Gå til innhold

– Det er for vanskelig å etablere hurtigladere på bensinstasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blikken skrev (10 minutter siden):

Nå har jo Tesla fått til dette uten tilsvarende støtte som det etterlyses av de to aktørene som uttaler seg her. Rart at dette ikke nevnes i saken.

Tesla har selv sagt at ladenettverket skal gå i null, altså at det ikke er lønnsomt. Da blir det vanskelig for andre som ikke kan subsidiere sine ladenettverk med bilsalg. Kanskje Grønn Kontakt må starte å selge pølser og brus for å få det til å gå rundt? ^^ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
-Night- skrev (2 timer siden):

Så utbygger mener at staten skal dekke høyspent til dem? Tesla har bevist bygget hurtiglader i nærheten av høyspent. Satt ut egen trafo etc. Hvorfor klarer ikke disse det.? 

Utfordringen er kanskje at det ikke alltid er høyspent i nærheten av bensinstasjoner? Tesla har den luksusen at de ikke trenger bry seg med hvor eksisterende bensinstasjoner ligger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, Blikken said:

Nå har jo Tesla fått til dette uten tilsvarende støtte som det etterlyses av de to aktørene som uttaler seg her. Rart at dette ikke nevnes i saken.

Tesla har jo bakt dette inn i bilprisen. Vi vil IKKE ditt at andre også gjør det. Egne stasjoner for BMW, egne for Kia, egne for ++

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Tesla har den luksusen at de ikke trenger bry seg med hvor eksisterende bensinstasjoner ligger.

Det trenger heller ikke Fortum, Grønn Kontakt, BKK / Lyse, Ionity etc.

Det virker som Circle K vil ha kompensasjon for å ha etablert pølsestasjoner på steder som ikke egner seg for hurtiglading (blant annet på grunn av avstand til høyspent). Som om det var noen menneskerett at markedsgrunnlaget skulle være stabilt og vernet mot endringer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ingen god grunn til at elbillading nødvendigvis må leggast til bensinstasjonar. 

Samfunnssikkerheitsmessig så er det uheldig å skulle samle all viktig infrastruktur på samme plass. Det er heller ikkje særleg attraktivt å maksimere kø og trengsel for alle bilistane som treng meir energi. 

Elbillading har den fordelen at den kan etablerast på plassar der ein ikkje kan etablere bensinstasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Det trenger heller ikke Fortum, Grønn Kontakt, BKK / Lyse, Ionity etc.

Det virker som Circle K vil ha kompensasjon for å ha etablert pølsestasjoner på steder som ikke egner seg for hurtiglading (blant annet på grunn av avstand til høyspent). Som om det var noen menneskerett at markedsgrunnlaget skulle være stabilt og vernet mot endringer.

Er det 1500 bensinstasjoner igjen i Norge? 1500 steder som ser at livsgrunnlaget sitt er i ferd med å få en utløpsdato, det er ikke det minste rart at de som har hatt så uflaks at de ikke har en høyspenttrafo i nærheten ber om hjelp..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Tesla har selv sagt at ladenettverket skal gå i null, altså at det ikke er lønnsomt. Da blir det vanskelig for andre som ikke kan subsidiere sine ladenettverk med bilsalg. Kanskje Grønn Kontakt må starte å selge pølser og brus for å få det til å gå rundt? ^^ 

De andre tar jo sinnssykt mye bedre betalt for ladingen enn Tesla, så de burde jo klare å få det lønnsomt da.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

De andre tar jo sinnssykt mye bedre betalt for ladingen enn Tesla, så de burde jo klare å få det lønnsomt da.

Er litt mer teknikk hos de andre som må støtte standarder og flere bilprodusenter med mer vedlikehold og problemer den veien. 

Men ja, hvis man skal få det til, så må kanskje alle OEM's ha hver sin lille lukkede propritære løsning slik at de kun har sine egne biler å tenke på? Der opex kostnader til stadighet fordrer dyrere biler for når det alt skal støttes av opprettholdelse av markedsandeler, og ikke penger fra investorer og uendelig tilgang til markedet med folk som åpner lommeboka si? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Er det 1500 bensinstasjoner igjen i Norge? 1500 steder som ser at livsgrunnlaget sitt er i ferd med å få en utløpsdato, det er ikke det minste rart at de som har hatt så uflaks at de ikke har en høyspenttrafo i nærheten ber om hjelp..

1709 stk pr 31.12.2019

Før i tida lå det små landhandler som perler på en snor langs veiene. Men prisene var høye og utvalget skralt. Så kom butikkjedene og tiltrakk seg kundene. Distriktsbutikkene døde nesten helt ut. Enkeltstående butikker i mange byer har også følt på det samme når store kjøpesentre utenfor bykjernene poppet opp. Nå er det bensinstasjonenes tur.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt flere problemer enn bare avstand til nærmeste høyspent. Husk at ca 80-90% av all kjørelengde som tilbakelegges i Norge er kort daglig småkjøring. Veldig få av bensinstasjonene som er plassert gunstig i forhold til dette fyllemønsteret vil overleve overgangen hurtiglading. De blir rett og slett utkonkurrert av hjemmelading.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet med dagens non-Tesla-stasjoner er ikke nødvendigvis alt for få ladere per plass, men for «mange» aktører uten en felles løsning for sjekk tilgjengelighet (helst mens man kjører).

Løsningene kan være så mangt:

Bygge «super»plasser med flere titalls ladere. Gi ut en API slik at bilsystemene/apper kan implementere posisjon og tilgjengelighet.

Kansje sette opp en kø-ordning, slik at man kan se hvor lang kø og evt slipper å sitte i bilen og vente unødvendig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det er selvsagt flere problemer enn bare avstand til nærmeste høyspent. Husk at ca 80-90% av all kjørelengde som tilbakelegges i Norge er kort daglig småkjøring. Veldig få av bensinstasjonene som er plassert gunstig i forhold til dette fyllemønsteret vil overleve overgangen hurtiglading. De blir rett og slett utkonkurrert av hjemmelading.

Så lenge prisen de klarer å få tak i er rundt 50øre/kWh, så burde det fint være mulig å støtte opp for hurtiglading med brenselceller. Da vil man ikke trenge den samme effekten inn til stasjonene, og bufferet står klart for utfartsdagene i tillegg til å støtte den tyngre delen av segmentene. Idag så ble det jo avklart at PSA skal lage en haug av kassebiler med hydrogenrekkeviddere. Problem løst, ettersom det i stor grad er kW per noen fåtalls timer i året som er avgjørende for mengden stolper man trenger. Normalt sett så klarer infrastrukturen seg helt ypperlig med 6-8 stolper per lokasjon, mens det blir smått når folk skal ut til hytta i påsken og sommerferien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...