHOVET for nye SAE J3016 definisjoner, forhåndssjekk på OTA oppdateringer og ISO regulasjoner. Om alle gjorde som de andre så hadde ikke slikt vært nødvendig, men Tesla tvinger seg selv ned i kne og vil bli utelatt av haugevis av land og marked om de ikke følger på og lyster og involverer seg i å bygge sikkerhet innunder utvikling og implementasjon av autonomi. 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Tesla har forøvrig lovd at fullt selvkjørende biler er rett rundt hjørnet i årevis nå. Det begynner å bli en dårlig vits

Først klager du på at det de tester nå er ekstremt farlig, så klager du på at de ikke får det ut fort nok..? Herregud. Leser du over det du skriver? Selvfølgelig lanserer de ikke fsd før det er trygt, om så det tar 1 eller 5 år over tiden. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Merko said:

Først klager du på at det de tester nå er ekstremt farlig, så klager du på at de ikke får det ut fort nok..?

 

Jeg har ingen mening om tidsrammer, kun at de ikke bør få eksperimentere i det offentlige med noe som ikke virker og er farlig. Historikken tilsier at vi ikke bør holde pusten for at det kommer til å virke denne gangen heller.

Hvis de har lagd løsningen sin for å kun virke med full selvkjøring, så er det helt greit, bare la være å gi ut noe som ikke er ferdig og hold eksperimenteringen i kontrollerte former. Om de skal gi ut noe annet må det designes for det det er: Et førerassisttanse system, ikke et selvkjøringssystem.
 

Du unnlot å oppgi referanse for denne påstanden:

23 minutes ago, Merko said:

Godkjent av myndigheter der hvor det testes osv.

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

kun at de ikke bør få eksperimentere i det offentlige med noe som ikke virker og er farlig

Dette har vel blitt tatt opp før.. Det virker jo kjempefint? 

På samme måte som Polestar og andre biler som har førerassist. 

Det er ingen som har sagt at denne testversjonen skal kjøre selv uten input fra fører. Dette er isåfall en tvangstanker du har fått for deg. Pr idag er det kun en form for assist, ingenting annet. 

Angående kilde kan jeg se om jeg finner tilbake til det i morgen, litt knotete på mobil 😊

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Du gjentar deg selv

Ja, hva annet kan jeg gjøre når du prøver det du kan på noe som ikke fører noen vei. 

Du sier det ikke fungerer. Jeg sier det fungerer. Samtlige videoer der ute beviser at det som er under test fungerer som tiltenkt. Kanskje du skal komme med noe dokumentasjon på at det ikke fungerer snart istedenfor å bare si at det ikke fungerer..? 😊

Dette er jo på grensa til diskusjon med en såkalt flat earther. De gir ikke opp. Kudos 😊

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Merko said:

Du sier det ikke fungerer. Jeg sier det fungerer. Samtlige videoer der ute beviser at det som er under test fungerer som tiltenkt. Kanskje du skal komme med noe dokumentasjon på at det ikke fungerer snart istedenfor å bare si at det ikke fungerer..?

Du sier det fungerer uten noe bevis. Anekdotene dine beviser ingenting, at du fortsatt ikke greier å forstå dette er ganske hårreisende. Det er forøvrig du som har bevisbyrden, vis meg statistikk på ulykker pr. milliard kjørte kilometer (eller noe deromkring) Det er hva vi må ha for å kunne si at dette fungerer. Før dette foreligger, må nullhypotesen være at det ikke virker.

Jeg ser du gir deg ikke med navnekallingen. Tror du virkelig at du oppnår noe med den slags?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Du sier det fungerer uten noe bevis

 "bevisene" er jo nettopp at all dokumentasjon på fsd beta indikerer at det fungerer. Finnes (meg bekjent) ingen videoer av fsd beta som indikerer noe annet. 

Hvordan kan jeg gi deg statistikk på ulykker når det ikke har vært noen? Nettopp. Strengt tatt er det DU som har bevisbyrden når det kommer til statistikk på antall ulykker. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Merko said:

Hvordan kan jeg gi deg statistikk på ulykker når det ikke har vært noen? Nettopp. Strengt tatt er det DU som har bevisbyrden når det kommer til statistikk på antall ulykker. 

Nei, min påstand er at vi må holde oss til nullhypotesen, som er å anta at det ikke virker, fordi fagekspertise, som jeg har oppgitt kilder til, sier at forskning tilsier at måten tesla forventer at førere skal kunne ta over på ikke vil være trygt. Du må komme med statistikk som sannsynliggjør at det faktisk virker, når denne ikke finnes, som du nå endelig later til å innse, så kan vi IKKE si at det virker, vi må anta det ikke virker helt til evidensen finnes. Dette er grunnleggende metodikk. Frem til dokumentassjon foreligger på at dette er noe som er trygt å sette i drift i normal trafikk med amatørsjåfører, er det eneste etisk akseptable å IKKE gjøre nettopp dette. Dette er kjernen i det kritikkverdige her.

Når du påstår at det virker, underforstått at det er like trygt som om en person kjører, da er det du som må dokumentere denne påstanden. Youtube videoer er ikke dokumentasjon på dette, kun rigorøst innsamlet statistikk vil kunne gi tilfredstillende evidens.

Alternativt kan du vise meg faglig dokumentasjon at det er uproblematisk å forvente at et menneske skal kunne ta over når bilen gjør feil, for å argumentere for at nullhypotesen burde vært anneledes. Jeg har alt presentert mine kilder for at nullhypotesen må være at denne metoden ikke er trygg, så nå er det din tur.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (41 minutter siden):

På samme måte som Polestar og andre biler som har førerassist. 

Leste du ikke Euro NCAP sin beskrivelse av innvolveringen av føreren? Polestar lar deg kjøre uten at ALKS skrur seg av. Det i seg selv betyr at systemet er underliggende sjåførens valg. For Tesla så er det komplett motsatt, der man helst lar bilen ta valg litt for langt frem i tid når man er usikker før man overstyrer bilens systemer, og da skrur alt seg av. 

Om du ikke forstår Tesla's generelle lave score for dette hos Euro NCAP så blir dette vanskelig å diskutere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

min påstand er at vi må holde oss til nullhypotesen, som er å anta at det ikke virker, fordi fagekspertise, som jeg har oppgitt kilder til, sier at forskning tilsier at måten tesla forventer at førere skal kunne ta over på ikke vil være trygt.

Tildels enig her. Men siden tjenesten ikke er ute enda, så må vi nesten vente til det de lager er ferdig utviklet før man kan diskutere om det fungerer eller ikke. Enig? 

sverreb skrev (3 minutter siden):

Du må komme med statistikk som sannsynliggjør at det faktisk virker

Det er vel pr dags dato umulig, da den tjenesten du vil ha statistikk på ikke eksisterer. Enig? 

sverreb skrev (4 minutter siden):

 Når du påstår at det virker

Det jeg påstår "virker" er det som er ute idag I beta. Altså at fører må ta kontroll når bilen selv mister kontrollen. Hvordan den fullverdige versjonen av fsd blir vet jeg jo selvsagt ikke. 

 

Om man tar et par steg tilbake, og sammenligner tesla med alle de andre nyere biler der ute som har fører Assist (holde seg på motorveien feks), så er systemet til Tesla et av de bedre, enig? 

pr idag er ikke fsd beta noe annet enn "assist" på lik måte som de andre bilene, bare noe mer avansert. Enig?

Dersom du er uenig i noen av punktene, så gjerne si hvilket og begrunn 😊

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (32 minutter siden):

Du sier det ikke fungerer. Jeg sier det fungerer. Samtlige videoer der ute beviser at det som er under test fungerer som tiltenkt. Kanskje du skal komme med noe dokumentasjon på at det ikke fungerer snart istedenfor å bare si at det ikke fungerer..? 😊

Hva mener du fungerer som tiltenkt? Wack-a-mole hit-raten til mennesket, eller FSD's varighet mellom feil? Det at FSD fungerer såpass dårlig som det gjør, er jo en fordel angående fokuset man må ha mot å følge med på den. Man tar over og skrur av systemet ofte nok til at det muligens føles som et "spill" der fokuset kan opprettholdes. 

Måten ALKS er implementert ellers tillater user-inputs uten at det skrur seg av, men den lar deg gjøre egne vurderinger. Hos Tesla så ser man at man må røkke rimelig kraftig i rattet for å skru det av, og det gir en motsatt effekt. Hos Polestar f.eks så blir sjåføren første pri med systemet som er underliggende mot sjåførens normale fokus for sin kjøring. Hos Tesla så blir FSD det underliggende, med sjåføren som sikkerhet mot systemet. 

En komputer er flinkere for å holde fokus for ettersyn enn det vi er. Ergo angriper man fra feil hold så lenge vi snakker om autonomi på nivå 2. Tesla prøver å løse nivå 5 og utvikler et system for dette hvor de angriper problemet ovenifra og ned, mens de tilbyr L2 assister der vi står ansvarlige for hva bilen gjør. De andre angriper problemet undenifra og opp, og tilfører systemer på en mer logisk metode, og det er dette Euro NCAP setter fokus på angående scoren som Tesla ligger bakerst i. 

Det er f.eks betydelig enklere å tilby autonomi gjennom ACC funksjoner, der watt-pedalen kun styrer én akse i bilens mulige oppførsel. Her har man automatisk redundancy gjennom Radaren og CMOS sensorene + mennesket som gjennom korrekt innførelse av ALKS  fordrer at sjåføren har øverst prioritet fremfor bilens egne sensorer. Dette fordrer at sjåføren i større grad styrer og er aktiv sjåfør, som igjen betyr at autonomien ved ACC automatisk overholdes fra automatisk fokus i måten ALKS er implementert på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...