Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Simen1 said:

Dette har vært dokumentert så mange ganger i disse trådene at man må ha bodd under en stein de siste månedene for å ikke ha fått med seg det. Jeg har selv servert dette på sølvfat til @Khutul tidligere i tråden. Det er bare respektløs ignoranse å late som han ikke har fått dette for lengst. Så jeg synes det er helt på sin plass å be han lese den dokumentasjonen han har fått før og deretter følge opp med annen dokumentasjon om han har. Jeg har backet opp det jeg skriver med dokumentasjon. Nå er det Khutul sin tur.

Er mest bare det at jeg tror du har det fra en VG artikkel som het "Så effektive er vaksinene mot smittespredning" eller i den gata. Og det ække primær litteratur. Greit , jeg skal finne det selv og det aner meg at det jeg finner kanskje ikke kommer til å støtte den klokkeklare ideen du har om at vaksiner reduserer spredning. 

Endret av Khutul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Simen1 said:

Hadde du giddet å lese det så hadde du sluppet å spekulere i om kilden kan være VG.

Tror det tar kortere tid å søke det opp selv en å gå igjennom denne tråden for noe fra deg. Redd jeg blir veldig skuffa når jeg endelig kommer dit. Hvis du har postet dette gjentatte ganger så har du dette liggende klart regner jeg med , så hva med en gang til. Kom igjen a Simen.... Pliiiiiiiiiiiis! 

Lenke til kommentar

Hadde vært fint å sett noe litteratur som viser til alt som vaksinepusherne påstår. Påstandene har vært veldig variable, i starten ble det påstått at vaksinerte ikke kunne bli smittet, eller bære smitten. Så ble det til at risikoen for alvorlige symptomer ble redusert, og at vaksinerte har lavere risiko for å bære smitte. Siste er nå at vaksinerte bærer omikron like mye som uvaksinerte og har større risiko for å få omikron enn uvaksinerte. Så du bør ha litt forståelse for at det er veldig flytende, og at folk flest ikke er oppdatert på hva som er siste «vedtatte» versjon av «sannheten».

Endret av GJZwart
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (48 minutter siden):

Nå ble det lagt ut en dansk undersøkelse som viser at vaksinerte er MER mottakelige for omikron-varianten, men forfatterne er usikre på om de kan stole på sine egne tall, da de tror at vaksinerte er mer uvørne i omgang med andre. Når vaksinepusherne selv plukker bare det som kan være til vaksinens fordel og prøver å gjemme unna eller glatte over ting som taler i vaksinens disfavør, er det ikke rart at det oppstår skepsis.

Hva med heller skrive det om forfatteren av studien faktisk skrev?  VE = Vaccine effectiveness.
“The fact that the estimated VE is negative during the last period suggests that there is bias in the comparison between the vaccinated and the unvaccinated population. We also make this point in the discussion. Such biases are quite common in VE estimation from observational studies based on population data (unlike a phase 3 randomised trial which is the gold-standard),” Dr Hansen said."

Lenke til kommentar
GJZwart skrev (10 minutter siden):

Hadde vært fint å sett noe litteratur som viser til alt som vaksinepusherne påstår. Påstandene har vært veldig variable, i starten ble det påstått at vaksinerte ikke kunne bli smittet, eller bære smitten. Så ble det til at risikoen for alvorlige symptomer ble redusert, og at vaksinerte har lavere risiko for å bære smitte. Siste er nå at vaksinerte bærer omikron like mye som uvaksinerte og har større risiko for å få omikron enn uvaksinerte. Så du bør ha litt forståelse for at det er veldig flytende, og at folk flest ikke er oppdatert på hva som er siste «vedtatte» versjon av «sannheten».

Kan du vise til dokumentasjon der dette blir hevdet?
Vaksinerte ikke kan bli smittet? Vaksinerte ikke kan bære smitte?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Khutul skrev (1 time siden):

Hvor i primær litteraturen , altså dataene til Pfizer finner jeg konkrete tall , data og metodikk for å stadfeste at vaksinene reduserer smitte? 

Jones NK, Rivett L, Seaman S, Samworth RJ, Warne B, Workman C, et al. Single-dose BNT162b2 vaccine protects against asymptomatic SARS-CoV-2 infection. Elife. 2021;10.

Levine-Tiefenbrun M, Yelin I, Katz R, Herzel E, Golan Z, Schreiber L, et al. Initial report of decreased SARS-CoV-2 viral load after inoculation with the BNT162b2 vaccine. Nat Med. 2021;27(5):790-2.

McEllistrem MC, Clancy CJ, Buehrle DJ, Lucas A, Decker BK. Single dose of a mRNA SARS-CoV-2 vaccine is associated with lower nasopharyngeal viral load among nursing home residents with asymptomatic COVID-19. Clin Infect Dis. 2021.

Petter E, Mor O, Zuckerman N, et al. Initial real world evidence for lower viral load of individuals who have been vaccinated by BNT162b2. medRxiv. 2021;https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.08.21251329v1external icon.

Abu-Raddad LJ, Chemaitelly H., Ayoub H.H., et al. Effect of vaccination and of prior infection on infectiousness of vaccine breakthrough infections and reinfections. medRxiv. 2021;https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.28.21261086v1external icon.

Marks M, Millat-Martinez P, Ouchi D, Roberts CH, Alemany A, Corbacho-Monne M, et al. Transmission of COVID-19 in 282 clusters in Catalonia, Spain: a cohort study. Lancet Infect Dis. 2021.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Khutul skrev (1 time siden):

Tror det tar kortere tid å søke det opp selv en å gå igjennom denne tråden for noe fra deg. Redd jeg blir veldig skuffa når jeg endelig kommer dit. Hvis du har postet dette gjentatte ganger så har du dette liggende klart regner jeg med , så hva med en gang til. Kom igjen a Simen.... Pliiiiiiiiiiiis! 

https://trialsearch.who.int/

Dette er WHOs database av bland annet Covid studier, her har du all den dokumentasjonen du kan ønske deg. Bare å huke av for søke kriteriene.

Om siden er treg kan du også få tilgang via https://clinicaltrials.gov/ct2/who_table

 



 

Endret av AndyDufresne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Jones NK, Rivett L, Seaman S, Samworth RJ, Warne B, Workman C, et al. Single-dose BNT162b2 vaccine protects against asymptomatic SARS-CoV-2 infection. Elife. 2021;10.

Levine-Tiefenbrun M, Yelin I, Katz R, Herzel E, Golan Z, Schreiber L, et al. Initial report of decreased SARS-CoV-2 viral load after inoculation with the BNT162b2 vaccine. Nat Med. 2021;27(5):790-2.

McEllistrem MC, Clancy CJ, Buehrle DJ, Lucas A, Decker BK. Single dose of a mRNA SARS-CoV-2 vaccine is associated with lower nasopharyngeal viral load among nursing home residents with asymptomatic COVID-19. Clin Infect Dis. 2021.

Petter E, Mor O, Zuckerman N, et al. Initial real world evidence for lower viral load of individuals who have been vaccinated by BNT162b2. medRxiv. 2021;https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.08.21251329v1external icon.

Abu-Raddad LJ, Chemaitelly H., Ayoub H.H., et al. Effect of vaccination and of prior infection on infectiousness of vaccine breakthrough infections and reinfections. medRxiv. 2021;https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.28.21261086v1external icon.

Marks M, Millat-Martinez P, Ouchi D, Roberts CH, Alemany A, Corbacho-Monne M, et al. Transmission of COVID-19 in 282 clusters in Catalonia, Spain: a cohort study. Lancet Infect Dis. 2021.

Dette er ikke fra selve rådataene. Fant nok av propaganda for å si det sånn. 

Asymptomatisk smitte er rent pølsevev. Spørsmålet er når man evt er syk. Tviler sterkt på at pfizer eller moderna har noe særlig på det da de rett og slett ikke har noe opphavspunkt for noe av detta. 

Det Simen må skjønne er at han ikke gå rundt å hetse friske folk og stemple de som "farlige for andre". Det bør resten av dere skjønne også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Khutul skrev (1 time siden):

Det Simen må skjønne er at han ikke gå rundt å hetse friske folk og stemple de som "farlige for andre". Det bør resten av dere skjønne også. 

Du må skjønne at du får motforestillinger når du fremmer ville teorier og ideer på et diskusjonsforum. Du har på ingen måte blitt hetset. Hvis du ikke tåler motforestillinger av denne typen tror jeg ikke dette er stedet for deg. Det Simen skrev er saklig kritikk knyttet til trådens tema.

Khutul skrev (1 time siden):

Dette er ikke fra selve rådataene. Fant nok av propaganda for å si det sånn. 

Der er du pån igjen. Krever vilkålige data og hvis du ikke får de så er alt en konspirasjon. Fasinerende.

Khutul skrev (1 time siden):

Asymptomatisk smitte er rent pølsevev.

Hvilke grunnlagsdata har du for å si det? Ingen? Tenkte meg det. Helt andre krav til andre enn deg selv.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Det er de samme tallene som fremgår i rapportene jeg linket til, men her satt opp i en graf. Jeg ser ikke helt hva nytt den sånn sett belyser.

Vel, grafen belyser at de alvorlige bivirkningene absolutt ikke har økt med 3x i perioden, man ser jo at det var en økning i 2018 som skyldtes endrede rapporteringsrutiner, men det resulterte mest i "ikke alvorlige" meldinger. Grafen gjorde at vi fant ut at alvorlige bivirkninger ligger og vaker rundt 1300-1400-1500-ish i året. Synes du ikke det er relevant for vår diskusjon å ha en "baseline" for nivået med alvorlige bivirkninger da? jeg var ikke klar over dette og det har belyst diskusjonen mye for min del.

6 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Antallet alvorlige bivirkninger kan man kanskje si at ser skyhøyt ja, men antallet vaksinedoser satt er også skyhøyt. Da er man over på en diskusjon rundt kost-nytteeffekt.

Vi er ikke helt enda. Bivirikningene som omtales i den årlige bivirkningsrapporten er bivirkninger for ALLE medisiner tatt i Norge i et gitt år, ikke vaksinebivirkninger isolert sett - vet du hvor mange doser  medisiner det er? det visste ikke jeg heller, derfor slo jeg det opp - og tallet er astronomiske 6 milliarder doser med legemidler. Det vil si at sjansen for alvorlige bivirkninger fra en dose av våre "vanlige" medisiner, også inkludert de "vanlige" vaksinene våre, er ekstremt liten. Bitte, bitte, bitte liten. Vi kan konkludere at de er ekstremt trygge.

De 9-10 millionene satte "nye" vaksinedoser fra COVID19 er altså bare blåbær mot totalen og rører ikke nåla. Allikevel har altså da alvorlige bivirkninger fra legemidler totalt (ink. vaksiner)økt fra rundt 1500 per år, til spekulative for 2021 de 1500 "baseline" (antar flatt i 2021) PLUSS 4203 alvorlige bivirkninger mer. 10 millioner doser på 6 milliarder = irrelevant volumøkning, men absolutt massiv bivirkningsøkning (nesten 4x mer.... og vaksinene står for 3x.... ;) ) De har astronomiske bivirkningstall sammenlignet med de "kjente og kjære" både medisiner og vaksiner. Dette er nå bevist utover enhver rimelig tvil.

6 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Av andre ting jeg mener underbygger dårlig ideen om denne globale sammensvergelsen, er at det 1. januar 2020 trådte i kraft en endring i Bivirkningsregisterforskriften som medførte at det ikke lenger var kun leger som hadde meldeplikt rundt bivirkninger, men alt helsepersonell. I tillegg opprettet man i 2018 et elektronisk bivirkningsregister (melde.no) som gjorde prosessen med å melde inn bivirkninger.

Sist gang dette ble endret og legemiddelselskapene måtte rapportere, som vi så bevis for i grafen jeg la ved, resulterte det mest i øknining av "ikke alvorlige" bivirkninger. De nyere endringene kan ha hatt liten eller stor effekt på alvorlige bivirkninger rapportert, inntill dataene foreligger ser jeg ikke noen grunn til at effekten ikke skulle være noenlunde lik den i 2018 når legemiddelindustrien ble rapporteringspliktige (dvs. mest økning i "ikke alvorlige" rapporterte tilfeller).

6 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Og jeg er tilbake der at jeg lurer på hva denne diskusjonen har av relevans til spørsmålet om COVID er en konspirasjon? Du mener å kunne stille deg kritisk til vaksinene ut fra offisielle tall tilgjengelige for allmennheten.

Så alle innlegg i denne tråden må være "batshit crazy" konspirasjonsteorier? Hvis du vil ha en konspiratorisk vinkling kan du jo si at disse tallene er "hidden in plain sight" - de rapporteres, men ingen, verken legemiddelverket, FHI eller pressen (som liksom skal være uavhengig) rapporterer at disse tallene er katastrofalt høye. Hva skyldes det tror du? Synes du vilkårene for "informert samtykke" er oppfylt når vesentlig negative effekter av vaksinene rett og slett ignoreres i det som ligner mer og mer på "vaksinepropaganda"? gjør pressen sin jobb? Det som kjennetegner propaganda er jo appell til følelser og en ensidig fremstilling av informasjon. Høres det ut som noen offentlige kampanjer i det siste?

Hvor leder alt dette hen da? Du kan jo lese innlegget mitt litt lenger tilbake i tråden om den åpenbare og fullt dokumenterbare agendaen bak vaksinepass (ok, du må gjøre noen mentale "hopp", men all kreativ tenkning starter desverre slik :D ) Men den var kanskje litt for saklig og ikke så morsom å kommentere, gitt at den var så og si 100% dokumenterbar?

Se, jeg henta meg litt inn mot slutten der, ikke sant? ;)

EDIT: lenke under til min "batshit crazy" konspirasjonsteori-post om agendaen bak vaksinepass

https://www.diskusjon.no/topic/1884813-dere-som-tror-på-covid-konspirasjoner/?do=findComment&comment=26226234

 

 

 

Endret av Per H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, nirolo said:

Du må skjønne at du får motforestillinger når du fremmer ville teorier og ideer på et diskusjonsforum. Du har på ingen måte blitt hetset. Hvis du ikke tåler motforestillinger av denne typen tror jeg ikke dette er stedet for deg. Det Simen skrev er saklig kritikk knyttet til trådens tema.

Der er du pån igjen. Krever vilkålige data og hvis du ikke får de så er alt en konspirasjon. Fasinerende.

Hvilke grunnlagsdata har du for å si det? Ingen? Tenkte meg det. Helt andre krav til andre enn deg selv.

 

Simen hadde ikke klart å hetse meg hvis han prøvde. Det er strengt talt ikke poenget. Tankegodset hans er poenget. I en annen tråd så jeg han omtale situasjonen som at han og alle andre ble holdt "gissel" av de uvaksinerte. At han lider av Stockholm syndrom er det lite tvil om men detta massepsykotiske tullet vil jeg ikke høre. Ingen her sier til dere hva dere bør eller ikke bør gjøre , er ikke her for å omvende noen jeg. Shoot it up hvis det er det dere vil ha men vær helt tyst om å prakke dette på andre og på unger. 

Asymptomatisk smitte der altså , og bevisbyrden ligger på meg? Siden når var vi redd for å bli smitta av friske folk? For meg høres det helt sinnsvakt ut og ekstraordinære påstander krever noe bevis. Dere ble bare "fortalt" av eksperter at det var en greie og vips så flyr folk rundt og tjater om "asymptomatiske superspredere". Dere må ikke gå på og adoptere hvert eneste talking point dere får servert. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Khutul said:

Asymptomatisk smitte der altså , og bevisbyrden ligger på meg? Siden når var vi redd for å bli smitta av friske folk? For meg høres det helt sinnsvakt ut og ekstraordinære påstander krever noe bevis. Dere ble bare "fortalt" av eksperter at det var en greie og vips så flyr folk rundt og tjater om "asymptomatiske superspredere". Dere må ikke gå på og adoptere hvert eneste talking point dere får servert. 

Tja, hvis asymptomatisk smitte er så ekstraordinært, så er det nok av folk her i Norge som ikke får noen symptomer av klamydiaen sin. Du kan jo prøve å ha ubeskyttet sex med en av de og se hva som skjer.

Asymptomatisk smitte er ikke en ekstraordinær påstand. Dette er en vanlig egenskap av sykdommer å ha, som oppstår blant enkelte av de som blir smittet. Finnes langt verre sykdommer enn klamydia og covid19 som har det, f.eks. HIV eller polio. Det som derimot er en ekstraordinær påstand er å påstå at virus ikke eksisterer, noe som krever ekstraordinære bevis for å bryte med litt over 100 år av vitenskapelig konsensus. Lik de ekstraordinære bevis jeg ville trengt hvis jeg en dag skulle si at lyshastigheten i vakuum ikke er en konstant.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, shockorshot said:

Tja, hvis asymptomatisk smitte er så ekstraordinært, så er det nok av folk her i Norge som ikke får noen symptomer av klamydiaen sin. Du kan jo prøve å ha ubeskyttet sex med en av de og se hva som skjer.

Asymptomatisk smitte er ikke en ekstraordinær påstand. Dette er en vanlig egenskap av sykdommer å ha, blant enkelte smittede. Finnes langt verre sykdommer enn klamydia og covid19 som har det, f.eks. HIV eller polio. Det som derimot er en ekstraordinær påstand er å påstå at virus ikke eksisterer som krever ekstraordinære bevis for å bryte med vitenskapelig konsensus. Lik de ekstraordinære bevis jeg ville trengt hvis jeg en dag skulle si at lyshastigheten i vakuum ikke er en konstant.

Joda men du får ikke klamydia av å opprettholde og respektere normale intimgrenser med mennesker rundt deg slik vi har gjort jeg vet ikke... ALLTID! 

Men å fortelle unger at de må stå to meter unna hverandre for de kan være FARLIGE for hverandre er helt innanfor eller?

Liten korrigering : det er ekstraordinært å hevde at et virus eksisterer til tross for ikke et eneste et av de har blitt purifisert og separert fra alt annet for biokjemisk analyse og genetisk kartlegging. Hvor får de gensekvensen fra? Stemmer det , de tar bilder gjør de... 

 

Lenke til kommentar
Khutul skrev (17 minutter siden):

Simen hadde ikke klart å hetse meg hvis han prøvde.

Ok? Hvorfor skrev du dette da?

Khutul skrev (1 time siden):

Det Simen må skjønne er at han ikke gå rundt å hetse

Du følte deg ikke hetset, men beskylder ham for å hetse? Snedig.

 

Khutul skrev (20 minutter siden):

I en annen tråd så jeg han omtale situasjonen som at han og alle andre ble holdt "gissel" av de uvaksinerte.

Ja, 60% av nyinnleggelser på sykehusene er det dere uvaksinerte som står for, til tross for at dere kun er 5% av befolkningen. Da er det åpenbart at vi kunne hatt færre, eller ingen, tiltak som innskrenker livene våre dersom dere hadde vaksinert dere. Hele landet blir akkurat nå holdt som "gissel" pga de som ikke vil vaksinere seg. Men du klarer ikke en gang å ta inn over deg at dette er farlig for dere selv.

 

Khutul skrev (24 minutter siden):

Asymptomatisk smitte der altså , og bevisbyrden ligger på meg? Siden når var vi redd for å bli smitta av friske folk?

HIV er et velkjent eksempel hvor man smitter veldig lenge før man får symptomer. Det er altså ikke noe ekstraordinært i så måte. Siden et utall forskere sier at det forekommer, så forventer jeg at du har tilsvarende som sier at det ikke kan forekomme? Eller er det kun påstander uten data nok en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...