Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merko skrev (47 minutter siden):

Dersom «snarveier» kan: 1) sende command til en webserver, hente ned JSON-responsen, outpute dette i label/tekstfelter på homescreen. 2) Når jeg åpner en app, så når den er ferdig "lastet inn" åpne det automatisk opp en custom meny som jeg selv har laget som utfører X commands i appen. 3) Lese innkommende anrop, for å deretter slå dette opp mot gulesiders API, for å outpute dette som et "overlay" uansett hvilket app som informerer om hvem som ringer. Så er kanskje det et alternativ, men jeg har en liten mistanke om at ingen av de punktene over er mulig med «snarveier» 😂

Som nevnt over så bruker jeg den jo mer en jeg selv er klar over. Kjekt når jeg skal åpne den opp fra en vinkel, eller om jeg har noe annet i ansiktet som av en eller annen grunn skulle dekke det til slik at sensoren ikke får nok data. Har både fingeravtrykk og ansikt lesing aktivert. Kjekt med alternativer.

Jeg gløttet litt kjapt på det nå og jeg tror du kan få gjort alt det der faktisk og mere til. Du kan også kalle opp  phyton script via pyhtonista som gir deg nesten ubegrenset med muligheter bare der, x-callback url koding, prosedyrer over ssh, lagre alt mulig rart i variabler, base64 koding, trigger etter hva som åpnes og en haug med enda mer overkomplisert fancy greier som mannen i gata aldri noen sinne tenkte på at han hadde brukt for :D Blir det for tungt for A14 chippen så kan en sende en fil over til server for prosessering og hente den tilbake igjen også automatisk via snarveier. 

Om du har mye sånne oppgaver så vil det ta en stund å gjøre de om til "snarveier" måten å gjøre ting på, men jeg tror faktisk nesten du får mer fleksibilitet med snarveier enn tasker ved første øyekast. Gjør gjerne en test å se hva du får til. Jeg prøvde bare å lage noen enkle oppgaver som trigget tenning av lysene mine nå ved forskjellig input og prinsippet var egentlig veldig enkelt å greit selv om jeg ikke ser helt hva jeg skulle brukt det til personlig. 

 

edit:

her var det en liten demo også som sikkert viser noe av bruken. spolte bare kjapt igjennom nå så skal få sett hele etterpå. 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Jeg gløttet litt kjapt på det nå og jeg tror du kan få gjort alt det der faktisk og mere til. Du kan også kalle opp  phyton script via pyhtonista som gir deg nesten ubegrenset med muligheter bare der, x-callback url koding, prosedyrer over ssh, lagre alt mulig rart i variabler, base64 koding, trigger etter hva som åpnes og en haug med enda mer overkomplisert fancy greier som mannen i gata aldri noen sinne tenkte på at han hadde brukt for :D Blir det for tungt for A14 chippen så kan en sende en fil over til server for prosessering og hente den tilbake igjen også automatisk via snarveier. 

Får sjekke ut Youtube rundt denne appen så se hva man kan. Regner med den heter «Shortcuts» på engelsk? 😛
Kunne man også opprette egne menyer når man åpner apper, overlay ol? Altså lage sitt eget GUI egentlig. 
Kan man lese innkommende anrop, så gjøre XX ut ifra det?
Er appen av Apple eller tredjepart?

Hvordan ser det ut når man lager en snarvei, får man et ikon på hjemskjerm, i en widget, notification ol, eller kun èn plass?
Litt usikker på hvordan den skal trigge at jeg åpner XX app men, det finner jeg vel ut av når jeg får testet evt.

minim skrev (10 minutter siden):

Jeg prøvde bare å lage noen enkle oppgaver som trigget tenning av lysene mine nå ved forskjellig input og prinsippet var egentlig veldig enkelt å greit selv om jeg ikke ser helt hva jeg skulle brukt det til personlig. 

Ja slå av/på slike "smartlys" er vel det helt basic man kan gjøre når det kommer til den type ting. Da er det jo gjerne ferdig satt opp for det. Velg X, velg Y lys så er det gjort typ. Samme med andre "smarte" ting som er koblet til nettverket.

Lenke til kommentar
Merko skrev (34 minutter siden):

Får sjekke ut Youtube rundt denne appen så se hva man kan. Regner med den heter «Shortcuts» på engelsk? 😛
Kunne man også opprette egne menyer når man åpner apper, overlay ol? Altså lage sitt eget GUI egentlig. 
Kan man lese innkommende anrop, så gjøre XX ut ifra det?
Er appen av Apple eller tredjepart?

Hvordan ser det ut når man lager en snarvei, får man et ikon på hjemskjerm, i en widget, notification ol, eller kun èn plass?
Litt usikker på hvordan den skal trigge at jeg åpner XX app men, det finner jeg vel ut av når jeg får testet evt.

Ja slå av/på slike "smartlys" er vel det helt basic man kan gjøre når det kommer til den type ting. Da er det jo gjerne ferdig satt opp for det. Velg X, velg Y lys så er det gjort typ. Samme med andre "smarte" ting som er koblet til nettverket.

Jepp og den er bundlet med automatisering for automatisk trigger av snarveiene. Det er innebygget og tett integrert. Tror du kan bytte ut deler av UI med dine egne variabler f.eks i kart appen eller Siri UI. 
 

Lys snarveiene mine kan legges som widgets ja, men har bare såvidt prøvd det. Var en form for «hello world» bare for å se funksjonen av det. Altfor fiklete for mitt bruk når det aller meste løses greit enten av innebygde funksjoner eller tredjeparts apps, men de har ihvertfall lagt til rette for det. 

Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Jepp og den er bundlet med automatisering for automatisk trigger av snarveiene. Det er innebygget og tett integrert. Tror du kan bytte ut deler av UI med dine egne variabler f.eks i kart appen eller Siri UI. 

Kult.
Merkelig at man kan lese av innkommende anrop, da Apple satt en stopper for det i fjor mener jeg på, som gjorde at både gulesider og 1881 mistet funksjonaliteten. Slik at man kun kunne lese fra anropsloggen. Dvs kun anrop nr 2 som fungerte, om nummeret aldri hadde ringt før ville det ikke fungere.

Skal fikse meg en "ios emulator" så se om jeg kan teste litt :) Nå er jeg overbevis at Shortcut ikke kan gjøre i nærheten av hva Tasker kan, men det kan jo fortsatt  være at Shortcut fungerer til det jeg bruker det til, selvom jeg er litt skeptisk.

Lenke til kommentar
sprintball96 skrev (1 time siden):

Trudde du bestilte før meg. 
men bestilte mitt på kvelden den 22.Oktober. Gikk for Pro 128GB Stillehavsblå. Så håper du og får din snart selv om det står som «ubekreftet» på leverings siden. 

Nei, endte ikke opp med å bestille før den 26., men bestilte samme mobil som deg ja😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (18 timer siden):

Dersom «snarveier» kan: 1) sende command til en webserver, hente ned JSON-responsen, outpute dette i label/tekstfelter på homescreen. 2) Når jeg åpner en app, så når den er ferdig "lastet inn" åpne det automatisk opp en custom meny som jeg selv har laget som utfører X commands i appen. 3) Lese innkommende anrop, for å deretter slå dette opp mot gulesiders API, for å outpute dette som et "overlay" uansett hvilket app som informerer om hvem som ringer. Så er kanskje det et alternativ, men jeg har en liten mistanke om at ingen av de punktene over er mulig med «snarveier» 😂

1. Generelle URL-fetcher er ikke noe problem. Det finnes så vidt jeg ser ingen automatisk JSON-parsing så du må nok skripte den parsingen selv eventuelt. Skal du gjøre noe voldsomt fancy så kan du SSH-e deg inn til en server og kjøre et hvilket som helst script på den. Du gir en fil med eventuelt input til scriptet, og får en fil tilbake med output, så er det bare å parse til du blir blå.

2. Det finnes ikke noe generelt lag som ligger "utenpå" appene. Så hvis du vil dyplinke inn i apps og forhåndsutfylle skjemafelter og sånne ting så er du litt avhengig av at apputvikleren har laget støtte for det. Det er imidlertid veldig vanlig for apputviklere å gjøre, spesielt for apps som er veldig datadrevne. Antakelig får du ikke gjort ting nøyaktig på den måten du ser for deg, men jeg vet ikke noe om hva det er du prøver å oppnå så jeg kan ikke si for sikkert om du vil kunne oppnå det samme med en annen metode.

3. "Hvem ringer?"-oppslag har vært en ting i årevis allerede, og jeg har ikke opplevd at det har brukket på noe tidspunkt? Jeg er på iOS 14, og 180.no appen viser meg hvem som ringer hvis ikke nummeret ligger i kontaktlista mi. Eneste ankepunktet er at appen ikke har lov til å gjøre oppslag over nettet så du må holde den nummerdatabasen oppdatert i 180.no appen manuelt.

Og til slutt: hvis du allerede har en arbeidsflyt som du er fornøyd med så er det jo ikke noe poeng i å bytte bare for å bytte. Selv om du vil få til det samme på iPhone så blir det jo et styr uansett.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (53 minutter siden):

Skal du gjøre noe voldsomt fancy så kan du SSH-e deg inn til en server og kjøre et hvilket som helst script på den

Ja, poenget er jo at alt skal skje på tlf, skal ikke skaffe meg en egen server som gjør jobben, da er jo poenget borte. 

 

henrikwl skrev (54 minutter siden):

Det finnes ikke noe generelt lag som ligger "utenpå" appene. Så hvis du vil dyplinke inn i apps og forhåndsutfylle skjemafelter og sånne ting så er du litt avhengig av at apputvikleren har laget støtte for det.

Ja, da vil nok ikke shortcut gjøre det jeg ønsker. 

henrikwl skrev (55 minutter siden):

Eneste ankepunktet er at appen ikke har lov til å gjøre oppslag over nettet så du må holde den nummerdatabasen oppdatert i 180.no appen manuelt.

Nettopp. Første anrop vil ikke fungere, men om samme nummer ringer på nytt vil du få korrekt oppslag. Litt for mange slike begrensninger Apple setter. Aner ikke hvorfor.. 

henrikwl skrev (57 minutter siden):

hvis du allerede har en arbeidsflyt som du er fornøyd med så er det jo ikke noe poeng i å bytte bare for å bytte. Selv om du vil få til det samme på iPhone så blir det jo et styr uansett

Du har helt rett. Ingen plan for bytting da jeg vet at Apple ikke er så åpne på platformen sin enda, men interessant å se hva man kan gjøre med shortcut, men virker som en App for "mannen i gata". Skulle vel bare mangle siden det er apple som utvikler den. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Første anrop vil ikke fungere, men om samme nummer ringer på nytt vil du få korrekt oppslag. Litt for mange slike begrensninger Apple setter. Aner ikke hvorfor.. 

Nei, første anrop fungerer det også, gitt at du har oppdatert databasen i appen. Oppdaterer jeg 180.no appen så identifiserer den samtlige anrop som kommer inn dersom 180.no har det i sin database.

Og det å kunne trigge en telefon til å gjøre et serveroppkall ved å ringe til den er et sikkerhetshull på størrelse med en låvedør. Det burde være helt åpenbart hvorfor det er en dårlig idé sånn i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (14 minutter siden):

Nei, første anrop fungerer det også, gitt at du har oppdatert databasen i appen. Oppdaterer jeg 180.no appen så identifiserer den samtlige anrop som kommer inn dersom 180.no har det i sin database

Aner ikke hvor mange nr 180 har i databasen, men la oss si 2 millioner, så mener du at alle disse ligger på telefonen? Høres merkelig ut :)

Lenke til kommentar
Merko skrev (8 minutter siden):

Aner ikke hvor mange nr 180 har i databasen, men la oss si 2 millioner, så mener du at alle disse ligger på telefonen? Høres merkelig ut :)

Jeg er ikke utvikler av den så jeg vet ikke hvordan de håndterer data. Alt jeg vet er at jeg stort sett alltid får opp info om den som ringer inn, uavhengig av om de har ringt før eller ikke – og i de tilfellene hvor jeg ikke gjør det er det fordi 180.no ikke har opplysninger om det nummeret.

Men nå beveger vi oss veldig langt utenfor "tips og triks om iPhone 12", så vi kan eventuelt fortsette denne diskusjonen i en egen tråd. 😅

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (16 timer siden):

Jeg synes fortsatt den sitter for løst til at jeg ville vurdert den. Føler ikke sterkere magnet er løsningen heller.

Men håper du gir feedback på din erfaring med den

I vidoen over hang den jo ganske bra. Det går jo et skille på hvor hardt den kan sitte før det blir lite brukervennlig også. Tipper de har truffet ganske bra og tenkt igjennom dette som med det meste annet. 
 

Er det noen som vet om lommeboken had NFC sånn at potensielt så kan man bruke «find my phone» på å finne ut hvor lommeboken sist ble koblet fra telefonen i tilfelle den glemmes igjen et sted?
 

De har jo tatt i bruk en lignende funksjon på airpodsa og det er helt genialt. Letet overalt etter mine engang før jeg kom på at jeg kunne sjekke appen og da fant jeg ut at de var sist sett i bilen min og hadde falt ned i mellom setet :p De har ikke innebygget gps så man får kun sist kjente possisjon, men det hadde jo hjulpet med lommeboken også det. 

Lenke til kommentar

Fikk melding fra Telia nå. Gjelder 12 pro 128gb stillehavsblå. Gøy med melding, kjedelig innhold. Forstår godt at de sender ut melding da, er nok mange av oss som har mast, så håper vel på mindre pågang hos kundeservice.

Sitat

Hei! Vi regner med at du venter spent på din nye iPhone. Her kan du følge med på siste status: telia.no/iPhone-levering
Hilsen oss i Telia

 

Endret av Jakobk
Lenke til kommentar

Som moderatorer på diskusjon har vi 2 roller, ene rollen er som vanlige forumbrukere som deltar og diskuterer i trådene, den andre rollen er som moderator hvor en skal holde orden på forumet. I så stor grad som det er mulig prøver vi å holde de 2 rollene differensierte av forhåpentligvis forståelige grunner. Å komme med kommentarer som "Når moderator ber meg om en diskusjon"  "Moderator som ønsket info rundt" og således bruke vår rolle som en måte å rettferdiggjøre off topic syns jeg personlig er direkte ufint.

Når det kommer til diskusjoner rundt frakt, bestillinger og slikt viser jeg til moderator notisen jeg la igjen i Xbox tråden rundt det samme. Jeg kommer ikke til å moderere slike diskusjoner da det er en helt naturlig del av nylanseringer.

 

Ellers starter jeg en opprydding av off topic i tråden her nå og ber om at vi videre diskuterer iPhone 12 relevante saker i tråden. 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden, eventuelle tilbakemeldinger kan bli tatt via PM til meg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...