Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Merko skrev (3 timer siden):

Hehe ja du har helt rett, jeg ser dog et mønster her. 

De sitter på ei felles notatbok, eller oppslagsverk om du vil med ting de kan skrive i Tesla-tråde. Når alle punktene blir "debunked" starter de forfra igjen til nye lesere. 

Forstår jammen godt at mange har droppet fra å skrive i tråden til kun lesing, da disse folkene begynner på nytt heletiden med de samme punktene. 

Men er som du sier, finn frem popcorn og ha det litt moro til man blir lei selv. 

Har ikke det intrykket. Mange av Dei Du sikter til er glad i sin Tesla bil,  det er jo en helt grei A til B bil for den vanlige mann i gata trossalt. Selv om det nok finnes radikale Tesla eigere også.

 

Selv ville eg valgt en mindre en det Tesla tilbyr, den må jo få plass i bagasjerommet eller på bakveggen.

06FD9898-0ACC-4102-B991-8418566BD887.jpeg.c8386443e787705af29b454404b324dd.jpeg

 

Litt dyr, men vi får sjå hva det blir til, den er værtfall anvendelig som A til B i forskjellige miljøer. Kontroll av oppdretsmerder til dømes, til og fra for flåte, strandrydding, lettbåt når en ligg for anker osv :

CAAF19A0-511E-4721-A691-14F248C23BD3.thumb.jpeg.9575e0b961119b72cead5a565ee8bdad.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Merko said:

Igjen blander du inn level 3. Tesla har ikke dette. Ingen poeng i å forklare level 3 da dette ikke er relevant for tråden. 

Kan du prøve å lese det som blir skrevet. Det er nettopp det som er problemet. Tesla har ikke et level 3 system, men de har brukerinteraksjon som om de hadde det. Det er grunnen til at tesla blir kritisert av Euro NCAP for å være for dårlig på samhandling mellom bil og sjåfør. 

48 minutes ago, Merko said:

Når ble "skal se om jeg finner imorgen" til noe jeg har lovet? Si meg, er dere tesla haters I tråden her fra samme opphav? Er jo helt utrolig lesing 🙂

Igjen kommer personangrepene når du ikke er i stand til å forsvare utsagnene dine. Diskusjonen hadde blitt langt mer produktiv om du hadde sluttet med usaklighetene og holdt deg til sak fremfor å bli defansiv og ty til personangrep. Om du ikke hadde noe grunnlag for påstanden er det bare å si det så er den saken ute av verden. 

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (58 minutter siden):

Igjen blander du inn level 3. Tesla har ikke dette. Ingen poeng i å forklare level 3 da dette ikke er relevant for tråden. 

Det er Tesla som blander inn L3 innførsel av L2 autonomi. Sånn er det jo når man fordres til å ikke styre aktivt siden systemet skrur seg av om du gjør det, til motsetning av metoden de andre har innført ALKS på. 

Altså er det relevant, da dette er grunnpilaren i kritikken som Tesla får fra alle kanter. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, sverreb said:

Kan du prøve å lese det som blir skrevet. Det er nettopp det som er problemet. Tesla har ikke et level 3 system, men de har brukerinteraksjon som om de hadde det. Det er grunnen til at tesla blir kritisert av Euro NCAP for å være for dårlig på samhandling mellom bil og sjåfør. 

I fylgje Consumer reports er Tesla ca midt på treet når det gjeld å halde føraren engasjert.  På nivå med Audi, BMW, Buick/Chevy, Nissan, Porsche, Land Rover, Volkswagen og Volvo.  Betre enn Mazda.  Men Tesla har det desidert beste førarstøttesystemet av alle, so det er eit større problem for dei andre enn for Tesla at dei ikkje klarer å halde føraren engasjert.  Det er mindre risiko for at ein uengasjert Tesla-førar kresjar enn for at ein uengasjert Volvo-førar kresjar, fordi Tesla handterer fleire situasjonar betre:

https://electrek.co/2020/10/28/tesla-autopilot-loses-gm-supercruise-due-to-lack-of-driver-monitoring-industry-wide-test/

 

20 minutes ago, sverreb said:

Igjen kommer personangrepene når du ikke er i stand til å forsvare utsagnene dine. Diskusjonen hadde blitt langt mer produktiv om du hadde sluttet med usaklighetene og holdt deg til sak fremfor å bli defansiv og ty til personangrep. Om du ikke hadde noe grunnlag for påstanden er det bare å si det så er den saken ute av verden. 

Du bør ikkje skulde andre for usaklegheiter..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (29 minutter siden):

Kan du prøve å lese det som blir skrevet. Det er nettopp det som er problemet. Tesla har ikke et level 3 system, men de har brukerinteraksjon som om de hadde det

Nei de har ikke det. Aktiverer man funksjonen står det at man må ha hendene på rattet og følge med på veien. Trodde man slapp dette med Level3? 

sverreb skrev (30 minutter siden):

Igjen kommer personangrepene når du ikke er i stand til å forsvare utsagnene dine.

Hvordan er "samme opphav" et personangrep? Eller sier du at de andre tesla kritikerne i tråden her er tullinger og du vil ikke bli sammenlignet med dem? Isåfall forstår jeg. Uansett ikke ment som personangrep. 😊

oophus skrev (18 minutter siden):

Sånn er det jo når man fordres til å ikke styre aktivt siden systemet skrur seg av om du gjør det,

Er det ikke det samme på Polestar? Begge systemene (tesla og Polestar) krever hendene på rattet. Funksjonen skrues av når du tar over kontrollen. 

Eneste forskjellen er jo bare at Tesla sin funksjon er bedre to leser veinettet bedre, ellers mer eller mindre dønn likt 😊

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Merko said:

Nei de har ikke det. Aktiverer man funksjonen står det at man må ha hendene på rattet og følge med på veien. Trodde man slapp dette med Level3? 

Mennesker ignorerer advarsler hele tiden. Advarsler holder ikke. Systemet må designes slik at føreren er involvert hele tiden. For et level 2 system betyr det at føreropplevelsen i stor grad trenger å være godt som det samme som når du kjører en bil uten automasjon. I.e. du som fører kjører bilen. Automasjonen bør gripe inn så lite som mulig for å avverge fare. Mennesker er totalt uegnet til å sitte å følge med på at en maskin kjører. Å fingre på rattet og se mot veien kan man gjøre helt uten å faktisk følge med. Se på referansene jeg alt har gitt der blir dette forklart utmerket av mennesker som forsker på feltet. Du trenger ikke ta mitt ord på dette. 

6 minutes ago, Merko said:

Er det ikke det samme på Polestar?

Jeg vet ingenting om polestars system da jeg ikke har sett noen faglig vurdering av det. Tråden handler om teslas system så jeg ser ikke noen grunn til å gå off topic og researche det.  Fungerer polestar sitt system på samme måte som teslas er det naturligvis gjenstand for samme kritikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Mennesker ignorerer advarsler hele tiden

Helt enig, men det er da ikke bilprodusenten skyld, men brukeren. 

Slik samfunnet er i dag er vi avhengig av at brukeren følger "bruksanvisningen" på det meste. Alt fra fartsgrenser til andre lover. Man må følge reglene ellers er det ikke mye igjen av verden 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Merko said:

Helt enig, men det er da ikke bilprodusenten skyld, men brukeren. 

Det spiller ingen rolle hvem som har 'skylden'. En ulykke er en ulykke uansett. Vi må designe for å unngå ulykker, og ikke bare for å skyve på ansvar. Å plassere skyld er her langt ned på prioriteringslisten.

Siden du er inne på fartsgrenser: Vi stoler faktisk ikke bare på at mennesker følger regler. Vi designer gatene slik at farten begrenses av seg selv eller at de tåler langt høyere fart enn skiltet fartsgrense (for motorveiel o.l.)

Se f.eks https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_calming

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Tips til oppkomlinger som vil prøve seg som bilprodusent. I et design så bør man ta hensyn til at det sitter en klump med kjøtt og blod bak rattet.

Jepp, men slik tenker jo ingen bilprodusenter idag. 50 sone enda kan du kjøre i 300km/t om du kommer opp i den farten. 

Intill fremtiden er her får vi holde oss til regler og veiledninger. Ta litt ansvar og ikke skyve alt ansvaret over på andre 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Fred Lambert i Electrek er frekk i kjeften og kaller Teslas FSD en "kickstarter campaign"

Hvorfor er det så frekt? Er jo igrunnen det det er.. 😊

Maaange som har gitt Tesla et gratis lån med viten at funksjonen er måneder eller år unna bruk. 

Ikke uten grunn at "alle" vil ha en Tesla i garasjen sin. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

Er det ikke det samme på Polestar? Begge systemene (tesla og Polestar) krever hendene på rattet. Funksjonen skrues av når du tar over kontrollen. 

Jeg har ikke kjørt Polestar 2 ennå, men av det jeg ser og leser om den, så fungerer den likt som hos de fleste.
Både ALKS og ACC systemer er påslått selv om du justerer pathinga til bilen ved å justere på rattet. ACC beholdes på og ALKS skrur seg på igjen automatisk når man er i midten av filen igjen. 

Sånn er det hos alle de bilene jeg har testet forutenom hos Tesla. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

Helt enig, men det er da ikke bilprodusenten skyld, men brukeren. 

Folk og firma har blitt straffet for farlig design før, spesielt når den er tatt vel vitende om at det er nettopp det - farlig. 

 

Merko skrev (4 timer siden):

Ta litt ansvar og ikke skyve alt ansvaret over på andre 😊

Fint, da er du jo enig. Skal Tesla prøve å løse FSD, så må de ta all ansvar alene slik de andre gjør med ansatte som ved et uhell får bøter sammen med firmaet som tester teknologien. 

Tesla slenger jo alt slikt ansvar på andre sjåfører utenfor eget firma. Det er å skyve ansvar på andre. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Folk og firma har blitt straffet for farlig design før, spesielt når den er tatt vel vitende om at det er nettopp det - farlig

Jepp og det er riktig. Dog så er ikke dette et av de tilfellene. Du må gjerne synes det, men forandrer ingenting. 

oophus skrev (8 minutter siden):

Det samme hadde Toyota, men begge valgte å avslutte samarbeidet. 

Jepp, kanskje ikke så rart når man ser idag hvor Tesla bilene ligger i forhold til Toyota. Tipper se ikke vil funde hele R&D til Tesla videre fremover. 

kremt skrev (5 minutter siden):

Mange jeg snakker med vil overhodet ikke ha det, nærmest samme hvilken pris de har

Jepp, men der har du mer de "useriøse" personene. Som du sier, nesten uavhengig av pris så vil de ikke ha..

Bunner stort sett ned til misunnelse da de vet de ikke kan få tak i en og må derfor hakke på selskapet. 

Om man fjerner hele FSD fra Tesla så er det jo kjempe gode biler, synes du ikke? God rekkevidde, grei komfort, brukervennlig infotainment system ol. De har jo gjort kjempe masse bra. 

Men igjen won du nevner, noen "vil ikke" ha Tesla for enhver pris. Tenker enkelte i denne tråden er i samme kategori som de folkene du har pratet med. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...