Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

oophus skrev (4 minutter siden):

Uansett så har dere fått et av mange eksempler på videoer nå

Såså kjære. 

Jeg gav deg en utfordring:

Gi meg en video av et bilmerke som kjører helt av seg selv i et boligfelt som ikke er laget av de som jobber med teknologien selv. Det første du gjør er å finne en video av en "forskningsbil" av nettopp folka som utvikler teknologien.. Du feiler jo fra start. 

Jeg har også sett video av tesla ingeniører som viser frem en feilfri autopilot. 

 

Så vi prøver igjen, si meg merke og model av hvilien bil jeg kan kjøpe idag som har denne funksjonaliteten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Merko skrev (3 minutter siden):

Jeg har også sett video av tesla ingeniører som viser frem en feilfri autopilot. 

Ja, de kjører rundt i 4 timer og presenterer noen minutter med video etter å ha redigert vekk alle skrekkeksemplene. Så har de frekkheten til å si at den eneste grunnen til at det sitter en sjåfør der er at myndighetene krever det.  Svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Såså kjære. 

Jeg gav deg en utfordring:

Gi meg en video av et bilmerke som kjører helt av seg selv i et boligfelt som ikke er laget av de som jobber med teknologien selv. Det første du gjør er å finne en video av en "forskningsbil" av nettopp folka som utvikler teknologien.. Du feiler jo fra start. 

Det er ikke lov å produsere slike videoer, som jo er grunnen til at GM må ha fått dette godkjent. Tesla er ikke inkludert i noen slike godkjenninger, og ergo reaksjoner fra bransjen angående FSD Beta. 
 

Merko skrev (4 minutter siden):

Jeg har også sett video av tesla ingeniører som viser frem en feilfri autopilot. 

Hvilken video er dette? Autonomy day videoen fra 2019? Så du er heller ikke klar over hvordan denne ble produsert? De hadde over 100 feil når de skulle produsere den videoen, og de måtte lagre data for å løse den til slutt. Det du så der, er ikke noe FSD har hatt, og er en konstruert video for å svindle til seg penger gjennom markedet. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (Akkurat nå):

 

Ja, de kjører rundt i 4 timer og presenterer noen minutter med video etter å ha redigert vekk alle skrekkeksemplene. Så har de frekkheten til å si at den eneste grunnen til at det sitter en sjåfør der er at myndighetene krever det.  Svindel.

Poenget er at man ikke kan bruke det produsenten selv viser for god fisk, noe vennen din over ikke har forstått, så vi venter i spenning 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov å produsere slike videoer

Så vi er enige om at det pr idag ikke finnes andre bilmerker på det åpne markedet som kan gjøre det tesla kan mtp kjøring i boligstrøk? 

Hvorfor kunne du ikke bare innse det med en gang istedenfor å poste masse svada. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Poenget er at man ikke kan bruke det produsenten selv viser for god fisk, noe vennen din over ikke har forstått, så vi venter i spenning 😊

Det du spør om isåfall er umulig, siden ingen får lov til å lage en slik video. Det er jo nettopp derfor Tesla får kritikk. De unngår normale normer og regler, og hopper over det å få godkjente L3+ papirer for å teste autonome biler på offentlige plasser. Den videoen du fikk er av GM, og de har altså fått godkjennelsene for å kunne teste for dette. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Så vi er enige om at det pr idag ikke finnes andre bilmerker på det åpne markedet som kan gjøre det tesla kan mtp kjøring i boligstrøk? 

Ja, vi er enige om at de andre venter til at teknologien er så bra at det kan utføres på en sikker måte. Mens Tesla som ligger langt, langt, langt bak i teknologi velger å risikere liv og helse på andres bekostning. Ansvarsfraskrivelse på høyt nivå, og de tar til og med betalt for det. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Ja, vi er enige om at de andre venter

Hvorfor ikke si sette med en gang istedenfor og lure meg og Kjetil om at det finnes haugevis av filmer der ute.. Du kaster jo bort alles tid. Men flott, da ble vi enige til slutt. Tesla er pr idag eneste bilmerke som har kommet lengst på kjøring av seg selv i boligstrøk, mens de andre venter til de får ting på plass selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

image.png.44a31847844d1cef4d2d1b88237dd288.png

Hvorfor feilsitere og unnlate å ta med resten, for så å kjøre en stråmann på det du henter ut av det jeg skrev? 

Tesla er pr idag eneste bilmerke som risikerer liv og helse for å styrke egen aksjepris med deres fremgangsmetode rundt innføringen av autonomi. Heldigvis vil nye ISO og SAE definisjoner sette en stopper for Tesla til å noen sinne få innpass her i Europa med dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 timer siden):

Til de som har påstått at denne nye versjonen kan detektere og reagere på stillestående objekter: Se 15 sekunder av denne videoen. 

 

Huuh, slik kjøring vil jo gjøre at dei aller fleste Tivoli vil få problemer.

 

Man får vel vente til China ruller ut autonomi (FSD), det vil skape et betydlig press i resten av værden. For det er tross alt det neste store om vi ser bort fra hva avansert virituell opplevelse, implementater og styring kan bli.

 

Et eksempel: Tann-implementat (gane-) for å styre «diverse» med tungen for handikappede.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 minutter siden):

Hvorfor feilsitere og unnlate å ta med resten

Feilsitere? Det var da riktig sitert. Ser ikke poenget med å quote hele innlegget når det kun er et par ord fra innlegget ditt som er relevant for diskusjonen. 

Essen I innlegget ditt er jo at andre produsentene venter. Tesla er pr idag de eneste som kan kjøre i boligfelt (om man ser bort ifra forskningsprosjekter) 

Ferdes man ute i trafikken så risikerer man livet ja. Mange idioter som ikke kan kjøre bil som ødelegger for mange. Det sagt så er du tryggere i en Tesla, eller dersom du er i en ulykke mot en tesla enn de fleste andre merker 😊

Endret av Merko
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (15 minutter siden):

Essen I innlegget ditt er jo at andre produsentene venter.

Nei, det er premisset. Poenget er det du utelater. Nemlig grunnen til at de venter. Lover og regler står som første instans i hvorfor man ikke kan lovlig innføre L3 funksjoner nå idag. Ergo er det kritikkverdig å se at Tesla unngår slikt, når de driter i å søke om rettighetene for å få lov til å teste L3 funksjoner (som de beviselig prøver å få til) på offentlige veier, når de slipper ut FSD Beta, og den kritikken har eksistert så lenge FSD har blitt solgt og reklamert for. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Lover og regler står som første instans i hvorfor man ikke kan lovlig innføre L3 funksjoner nå idag. Ergo er det kritikkverdig å se at Tesla unngår slikt

Meg bekjent har ikke Tesla gitt ut noen L3 funksjoner idag? FSD Beta er jo bare en avansert Assist, som krever at fører har hendene på rattet og følger med på veien, slik som assist fungerer for andre bilmerker. 

Jeg forstår du prøver hardt nå, men nå har du vel snart møtt veggen? Dersom assistent til tesla er i mot loven, så er det jo kritikkverdig, men de fleste andre bilmerker har jo samme Assist, bare betydelig dårligere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (7 minutter siden):

Meg bekjent har ikke Tesla gitt ut noen L3 funksjoner idag? FSD Beta er jo bare en avansert Assist, som krever at fører har hendene på rattet og følger med på veien, slik som assist fungerer for andre bilmerker. 

Jeg forstår du prøver hardt nå, men nå har du vel snart møtt veggen? Dersom assistent til tesla er i mot loven, så er det jo kritikkverdig, men de fleste andre bilmerker har jo samme Assist, bare betydelig dårligere. 

Har du lest Euro NCAP kildene ennå, eller unnlater du dem eventuelt ikke forstår hva kritikken handler om? 

Tesla har hele tiden prøvd å utvikle sine systemer for å være klare for full autonomi. De angriper altså problemet ovenifra og ned, og designer systemet slik de ser for seg at systemet skal være når man er "ferdig". Dette har sine følger og Euro NCAP har sin kritikk mot dette,  samt dette gjør at man blir påtvunget til å lage nye ISO og SAE definisjoner. Tesla må altså gagges og bundes fordi de utgjør en risiko ute på veiene. uname -| har jo også kommet med kilde på at Teslaer er involvert i betydelig flere uhell enn tilsvarende biler. 

Da er det kritikkverdig at man gjør dette enda verre med en FSD-Beta som involverer normale utrente folk, som skal ferdes blant folk. Selv Elon Musk har jo sagt at han mente at dette var et system med få innvendelser, og sier at den kunne kjøre han nesten feilfritt hjemmefra og til jobb. Ergo tester man systemet innunder forståelsen av at dette skal være en autonom bil på nivå 3+ enn det det faktisk er. En assist, som på ingen måte burde ta fra føreren rattets funksjoner. 

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett igjennom hele tråden, men ser at de samme anti-Tesla gutta er ute igjen.

Er det noen bilprodusent som er i nærheten av å ha kommet så langt med FSD som dette? Da ser jeg bort i fra endel spesialbygde kjerrer i USA. Ser helt klart at Tesla har noen utfordringer i systemet, men ble overrasket over hvor bra det fungerte. Var overbevist om at veimerking var nødvendig for at det skulle fungere, men det var det ikke. 

VAG gruppen må skjelve i buksen når de ser dette, mens de ser på de enorme problemene de selv har med software. Ut fra Tek testen så oppfører id.3'en seg som et tivoli når det gjelder elektronikk og software.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (4 minutter siden):

VAG gruppen må skjelve i buksen når de ser dette, mens de ser på de enorme problemene de selv har med software.

De Tyske merkene har diversifisert seg og bruker underleverandører, som forsåvidt er bedre inn mot autonomi enn det Tesla er. Forskjellen er at Tesla pusher ut hva de har, mens de andre tar ting ut stegvis og sørger for at L2 funksjoner faktisk støtter sjåføren fremfor at sjåføren skal støtte systemet. 

Når man måler ren L3 funksjonalitet, så ser du jo gjennom tester at GM Cruise er bedre enn FSD'en til Tesla, som et eksempel. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...