Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Gibblay skrev (4 minutter siden):

GM Cruise er noe jeg plasserer i kategorien spesialbygd. Det er jo et lass med kameraer på taket, og tipper den ikke er å få kjøpt for hvermansen. Noen andre?

Modeller med dette vil komme de nærmeste årene nå. Og sensorene som blir brukt i test-bilene trenger ikke være plassert slik i produksjons-biler. Dem er slik fordi da er det enklere å utvikle systemer og justere dem, fremfor å planlegge en modell og være fastlåst med sensor-suiten. Nå som de planlegger å lansere nivå 3 funksjoner ut til sine biler, så er nok dette arbeidet fullført, og man jobber med å designe modellene med sensorene bedre/mer sømløst implementert. 

Dette kan gjentas for absolutt alle bilfabrikanter som deltar i et JV med de andre spesialistene, som også ønsker å tilby enkelte L3 funksjoner så kjapt det vil være mulig å få biler godkjent med det. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gibblay skrev (2 timer siden):

GM Cruise er noe jeg plasserer i kategorien spesialbygd. Det er jo et lass med kameraer på taket, og tipper den ikke er å få kjøpt for hvermansen. Noen andre?

GMs SuperCruise fås på Cadillac, men vil bli tilgjengelig på 22 bilmodeller fra gruppen. Det du tenker på er bilene til Waymo/Google.

(Artig å se at folk stemmer opp åpenbart feilaktig informasjon. Tydelig at noen er på Autopilot i disse trådene.)

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

2017 coast-to-coast full self drive...........................

Det er vel stort sett bare motorvei, noe jeg tipper tesla og kanskje noen av de andre merkene hadde klart veldig fint. Hjelper dog lite om ikke myndighetene godkjenner dette, så da må man vente til reguleringene er på plass 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (7 timer siden):

Nå har ikke jeg sett igjennom hele tråden, men ser at de samme anti-Tesla gutta er ute igjen.

Er det noen bilprodusent som er i nærheten av å ha kommet så langt med FSD som dette? Da ser jeg bort i fra endel spesialbygde kjerrer i USA. Ser helt klart at Tesla har noen utfordringer i systemet, men ble overrasket over hvor bra det fungerte. Var overbevist om at veimerking var nødvendig for at det skulle fungere, men det var det ikke. 

VAG gruppen må skjelve i buksen når de ser dette, mens de ser på de enorme problemene de selv har med software. Ut fra Tek testen så oppfører id.3'en seg som et tivoli når det gjelder elektronikk og software.

Ahh, endelig en renhårig (selværklært) Teslamist, og fra moderaterna.

 

Bra, stå på med pseudonymet, 0 - utslipp bil,  og FSD.

Feig er hvertfall ikke Elon Musk, en som gav batteribilen et løft og ikke prater den ned hele tiden i komentarfeltet.

 

Var eg en storbeholder av Tesla aksjer ville eg shortet hemmlig og solgt meg rolig ned, pø om pø.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Det har de sagt i mange år nå.. 

Uansett innen den tid så kan sikkert tesla-bilene fly 😊

Man har trudd i mange år at reguleringer for å få typegodkjent biler med L3 funksjonalitet ville vært klart allerede. Dette ser ut til å lande rundt H12021, og da står flere fabrikanter klare med teknologi for å bli de første modellene med L3 funksjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Man har trudd i mange år at reguleringer for å få typegodkjent biler med L3 funksjonalitet ville vært klart allerede. Dette ser ut til å lande rundt H12021, og da står flere fabrikanter klare med teknologi for å bli de første modellene med L3 funksjoner. 

Ja folk tror mye rart. Vi får bare vente til det faktisk er klart for mannen i gata. Iallefall godt at mange selskaper er på god vei med teknologien, til og med så langt at de gir prøveversjon til gode sjåfører der ute. 

Spennende fremtid er helt sikkert 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.reuters.com/article/uk-daimler-autonomous-level3-idUKKBN27C3A8?taid=5f98e3f77b7d920001503bef&utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter

The Germans, pioneers in developing advanced driver assistance systems (ADAS), are taking a step-by-step approach to releasing new technology, waiting for their own engineers, rather than the general public, to validate their system.

Mercedes does not allow members of the public to test still-experimental systems. Its engineers need to pass an eligibility exam to become test drivers, and another one for testing automated driving systems, the carmaker said.

“We do not want blind trust. We want informed trust in the car. The customer needs to know exactly what the car can and cannot do,”

This is why the Stuttgart-based carmaker, owned by Daimler AG, is emphasising its decades-old experience of automated driver assistance systems as it seeks to gain global regulatory approval for its own Drive Pilot system which boasts level 3 automation.

Level 3 means the driver can legally take their eyes off the wheel and the company, Daimler in this case, would have to assume insurance liability, depending on the jurisdiction.

The new Tesla system forces customers to take responsibility for any crash.

 

 

Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Jepp, det du siterer der er Level3.

Dette er ikke klart hos Tesla, og dermed ikke ute. Nå er det kun en veldig god Assist. Prøv igjen. 

Det er mye de ikke klarer. En bra gevinst for bilfabrikker kunne vert å kunne flytte bilene autonomt. Tenk på alle menneskene som må til for å kjøre 5000biler ombord i et skip. Siste lastingen jeg så ble bilene kjørt ombord manuelt av hundrevis av folk.

Dette burde de kunne løst før de kjører blindt rundt i boligstrøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

@Merko Flere og flere som melder seg på med stikk mot Tesla angående mangelen på sikkerhet

Så flott for dem. Det gjelder alle selskaper. Alltid folk som har kritikk mot enhver selskap, som forsåvidt er fint det, men går litt over stokk og stein som oftest 😊 

Folk prøver heletiden og si at Tesla sin Level3 kjøring er livsfarlig, enda dette ikke er en tjeneste tesla har eller tilbyr. Veldig merkelig, er det ikke? Folk har en så enorm trang til å kritisere tesla at de prøver på nytt dag etter dag. Som om de venter på at nye lesere skal gå innom innlegget og like innlegget demmes. 

Man blir jo helg oppgitt. Men hva kan man gjøre. 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Det gjelder alle selskaper.

Fra kilden: 
“What is paramount here is safety. This is about having a mature system. Mercedes safety standards stand over and above everything, including speed.”


Altså nei. Dette gjelder kun Tesla. De scorer blant de laveste rundt dette hos Euro NCAP av en grunn, så det er ikke hvem som helst som "klager". 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Dette burde de kunne løst før de kjører blindt rundt i boligstrøk

Det krever sannsynligvis mye bedre presisjon enn hva dagens løsning tilbyr. 

I slike båter så er det jo knapt centimeter mellom hver bil. 

Tenker man skal få teknologien på plass før man setter i gang 5000 biler på villmanskjøring I en båt 😊

Men på sikt er det klart en god ide. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Det krever sannsynligvis mye bedre presisjon enn hva dagens løsning tilbyr. 

I slike båter så er det jo knapt centimeter mellom hver bil. 

Tenker man skal få teknologien på plass før man setter i gang 5000 biler på villmanskjøring I en båt 😊

Men på sikt er det klart en god ide. 

De kunne ha stuet mye raskere ev tettere om ikke folk skulle inn og ut av bilene hele tiden.

Sensorne på bilene er nok nøyaktige nok.

Det aller fleste fartøy har 3d tegninger av hele båten. 
 

Husk at en autonom bil skal fungere på ferjer og i parkeringshus også. Kunne likegodt ha utviklet dette først. Mener at bmw har demonstrert automatisk parkering i parkeringshus. Det gir jo fordeler ved at det trengs mindre plass og at man ikke trenger folk inne i parkeringshuset

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

De kunne ha stuet mye raskere ev tettere om ikke folk skulle inn og ut av bilene hele tiden.

Nei. De parkerer første bil innerst mot  vegg, så neste bil tett i tett. Så når de laster av bilene gjør de det samme i motsatt rekkefølge. Starter med bilen de kjørte inn sist. Da tilgjengeliggjør man sidedøren på neste bil. 

Trestein skrev (5 minutter siden):

Husk at en autonom bil skal fungere på ferjer og i parkeringshus også.

Ja, men pr idag er ikke dette klart for noen. Gir ingen mening at de skal prioritere dette da "ingen" trenger at bilen kjører inni en lastebåt med 5000 andre biler, bortsett fra bilprodusent. 

Få til basic først, deretter utvid til mer krevende situasjoner 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...